Permalänk
Medlem

Installera Steam på Lubuntu?

Igår bytte från Lubuntu 14.04 LTS till 15.10 (detta på grund av att musen slutade fungera när jag uppdaterade kernelen) och allt fungerar bra, dock så vill inte Steam fungera. Jag försökte själv att pilla lite med detta, men det slutade bara med att jag inte kunde starta datorn (om jag blåste den grafiska uppstarten så kunde jag se att fsck kördes, men hårddisklampan blinkade inte, så jag bedömde det som att något gått väldigt snett) så jag fick installera om operativsystemet för andra gången den dagen.

Av denna anledning frågar jag här efter någon som kan hjälpa mig med detta, så jag har låtit allt Steam-relaterat vara orört. Inget händer när jag trycker på ikonen, när jag kör Steam i konsolen så kommer detta upp:

icyton@burk:~$ steam Running Steam on ubuntu 15.10 64-bit STEAM_RUNTIME is enabled automatically Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1444853545) libGL error: unable to load driver: radeonsi_dri.so libGL error: driver pointer missing libGL error: failed to load driver: radeonsi libGL error: unable to load driver: swrast_dri.so libGL error: failed to load driver: swrast

Hur ska jag gå vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Igår bytte från Lubuntu 14.04 LTS till 15.10 (detta på grund av att musen slutade fungera när jag uppdaterade kernelen) och allt fungerar bra, dock så vill inte Steam fungera. Jag försökte själv att pilla lite med detta, men det slutade bara med att jag inte kunde starta datorn (om jag blåste den grafiska uppstarten så kunde jag se att fsck kördes, men hårddisklampan blinkade inte, så jag bedömde det som att något gått väldigt snett) så jag fick installera om operativsystemet för andra gången den dagen.

Av denna anledning frågar jag här efter någon som kan hjälpa mig med detta, så jag har låtit allt Steam-relaterat vara orört. Inget händer när jag trycker på ikonen, när jag kör Steam i konsolen så kommer detta upp:

icyton@burk:~$ steam Running Steam on ubuntu 15.10 64-bit STEAM_RUNTIME is enabled automatically Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1444853545) libGL error: unable to load driver: radeonsi_dri.so libGL error: driver pointer missing libGL error: failed to load driver: radeonsi libGL error: unable to load driver: swrast_dri.so libGL error: failed to load driver: swrast

Hur ska jag gå vidare?

installerat de propertiera driversarna för ditt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

installerat de propertiera driversarna för ditt kort?

Det var det jag försökte med själv först, men det gick käpprätt åt helvete och jag blev av med lite mer än en timme till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Det var det jag försökte med själv först, men det gick käpprätt åt helvete och jag blev av med lite mer än en timme till.

Hur och vad gjorde du när du försökte installera prop drivrutinerna. Spec på datorn i fråga är också något bra att ha tillhands nu

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Hur och vad gjorde du när du försökte installera prop drivrutinerna. Spec på datorn i fråga är också något bra att ha tillhands nu

Jag minns inte exakt vad jag gjorde, men jag testade både med att installera fglrx från repon och från ATI.

Här är resultatet av lshw -C display.

icyton@burk:~$ sudo lshw -C display [sudo] password for icyton: *-display description: VGA compatible controller product: Curacao XT [Radeon R7 370 / R9 270X/370 OEM] vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] physical id: 0 bus info: pci@0000:08:00.0 version: 00 width: 64 bits clock: 33MHz capabilities: pm pciexpress msi vga_controller bus_master cap_list rom configuration: driver=radeon latency=0 resources: irq:61 memory:d0000000-dfffffff memory:fe400000-fe43ffff ioport:b000(size=256) memory:fe440000-fe45ffff icyton@burk:~$

Permalänk
Medlem

Du sitter tyvärr i samma båt som många andra med AMD kort.
AMD:s drivrutiner funkar inte rakt av med kernel 4.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

Du sitter tyvärr i samma båt som många andra med AMD kort.
AMD:s drivrutiner funkar inte rakt av med kernel 4.2.

Fan också! Vet du något matnyttigt om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Fan också! Vet du något matnyttigt om detta?

Radeon funkar väl annars för ditt kort? Bara installera 32bit libs och vänta tills AMD får sitt skit funka.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Radeon funkar väl annars för ditt kort? Bara installera 32bit libs och vänta tills AMD får sitt skit funka.

Vilka exakt ska jag använda? Jag är lite rädd för att testa drivrutiner själv just nu med tanke på allt skit som hände igår.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag ska alltså forcera installationen av fglrx, eller hur fungerar det?

EDIT: Jag hittade en guide på länken till slut, nu fungerar Steam som innan. Stabiliteten lär inte bli långvarig, men detta var väl allt för denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Jag ska alltså forcera installationen av fglrx, eller hur fungerar det?

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/fglrx-installer/+bu...
Tolkar det som att det finns ett förslag på en bugg-fix som man kan installera enligt beskrivningen (alltså forcerad installation av en ännu ej godkänd buggfix).

Eller så kan man köra med open source drivrutiner (radeon) istället för de proprietära (fglrx), men troligen får man något sämre prestanda. Å andra sidan kanske det fungerar.

Edit: Blev avbruten under tiden jag skrev inlägget och då hann du redigera din post med att du löst problemet.

Permalänk
Medlem

hmm säga vad man vill om öppna och stängda drivrutiner men vill man ha något med prestanda som funkar för det mesta så är det nvidiakort gäller med nvidia stängda drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Jag ska alltså forcera installationen av fglrx, eller hur fungerar det?

EDIT: Jag hittade en guide på länken till slut, nu fungerar Steam som innan. Stabiliteten lär inte bli långvarig, men detta var väl allt för denna gången.

Berätta gärna vad du gjorde. Jag har Mint och misstänker att det är samma problem i grunden då det är en helt ny installation men det fungerade innan. Steam kan installeras men spel kan inte startas.

Kan nämnas att https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/fglrx-installer/+bu... inte hjälpte. Den hittar inte "Wily-proposed".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Berätta gärna vad du gjorde. Jag har Mint och misstänker att det är samma problem i grunden då det är en helt ny installation men det fungerade innan. Steam kan installeras men spel kan inte startas.

Kan nämnas att https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/fglrx-installer/+bu... inte hjälpte. Den hittar inte "Wily-proposed".

Det var just den guiden jag földje, se till att följa alla stegen, jag missade det första innan jag upptäckte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icyton:

Det var just den guiden jag földje, se till att följa alla stegen, jag missade det första innan jag upptäckte det.

Äsch, klantigt av mig. I vart fall då, då i Mint så är väl motsvarande fönster till Software & Updates Uppdateringshanteraren? I vart fall hittar jag ingenstans att kryssa i "proposed".

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Äsch, klantigt av mig. I vart fall då, då i Mint så är väl motsvarande fönster till Software & Updates Uppdateringshanteraren? I vart fall hittar jag ingenstans att kryssa i "proposed".

Då kan jag tyvvär inte hjälpa dig. Jag är inte säker på att den fixen ens finns i Mint.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att steam på linux vägrade starta förr. Då googlade jag och hittade det här (tror jag). Det gick ut på att radera någon mapp som steam autogenererar men skapar problem ibland. Direktlänk till Steamtråden

In Terminal try rm ~/.local/share/Steam/ClientRegistry.blob Then run steam via Terminal again (it's a stab in the dark)

Jag kör open source drivare, inte värt att slita med catalyst då det fuckar upp usb powersave av någon anledning, gör att alla skärmmodes på min Qnix fungerar annorlunda än med open source radeon av oklar anledning samt att Catalyst inte fungerar med fräscha kernels eller xorg-server uppdateringar. Samma sak med nvidia fast nvidia brukar få ut uppdateringar i tid

Jag gillar att ha modesetting dock, och nouveau/radeon + mesa + gallium beter sig förnuftigt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself