Permalänk

Ny gamingstol, tips efterfrågas!

Hejsan!
Jag är ute efter en ny stol till mitt rum och egenskaperna jag är ute efter, kan ses här nedan:

- Höj samt sänkbar (armstöd samt själva stolen)
- Ventilerat system/material

Angående "ventilerat" syftar jag främst på att tidigare har jag haft en IKEA stol som blev helt svettig vid ryggen efter ett par timmar, självfallet kommer det bildas svett men om det finns någon stol som kan underlätta arbetet skulle det uppskattas.

Skall jag satsa på en DXRacer eller en Mission, fler alternativ uppskattas självfallet.

Budget: 2000 SEK

https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsat på en ordentlig kontorsstol i stil med Ikeas Volmar, med ullklädseln snarare än lädret för bekväm ventilation & ett par armstöd som tillval.

Permalänk
Medlem

Har själv en sådan stol du länkade fast i rosa Köpte den för 1790 :- och för det priset var den ganska chysst, precis lagom prisnivå jämfört med en dxracer elr liknande. Nu är den ju lite dyrare så avgör själv om du inte hellre vill lägga mellan till en dxracer.

För mig funkar den bra iallafall Kuddarna har kassa plast fästen, men är man försiktig så är det nog lugnt, fick min huvudkudde bytt snabbt och smidigt iaf. Är i princip på samma nivå som dxracer i hur skön den är (har jämfört med min brors) och känns som det är väldigt gedigen kvalité på stolen i övrigt bortsett från då "plastklippsen" på kuddarna. Ett annat problem med min är att sänker sig själv ibland när man sätter sig på den efter en lång frånvaro, men bara att höja igen och köra. Kan ju inte svara på om det bara är min som är trasig eller om alla är så.

Prisvärd i min mening i alla fall.

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Skrivet av Cedric:

Jag skulle satsat på en ordentlig kontorsstol i stil med Ikeas Volmar, med ullklädseln snarare än lädret för bekväm ventilation & ett par armstöd som tillval.

Jag har använt IKEA stolar sen jag fick en dator och tröttnat på dessa...efterfrågar lite mer "sportigare" model.

Permalänk
Medlem

då är det en DX racer som gäller utan tvekan..köpte själv en i Iron serien för några dagar sedan. Min tidigare kontorsstol vart en kinnarps i ca 8k sek klassen. DX racern ihop med fotpallen är skönare och enklare.. Kinnarpsstolen kräver ergonomisk utbildning (nästan) för att få till riktigt bra.. medan DX racer stolen är bara att sätta sig i och justera ryggstöd + tilt så sitter man bra.
Det svåra är att få till rätt modell för sin bredd.. Du vill bli "omkramad" av vingarna på sidan om det går.. För min del fick jag tyvärr inte denna egenskapen då jag är för smal för Iron serien men den smalare varianten ( racing ) , har inte stöd för att tilta hela stolen, bara ryggstödet.. Så det fick bli Iron serien här.. Men som sagt starkt rekommenderad speciellt med fotstödet!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

skulle säga att runt ca 2500kr är en bra balans med stol och pris.
det viktiga är dels att stolens dyna inte är för tunn samt att stolen är anpassad efter ens vikt/längd.
en tyg baserad stol är troligen ett bättre val än en pu läderklädd.

en stol är viktig då den ska avlasta rygg samt rumpa.

dxracer guide

https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming...
torretta verkar ok och ligger runt din budget.

annars tex akracings
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199829-a...

i dessa prisklassar mellan 2000-2500kr skulle jag själv välja då de billigare alternativen sparar in på dynan och skulle vara ett tveksamt val speciellt om man sitter en del framför datorn.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Arozzi, tror det var Enzo, kan ha varit Monza. Den är helt ok ergonomiskt, känns och ser gedigen ut, är stor. Den har tiltbart ryggstöd, men inget låsläge. Kan till viss del tilta bakåt vid normalt sittande, annars krävs att jag skjuter ifrån lite med benen (väger relativt lite, osäker på exakt men säg 70-80kg), och iom att den inte har låsläge är det knappast en bekväm position. Har inte heller justerbara armstöd, men de sitter ganska väl som det är tycker jag. Har fått för mig att Enzo och Monza är väldigt lika egenskapsmässigt. Gasliften fungerar som den ska.

Vad som i slutänden inte kan få mig att rekommendera den att den drygt ett halvår efter inköp knakar och småhoppar lite i några gängor vilket är otroligt irriterande. Detta började redan några veckor efter inköp, och har skruvit isär och ihop den en extra gång. Kan hända att jag har fått ett måndagsexemplar, för den känns gedigen i övrigt, men kommer att vara lite extra försiktig vid framtida köp av Arozzi.

Permalänk

Tacksam för alla svar, verkligen!

Jag följde @Flopper länk till DXRacer stolguide och det blir en:

https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming...

Tack för alla svar och fortsätt hjälpa folket därute