Permalänk
Inaktiv

Behöver ny mus

Nu är det så att jag måste köpa en ny mus men vet inte vad jag ska välja för någon. Jag spelar mycket spel och så. Den enda musen jag har kollat på är denna https://www.komplett.se/product/828492/datorutrustning/mustan... är det ett bra vall och om det inte är det varför och vad finns det för alternativ.

Permalänk
Medlem

Vad hade du för mus innan, gillade du passformen för den? Den största faktorn för om en mus är 'bra' är i min mening hur den känns att hålla.

Permalänk
Medlem

@anon245686 här har du en annan variant dock lite dyrare men den har RGB om du gillar sånt

och även tumknapp på vänstra sidan.

https://www.komplett.se/product/824955/datorutrustning/mustan... finns i vit/svart också ---> https://www.komplett.se/product/824956/datorutrustning/mustan...

Permalänk

Steelseries Rival kan jag rekomendera!

Go passform
Bra precision!
Allmänt snygg

Permalänk
Medlem

köp en rival

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inaktiv

Oj länkade fel innan menade dennahttps://www.komplett.se/product/828493/datorutrustning/m...
Den har rgb och den ser typ ut som rival. Så den kanske är bättre än den föra? Min föra mus var någon dålig acer eller något men den liknar corsair mus/ SS rival musen.

Permalänk

Thailand? Dah

Visa signatur

Ta mig i brasan

Permalänk

Rival är riktigt bra

Permalänk

Logitech g502

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Inaktiv

@fantamicke: vad menar du. Så jag borde köpa rival då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon245686:

@fantamicke: vad menar du. Så jag borde köpa rival då eller?

Jag får lov att rekommendera Roccat Kone Pure.
Den sitter som mejslad för handen och har en precision som kommer från paradiset.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag har en Mionix Naos 7000. Är sjukt nöjd och det är den skönaste musen jag har prövat. Gillar du mer klassiska former så kan du testa deras Avior serie.

Permalänk
Medlem

Innan du ställer en fråga om "vilken mus ska jag köpa?" så kan du gärna tala om vilken passform du är ute efter.
Det finns 3st stilar som är vanligast bland "gamers":

  • Palm-grip

  • Claw-grip

  • Finger-tip

För dessa 3 så finns det alltså olika möss som är anpassade efter just den stilen, t.ex. SteelSeries Rival som är anpassad för Palm-grip och Zowie FK1/2 som är anpassad för just Claw/Fingertip-grip.

Något som även är bra att nämna är hur stor hand du har, har du en lite mindre hand så är Rival kanske inte det bästa valet då den faktiskt (i mitt tycke) är lite större. Samma gäller Zowie FK1 som är en större variant av samma mus som FK2:an (några millimeter högre/tjockare/längre).

De svar du kommer få här är givetvis preferenser från vad just denna användare tycker är lämpligast(och då alla är annorlunda så kanske dennes hand passar t.ex. Rival bättre än vad din gör) - därför bör du åka in till närmaste återförsäljare (Elgiganten, Inet, Netonnet, Webbhallen m.m) och prova bland alla möss och känna vilken som passar dig bäst. Kolla gärna upp recensioner kring den du tycker känns skönt för att se om kvalitén går att lita på(SteelSeries Rival(?) har gummi på sidan vid tummen vilket slits ut väldigt snabbt om du svettas lätt om händerna, detta resulterar i ett "hål" där tummen är, bild nedan innanför "spoiler"-taggen).

SteelSeries Rival gummi-slitage
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

Jaha ja då förstår jag jag brukar ha musen som den första palm. Men jag ska kolla upp lite recensioner om corsair musen. Jag tror att den är bra iallafall.

Permalänk

Mionix Castor- Grymmaste och bästa musen just nu.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, känns onödigt att skapa en helt ny tråd..

Behöver tips på en ny mus då min steelseries kana v2 funkar dåligt med min nya korsar mm600 musmatta (suck). Den funkar perfekt på den svarta skrovliga ytan men sämre på den andra "snabbare" sidan som jag tycker är skönast. Vid snabba rörelser hänger den inte med alls, antar att det är för att mitten av musmattan är ljus eftersom den funkar bra ut med kanterna? Är alla optiska möss känsliga för ljusa färger på underlagen?

Hur som helst behöver jag en ny mus och jag har inte en aning vart jag ska börja, laser eller optisk? Hört att laser brukar vara mindre exakta och ha problem med acceleration, stämmer det fortfarande? Vilka funkar bäst på plastmattor?

Älskar formen på min kana, håller den i ett "claw grip" på snudd till "calm grip", vilka nya möss bör passa mitt grepp tro?

Permalänk

CM Storm Havoc

Skrivet av Defeat^:

Lånar tråden lite, känns onödigt att skapa en helt ny tråd..

Behöver tips på en ny mus då min steelseries kana v2 funkar dåligt med min nya korsar mm600 musmatta (suck). Den funkar perfekt på den svarta skrovliga ytan men sämre på den andra "snabbare" sidan som jag tycker är skönast. Vid snabba rörelser hänger den inte med alls, antar att det är för att mitten av musmattan är ljus eftersom den funkar bra ut med kanterna? Är alla optiska möss känsliga för ljusa färger på underlagen?

Hur som helst behöver jag en ny mus och jag har inte en aning vart jag ska börja, laser eller optisk? Hört att laser brukar vara mindre exakta och ha problem med acceleration, stämmer det fortfarande? Vilka funkar bäst på plastmattor?

Älskar formen på min kana, håller den i ett "claw grip" på snudd till "calm grip", vilka nya möss bör passa mitt grepp tro?

CM Storm Havoc passar mig bra kolla efter en sådan väldigt skön att hantera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Lånar tråden lite, känns onödigt att skapa en helt ny tråd..

Behöver tips på en ny mus då min steelseries kana v2 funkar dåligt med min nya korsar mm600 musmatta (suck). Den funkar perfekt på den svarta skrovliga ytan men sämre på den andra "snabbare" sidan som jag tycker är skönast. Vid snabba rörelser hänger den inte med alls, antar att det är för att mitten av musmattan är ljus eftersom den funkar bra ut med kanterna? Är alla optiska möss känsliga för ljusa färger på underlagen?

Hur som helst behöver jag en ny mus och jag har inte en aning vart jag ska börja, laser eller optisk? Hört att laser brukar vara mindre exakta och ha problem med acceleration, stämmer det fortfarande? Vilka funkar bäst på plastmattor?

Älskar formen på min kana, håller den i ett "claw grip" på snudd till "calm grip", vilka nya möss bör passa mitt grepp tro?

Hade också en Kana v2 tidigare som jag gillade.
Har också jag en mm600 musmatta, men har dock inte testat kanan just på denna matta så kan inte bekräfta problemet.

Att optiska möss generellt är bättre gäller fortfarande. De bästa spelmössen (både enligt proffs och enligt tekniska specifikationer) är alla optiska.
Jag köpte mig en Logitech g303 efter min Kana. Sensorn i den brukar anses vara den bästa som existerar på marknaden idag.
Det märks också verkligen i praktiken. Det känns som en stor förbättring mot kanan även om jag också gillade den.
Den är på något sätt otroligt exakt och hänger med även i mycket snabba rörelser.
Musen är också lätt och har en lite unik form. För mig är formen helt perfekt. Det är första musen jag ägt där jag aldrig känt något behov av att klistra på någon sorts grepptejp för att fingrarna glider av. Det är dock en hata eller älska form.

Musen har ett par nackdelar. En är att jag läst att många fått delvis defekta exemplar med en sensor som sitter lite löst. Det är inget jag upplevt och råkar man ut för det så går det på garantin.
En annan nackdel är att lift off distance är mycket låg (dvs avståndet man kan lyfta musen innan den slutar avläsa från underlaget). Kana v2 har en extremt hög lift off och att gå från detta till g303 som är extrem åt andra hållet kan vara lite problematiskt.
Lift off distance ökar dock om man kör på en plast eller metallmatta. Därför kör jag på min mm600 (har limmat på tunna metalldiskar på musfötterna för att få ett suveränt glid som i princip aldrig försämras)

Annars finns G502 som har en variant av samma sensor. Den är lite större och kan passa bättre om du kör claw eller palm grip.
G303 är mer en perfekt fingertip grip mus. Den är för liten för att hålla med palm grip.

Annars är Zowies möss otroligt populära bland pro gamers. Tex Zowie FK, Zowie EC1, EC2. De är liknande kanan i formen och har riktigt bra sensorer i sig (inte i klass med den i g303, men ändå i toppklass).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Lånar tråden lite, känns onödigt att skapa en helt ny tråd..

Behöver tips på en ny mus då min steelseries kana v2 funkar dåligt med min nya korsar mm600 musmatta (suck). Den funkar perfekt på den svarta skrovliga ytan men sämre på den andra "snabbare" sidan som jag tycker är skönast. Vid snabba rörelser hänger den inte med alls, antar att det är för att mitten av musmattan är ljus eftersom den funkar bra ut med kanterna? Är alla optiska möss känsliga för ljusa färger på underlagen?

Hur som helst behöver jag en ny mus och jag har inte en aning vart jag ska börja, laser eller optisk? Hört att laser brukar vara mindre exakta och ha problem med acceleration, stämmer det fortfarande? Vilka funkar bäst på plastmattor?

Älskar formen på min kana, håller den i ett "claw grip" på snudd till "calm grip", vilka nya möss bör passa mitt grepp tro?

Beror på om du spelar FPS spel. Gör du det så är en optisk mus mycket bättre tycker jag i alla fall.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Rekomenderar också en Steelseries Rival om du vill ha en "vanlig" mus med inte allt för många knappar.
Dom hade problem med att materialet vid tummen nöttes sönder med tiden, men köper du en ny så tror jag dom har fixat det problemet redan för flera månader sedan.

Annars om du vill ha en mus med lite fler knappar so har jag själv köpt en Corsair Scimitar (typ som Razer Naga) men kan inte kommentera om den då den kom idag och jag har inte hämtat ut den hos Posten ännu

Permalänk
Avstängd

plexgear på kjäll

http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-kringutrustning/moss-...
bland de bästa mus jag har hållit i...
förpackning är inte förseglat, om du är försiktig, kan du testa i några timmar å lämna tillbaka...
men, ärligt talat

(förutsatt att man kör klogrepp)

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600