CDON och Telefonshoppen i en smäll

Permalänk
Medlem

CDON och Telefonshoppen i en smäll

Ja,

vart ska jag börja? Nåväl, jag köpte en ny telefon hos Telefonshoppen och den har börjat strula (drar så in i helvete mycket batteri så jag kan knappt använda den). Köpte den i Augusti så dom där 14 dagarna är borta, nu vill jag returnera varan till dom så dom kan reparera den men då kräver dom frakt av mig - måste jag som konsument stå för frakt för en reparation eller ska dom stå för det?

Sen kommer vi till CDON. Köpte ett Xbox där som behövde repareras eftersom fläktarna började svikta och lät som fan - ville returnera men dom nekade mig eftersom jag inte har orginalkartongen så jag behövde gå igenom Microsoft. Läste typ att dom måste ta emot varan ändå men nu vet jag inte vad jag ska göra eftersom jag fått en ny konsol från Microsoft så jag kan inte häva köpet om felen kvarstår efter 2 ggr till?

Tack på förhand grabbar, hoppas ni kan kompensera min idioti ang konsumenträtt

Permalänk
Medlem

Ja, reklamation måste accepteras även om originalemballaget inte finns med. De kan ju inte kräva att man ska spara alla kartoner, det är inte praktiskt. Hävdar man ångerrätt då måste man ha med originalförpackning men knappast vid reklamation. Vad gjorde du med ditt äldre xbox, skickade du in den till microsoft eller har du kvar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Ja, reklamation måste accepteras även om originalemballaget inte finns med. De kan ju inte kräva att man ska spara alla kartoner, det är inte praktiskt. Hävdar man ångerrätt då måste man ha med originalförpackning men knappast vid reklamation. Vad gjorde du med ditt äldre xbox, skickade du in den till microsoft eller har du kvar den?

Skickade in gamla Xboxen till Microsoft på begäran från CDON (har mailet kvar) och har en ny Xbox (replacement console) på G hem till mig. Vad säger du om frakt som krävs vid reparation? Konsument eller företag som står för det? Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50cent:

Skickade in gamla Xboxen till Microsoft på begäran från CDON (har mailet kvar) och har en ny Xbox (replacement console) på G hem till mig. Vad säger du om frakt som krävs vid reparation? Konsument eller företag som står för det? Tack för svaret!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är upp till företaget hur de gör, men allt som oftast brukar man behöva stå för frakten tills de konstaterat att varan är trasig och måste repareras eller bytas ut, efteråt får man tillbaks fraktkostnaden.
Det är för att företagen annars får otroliga kostnader pga av alla som lämnar in varor som inte har något fel på sig.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Då är det alltså ett garantiärende som du gör och inte en reklamation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Det är upp till företaget hur de gör, men allt som oftast brukar man behöva stå för frakten tills de konstaterat att varan är trasig och måste repareras eller bytas ut, efteråt får man tillbaks fraktkostnaden.
Det är för att företagen annars får otroliga kostnader pga av alla som lämnar in varor som inte har något fel på sig.

Okej, såpass, är så van med att få shipping labels (inte ofta man köper från svenska shops). Får väl se hur det går men tycker inte att telefonen ska bli varm och dra ca 1% batteri per minut slösurf.

Skrivet av VideoyGTX:

Då är det alltså ett garantiärende som du gör och inte en reklamation?

Trodde reklamation täckte reparation osv, men kanske har fel angående det men ja - jag ville ha den reparerad, men känner mig nu en aningen obekväm med situationen eftersom jag får en ny konsol och är osäker på om jag fortfarande har den där 3 streak, dvs om felet kvarstår efter 3 gånger så får man pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Ja, reklamation måste accepteras även om originalemballaget inte finns med. De kan ju inte kräva att man ska spara alla kartoner, det är inte praktiskt. Hävdar man ångerrätt då måste man ha med originalförpackning men knappast vid reklamation. Vad gjorde du med ditt äldre xbox, skickade du in den till microsoft eller har du kvar den?

Vad gäller förpackningen vid ångerrätt, så står på ARNs sajt att läsa:
"Enligt vad som sägs i lagens förarbeten ska ett brutet emballage normalt inte ses som att varan har förändrats. Kostnaden för en ny förpackning får anses ingå i de kostnader för varans återtagande som säljaren har att svara för."

Iom förra årets uppdateringar av lagen är det eventuellt möjligt (har mig veterligen varken testats av ARN eller domstol sedan uppdateringen) att säljaren kan kräva rimlig ersättning för förpackningen, såvida det inte var nödvändigt att förstöra den för att undersöka varan (typ blisterförpackning), enligt 15§ i Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler:
"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket"

Skrivet av 50cent:

Skickade in gamla Xboxen till Microsoft på begäran från CDON (har mailet kvar) och har en ny Xbox (replacement console) på G hem till mig. Vad säger du om frakt som krävs vid reparation? Konsument eller företag som står för det? Tack för svaret!

KKöpL är en lag som inte kan bortförhandlas, så om en eventuell garanti ger sämre villkor så trumfas den av KKöpL. I 26§ i KKöpL står:
"Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."

Skrivet av VideoyGTX:

Då är det alltså ett garantiärende som du gör och inte en reklamation?

En reklamation innebär att man meddelar säljaren att det föreligger ett fel och att man kräver att få det åtgärdat. Reklamationen kan sedan täckas av garanti eller KKöpL (den s k reklamationsrätten), men det var fortfarande en reklamation man gjorde.

När man reklamerar hos säljaren behöver man heller inte, vilket är en vanlig missuppfattning, välja om man vill åberopa garantin eller reklamationsrätten - båda gäller (med KKöpL som minimikrav).

Observera att det är viktigt att man vänder sig till säljaren, och först på uppmaning från dem till exempelvis tillverkaren, då det är mot säljaren KKöpL gäller.

Skrivet av 50cent:

Trodde reklamation täckte reparation osv, men kanske har fel angående det men ja - jag ville ha den reparerad, men känner mig nu en aningen obekväm med situationen eftersom jag får en ny konsol och är osäker på om jag fortfarande har den där 3 streak, dvs om felet kvarstår efter 3 gånger så får man pengarna tillbaka.

Vid en reklamation har köparen rätt att välja mellan 1. Reparation 2. Omleverans 3. Prisavdrag/ersättning 4. Hävning (KKöpL 22§). Väljer köparen alternativ 3 eller 4 får säljaren, om denne så önskar, istället vidta åtgärd 1 eller 2 på eget bevåg (KKöpL 27§). Väljer köparen alternativ 1 eller 2 får säljaren, om denne kan visa att det av köparen valda alternativet är oskäligt dyrt, istället vidta det andra av dessa två alternativ (KKöpL 26§). Detta innebär att köparen oftast får acceptera ett par reparationsförsök även om denne valt omleverans (trots att många säljare slarvar vad gäller att visa att omleverans är oproportionellt dyrt i förhållande till reparation).

Det finns dock begränsningar i hur många försök säljaren får på sig att åtgärda problemet (han kan alltså inte hänvisa till KKöpL 27§ i all evighet), annars skulle kunden kunna drabbas av en oskäligt lång väntan på att ärendet skall lösas. Kvarstår problemet efter två reparationer (dvs tredje gången man reklamerar samma fel) har man enligt praxis rätt att häva köpet (se kommentarerna till KKöpL 26§). Vid olika fel är praxis för rätt till hävning efter tre reparationer (dvs vid fjärde reklamationen).

Antalet åtgärdandeförsök innan man kan kräva hävning skall inte nollställas vid omleverans. Se exempelvis ARN 1992-5381 där ett reparationsförsök och en omleverans bedömdes utgöra två åtgärdandeförsök och därmed utgjorde grund för hävning då felet kvarstod. Visserligen ett gammalt fall, men det refereras till i ett svar av en juridikstuderande så sent som 2012.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nåväl, försökte med CDON igen men dom insisterar på att ärendet ska till Microsoft och inte dom. Någon som vill hjälpa till en gnutta till? Försökte hänvisa till det som PeCe skrev men icke, men tack så hemkst mycket för svaret bror!

Detta är deras första mail:

Vi beklagar att din produkt inte fungerar som den ska. Utan originalemballaget kan vi inte godkänna returen utan får istället be dig att kontakta Microsofts support direkt för att få felet åtgärdat.

Xbox hanterar själv sina support- och serviceärenden och därför vill vi be dig om att kontakta XBox
I många fall kan felet avhjälpas genom ett samtal med Xboxs support.

Varpå jag försöker med Konsumentlagen osv, och får detta svar tillbaka:

Inom 14 dagar från det att köpet är genomfört så erbjuder leverantören (Microsoft) en särskild hantering av ärendet förutsatt att produkten kan returneras med originalkartong samt samtliga tillbehör. Då ni i detta fallet saknar originalkartongen så kan vi inte erbjuda er denna lösning, och min kollega har istället hänvisat er till Microsoft som själva hanterar garantiärenden för deras produkter.

Nu har jag skickat in den, fått en ny och felet kvarstår fortfarande. Kan jag ha möjlighet att häva köpet efter nästa reparation och köpa Xbox:et från en annan återförsäljare istället? Jag vill hellre gå genom CDON gällande reparationer eftersom jag köpte den hos dom och fattar inte varför jag måste gå direkt till leverantören, känner att jag förlorar min rätt att häva köpet dvs.

Permalänk
Medlem

@50cent: Säljaren kan visserligen hänvisa dig vidare (har de gjort det så skall du inte kunna gå miste om några rättigheter då du har uppfyllt vad KKöpL ålägger dig att göra, dvs reklamerat hos säljaren). Om du inte vill kontakta tillverkaren utan vill att säljaren skall sköta allt (de kommer bara skicka den till MS, men ändå...) så måste säljaren ta emot varan (se http://lawline.se/answers/11666).

För övrigt så är CDON urusla vad gäller att förstå konsumentköplagen; det är långt ifrån första gången deras kundtjänst visar upp total inkompetens vad gäller konsumenträtt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vid ångerrätt ja, men vid reklamation ska man inte behöva originalförpackning. Personen i fråga använder sig inte ab ångerrätten eftersom det har gått mer än 14 dagar eller 30 som vissa affärer get. Det är ingen ångerrätt det är reklamation. Både cdon och netonnet är kassa på att tillämpa svensk lagsstiftning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50cent:

Nåväl, försökte med CDON igen men dom insisterar på att ärendet ska till Microsoft och inte dom. Någon som vill hjälpa till en gnutta till? Försökte hänvisa till det som PeCe skrev men icke, men tack så hemkst mycket för svaret bror!

Detta är deras första mail:

Vi beklagar att din produkt inte fungerar som den ska. Utan originalemballaget kan vi inte godkänna returen utan får istället be dig att kontakta Microsofts support direkt för att få felet åtgärdat.

Xbox hanterar själv sina support- och serviceärenden och därför vill vi be dig om att kontakta XBox
I många fall kan felet avhjälpas genom ett samtal med Xboxs support.

Varpå jag försöker med Konsumentlagen osv, och får detta svar tillbaka:

Inom 14 dagar från det att köpet är genomfört så erbjuder leverantören (Microsoft) en särskild hantering av ärendet förutsatt att produkten kan returneras med originalkartong samt samtliga tillbehör. Då ni i detta fallet saknar originalkartongen så kan vi inte erbjuda er denna lösning, och min kollega har istället hänvisat er till Microsoft som själva hanterar garantiärenden för deras produkter.

Nu har jag skickat in den, fått en ny och felet kvarstår fortfarande. Kan jag ha möjlighet att häva köpet efter nästa reparation och köpa Xbox:et från en annan återförsäljare istället? Jag vill hellre gå genom CDON gällande reparationer eftersom jag köpte den hos dom och fattar inte varför jag måste gå direkt till leverantören, känner att jag förlorar min rätt att häva köpet dvs.

CDON har fel, man behöver inte original emballage för att skicka tillbaks produkter. Dessutom kan du be dom hjälpa dig med att skicka emballage, men antar dom tycker det blir smidigare att du själv kontaktar Microsoft, så får MS skicka emballage till dig istället = mindre jobb för CDON.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Tack som fan, grabbar. Även om jag var lite luddig så har ni faktiskt hjälpt mig grymt mycket. Ska maila dom igen med eran respons och se om jag kan dunka in lagen i deras huvuden. Fattade att det var lite lurt med detta case!

Permalänk
Medlem

Ser inte nödvändigtvis det som något problem att du fått skicka den direkt till Microsoft istället för att skicka den till CDON så de kan göra det åt dig.

Jag förutsätter att du har samma rättigheter till att häva köpet etc om du nu skulle ställas inför den situationen, men tills dess får du snabbare och förmodligen bättre servicehantering genom att ta det direkt med MS.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Problemet blir att ärendet blir mellan dig och Microsoft istället för mellan dig och inköpsstället. Hade själv ett liknande ärende för ett antal år sedan. Köpte en skärm som visade sig ha defekter. Tyckte det lät smidigt att skicka direkt till servicestället istället för via inköptstället men blev början på ett helvete. Fick först en skärm för halva priset i "utbyte" från verkstaden, sedan skickade en annan modell igen. Såhär höll det på i 3-4 månader och jag la 10-tals timmar på ärendet. I slutändan tog jag kontakt med inköpstället via denna sida och då löstes det hela snabbt.

Summa sumarum så skicka alltid inköpsstället ifall ni inte villa lägga mängder med tid och pengar på att driva dit eget serviceärende som du egentligen redan betalt butiken att hantera när du köpta varan.

Permalänk
Medlem

I viss mån får man lasta Microsoft för hur de kräver att alla typer av RMA-ärenden skall skötas. De nästintill kräver av sina återförsäljare att inga sådana ärenden får skötas av butiken utan allt skall gå mellan Microsoft och kund. Fastnar butiken ändå med ett reklamationsärende får de springa sju varv runt stan med dumstrut och sen hoppa genom fyra brinnande ringar innan MS tar emot ärendet.

Till deras försvar dock så är mitt intryck att hanteringen mellan kund och MS fungerar väldigt bra och går betydligt snabbare än att avända butiken som mellanhand.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@Yorg: Problemet blir att ärendet blir mellan dig och Microsoft istället för mellan dig och inköpsstället. Hade själv ett liknande ärende för ett antal år sedan. Köpte en skärm som visade sig ha defekter. Tyckte det lät smidigt att skicka direkt till servicestället istället för via inköptstället men blev början på ett helvete. Fick först en skärm för halva priset i "utbyte" från verkstaden, sedan skickade en annan modell igen. Såhär höll det på i 3-4 månader och jag la 10-tals timmar på ärendet. I slutändan tog jag kontakt med inköpstället via denna sida och då löstes det hela snabbt.

Summa sumarum så skicka alltid inköpsstället ifall ni inte villa lägga mängder med tid och pengar på att driva dit eget serviceärende som du egentligen redan betalt butiken att hantera när du köpta varan.

Kan inte se att det skulle påverka det här ärendet då CDON tydligt hänvisar till Microsoft och låter dem tala för hela servicebiten, alltså måste de också godta deras bedömningar vid service. Går då produkten på service tre ggr för samma fel bör du alltså kunna agera på samma sätt som om CDON hade skött servicen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Värt att veta vid reklamation kan ju vara det att om varan utgått ur sortimentet så kan man välja en annan vara eller pengarna tillbaka om produkten utgått ur sortimentet. Funkade i alla fall på Webhallen. Dock vet jag inte om en viss värdeminskning kan räknas med om man haft produkten länge

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@50cent: Tyvärr kan jag inte lagarna gott nog så jag kan hjälpa dig men i alla fall... Stå på dig!

CDON hävdade mot mig att konsumentlagar och distansköpslagen INTE gällde när man köpte deras CDON+. "Då detta var en tjänst". Varpå deras chat personal bara avslutade vår chat. Detta hände 3gånger! Tog lång tid innan de gav med sig (endast när jag tog upp det här på forumet!). Fick tillslut tillbaka mina pengar, men det tog _länge_. Fick inte ens en ursäkt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

@50cent: Tyvärr kan jag inte lagarna gott nog så jag kan hjälpa dig men i alla fall... Stå på dig!

CDON hävdade mot mig att konsumentlagar och distansköpslagen INTE gällde när man köpte deras CDON+. "Då detta var en tjänst". Varpå deras chat personal bara avslutade vår chat. Detta hände 3gånger! Tog lång tid innan de gav med sig (endast när jag tog upp det här på forumet!). Fick tillslut tillbaka mina pengar, men det tog _länge_. Fick inte ens en ursäkt.

Men det är väl en tjänst som du får tillgång till direkt?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Saken är den och jag har sagt det innan, gör man en reklamation så finns det inget lagligt krav att originalpaketet ska finnas med, det enda kravet är att man måste packa varan så att den inte skadas vid frakt. Anledningen till att de flesta webbutiker vill ha originalpaket och serienummer är för att de ska kunna göra ett garantiärende. I mitt fall som gällde netonnet så gjorde dem ett garantiärende trots att jag ville reklamera. Och dertas svar till mig var "garanti och reklmamation är samma så du ska vara nöjd". Kan tänka mig att det är liknande på cdon då supporten har bristande kunskap om svenska lagar och regler. Men jag är inte förvårnad eftersom ingen bryr ju sig om något som är "svenskt" längre.

Permalänk
Medlem

Som sagts innan. Kartong behövs inte. Vänder du dig mot microsoft direkt kommer du eventuellt behöva stå för fraktkostnaderna, lite beroende hur tillverkar gör. Vissa måste betala frakten till dem och så står tillverkaren för frakten tillbaka. Vissa bjuder på frakten.

Dock om du vänder dig mot återförsäljaren skall denna stå för fraktkostnaden om det täck av garanti. Det kan vara att du måste betala frakten i första hand och sedan få tillbaka det efter det har blivit godkänt.

OT: Finns numera inget krav att via distanshandel att kartong måste vara med vid en retur (ångerrätt), dock så kan/kommer butiken sänka priset om detta görs. Uppdatering av konsumentköpslagen som gjordes i juni förra året.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

Som sagts innan. Kartong behövs inte. Vänder du dig mot microsoft direkt kommer du eventuellt behöva stå för fraktkostnaderna, lite beroende hur tillverkar gör. Vissa måste betala frakten till dem och så står tillverkaren för frakten tillbaka. Vissa bjuder på frakten.

Nu har dock CDON, vid reklamationen, hänvisat TS till MS. Skulle MS då kräva att TS står för frakt, så kan TS i sin tur kräva ersättning för detta från CDON. TS har gjort helt rätt och reklamerat mot säljaren. Om han nu följer säljarens instruktioner (även om instruktionen är att ta det med MS) så skall han enligt KKöpL hållas skadeslös.

Skrivet av Tommty:

OT: Finns numera inget krav att via distanshandel att kartong måste vara med vid en retur (ångerrätt), dock så kan/kommer butiken sänka priset om detta görs. Uppdatering av konsumentköpslagen som gjordes i juni förra året.

Lagen säger nu att köparen, vid nyttjande av ångerrätt, kan behöva ersätta säljaren för eventuellt värdeminskning om denna är resultatet av att köparen nyttjat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att undersöka/testa den. Detta skulle eventuellt kunna innebära att ersättning måste betalas för en trasig/slängd förpackning, iaf om den är av en typ som lätt kan öppnas utan att skadas. Det har dock mig veterligen ännu ej testats av varken ARN eller domstol, så än så länge kan man bara spekulera i om förpackningen kommer anses utgöra en del av varans värde och om åverkan på den i så fall utgör en värdeminskning.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tjena igen, grabbar!

Provade att maila dom igen men dom försöker fortfarande hänvisa till dom där 14 dagarna som tillverkaren har en speciell hantering av ärendet, dvs byter konsolen?? Låter väldigt skumt, men ni får jättegärna skumma igen mailet nedan och bilda en egen uppfattning. Har nu fattat enligt snälle PeCe att jag fortfarande har kvar min rätt att häva köpet om felet kvarstår och dom har begärt mig att ta ärendet till tillverkaren direkt, vilket jag gjorde men felet kvarstod och nu valde jag att försöka gå genom CDON som verkar som jag valt fel återförsäljare att handskas med. Nåväl, nu kan jag åtminstone skicka in den till CDON.

Som jag förklarade nedan så nekar vi er inte garantibehandlingen eller ånger av köpet.
Dock så kräver tillverkaren att originalkartongen och tillbehören finns kvar för att dem ska kunna byta varan inom 14 dagar.

Givetvis kan vi hjälpa er med att anmäla en service för enheten, men behandlingen av ärendet kan då bli längre än om ni kontaktar Microsoft direkt.
Vänligast återkom med konsolens serienummer samt en detaljerad felbeskrivning så hjälper vi er vidare.

Permalänk
Medlem

Alltså finns fortfarande felet kvar så är det en reklamation som ske punkt slut. Serienummer står väll på produkten eller? Jag är osäker om det ens finns lagligt stöd för det när man reklamerar utan kvitto är det enda som behövs.

Permalänk
Medlem

Dom har nu återkommit till mig med svar att jag får returnera varan till dom och jag kommer få pengarna tillbaka så länge felet inte beror på yttre påverkan. Nu tänkte jag höra med er vad som gäller vid prisavdrag, nu har jag ju iofs använt kontrollen som jag fick med konsolen i en månad och tre månaders Xbox Live koden (ca 150 kr på CDON), samt Xbox:et (en vecka nu ungefär när jag fick tillbaka den från reparation (ny konsol)) och laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50cent:

Nu tänkte jag höra med er vad som gäller vid prisavdrag

Du får förtydliga, det som är avgörande är hur länge du haft konsollen i din ägo (tiden du väntat på att CDON skall komma till skott räknas inte, om du inte använt konsollen under den tiden. Är det en månads tid (baserat på vad du skriver om handkontrollen) och CDON häver köpet skall de inte göra något nyttjandeavdrag över huvud taget. En månad av en beräknad livslängd på åtminstone tre år kvittas mot din rätt att få ränta på köpeslanten och dina eventuella kostnader i samband med reklamationen.
För Live beror det på om du kunnat nyttja tiden via en annan konsoll eller kunnat pausa så att du inte går miste om tiden under pågående reklamation, vet ej hur det där fungerar, Grundprincipen är även här att den tid du faktiskt kunnat nyttja kan dras av. Har du alltså kunnat använda en av de tre månaderna kan CDON dra av en femtiolapp. Huruvida de gör det eller inte på ett köp omfattande några tusenlappar säger mer om deras inställning till kundvård än vad det gör om vad de principiellt har rätt att göra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Microsoft byter dock ut felande konsoler utan tjafs, min kompis bytte ut mitt original xbox 360 från 2005 när de var 2 veckor kvar på garantin och fick en ny hemskickad efter den fått RROD.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du får förtydliga, det som är avgörande är hur länge du haft konsollen i din ägo (tiden du väntat på att CDON skall komma till skott räknas inte, om du inte använt konsollen under den tiden. Är det en månads tid (baserat på vad du skriver om handkontrollen) och CDON häver köpet skall de inte göra något nyttjandeavdrag över huvud taget. En månad av en beräknad livslängd på åtminstone tre år kvittas mot din rätt att få ränta på köpeslanten och dina eventuella kostnader i samband med reklamationen.
För Live beror det på om du kunnat nyttja tiden via en annan konsoll eller kunnat pausa så att du inte går miste om tiden under pågående reklamation, vet ej hur det där fungerar, Grundprincipen är även här att den tid du faktiskt kunnat nyttja kan dras av. Har du alltså kunnat använda en av de tre månaderna kan CDON dra av en femtiolapp. Huruvida de gör det eller inte på ett köp omfattande några tusenlappar säger mer om deras inställning till kundvård än vad det gör om vad de principiellt har rätt att göra.

Jag hade original konsolen i cirka en månad, skickade in den till Microsoft på CDONs begäran och fick efter en vecka en ny konsol som jag använt i två och en halv veckor nu. Handkontrollen har används sedan jag hade min original konsol. Jag har inte originalkartongen för bundlen (konsolen, osv) kvar eftersom jag slängde den efter uppackning (CDON nekade mig retur pga detta innan) så det enda jag undrar över är om dom: drar av på återbetalningen pga den förlorade kartongen och Live (150kr är inget dock jämfört med dom tusenlapparna dock hahaha!) samt slitage av handkontroll kanske (inga slitage men den är ju "använd").

Så jag har använt konsolen mellan 2015-09-27 (cirka, beställde den 24 och tog några dagar för att den skulle komma fram), fram till 2015-10-24 då jag skickade iväg den till Microsoft, fick en ny konsol den 2015-11-04 och har använt den sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Microsoft byter dock ut felande konsoler utan tjafs, min kompis bytte ut mitt original xbox 360 från 2005 när de var 2 veckor kvar på garantin och fick en ny hemskickad efter den fått RROD.

Visst, inga krångel med det. Dom bytte ut min konsol utan nå tjafs också. Lyckat att 360n dör två veckor innan garantin går ut - köper din polare mycket trisslotter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50cent:

Visst, inga krångel med det. Dom bytte ut min konsol utan nå tjafs också. Lyckat att 360n dör två veckor innan garantin går ut - köper din polare mycket trisslotter?

tror inte det pinsamt fel med första revisionerna iallafall

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.