Permalänk
Inaktiv

Hur paketerar jag detta?

Har två paket som ska iväg. Det ena äe en kylare och fläckt vilket är väldigt lätt. Det andra innehåller ett moderkort. Jag har letat överallt men inte kunna hitta någon antistatpåse i butik. Just nu är jag frestad att packa med hela förra årets nyhwtstidning och bubbelplast. Hur viktig är antistatpåsen och hur ska jag göra?

Permalänk
Inaktiv

Det räcker att vira/linda in det i bubbelplast, hittar man ingen antistatpåse så hittar man ingen helt enkelt och du måste ju skicka iväg det.

Har själv virat in komponenter i bubbelplast och ingen har klagat hittills.

Undvik tidningspapper på komponenter dock! Tidningspapper kan man använda om man ska fylla ut paketet som isolering/stoppning och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Det räcker att vira/linda in det i bubbelplast, hittar man ingen antistatpåse så hittar man ingen helt enkelt och du måste ju skicka iväg det.

Har själv virat in komponenter i bubbelplast och ingen har klagat hittills.

Undvik tidningspapper dock!

Jag säger tvärt om!!

Olika former av plast, bubbelplast inkluderat, kan skapa statist laddning. Tidningspapper kan inte göra detta.

@KaffeMedKotlett Om du vill ha en antistatpåse så kan jag skicka en till dig. Skicka i så fall ett PM.

/Erik

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ha en sur köpare så köp antistatpåse!
Det finns på 24.se och Fyndiq.se. Skynda dig och lägg en beställning så har du förhoppningsvis påsarna imorgon.
Efter att jag lägger komponenten i antistatpåse så brukar jag linda tidningapapper runt påsen och sedan några varv bubbelplast.
Efter det så lägger jag ner moderkortet (i detta fallet) i kartongen (Om det får plats med all emballage) och tar sedan ett par varv bubbelplast utanpå kartongen oxå.
Hellre att packa för bra än för illa!

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Inaktiv

Hmm OK, här råder alltså delade meningar i ärendet.

Har hört att det var tvärtom, men nu blir jag riktigt fundersam.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anon183825:

Det räcker att vira/linda in det i bubbelplast, hittar man ingen antistatpåse så hittar man ingen helt enkelt och du måste ju skicka iväg det.

Har själv virat in komponenter i bubbelplast och ingen har klagat hittills.

Undvik tidningspapper på komponenter dock! Tidningspapper kan man använda om man ska fylla ut paketet som isolering/stoppning och inget annat.

Man måste inget om man inte kan packa något på rätt sätt... Lös det först

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Köp en antistatpåse. Ingen ide att chansa med material som kan skapa statisk elektricitet.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Skulle också rekommendera att köpa en riktig antistatpåse för köparens skull. Bättre att vara på den säkra sidan, om inte köparen säger attan såklart. Har du gått med på att skicka så tycker jag att ansvaret ligger på dig att allt fungerar när det kommer fram.

Permalänk
Inaktiv

Hur stor är egentligen risken för att något händer om man lindar in ett grafikkort t.ex. i bubbelplast?

Jag har sålt flertal komponenter där anistatpåsen inte kunnat hittats och ingen har hört av sig under alla dessa åren och sagt att något varit galet.

Så hur stor är egentligen att något händer, jag vill bara veta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon183825:

Hmm OK, här råder alltså delade meningar i ärendet.

Har hört att det var tvärtom, men nu blir jag riktigt fundersam.

Det finns inga delade meningar. Vanlig bubbelplast är en katastrof och innebär stor risk för ESD-skador. Att säga exakt hur stor risk det är går inte eftersom det beror på luftfuktigheten, vilken konstruktion kretskortet har och komponenternas inbygga skydd som varierar mm mm.

Det man vet är att plast genererar stora mängder statisk elektricitet och därför är skadligt för elektronik, därför har man tagit fram speciella påsar med ledande ytskikt som skyddar det som finns inuti.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

du kanske söker på fel om du inte hittar antistatiska påsar. dom brukar listas som ESD påsar. en snabb googling gav massor av resultat, bland annat: http://www.inet.se/produkt/9990290/esd-pase-100st-203x406mm#/... (overkill men du förstår poängen)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

har du inte kvar original kartongen? skaffa en antistat påse och sen lägger du ner det i kartongen bara. och skepar iväg med en kartong runt om.

Så skikar då Inet sina moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen inte våga skicka komponenter utan en ESD-påse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Det finns inga delade meningar. Vanlig bubbelplast är en katastrof och innebär stor risk för ESD-skador. Att säga exakt hur stor risk det är går inte eftersom det beror på luftfuktigheten, vilken konstruktion kretskortet har och komponenternas inbygga skydd som varierar mm mm.

Det man vet är att plast genererar stora mängder statisk elektricitet och därför är skadligt för elektronik, därför har man tagit fram speciella påsar med ledande ytskikt som skyddar det som finns inuti.

Tack MultiMan, nu förstår jag bättre!
Har aldrig tänkt på det tidigare och i och med att det gått bra förut att skicka saker med bubbelplast så har jag trott att allt var OK.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon183825:

Tack MultiMan, nu förstår jag bättre!
Har aldrig tänkt på det tidigare och i och med att det gått bra förut att skicka saker med bubbelplast så har jag trott att allt var OK.

ESD-skador är jättesvåra att diagnosticera. Det behöver inte betyda att komponenten går helt sönder utan det kan leda till förkortad livslängd, sämre prestanda eller sporadiska fel som är svåra att koppla till ESD.

Permalänk

ESD skador är något man verkligen vill undvika få när man hanterar elektronik.
Det är väldigt lätt att orsaka en skada.
Men man kan ganska enkelt minimera risken för skador med några få enkla regler.
1. Kretskorten el dyl ska alltid förvaras i antistat(ESD) påse.
2. När man hanterar delarna för montering i tex en dator, har man ESD-armband kopplat till datorn.

Sen kan man ju plussa på med ESD arbetsplats, ESD-matta, speciella kläder och skor, verktyg etc, men är lite overkill för en enkel hemmapulare..

Vad ESD är hur det påverkar elektronik, kan läsa lite om här t.ex.
http://www.aef.se/Elektronikutveckling/Artiklar/ESD.htm

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.