P-Böter trots giltigt tillstånd

Permalänk
Medlem

P-Böter trots giltigt tillstånd

Hej

Jag fick för några månader en p-bot på bostadsparkeringen utanför min lägenhet. Jag har ett giltigt tillstånd men problemet var att mitt riktiga tillstånd för den parkeringen var blockerat av ett annat tillstånd som inte gällde på den parkeringsplatsen. De hävdar att det inte syns och gav mig därför en bot.
Jag har tillstånd att parkera där och en giltigt kort för den parkeringen. Borde man inte i efterhand kunna bevisa att man har ett tillstånd och på så vis makulera boten? Jag har betalat boten men jag är fortfarande lite fundersam och lite irriterad. Känns lite drygt att jag fått en bot utanför min lägenhet trots att jag har ett parkeringstillstånd, bara för att det blockerades just då.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kontakta bolaget istället. Blockeras det så att det inte syns så vet ju inte P-vakten om det är giltigt eller ej.

Varför vänta några månader? :/

Permalänk
Medlem

Tillståndet ska vara väl synligt för p-vakten, är kortet inte det så får du böter.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Jag antar att det beror på.

Är tillståndet specifict för din bil så förmodar jag att det ska gå. Om inte, så vet de inte om det tillståndet användes av en annan bil.

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag antar att det beror på.

Är tillståndet specifikt för din bil så förmodar jag att det ska gå. Om inte, så vet de inte om det tillståndet användes av en annan bil.

Har för mig att det står på tillstånden att det ska ligga framme Väl synligt för pvakten. Så ligger andra p-kort/p-lappar i vägen så räknas det som att man ej har godkänt tillstånd.

Rekommenderar Parkerings plastficka som klistras på Framrutan där korten sätts i och på såvis alltid är synliga , själv har jag 3 st plast fickor med olika tillstånd i min firmabil.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk

Tillståndet måste vara synligt. Det du kan göra är att kontakta bostadsföretaget och be dom ta bort p-boten, det fungerade i mitt fall.

Permalänk
Medlem

Du kan väl börja med att kontakta bostadsbolag/parkeringsbolag innan du skriver på ett överklockningsforum

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Ta kontakt, förklara. Du har redan betalat, så chanserna att de är lite schyssta och betalar tillbaka är ungefär noll. Hade du tagit kontakt innan du betalade in så hade dina odds varit bättre.

Är tillståndet specifikt för din bil? Alltså, kopplat till regnumret? Om inte så försämrar det dina chanser ännu mer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Parkeringsvaktbolag är den värsta sorten.
Du har absolut noll chans att få tillbaka pengarna.

Regel 1 är att aldrig betala en böter som satts på rutan. Invänta alltid den i brevlådan.
Regel 2 är att inte betala om man tänkt överklaga boten. Chanserna att få tillbaka pengar är väldigt liten.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Parkeringsvaktbolag är den värsta sorten.
Du har absolut noll chans att få tillbaka pengarna.

Regel 1 är att aldrig betala en böter som satts på rutan. Invänta alltid den i brevlådan.
Regel 2 är att inte betala om man tänkt överklaga boten. Chanserna att få tillbaka pengar är väldigt liten.

Regel 3 är att betala någon krona extra, då den kronan studsar omkring i olika instanser.

Förövrigt så är det väl bara att kontakta hyresvärden och påvisa att du har parkeringstillstånd, så kanske de kan hjälpa dig.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

1. Kontakta din värd/förening och fråga om de kan ta bort boten. Fungerar om du har en trevlig och snäll värd/förening.

annars;

2 . Kontakta P-bolaget och fråga om de har fotat din bil. Kräv ut bilden

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.