Ang. detta med inkubationstid på sjukdomar...

Permalänk
Medlem

Ang. detta med inkubationstid på sjukdomar...

Jag och en kollega hade en diskussion över morgonkaffet, och vi har inte lyckats reda upp vem av oss som har rätt trots ihärdigt googlande.

Låt oss anta att en person blir smittad av en sjukdom och sjukdomen har tre veckors inkubationstid, dvs den tid som förflyter mellan smittotillfället och tidpunkten då en sjukdom bryter ut och symptom blir synliga. Kan man behandla en sjukdom under den perioden, dvs innan sjukdomenbryter ut? Eller är en ev. behandling mindre verksam under inkubationstiden?

Jag hävdar att man kan behandla under inkubationstiden - bakterierna finns ju där i kroppen och svarar rimligtvis på behandling. Min kollega hävdar att det inte är lönt att behandla för att bakterierna inte "fått fäste" ännu. Jag inser att det ur medicinsk synvinkel ofta är olämpligt att behandla en sjukdom som man inte är 100% på att man har.

Vem av oss har rätt? Både två? Ingen?

Någon sjuksköterska, biomedicinsk analytiker eller doktor som har svaret - gärna med källhänvisning så att jag kan "slå boken i huvudet" på min kollega (om det nu är jag som har rätt).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Om man blir smittad och är symtomlös går man ju runt utan att veta att man är smittad förrän man uppvisar symtom. Men hade man av någon anledning lämnat blodprov under inkubationstid och därigenom märkt att man är smittad torde man kunna behandla smittan. Så jag tror väl att ni båda har hälften rätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Jag och en kollega hade en diskussion över morgonkaffet, och vi har inte lyckats reda upp vem av oss som har rätt trots ihärdigt googlande.

Låt oss anta att en person blir smittad av en sjukdom och sjukdomen har tre veckors inkubationstid, dvs den tid som förflyter mellan smittotillfället och tidpunkten då en sjukdom bryter ut och symptom blir synliga. Kan man behandla en sjukdom under den perioden, dvs innan sjukdomenbryter ut? Eller är en ev. behandling mindre verksam under inkubationstiden?

Jag hävdar att man kan behandla under inkubationstiden - bakterierna finns ju där i kroppen och svarar rimligtvis på behandling. Min kollega hävdar att det inte är lönt att behandla för att bakterierna inte "fått fäste" ännu. Jag inser att det ur medicinsk synvinkel ofta är olämpligt att behandla en sjukdom som man inte är 100% på att man har.

Vem av oss har rätt? Både två? Ingen?

Någon sjuksköterska, biomedicinsk analytiker eller doktor som har svaret - gärna med källhänvisning så att jag kan "slå boken i huvudet" på min kollega (om det nu är jag som har rätt).

Rent spontant så låter det ju som en mycket bättre ide att inleda behandlingen innan bakterierna/viruset "fått fäste" - känns som om de borde vara lättare att besegra då.
Ett exempel på en sjukdom som bör behandlas innan symptom uppträder är rabies. Behandlas den kort tid efter smittotillfället så kan den oftast botas, men när väl symptomen visar sig så har den mycket hög dödlighet.

Sedan är det ju så att i många fall kan kroppens eget immunsystem ta hand om bakterierna på egen hand, så att även om man har blivit smittad så bryter aldrig sjukdomen ut pga att kroppen tog hand om det själv. Då är det tämligen onödigt - och kan även vara olämpligt - att inleda någon behandling.

Så mitt svar är att visst kan man, och vissa fall bör man till och med, inleda behandling innan symptom har visat sig, men ofta är det onödigt. Beror mycket på exakt vilken sjukdom det är fråga om.

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

Jag och en kollega hade en diskussion över morgonkaffet, och vi har inte lyckats reda upp vem av oss som har rätt trots ihärdigt googlande.

Låt oss anta att en person blir smittad av en sjukdom och sjukdomen har tre veckors inkubationstid, dvs den tid som förflyter mellan smittotillfället och tidpunkten då en sjukdom bryter ut och symptom blir synliga. Kan man behandla en sjukdom under den perioden, dvs innan sjukdomenbryter ut? Eller är en ev. behandling mindre verksam under inkubationstiden?

Jag hävdar att man kan behandla under inkubationstiden - bakterierna finns ju där i kroppen och svarar rimligtvis på behandling. Min kollega hävdar att det inte är lönt att behandla för att bakterierna inte "fått fäste" ännu. Jag inser att det ur medicinsk synvinkel ofta är olämpligt att behandla en sjukdom som man inte är 100% på att man har.

Vem av oss har rätt? Både två? Ingen?

Någon sjuksköterska, biomedicinsk analytiker eller doktor som har svaret - gärna med källhänvisning så att jag kan "slå boken i huvudet" på min kollega (om det nu är jag som har rätt).

Vad jag vet kan man, vissa sjukdomar behandlar man ju till och med förebyggande om man vet att någon exponerats för dem. Eller om en familj smittar varandra i cirklar med halsfluss eller liknande så kan hela familjen få en penicillinkur samtidigt för att undvika att man fortsätter smitta i cirklar.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan behandla under inkubationstiden och är i en del fall enda sättet att bota sjukdomen som t ex rabies. När rabies väl brutit ut är det försent, alltså behandlar man direkt man fått bettet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen medicinsk utbildning eller annan relevant info i bagaget, men ja. Du har rätt. Det går att behandla även inom inkubationstiden.
Olika effekt beroende på vad sjukdomen eller kuren är men ett exempel är rabies. Där måste man få vaccin inom ca 72 timmar efter att man blivit smittad. Annars kan det vara för sent. Inkubationstiden är däremot 2-3 månader vilket i 100% av fallen leder till dödlig utgång. Här är det alltså ett måste med behandling långt innan inkubationstiden är över.
Edit: multiman ninjade mig där ;).

Ett mer "vanligt exempel" är penicillin som stör bakteriers möjlighet att bygga cellväggar. Den aktiva substansen påverkar bakteriernas cellväggsuppbyggnad oavsett om bakterierna är få eller många till antalet så läkemedlet är i högsta grad potent och har full verkan även om bakterierna inte hunnit växa till sig eller angripa kroppen så att man får symptom.
Om du tar två petriskålar där den ena är behandlad med antibiotika och planterar in exempelvis en streptokock i varje så kommer du bara se tillväxt av bakterien i den petriskål som inte är behandlad. Det här är helt utanför kroppen men antibiotikan har god verkan ändå.

HIVviruset som vanligen har lång inkubationstid håller man ju nere så att det inte ska utvecklas till aids (alltså när man börjar få symtom) med just medicinering och där finns det även en del mediciner som verkar ha botat ett gäng personer helt. Alltså under inkubationstiden.

Sedan finns det kanske exempel på sjukdomar som är svårare att bota i tidigt stadium, men det känner jag inte till några exempel på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tack alla för bra svar. Tyckte att ni gav mig ett par riktigt bra exempel - både rabies och familjebehandling vid långdragen halsfluss var klockrena. Jag anser det bevisat att behandling under inkubationstid är möjlig och i vissa fall nödvändigt. Dock så är det naturligtvis så att i de fall immunförsvaret kan hantera det själv så är det att föredra.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Bästa exemplet är följande:

Du har Person A som är i förhållande med Person B. Person A får Klamydia av Person C och träffar dig som Doktor D.
Fastställer du att Person A har klamydia så ger du denne adekvat behandling, men även dennes partner, Person B i förebyggande syfte oavsett provsvar. Smittspårningen går tillbaka till Person C och denne får lämne prov och behandlas därefter om provet är positivt.

Ex på källa
https://www.vll.se/default.aspx?id=35078&refid=35079
http://www.msu.se/su_klamydia.php

Och jag är läkare.