Sätt att tjäna pengar?

Permalänk

Sätt att tjäna pengar?

Hej! Jag är 15 år och bor i Östersund. Jag ska bygga en dator för ca 8k, men det tar ju väldigt lång tid med mitt barnbidrag på 700...
Har någon nått tips om hur man tjänar pengar som 15 åring i en relativt liten stad? Min familj är inte heller särskilt rik, så någonting som kräver lite större resurser går inte... Om någon vill veta vilken dator det är jag ska bygga är det denna.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Hundvakt, barnvakt, dela ut tidningar. Vill du jobba för dina pengar så finns det mycket du kan göra, men är du lat och bara vill "ha" pengar så kan du drömma vidare och fortsätta spara bidraget

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Dela reklam? Finns ju svensk direktreklam. Men lönen ska inte vara bra har jag hört.

Permalänk
Avstängd

Räfsa löv, det är säsong för det

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk

Är du lite händig?

- Till sommaren vill folk måla om sitt hus, anmäl dig som hjälpreda, skrapa färg, måla.
- De vill röja på sina tomter.
- Hund rastning
- Cykel bud
- Skotta snö

Du måste marknadsföra dig, upprätta en FB sida, dokumentera de jobb du har gjort, bilder, du ler på alla kort, mm mm

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem

SDR (svensk direktreklam) är ditt bästa val, använde det själv när jag va 12-13, kunde köpa min första radiostyrda bil för ca 3000 efter ca 7-8 månader.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Skaffa (bygg) en vagn som du fyller med diverse trädgårdsredskap som krattor, sopborstar etc. Sen går du en runda runt i alla villor i staden och erbjuder att kratta etc. Kommer vara flera som nappar på det

lycka till!

Permalänk
Medlem

Finns inte eventuellt något du kan hjälpa till med hos dina föräldrars jobb? Jag brukade jobba någon vecka här och där med min far och köpte så min första dator.
Annars har du bra tips hos andra i tråden.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Drar också ett strå till SDR (svensk direkt reklam) om du jobbar och ligger i och är duktig så blir det bra betalt! Jag började lite smått när jag var 13 (tror dem har 14 års gräns nu).

Jobbade större delen av helgen (lör-sön ibland fre kväll också) men fick mycket kondition och träning på köpet. När man hade ngt viktigt på helgen va det bara att dra ut en 2h tidigare på morra så hade man hela eftermiddagen och kvällen att leka med kompisar etc.

Körde 2-4 områden varje helg så fick en månadsinkomst mellan 5-10 000:- arbetade extra på lokala kontoret med att vika reklam till dem som inte hade möjlighet till det. Blev också den första dem ringde om ngn slutat/slutade mitt i vilken va 1-2 ggr i månaden när någon bara övergav mitt i och gick hem. Rycka ut och dela ut det sista och ta hem kärran ez 500:-. Julmånaden gav bra betalt med all julreklam och utskick som ska ut så då fick jag mellan 700-900:- /område.

Jobbade mycket så fick in mycket cash, men visst om man bara har ett område varje helg (kanske 3-500:-) varje helg så blir det ju "bara" en 1200-2000:-/månaden ta två områden varje vecka = 4000:-/månaden ta extra områden när du har möjlighet/inget inplanerat så kan du komma upp i 5-7000:-/månaden vilket är rätt bra i den åldern.

SDR betalade min tv, vhs, hemmabiosystem, cykel, dator, mobiler, moped, bilkörkort, väldigt många biobesök/ äta ute med kompisarna, kläder, skor etc etc. Jobbade mellan 2004 och 2010 med det.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Hej! Jag är 15 år och bor i Östersund. Jag ska bygga en dator för ca 8k, men det tar ju väldigt lång tid med mitt barnbidrag på 700...
Har någon nått tips om hur man tjänar pengar som 15 åring i en relativt liten stad? Min familj är inte heller särskilt rik, så någonting som kräver lite större resurser går inte... Om någon vill veta vilken dator det är jag ska bygga är det denna.

Upplåst processor och ett B85-moderkort, nja. Bättre att spara ett par hundringar på processorn och köpa GTX 960 2GB eller R9 380 4GB istället för ett dyrt 750 Ti.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Håller med, känns som lite konstiga prioriteringar i Op's bygge. Dessutom så borde han byta ut hårddisken mot en WD blue elr black imo.

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

Har också delat för SDR när jag var liten, fick 800-900 i månaden, typ 60 trapphus en gång per helg. Slutade när man själv skulle börja bunta ihop all reklam.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Besök en livsmedelsbutik i ditt område och erbjud dem hjälp att fronta butiken 2 ggr/vecka, förslagsvis måndag och torsdag.

Att "fronta" innebär enkelt beskrivet att du flyttar fram alla varor på hyllorna till hyllans kant (se länk nedan) och i samma veva vänder förpackningar rätt. Otroligt viktigt för en butiks fräschör.

Exempel

Ett enkelt jobb som ordinarie personal ofta slarvar med men som ger hela butiken ett lyft. Beroende på butikens storlek kan arbetstimmarna variera, detta får du diskutera med butikschefen.

Får du napp i en butik, skicka mig ett PM så ger jag dig tips på vägen så att du kan glänsa för butikschefen.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Jag har sätt en sådan här tråd innan också men en sak som aldrig någon föreslår det är ju faktiskt att hjälpa folk med sina datorer och tjäna en slant på det, MEN börja inte göra något sånt om du verkligen inte har full koll på marknads utbudet med delar och hur du kan matcha de med kundens behov.

Så de gäller ju bara få in en fot med folk som behöver hjälp inte ta några hutlösa priser och göra ett bra jobb och förklara tydligt vad man gjort osv och då rekommenderar dom dig till andra och till slut har du ju en liten kundkrets där folk vill ha hjälp med olika saker.

Oftast e det ju bäst att bygga eller hjälpa folk i 14-20års åldern som kanske inte har teknik intresset och som kanske köpt färdigbyggda datorer annars, kanske till och med något passivt kylt grafikkort med medioker i3 och 4gb ram 500gb disk för 5k som man kan se på leffes lokala dator firma typ.

Varför jag föreslår folk i den åldern är för att dom har oftare tendensen att spela och därmed kanske kräver att uppgradera lite oftare eller att dom bygger en billigare dator till en början och sen kanske skaffar en ssd dom vill ha eller bättre grafikkort eller byter ut andra saker, dvs att dom kommer tillbaka frekventare än vad en t.ex. äldre människa som knappt använder datorn eller en familj gör.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Fråga i Köpråd när du väl har pengarna om vilken dator du ska bygga, för den där var ju väldigt meh med tanke på priset du ger för den...

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Dela reklam? Finns ju svensk direktreklam. Men lönen ska inte vara bra har jag hört.

SDR vill inte ha mig därför att jag är borta rätt många helger...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Upplåst processor och ett B85-moderkort, nja. Bättre att spara ett par hundringar på processorn och köpa GTX 960 2GB eller R9 380 4GB istället för ett dyrt 750 Ti.

Processorn har jag tänkt behålla länge, så jag tänker att den måste vara bra. Men grafik kortet har jag tänkt byta efter kanske 6 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Skrivet av djnaden:

@ArcticFire: Håller med, känns som lite konstiga prioriteringar i Op's bygge. Dessutom så borde han byta ut hårddisken mot en WD blue elr black imo.

Varför borde jag byta hårddsiken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk

@MrToxic:
Varför köpa ett grafikkort du bara ska ha 6 månader?
Vilken klass hade du tänkt köpa ett nytt i sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jag har sätt en sådan här tråd innan också men en sak som aldrig någon föreslår det är ju faktiskt att hjälpa folk med sina datorer och tjäna en slant på det, MEN börja inte göra något sånt om du verkligen inte har full koll på marknads utbudet med delar och hur du kan matcha de med kundens behov.

Så de gäller ju bara få in en fot med folk som behöver hjälp inte ta några hutlösa priser och göra ett bra jobb och förklara tydligt vad man gjort osv och då rekommenderar dom dig till andra och till slut har du ju en liten kundkrets där folk vill ha hjälp med olika saker.

Oftast e det ju bäst att bygga eller hjälpa folk i 14-20års åldern som kanske inte har teknik intresset och som kanske köpt färdigbyggda datorer annars, kanske till och med något passivt kylt grafikkort med medioker i3 och 4gb ram 500gb disk för 5k som man kan se på leffes lokala dator firma typ.

Varför jag föreslår folk i den åldern är för att dom har oftare tendensen att spela och därmed kanske kräver att uppgradera lite oftare eller att dom bygger en billigare dator till en början och sen kanske skaffar en ssd dom vill ha eller bättre grafikkort eller byter ut andra saker, dvs att dom kommer tillbaka frekventare än vad en t.ex. äldre människa som knappt använder datorn eller en familj gör.

Fast det där kräver att man har koll på hur man skattar mm. Sen måste man ha en lösning den dagen man slinter med mejseln och behöver ersätta något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Fast det där kräver att man har koll på hur man skattar mm. Sen måste man ha en lösning den dagen man slinter med mejseln och behöver ersätta något.

Först kan man ju säga att man går inte in börja göra något sånt utan att man vet man har kunskapen till att göra det både på komponent sidan på bygg sidan men också på att ha hand om felsökningar och kanske även ett eller annat retur ärende på söndriga komponenter.

Hur man väljer att göra om man klantar sig är väll simpelt ärliga personer står ju för sitt misstag och ersätter kunden med likvärdig komponent som gick sönder och eventuellt någon kompensation för det tar tid.

Det e sant fast samtidigt någon som hjälper lite människor med dator problem och inte tar några mega summor pengar för det gör väll förmodligen det för att dryga ut sin ekonomi lite och jag tror inte heller att dom "flesta" individerna som gör det i den åldern har något annat jobb eller sommarjobb och drar in över 18824kr om året, därmed är dom ju inte skattepliktiga även om det dom tjänar är svart och inte räknas in till det max beloppet man har innan man behöver börja betala skatt.

Skulle de bli att det tar riktigt fart och man tjänar multum får man väll överväga att kanske göra något åt det då men att driva det som en "hobby verksamhet" till en början

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Drar också ett strå till SDR (svensk direkt reklam) om du jobbar och ligger i och är duktig så blir det bra betalt! Jag började lite smått när jag var 13 (tror dem har 14 års gräns nu).

Jobbade större delen av helgen (lör-sön ibland fre kväll också) men fick mycket kondition och träning på köpet. När man hade ngt viktigt på helgen va det bara att dra ut en 2h tidigare på morra så hade man hela eftermiddagen och kvällen att leka med kompisar etc.

Körde 2-4 områden varje helg så fick en månadsinkomst mellan 5-10 000:- arbetade extra på lokala kontoret med att vika reklam till dem som inte hade möjlighet till det. Blev också den första dem ringde om ngn slutat/slutade mitt i vilken va 1-2 ggr i månaden när någon bara övergav mitt i och gick hem. Rycka ut och dela ut det sista och ta hem kärran ez 500:-. Julmånaden gav bra betalt med all julreklam och utskick som ska ut så då fick jag mellan 700-900:- /område.

Jobbade mycket så fick in mycket cash, men visst om man bara har ett område varje helg (kanske 3-500:-) varje helg så blir det ju "bara" en 1200-2000:-/månaden ta två områden varje vecka = 4000:-/månaden ta extra områden när du har möjlighet/inget inplanerat så kan du komma upp i 5-7000:-/månaden vilket är rätt bra i den åldern.

SDR betalade min tv, vhs, hemmabiosystem, cykel, dator, mobiler, moped, bilkörkort, väldigt många biobesök/ äta ute med kompisarna, kläder, skor etc etc. Jobbade mellan 2004 och 2010 med det.

Imponerad! Men fastnade för en grej bara... Köpte du en VHS efter 2004? :S

Permalänk
Medlem

Jag kan ge dig ett tips, var tomte i jul!

Jag är det varje år, lägger ut annons i lokaltidningen att jag kan vara tomte mellan 15.00-19.00.
Tar 400:- per besök.

Förra året blev jag bokad av 11 familjer vilket resulterade i 4400:- .

Men annars kan du dela ut reklam, jobba extra i butiker under helger osv.

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem

Ett tips är att handla i swec marknad för att få ner kostnaderna.
Ofta bra grejer till bra pris och som man kan sedan sälja med inte allt för stor förlust.

Permalänk
Skrivet av Alligatorn:

@MrToxic:
Varför köpa ett grafikkort du bara ska ha 6 månader?
Vilken klass hade du tänkt köpa ett nytt i sen?

Jag kom på en annan sak nu. Jag ska få låna ett grafikkort av en vänn, så jag ska nog spara till ett bättre än då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Skrivet av MrToxic:

Jag kom på en annan sak nu. Jag ska få låna ett grafikkort av en vänn, så jag ska nog spara till ett bättre än då.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter vettigt.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är nu, men delade reklam på Frösön under några veckor 2004 måste det varit.
Du måste dels blada allt själv och jag fick drygt 200kr per vecka.
Nu vet jag inte om jag var dålig på att blada, men det tog nog 2-3 timmar. Och dela ut tog 2-3 timmar, då det var 3 villaområden. Kanske hade fel teknik men tycker vagnen är väldigt opraktisk, hade hellre haft en väska när man bara delade ut till villor.
Men visst, kan man inte få jobb på annat sätt är det ju mer pengar än inget! De kanske betalar bättre nu?
tar du 2-3 områden blir det ju 2000-3000 i månaden

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Processorn har jag tänkt behålla länge, så jag tänker att den måste vara bra. Men grafik kortet har jag tänkt byta efter kanske 6 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Du bör välja ett moderkort med Z97-krets om du vill kunna ha full användning av processorn du har valt.

Köp inget som du måste byta efter 6 månader, då kastar du pengarna i sjön.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@MrToxic:

Har du redan ett nätagg, det ligger inget i listan?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Llhweiir:

@MrToxic:

Har du redan ett nätagg, det ligger inget i listan?

Ska få ett av en vänn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB