Permalänk
Medlem

Kylning av chassi, knutet till CPU

Har en annan tråd igång om för höga temperaturer på en SLI-config. Inte mycket att göra åt än att tillföra mer luft så att den varma luften inte blir ståendes. Införskaffade 3xNoctua Redux 140mm PWM i hopp om att kunna sätta i två-tre lägen för idle, sommar och typ gaming - men tji fick jag. Allt styrs ju via CPU-temperaturen och den är lägre än Glocalnet tack vare en H110i GT. Så jag gick ifrån trippla frontfläktar på 600 RPM till tre svindyra fläktar som lägger sig i 450 RPM. Gjorde ju knappast att det blev svalare i burken... Tips på hur jag ska få dem att surra igång när grafikkorten börjar bli för varma (dvs när ambient temp i burken blir för hög)?

Specs i sign.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Syntheslizer:

Har en annan tråd igång om för höga temperaturer på en SLI-config. Inte mycket att göra åt än att tillföra mer luft så att den varma luften inte blir ståendes. Införskaffade 3xNoctua Redux 140mm PWM i hopp om att kunna sätta i två-tre lägen för idle, sommar och typ gaming - men tji fick jag. Allt styrs ju via CPU-temperaturen och den är lägre än Glocalnet tack vare en H110i GT. Så jag gick ifrån trippla frontfläktar på 600 RPM till tre svindyra fläktar som lägger sig i 450 RPM. Gjorde ju knappast att det blev svalare i burken... Tips på hur jag ska få dem att surra igång när grafikkorten börjar bli för varma (dvs när ambient temp i burken blir för hög)?

Specs i sign.

Har inte ditt chassi en fläktkontroller inbyggd? Kör dina fläktar på den så kan du ställa i tre steg

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Moderkort brukar ha temperatursensorer lite varstans. Jag tror Speedfan möjligen har en funktion som gör att man kan göra en fläktkurva efter vald temperatur.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Printscreen: Define S har ingen medföljande fläktkontroller dessvärre.

TS: Jag byggde en egen fläkthubb men det är väl inte alla som är bekväma med.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin