Har privatpersoner rätt till ersättning vid sen leverans?

Permalänk
Medlem

Har privatpersoner rätt till ersättning vid sen leverans?

Jag har två frågor som hör samman:

Ger posten/schenker/dhl någon ersättning vid sen leverans?

Hur ser det ut med företagen man köper från?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Skrivet av Treant:

Jag har två frågor som hör samman:

Ger posten/schenker/dhl någon ersättning vid sen leverans?

Hur ser det ut med företagen man köper från?

Det får du ta med företaget troligen. Skulle bli förvånad om posten varit generös i dessa tider. Företaget i sin tur kommer troligen skylla på att de inte har att göra med postens leveranstider vilket de egentligen inte har heller.

Permalänk
Medlem

Regleras i villkoren. Frågan är om konsumentköplagen ger en något. Risken är dock att då krävs det att man kräver skadestånd och då måste man i så fall ha lidit någon skada p.g.a. den försenade leveransen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Regleras i villkoren. Frågan är om konsumentköplagen ger en något. Risken är dock att då krävs det att man kräver skadestånd och då måste man i så fall ha lidit någon skada p.g.a. den försenade leveransen.

Grejen är ju den att det oftast är postens fel, så man kan ju inte kräva att företagen ger en något.. det är goodwill i sådant fall. Har posten inget ansvar alls vad gäller sen leverans?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

De har avtal som kan ge ersättning, har för mig att tex rekommenderat brev med påvisas förlust kan ge ersättning vid försening men inte helt säker.
Men lär vara samma för de andra, de har vissa Premium tjänster med garantier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Grejen är ju den att det oftast är postens fel, så man kan ju inte kräva att företagen ger en något.. det är goodwill i sådant fall. Har posten inget ansvar alls vad gäller sen leverans?

Så länge Du inte har ingått ett avtal med PostNord(d.v.s. att Du skulle varit avsändaren) så kan det bli klurigt. Kontakta PostNords kundtjänst. Dom har en egen kundtjänst i egna lokaler med egen personal.

PostNord kan ha ett juridiskt ansvar, men då är det gentemot avsändaren i fallet med B2C affärer, plus att B2B avtal regleras helt mellan parterna, d.v.s. mellan PostNord och ett företag som sänder paket till en konsument.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Grejen är ju den att det oftast är postens fel, så man kan ju inte kräva att företagen ger en något.. det är goodwill i sådant fall. Har posten inget ansvar alls vad gäller sen leverans?

Vad har du för täckning för påståendet att det oftast är postens fel? Min erfarenhet är att om företagen bara får iväg paketet har man det snart i sin hand. Däremot förekommer det att man skyller på posten för att dölja sina egna brister.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Hubertus:

Vad har du för täckning för påståendet att det oftast är postens fel? Min erfarenhet är att om företagen bara får iväg paketet har man det snart i sin hand. Däremot förekommer det att man skyller på posten för att dölja sina egna brister.

PostNord och många andra transportörer kan faktiskt och har slarvat bort många kollin (Pall som paket) genom tiderna. Inget att säga emot.
Däremot vet man inget om specifika fall. Där kan båda parter ljuga.

Schenker har slarvat bort många leveranser från "mitt" företag. Kan ha varit borta nån dag till flera veckor.
PostNord har också inte klarat av att läsa sina fraktetiketterna och tagit DB Schenkers sändningar istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad har du för täckning för påståendet att det oftast är postens fel? Min erfarenhet är att om företagen bara får iväg paketet har man det snart i sin hand. Däremot förekommer det att man skyller på posten för att dölja sina egna brister.

Öh.. för att det sällan är företaget som är sena på att skicka? Det är ju oftast posten som står bakom den sena leveransen. Därför är det postens fel.

Visst, ibland händer det att en vara skickas sent (av företaget som säljer produkten) men oftast så är det postens fel.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Treant:

Jag har två frågor som hör samman:

Ger posten/schenker/dhl någon ersättning vid sen leverans?

Hur ser det ut med företagen man köper från?

Beställde en SSD 1-2 hemleverans via NetOnNet, paketet kom på 5e dagen. Ringde in till NetonNet och fick kostnaden för frakten tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

PostNord och många andra transportörer kan faktiskt och har slarvat bort många kollin (Pall som paket) genom tiderna. Inget att säga emot.
Däremot vet man inget om specifika fall. Där kan båda parter ljuga.

Schenker har slarvat bort många leveranser från "mitt" företag. Kan ha varit borta nån dag till flera veckor.
PostNord har också inte klarat av att läsa sina fraktetiketterna och tagit DB Schenkers sändningar istället..

Jag vet att alla logistikföretag gör fel då och då men min invändning gällde påståendet att det oftast är posten fel. På företagets sida står det att ordern skickats men kollar man "track and trace" så har paketet ännu inte lämnats in.

Permalänk
Medlem

Vad gäller företagspaket (16.00) som inte kommit fram dagen efter det skickades (enligt villkoren, ej land osv) så kan avsändaren begära ersättning. Likaså gäller det för 9.00, 12.00 och express som inte levereras enligt leveransvillkoren.
Vad gäller vanliga mypack (kod 19) vet jag inte. Brev finns ingen ersättning på och REK, VÄRDE tror jag inte att det utgår ersättning vid försening dock inte hundra

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Jag har två frågor som hör samman:

Ger posten/schenker/dhl någon ersättning vid sen leverans?

Hur ser det ut med företagen man köper från?

Det beror helt på vad du köpt för frakttjänst. Har du köpt en frakt där det finns med i avtalet att du kan begära ersättning så kan du göra det. Men har du inte köpt en frakt som garanterar leverans en viss tid/dag så kan du ju inte heller få någon ersättning för nåt du inte har köpt.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

rent juridiskt sett kan du inte få ersättning från fraktbolaget då du inte är kund där dock kan man ha rätt till ersättning från företaget man köpt saken av..
Problemet är bara att påvisa att du har lidit någon skada av den sena leveransen då du har bevisbördan på det, dessutom måste ju även leveransen blivit senare än avtalat ofta anger företagen rätt långa leveranstider i köpeavtalet man godkänner för att få köpa det är inte ovanligt att företagen garanterar leverans av lagervaror på typ 2-4veckor och ännu längre tid om det är beställningsvaror så har man då fått sin beställning inom 2 veckor kan man inte kräva något alls eftersom företaget uppfyllt det som står i köpeavtalet

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Öh.. för att det sällan är företaget som är sena på att skicka? Det är ju oftast posten som står bakom den sena leveransen. Därför är det postens fel.

Och vad baserar du detta på? Fakta eller är det bara något du "vet"?

Permalänk
Skrivet av Nollan:

Vad gäller företagspaket (16.00) som inte kommit fram dagen efter det skickades (enligt villkoren, ej land osv) så kan avsändaren begära ersättning. Likaså gäller det för 9.00, 12.00 och express som inte levereras enligt leveransvillkoren.
Vad gäller vanliga mypack (kod 19) vet jag inte. Brev finns ingen ersättning på och REK, VÄRDE tror jag inte att det utgår ersättning vid försening dock inte hundra

Vet inte hur det är med ekonomisk ersättning men vet att det är leverans inom 1-3 arbetsdagar på MyPack i alla fall.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Och vad baserar du detta på? Fakta eller är det bara något du "vet"?

Egen erfarenhet. Det har aldrig varit företaget som skickat sin produkt sent i mina fall.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Egen erfarenhet. Det har aldrig varit företaget som skickat sin produkt sent i mina fall.

Enligt företagen så naturligtvis inte. Enklaste sättet i världen att skylla ifrån sig på för hur skall du kontrollera den uppgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Enligt företagen så naturligtvis inte. Enklaste sättet i världen att skylla ifrån sig på för hur skall du kontrollera den uppgiften?

Sökbara paket för det mesta.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Treant:

Jag har två frågor som hör samman:

Ger posten/schenker/dhl någon ersättning vid sen leverans?

Hur ser det ut med företagen man köper från?

Du har inte sagt om hur det skulle levereras, brev, varubrev, MyPack, hempaket?

Skrivet av Treant:

Grejen är ju den att det oftast är postens fel, så man kan ju inte kräva att företagen ger en något.. det är goodwill i sådant fall. Har posten inget ansvar alls vad gäller sen leverans?

Nej, det kan mycket väl bero på väder, olycka, driftstopp hos sorteringen, lastbil som gått sönder på vägen mm eller annan oförutsett händelse, vilket regleras under "force majeure", och som tidigare sagts så är avtalet med PostNord/Schenker/DHL en fråga mellan butiken och transportören, och det är sällan man som kund kan få någon ersättning från butiken om de inte ger det bara för att via god vilja, då det inte är något de måste ge.

Skrivet av Treant:

Egen erfarenhet. Det har aldrig varit företaget som skickat sin produkt sent i mina fall.

Eller så har de skickat i tid men att PostNord inte hämtat upp paketen/breven, eller så är de hämtade men inkom till terminal för sent och då inte sorterats den dagen.

Skrivet av Treant:

Sökbara paket för det mesta.

Det säger inte något egentligen, då man inte i sökningen kan se exakt var en försändelse är förutom när de passerats de stora terminalerna, men mellan de kan de passera både fler terminaler, byta lastbil, fraktas med flyg etc.

Och om PostNord/Schenker/DHL hämtar in paket en dag så kan det vara så att de inte sorteras samma dag, beroende på när paketen anländer till terminalen.

Och MyPack (Postpaket) har i normala fall en leveranstid på 1-3 dagar.
http://www.postnord.se/sv/foretag/skicka/inrikes/paket/standa...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Jag har två frågor som hör samman:

Ger posten/schenker/dhl någon ersättning vid sen leverans?

Hur ser det ut med företagen man köper från?

Har du avtalat en tidslossning från posten / Schenker, eller är det "2-3 dagars leveranstid"?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Jag har två frågor som hör samman:

Ger posten/schenker/dhl någon ersättning vid sen leverans?

Hur ser det ut med företagen man köper från?

Enligt Postnords avtalsvillkor så måste du ha, jag citerar: "..lidit skada av minskning, skada eller försening eller förlust kan det vara denne – och inte avsändaren – som är ersättningsberättigad".

Det måste alltså påverkat dig negativt för att du ska vara berättigad till ersättning. Exakt vad som räknas till "lidit skada" får du nog ta med Postnords kundservice.

Att man inte fick sin nya gaming-mus till helgens LAN-party, tror jag inte håller så långt

Edit: Referens på ovan citat: http://www.postnord.se/sv/documents/pdf/pav.pdf

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Har du avtalat en tidslossning från posten / Schenker, eller är det "2-3 dagars leveranstid"?

Ok, låt oss säga att man beställt ett hempaket och det står "Leveranstid 1 vardag" och det tar 8 arbetsdagar att leverera varan.. vad gäller då?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ok, låt oss säga att man beställt ett hempaket och det står "Leveranstid 1 vardag" och det tar 8 arbetsdagar att leverera varan.. vad gäller då?

Du hämtar ut paketet 8 dagar senare. Sen händer det inget mer.

Vad är det för ersättnign du är ute efter, har du lidit skada av att vänta i några dagar extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Ok, låt oss säga att man beställt ett hempaket och det står "Leveranstid 1 vardag" och det tar 8 arbetsdagar att leverera varan.. vad gäller då?

Låter som butiken/företaget inte fått iväg paketet och bara bokat ett fraktnummer.
Men om posten haft det 8 dagar och som lovat leverans på 1 dag då skulle jag kräva ersättning(obs bara arbetsdagar man räknar)

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Du hämtar ut paketet 8 dagar senare. Sen händer det inget mer.

Vad är det för ersättnign du är ute efter, har du lidit skada av att vänta i några dagar extra?

Alltså.. vad är det för jävla svar? Jag har inte lidit EKONOMISK skada men jag har behövt skjuta upp saker jag planerat.

Visst, några dagar över väntad leveranstid förstår jag absolut, men när det UPPENBARLIGEN blivit fel och butiken/posten själva erkänt att det blivit fel så vill jag veta vad jag har rätt till, om något.

I denna tråd så var jag främst intresserad av den lagliga biten, om privatpersoner enligt lagen har rätt till ersättning. Jag vet att vissa butiker ger viss kompensation men det kan man inte lita på.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Låter som butiken/företaget inte fått iväg paketet och bara bokat ett fraktnummer.
Men om posten haft det 8 dagar och som lovat leverans på 1 dag då skulle jag kräva ersättning(obs bara arbetsdagar man räknar)

Jag har kollinr och kan se att butiken skickade paketet i god tid men att det fastnat på en av postens hanteringscentraler. Jag har även pratat med posten och de vet om problemet.

Frågan är då om det är posten eller butiken som ska stå för ersättningen. Att butiken ska betala för postens strul låter ju inte rätt.. och inget jag är ute efter heller. Om butiken inte skickat iväg varan så hade det varit en annan sak.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Jag har kollinr och kan se att butiken skickade paketet i god tid men att det fastnat på en av postens hanteringscentraler. Jag har även pratat med posten och de vet om problemet.

Frågan är då om det är posten eller butiken som ska stå för ersättningen. Att butiken ska betala för postens strul låter ju inte rätt.. och inget jag är ute efter heller. Om butiken inte skickat iväg varan så hade det varit en annan sak.

Du börjar bli tjatig. Du har fått svar.

Permalänk
Medlem

vet inte hur det fungerar men har du aviserad hemleverans tex "vi kommer mellan 13-15 måndag 9/11" och så dyker ingen transport upp. Säg att du kanske har behövt åka från jobbet för att ta emot paketet, då borde transportbolaget definitivt vara tvungna att betala inkomstbortfallet enligt mig.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Enligt Postnords avtalsvillkor så måste du ha, jag citerar: "..lidit skada av minskning, skada eller försening eller förlust kan det vara denne – och inte avsändaren – som är ersättningsberättigad".

Det måste alltså påverkat dig negativt för att du ska vara berättigad till ersättning. Exakt vad som räknas till "lidit skada" får du nog ta med Postnords kundservice.

Att man inte fick sin nya gaming-mus till helgens LAN-party, tror jag inte håller så långt

Edit: Referens på ovan citat: http://www.postnord.se/sv/documents/pdf/pav.pdf

Skrivet av Treant:

Alltså.. vad är det för jävla svar? Jag har inte lidit EKONOMISK skada men jag har behövt skjuta upp saker jag planerat.

Visst, några dagar över väntad leveranstid förstår jag absolut, men när det UPPENBARLIGEN blivit fel och butiken/posten själva erkänt att det blivit fel så vill jag veta vad jag har rätt till, om något.

I denna tråd så var jag främst intresserad av den lagliga biten, om privatpersoner enligt lagen har rätt till ersättning. Jag vet att vissa butiker ger viss kompensation men det kan man inte lita på.

Verkar inte som att du har läst min post ovan, där jag direkt citerat från Postnords villkor.

Kontakta dem och kolla om du har rätt till ersättning om du själv tycker att du fyller upp deras kriterier för ersättning.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT