Permalänk
Medlem

Importera Nexus 6p

Hej

har kikat en del på nexus 6p, gillar designen med mera. vad jag kan se så kommer instegsmodelen ligga på circa 6300 kr vilket är förståeligt men samtidigt mycket pengar. Kollade därför vad den kommer kosta i usa och där verkar den ligga på 500 dollar ungefär. Har några vänner som bor i USA som ska komma hit vid jul så slipper ju att skicka den i så fall.

Nu till problemet, har hört att den amerikanska modellen tydligen kommer sakna stöd för vissa "band" som används till 4g nätet här i Sverige. Är det någon som vet nåt mer om detta och kan förklara lite för mig?

Mvh

Permalänk
Medlem

@Terihan:

Tänk på att det tillkommer moms (sales tax) och att garanti eventuellt inte gäller i sverige

Permalänk
Relik 📜

Det är väl framför allt band 8 och band 20 som saknas på USA-versionen, så inte helt optimalt. Speciellt band 20 (800 MHz) är väl det så kallade "landsbyggdsbandet" vilket kan vara bra att ha om du rör dig mycket utanför storstäderna.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är väl framför allt band 8 och band 20 som saknas på USA-versionen, så inte helt optimalt. Speciellt band 20 (800 MHz) är väl det så kallade "landsbyggdsbandet" vilket kan vara bra att ha om du rör dig mycket utanför storstäderna.

http://assets.hardwarezone.com/img/2015/09/Nexus-6P-network-JP-vs-US.jpg

ok så det innebär egentligen att ute på landet så kommer jag ha sämre datahastighet jämfört med en svensk model men jag skulle fortfarande ha tillgång till 4g inne i städer å så?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Terihan:

ok så det innebär egentligen att ute på landet så kommer jag ha sämre datahastighet jämfört med en svensk model men jag skulle fortfarande ha tillgång till 4g inne i städer å så?

Det beror helt på vilken operatör du har och vilka band som används, men generellt blir det så. På de platser där LTE är beroende av band 8 eller 20 för att fungera kommer du helt enkelt falla tillbaka till (i bästa fall) 3G.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det beror helt på vilken operatör du har och vilka band som används, men generellt blir det så. På de platser där LTE är beroende av band 8 eller 20 för att fungera kommer du helt enkelt falla tillbaka till (i bästa fall) 3G.

ok tack för hjälpen!