Activision Blizzard vill köpa King för 50 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Ska jänkarna köpa alla svenska utvecklare?

Ja tyvärr verkar det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av head:

Det är inte bara sverige som har gratis skola och sjukvård. Det är dock bara sverige som ligger 1:a på högst marginalskatt.

Förstår och sympatiserar med tanken att de som tjänar mer även ska bidra mer (även procentuellt, inte bara i kronor) men att tro att vi MÅSTE ha högst skatt i världen för att klara av världfärden är dumt. D

(Förövrigt betalar jag skyhöga summor för skola och sjukvård, dock är det för andras inte min egen)

Skillnaden här är att vi får betala för allt vi inte använder. I USA får man betala för vad man använder. Ungefär.

Sjukvården t.ex. får man väl se lite som att betala en försäkringspremie. Skulle det hända att man behöver nyttja den så är man glad att man betalat.

Permalänk
Medlem

Vidrigt mycket pengar för skräp. Volvo personvagnar kostade inte ens en tredjedel.

Permalänk
Medlem

Thank god for the Swedish School system that we love to fking beat all over!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

Gör det inte Blizzard.

För gudars skymning låt detta patetiska försök till "spelutgivare" bara gå i graven.

Skrivet av Maysay:

Sverige borde satsa på att bli spelindustrins Hollywood.

Med "King" som frontfigur? Skulle snarare bli en dålig kopia av Bollywood.

Skrivet av Toivo83:

svårt och tro att det är ett skitföretag om Blizz vill pynta 50 miljd för det.

Finns inget annat ord att använda på "Copy+paste + lite plagiat" företag som King.

Skrivet av FubbHead:

Ena stunden gnäller spelföretagen om hur utsatta de är pga piratkopiering, i andra har de 50 MILJARDER till övers att lägga på sån här skit.

Iof. är det inte Ubisoft vi snackar om här utan Activison/Blizzard. Med tanke på Wow och Cod-seriens framgångar så har de en hel del kulor att röra sig med. Dessutom har inte direkt Activision/Blizzard varit delaktiga i "Pirat" debatten på någon större nivå. Det är väl mest Konami och Ubisoft som varit och påstått att plattformen är död och sedan skyller på pirater.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

annat ord att använda på "Copy+paste + lite plagiat" företag som King.

Må så vara, men lyckats bra dom iaf

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Sveriges skatter gör att du har gratis skola och inte behöver betala skyhöga summor för sjukvård bl.a

Du behöver inte länka till vad skatter är, jag vet vad det är och jag ser det som något bra, de som tjänar mer SKA betala mer i skatt, inget fel i det.

Hög skatt -> mindre disponibel inkomst -> mindre konsumtion -> mindre efterfrågan på varor -> mindre skatteintäkter långsiktigt och ökad arbetslöshet. Jag tycker också att progressiv skatt är bra men det måste vara en balans så inte tillväxten stryps.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ulukai:

Hög skatt -> mindre disponibel inkomst -> mindre konsumtion -> mindre efterfrågan på varor -> mindre skatteintäkter långsiktigt och ökad arbetslöshet. Jag tycker också att progressiv skatt är bra men det måste vara en balans så inte tillväxten stryps.

Men inget av det där stämmer, vi konsumerar mer än någonsin.
Hur ska det kunna bli mindre skatteintäkter av hög skatt så att det påverkar arbetslösheten? Lönen är fortfarande densamma, så inkomsten blir den samma.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Men inget av det där stämmer, vi konsumerar mer än någonsin.
Hur ska det kunna bli mindre skatteintäkter av hög skatt så att det påverkar arbetslösheten? Lönen är fortfarande densamma, så inkomsten blir den samma.

För att efterfrågan på företagens produkter blir mindre, alltså kan de inte växa och nyanställa lika många. Det är naivt att tro att man får ökade skatteintäkter bara för att man höjer skatten. Tvärtom kan man (som under alliansregeringen) sänka skatten och få ökade skatteintäkter. Allt handlar om dynamiska effekter. Hur stora skatteintäkter tror du vi skulle ha om vi hade 100% skatt? Förmodligen närmast 0 om vi inte blev en diktatur där folk tvingades jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Har aldrig förstått hur folk spelar sånna skitspel som candycrush. 50 miljarder wtf?

Det är ett bra och klurigt spel som man bär i mobilen, lätt att ta fram ur fickan när man har några minuter över.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ulukai:

För att efterfrågan på företagens produkter blir mindre, alltså kan de inte växa och nyanställa lika många. Det är naivt att tro att man får ökade skatteintäkter bara för att man höjer skatten. Tvärtom kan man (som under alliansregeringen) sänka skatten och få ökade skatteintäkter. Allt handlar om dynamiska effekter. Hur stora skatteintäkter tror du vi skulle ha om vi hade 100% skatt? Förmodligen närmast 0 om vi inte blev en diktatur där folk tvingades jobba.

För alliansen gjorde ju så att arbetslösheten minskade och att skolorna blev bättre, alliansregeringen gjorde INGENTING för att välfärden skulle bli bättre, de tog en sak som fungerade och raserade alltihop.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För alliansen gjorde ju så att arbetslösheten minskade och att skolorna blev bättre, alliansregeringen gjorde INGENTING för att välfärden skulle bli bättre, de tog en sak som fungerade och raserade alltihop.

Den offentliga sektorn fick mer anslag under alliansstyret. Med andra ord mer resurser till vård och skola. Som sagt, en återhållsam skattepolitik stimulerar ekonomin vilket i sin tur genererar mer skatteintäkter. Och ja, jämfört med högkonjunkturåret 2005 fick vi lägre arbetslöshet och högre sysselsättningsgrad under alliansen.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

För alliansen gjorde ju så att arbetslösheten minskade och att skolorna blev bättre, alliansregeringen gjorde INGENTING för att välfärden skulle bli bättre, de tog en sak som fungerade och raserade alltihop.

Vi red ut en storm som skakade världen de senaste åren, jag tror du lägger för mycket vikt vid vilka ledare vi hade för tillfället. Ekonomin styrs av folket, att ha stor tilltro till politikers makt att göra annat än att snedvrida och förstöra ekonomin är naiv. Höga skatter slår även hårdast mot de som tjänar minst samt att progressiv skatt är ett straff för högre produktivitet men nu är vi helt off topic...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zelements:

Vi red ut en storm som skakade världen de senaste åren, jag tror du lägger för mycket vikt vid vilka ledare vi hade för tillfället. Ekonomin styrs av folket, att ha stor tilltro till politikers makt att göra annat än att snedvrida och förstöra ekonomin är naiv. Höga skatter slår även hårdast mot de som tjänar minst samt att progressiv skatt är ett straff för högre produktivitet men nu är vi helt off topic...

Som skattesatsen var innan alliansen var in och pillade i den var det inga problem med, ingen hade problem att överleva på sin lön. Påstår man det så är det sina levnadsvanor man bör se över, lönen i sig var tillräcklig.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

50 miljarder kronor! Milt sagt enorm summa pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maysay:

Sverige borde satsa på att bli spelindustrins Hollywood.

Den enda verkliga fördelen skulle vara om det genererar skattepengar. Sett till antalet jobb är den totala spelindustrin i Sverige inte stor och sysselsätter ca 3 000 personer. Om du jämför det med t o m nischade byggyrken är det inte mycket (jag skulle gissa att bristen på, alltså inte det totala antalet, plåtslagare i landet är ca 1 500) och jag skulle tro att det generar färre arbetstillfällen för sidoarbeten (arbetsbehov skapade av yrkesverksamma, som återförsäljare av mtrl osv.). Sett till takten varmed arbetstillfällen i branschen ökar per år kan det ge <1,5‰ av de arbetslösa jobb, än om det troligtvis är orealistiskt då flera, kanske de flesta, som hoppar på redan är verksamma inom relaterade yrken.

Däremot uppfattar säkert beslutsfattare det som att landet får extra coolhetsfaktor än om det så handlar om spel som till sin idé funnits till sedan spelautomaterna på bensinmackarna. Och vem vill inte kunna slå sig på bröstet och känna delaktighet för att ha jagat runt lite godisbitar (sådant här fungerar inte alls på mig och få saker känns så meningslöst tråkiga för mig som den här typen av tidsfördriv, men det motsäger ju inte masseffekten)?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ulukai:

Den offentliga sektorn fick mer anslag under alliansstyret. Med andra ord mer resurser till vård och skola. Som sagt, en återhållsam skattepolitik stimulerar ekonomin vilket i sin tur genererar mer skatteintäkter. Och ja, jämfört med högkonjunkturåret 2005 fick vi lägre arbetslöshet och högre sysselsättningsgrad under alliansen.

Vad hände med dessa då? Inte verkade de hamna i skolan i alla fall eftersom skolan fick nedskärnings- & sparkrav under alliansregeringens tid.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Sveriges skatter gör att du har gratis skola och inte behöver betala skyhöga summor för sjukvård bl.a

Du behöver inte länka till vad skatter är, jag vet vad det är och jag ser det som något bra, de som tjänar mer SKA betala mer i skatt, inget fel i det.

är knappt värt besväret att jobba i sverige, när man lika gärna kan leva på socialen och få mer pengar över att leva på efter hyran är betald.. sen slipper man gå upp 5.30 varje dag och göra något som är extremt tråkigt och enformigt till kl 16.00

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riktigninja:

är knappt värt besväret att jobba i sverige, när man lika gärna kan leva på socialen och få mer pengar över att leva på efter hyran är betald.

Ja du...få ut 16.000kr i lön efter skatt eller få sossbidrag på under 3600kr + hyra (om man är ensamstående), det valet är ju svårt.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Som skattesatsen var innan alliansen var in och pillade i den var det inga problem med, ingen hade problem att överleva på sin lön. Påstår man det så är det sina levnadsvanor man bör se över, lönen i sig var tillräcklig.

Och vem är du att bestämma vad som är tillräckligt för var och en? Du borde bli politiker, eftersom du i din oändliga vishet uppenbarligen vet exakt och kan planera för vad var och en behöver och vill ha i sina liv. [/sarkasm]

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk

Risken är ju att spelet kan bli sämre på sikt för att få igen pengarna (mer ingame köpkrav i kings spel).

Men man får ju se, spelarna sviker ju så fort nytt spel är mer intressant än det gamla.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ja du...få ut 16.000kr i lön efter skatt eller få sossbidrag på under 3600kr + hyra (om man är ensamstående), det valet är ju svårt.

Ekonomiskt bistånd såklart. Få ens uppehälle betalt utan någon ansträngning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Toivo83:

Må så vara, men lyckats bra dom iaf

"Lyckats" på andras bekostnad. Om det är att lyckats är väl en definitionsfråga.

Skrivet av riktigninja:

är knappt värt besväret att jobba i sverige, när man lika gärna kan leva på socialen och få mer pengar över att leva på efter hyran är betald.. sen slipper man gå upp 5.30 varje dag och göra något som är extremt tråkigt och enformigt till kl 16.00

Tror du överskattar hur mycket pengar man får av "staten". Visst kan du runt.. Om du bor ensam och väldigt billigt men någon lyx är det inte direkt.

Skrivet av Zelements:

Och vem är du att bestämma vad som är tillräckligt för var och en? Du borde bli politiker, eftersom du i din oändliga vishet uppenbarligen vet exakt och kan planera för vad var och en behöver och vill ha i sina liv. [/sarkasm]

Haha. Planekonomi månne? För Planekonomi bygger på att staten bestämmer hur mycket du behöver och behöver du mer av en vara... though shit.

Skrivet av Galvanizer:

Ekonomiskt bistånd såklart. Få ens uppehälle betalt utan någon ansträngning.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte riktigt så det fungerar. Hur mycket du får i bidrag baseras på dina basbehov. Alltså hyra + mat. Tro inte att man kan gå ut på puben och slänga pengar runt sig om man lever på socialbidrag. Tänk om du vill gå ut på stan en helg? Tänk om du vill resa? Tänk om du vill ha en ordentlig säng? Tänk om du vill ha en bil? Bättre levnadsstandard? De pengar som man får i bidrag och ersättningar räcker inte långt om man vill leva över existensminimum. De är inte heller menade att finansiera ditt "playboyliv" som vissa verkar tro utan för att du ska överleva. Vill du ha mer pengar så måste man hitta sig ett jobb.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Inte riktigt så det fungerar. Hur mycket du får i bidrag baseras på dina basbehov. Alltså hyra + mat. Tro inte att man kan gå ut på puben och slänga pengar runt sig om man lever på socialbidrag. Tänk om du vill gå ut på stan en helg? Tänk om du vill resa? Tänk om du vill ha en ordentlig säng? Tänk om du vill ha en bil? Bättre levnadsstandard? De pengar som man får i bidrag och ersättningar räcker inte långt om man vill leva över existensminimum. De är inte heller menade att finansiera ditt "playboyliv" som vissa verkar tro utan för att du ska överleva. Vill du ha mer pengar så måste man hitta sig ett jobb.

Då jag har bekanta som söker ekonomiskt bistånd så vet jag hur det fungerar. Ett par trivs faktiskt bra med det då de är lata och inte vill jobba. Vilket är lite av ett problem med dagens system. Man ska inte kunna få ekonomiskt bistånd på grund av lathet, det är så fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Ja du...få ut 16.000kr i lön efter skatt eller få sossbidrag på under 3600kr + hyra (om man är ensamstående), det valet är ju svårt.

Jadu, det finns många lata människor i vårt samhälle som nöjer sig med att leva på ekonomiskt bistånd och väljer det före ett hyffsat betalt arbete. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kings verksamhet är ju riktigt jävla svinig.

De skor sig glatt på sina fula vis, ja pengar får de iaf. men man kan iaf. hoppas att de någonstans i bakhuvudet är medvetna om vilka grisar de är.

Blizzard har ju också gått åt den riktningen, tyvärr, om dock inte lika illa ännu.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Då jag har bekanta som söker ekonomiskt bistånd så vet jag hur det fungerar. Ett par trivs faktiskt bra med det då de är lata och inte vill jobba. Vilket är lite av ett problem med dagens system. Man ska inte kunna få ekonomiskt bistånd på grund av lathet, det är så fel.

Kommuner har krav för att du ska kunna få ekonomiskt bistånd utav dem, de kräver att du ska söka jobb för att kunna bidra till din egen försörjning, de kan sätta dig i olika åtgärder som du inte får tacka nej till, då blir du av med bidraget bl.a

Skrivet av Kaine_Uro:

Jadu, det finns många lata människor i vårt samhälle som nöjer sig med att leva på ekonomiskt bistånd och väljer det före ett hyffsat betalt arbete. Tyvärr.

Vad är det som säger att det beror på lathet? Det finns många anledningar till varför folk har hamnat där, det är ju inte så enkelt som att de valt det för de flesta.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem

*** uppmaning ***

Tråden handlar inte om svensk inrikespolitik i största allmänhet, så jag måste därför be er upphöra med dessa sidodiskussioner. Innehållet i några av inläggen här har ingenting med trådens tema att göra.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Är väl spelarna och att investera "vinnst" (skatter och skit) men herre j*vlar vad det var mycket pengar

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Hedersmedlem

*** uppmaning #2 ***

Jag ber er respektera trådens tema. Om ni verkligen vill diskutera löner, a-kassa och dylikt gör det i rätt forumdel, tack.

/KimTjik