Permalänk
Medlem

Symaskinsolja i mekaniska brytare?

Jag har under en längre tid haft ett irriterande "gnisslande" ljud från "pil ner" i mitt Logitech G710+.
Cherry MX brown med o-ringar.
Utan vidare research bestämde jag mig till slut för att ta loss key capen och droppa ner lite symaskinsolja i brytaren.
Gnisslet försvann direkt, men till min förvåning blev nedslagsljudet markant dovare.
Det sitter o-ringar under capsen som standard, och nu hör man verkligen att det gör det.

Jag inbillade mig först att det krävdes större nedslagskraft för att få ner tangenten men den känslan verkar bara vara en effekt av att feedbacken i form av ljud har förändrats. Från mina högst ovetenskapliga mätningar med diverse passande objekt med lagom tyngd kunde jag inte uppmäta någon skillnad mellan den "modifierade" knappen och övriga.

Det nya ljudet var mycket mer behagligt än det gamla, plast mot gummi istället för plast mot plast.
Så jag lossade helt sonika på merparten av de resterande knapparna på tangentbordet och droppade ner olja i varje brytare. Jag sparade tillfälligt några knappar för att kunna göra vidare jämförelser och har spelat in en ljudsnutt där jag hamrar frenetiskt växelvis på de oljade och icke oljade knapparna. Inspelat med micen på mitt headset och något låg volym med brus i bakgrunden, men man hör skillnaden.

Soundcloud-länk
Sek 1-5 hamrar på de oljade knapparna
Sek 5-9 hamrar på originalknapparna
Sek 9-12 hamrar mycket hårt på de oljade knapparna
Sek 13-16 hamrar mycket hårt på originalknapparna

Slutresultatet är att jag är mycket nöjd med symaskinsoljade knappar och kan varmt rekommendera det till alla som vill ha ett något tystare tangentbord. Jag hittade inte så mycket information om att olja in brytare förutom just att få bukt med gnissel, inget tal om att ljudet i övrigt blir väsentligt förändrat.
En risk jag kan se är att det kan samlas damm i brytaren om man kladdar på med alltför mycket olja. Jag använde en skarp penna för att trycka ner brytaren och sedan applicera en droppe symaskinsolja direkt från förpackningen. Större mängd olja än vad som egentligen krävs, men i mitt fall var det väldigt rent under knapparna så jag är inte orolig för att damm ska sätta igen brytarna.

Permalänk
Medlem

Intressant inlägg!

Normalt ska man undvika oljeprodukter på o-ringar och istället använda litium eller silikon. Det kan annars torka ut och göra oringarna spröda (dom spricker, går av eller det lossnar små bitar).

Nu baserar jag det här på oringar som används som tätning i luftsystem så det kanske inte alls är tillämpligt i ett tangentbord där det mer är stötdämpande, men det vore roligt att se vad resultatet blir om man använder exempelvis sådan smörja som man har till oringar inom airsoft eller paintball (superspecial för att specialoringarna ska må bra). Förutom att det även har det där dammproblemet så kan det väl lätt bli att man tar i för mycket?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av mjukow:
Skrivet av Gurk:

Köper man o-ringar "gjorda för" mekaniska brytare så används oftast EPDM gummi då det är väldigt beständigt mot syre och håller länge om den bara utsätts för luft. Nackdelen är att den inte är bra mot bensin, oljor m.m. Har man själv köpt o-ringar på Biltema eller dylikt så är det troligtivist NBR (nitrilgummi). Den har mycket bra egenskaper mot oljor men sämre mot syre och åldras lite snabbare.

Fast, personligen spelar det ingen roll. Det är ingen synd att använda mineraloljor som smörjning av EPDM gummi för tangentbord. Man hinner troligtvis köpa ett nytt tangentbord innan man ser att alla o-ringar är helt slut. För industriella applikationer så är det dock en annan historia.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Medlem

@mjukow:
Bra inlägg! Jag har sökt frenetiskt efter någon som har gjort det här med symanskinsolja (med engelska sökord) men inte hittat någon bra beskrivning av resultatet. Tacka vet jag SweClockers.

Innan jag läste ditt inlägg tänkte jag gå till Clas Ohlson och köpa deras symaskinsolja från Pressol. Den är syntetisk och jag tänkte att den borde göra jobbet. Var köpte du din olja?

Permalänk
Medlem

Att smörja switcharna är ganska vanligt bland entusiaster, men då brukar man öppna brytaren och pensla på fjädern, huset och stammen på vissa punkter. Jag antar att du tryckte ner stammen så det kom in i olja i brytaren? Ger helt klart en ny känsla och annat ljud.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

@ooyeah
Symaskinsoljan jag använde är http://www.herdins.se/sv/ovrigt/symaskinsolja__145
Jag minns inte vart jag köpt den men enligt tillverkaren bör den finnas på Ica, Coop, Citygross, ÖoB och byggvaruhandel.

@Vaun
Ja det stämmer.
Jag antar att anledningen att man plockar isär brytarna är att man inte vill få olja på vissa punkter? Är det för att inte ändra karaktären på brytarna mer än tänkt, eller för att garantera att ingen olja kommer i kontakt med o-ringarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjukow:

@ooyeah
Symaskinsoljan jag använde är http://www.herdins.se/sv/ovrigt/symaskinsolja__145
Jag minns inte vart jag köpt den men enligt tillverkaren bör den finnas på Ica, Coop, Citygross, ÖoB och byggvaruhandel.

@Vaun
Ja det stämmer.
Jag antar att anledningen att man plockar isär brytarna är att man inte vill få olja på vissa punkter? Är det för att inte ändra karaktären på brytarna mer än tänkt, eller för att garantera att ingen olja kommer i kontakt med o-ringarna?

Man öppnar för att det inte ska bli för mycket olja. Jag penslar brytarnas friktionspunter med en topz.
Jag har tänkt använda symaskinsolja, men jag tror den är lite väl flyktig. Tror man får göra om det efter ett tag eftersom den rinner igenom brytaren. Jag själv använder mig av kompressorolja. Det rekommenderade märket som används är krytox GPL 104-106(osäker på nummer där... får kolla närmare).
Jag själv köpte biltemas kompressorolja eftersom den ska ha samma viskositet. Den är tyvärr lite gulaktig i jämförelse med krytox:en.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag tog en chansning på Classes symaskinsolja och den verkar ha gjort sitt jobb.

Vill dock förtydliga att mitt syfte i första hand inte var att smörja brytaren utan att "förstöra" den. Jag har Cherry Blue och deras clicky-ljud uppskattas inte av omgivningen alla gånger.

Så det jag gjorde var att trycka ner stammen och dutta dit en droppe olja i brytaren. Oljan hindrar clicky-plastbiten i brytaren att falla fritt (är tanken i alla fall) och det ljudet är borta. Jag började med två tangenter för att se hur de reagerade och hur jag upplever tangenterna. Efter några timmars användande så funkar det klockrent. Ljudet när man passerar den taktila "puckeln" finns kvar, men deras clicky är borta.

Återstår att se hur väl resultatet håller i sig.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig är det GPL 103 för linjära brytare och fjädrar och GPL 107 för taktila.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

@ooohyeah @mjukow

Bump for evaluation! Dryga 5 år sedan ni påbörjade det här experimentet.

Hur har det fungerat över tid? Har ni behövt smörja om någonting? Har tangentbordet lösts upp?

Någon annan som har gjort ett långtidstest med symaskinsolja?

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooyeah:

@mjukow:
Bra inlägg! Jag har sökt frenetiskt efter någon som har gjort det här med symanskinsolja (med engelska sökord) men inte hittat någon bra beskrivning av resultatet. Tacka vet jag SweClockers.

Innan jag läste ditt inlägg tänkte jag gå till Clas Ohlson och köpa deras symaskinsolja från Pressol. Den är syntetisk och jag tänkte att den borde göra jobbet. Var köpte du din olja?

Clas Ohlson symaskinsolja från Pressol är inte syntetisk. Den är daserad på mineralolja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

@ooohyeah @mjukow

Bump for evaluation! Dryga 5 år sedan ni påbörjade det här experimentet.

Hur har det fungerat över tid? Har ni behövt smörja om någonting? Har tangentbordet lösts upp?

Någon annan som har gjort ett långtidstest med symaskinsolja?

Kanske lite sent på pucken, men köper man O-ringar utan materialspec får man alla gånger NBR eller EPDM, som klarar av det mesta i smörjoljeväg tillräckligt bra vid rumstemp. Det ska inte heller bli några problem med de plaster som används i tangentbord, eller kretskortslaminat etc. Kort sagt, varken tangentbord eller O-ringar lär varit upplösta efter fem år.

Problemet är väl snarast att olja kommer utgöra dammfällan Allan.

Hade använt någon "torr" PTFE-baserad produkt att smörja gnisslande brytare med, typ Kvick-Loss eller liknande.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!