Permalänk

Karaktärsuppbyggnad

Jag har kliat mig i huvudet ganska länge nu kring hur jag ska bygga min karaktär.
Gillar samlande, gillar hackning, gillar låsdyrkning och gillar att skjuta från långt håll.

Därför har jag tänkt såhär:

Strenght 6 - Strong back, Armorer (Kan bära mera och tillverka rustning)
Perception 4 - Rifleman, Locksmith (Bättre skada med gevär, låsdyrkning)
Endurance 3 - Toughness, Life Giver (Bättre skydd mot skada, mer hälsa)
Charisma 6 - Local Leader (Affärer)
Intelligence 5 - Hacker, Scrapper (Hacka datorer, få mer delar när man demonterar grejer)
Agility 3 - Gunslinger, Commando (Bättre skada med pistol, mer skada med automatiska gevär)
Luck 1 - Ja den går ju inte att välja bort ...

Vad tror ni, går det att speca så här och kombinera dessa perks? Har jag missat nåt? Bör jag tänka om?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Om du tänkt använda VATS-systemet så kommer du pga. din låga agility ha dåligt med action points och du kommer förmodligen inte vara bra på att smyga heller, men om inte det är ett problem för dig så kör på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Heh... jag har aldrig vågat spela någon fallout spel med luck 1... är ju som att be om otur. (Tidigare) spel blir dock ganska kul om man spelar med luck på 9 + en sådant plagg som ger luck +1, dvs 10

Permalänk
Medlem

Tidigare spel har krävt höga grundegenskaper för att låsa upp perks relaterade till dem.
Osäker på om du kan ta de endurance-relaterade perksen med bara 3.

Permalänk
Medlem

Satte och gjorde en lista igår i mobilen. Jag har tänkt att göra ngt av en sneaky crit ninja som nästan enbart använder melee vapen. Kommer nog vara en glasscannon build. Inte säker på hur många perks man kan ha egentligen så det jag tänkt funkar nog inte, men detta var mitt tankesätt iaf. All gear jag har kommer nog vara som ger endurance.

Strenght 2 - För Big League perken (Adds melee weapon damage)

Perception 6(+3 på natten) - Nightperson, kommer mest smyga runt på natten så kan spara in 3 poäng på INT och PE. Samt att det går bra ihop med perken Mr. Sandman som ger bonus skada på sovande personer.(You are a creature of the night! Gain +3 Intelligence and perception between the hours of 6:00p.m and 6:00a.m.)

Endurance 1 - Inte hittat någon perk jag tänker använda i min build.

Charisma 3 - Lone Wanderer, kommer köra helt solo utan companions (Bonuses while you are without a companion)

Intelligence 2(+3 på natten) - Medic, så jag får bonus av stims och radaways.

Agility 7 - Ninja, ger bra synergy med resten av builden (Bonus damage while attacking unaware targets.)

Luck 7 - Idiot Savant, går bra ihop med min låga INT (Receive bonus XP from any action just for being stupid. + Critical Banker, (Critical Banker allows you to save critical hits for use later in V.A.T.S.) + Grim Reaper's Sprint, (Chance to restore action points and refill critical meter after a kill in VATS.) + Better Criticals, (Chance to restore action points and refill critical meter after a kill in VATS.)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

PIP-Boy appen är förresten släppt, den kan ju kanske vara användbar i det här sammanhanget.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bethsoft.fa...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Skrivet av SID 6.7:

Ser bra ut. Om du tänkt använda VATS-systemet så kommer du pga. din låga agility ha dåligt med action points och du kommer förmodligen inte vara bra på att smyga heller, men om inte det är ett problem för dig så kör på.

Jäklar, kommer inte ihåg att de var sammanlänkade. Jag gillar VATS. Tror jag flyttar en Endurance till Agility isf.

Skrivet av Paddanx:

Heh... jag har aldrig vågat spela någon fallout spel med luck 1... är ju som att be om otur. (Tidigare) spel blir dock ganska kul om man spelar med luck på 9 + en sådant plagg som ger luck +1, dvs 10

Jag har alltid lirat utan att bry mig om Luck, hade valt 0 om jag kunnat.

Skrivet av Cedric:

Tidigare spel har krävt höga grundegenskaper för att låsa upp perks relaterade till dem.
Osäker på om du kan ta de endurance-relaterade perksen med bara 3.

Enligt http://orcz.com/Fallout_4:_Perk_Chart så ska det gå

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Satte och gjorde en lista igår i mobilen... (borttagen text)

Blir det inte trist att bara lira nattetid för att få ut det mesta av din build?

Permalänk
Medlem

@Distordera: Näh jag tycker inte det, i 3:an spelade jag mest nattetid också. Och då hade jag ingen build. Det var lättast att sneaka runt, stjäla folks grejer och mörda folk då. Jag spelar på samma sätt i nästan alla spel. Trivs på natten helt enkelt

Sen att vara ute i wastleands på natten i fallout ibland är lite som att spela ett skräckspel. Det blir en riktig inlevelse när man inte ser så mkt och verkligen måste lyssna till varje lilla ljud för att man inte ska stöta på nån mutant eller värre. Sen lär det ju vara mer inomhusmiljöer i detta spel skulle jag tro än i förra spelet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Sen att vara ute i wastleands på natten i fallout ibland är lite som att spela ett skräckspel.

Eller hur! Kommer ihåg i och runt Bethesdas huvudkontor nattetid.. otäckt. Flygande böcker och grejer..

Permalänk
Medlem

Är Luck skit eller? Tänkte sätta kanske 6-7 poäng i Luck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Är Luck skit eller? Tänkte sätta kanske 6-7 poäng i Luck.

Icke! Kolla Gambits inlägg ovan, det finns ett gäng bra perks under Luck. Plus att du som regel kommer hitta bättre prylar och mera kapsyler ute i ödemarken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Jag har alltid lirat utan att bry mig om Luck, hade valt 0 om jag kunnat.

Om du aldrig testat... borde du testa spela med luck 10 nån gång... spelet blir helt koko
Man kan skjuta skiten ur en deathclaw med en liten puffra med "lite" tur...
Man vinner i allt, massvis av dialoger blir mycket intressanta och du kan nästan ta dig igenom en hel del trots låg Int, som annars inte är möjligt.

Du gillar dessutom att samla och hitta saker, vilket direkt påverkas av Luck. Så du kunde säkert tagit ner lite på de andra och fått en hyfsad Luck nivå med också som hade balanserat det och du hittar mer roliga och användbara saker istället för att du måste få mycket av varje sak.

Oavsett är detta det goa med Fallout... man kan spela på olika sätt

Ibland kan Luck 10 gå lite... långt:
https://www.reddit.com/r/Fallout/comments/1jbqyu/created_a_ch...

@Gambit_2K
Snälla säg att du spela på natten i ett mörkt rumt i RL då också?
För lite extra... effekt

Permalänk
Medlem

Tror jag ska göra något sånthär:

Strenght 3 - , Armorer ( tillverka rustning)
Perception 8 - Rifleman, Locksmith , Sniper (Bättre skada med gevär, låsdyrkning , HEADSHOTS!)
Endurance 1 - Toughness (Bättre skydd mot skada)
Charisma 3 - Lone Wanderer (Bonus att vara utan companions.)
Intelligence 5 - Hacker, Scrapper, Gunnut (Hacka datorer, få mer delar när man demonterar grejer, modda kulvapen)
Agility 5 Sneak, Mr sandman - (Smyga , Bättre skada med ljuddämpade vapen)
Luck 3 - Fortune Finder, Scrounger (Hitta mer bottlecaps och ammo )

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Jag tänkte nog kör på följande stats:

S: 3
P: 4
E: 3
C: 6
I: 6
A: 3
L: 3

ger bra balans tycker jag, ger mig alla perks jag vill ha i början varesig mer eller mindre...
hög Carisma för att kunna snacka mig till vettiga resultat tidigt i spelet, men det är ju st carisma som lär skäras ner på om jag ska göra några förändringar.

Men har aldrig kört en karaktär med över 2 i Carisma så käns som att det är dax nu

OM jag bara kunde bestämma mig för hur jag ska lägga upp min karaktär... AAAAAhhhhh!!!!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

@CynXen: Ingen dum build alls.

Jag är rätt inne på charisma 6 för att få local leader för att hålla på med trade men frågan är om det är värt.. många poäng som går åt bara för den.

Permalänk
Medlem

Ja är ju just det att 6 i charisma är många poäng...
Och JAG lär vänta med att skaffa mig någon stadig plats att "bo" på oavsett... därav då lutar det åt att jag hoppar ner till 3 i carisma och fördelar dessa 3poäng på annat

men jag vill samtidigt testa att för en gångs skull vara en smidig pratare i Fallout... svåra val

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

@CynXen: Ingen dum build alls.

Jag är rätt inne på charisma 6 för att få local leader för att hålla på med trade men frågan är om det är värt.. många poäng som går åt bara för den.

japp, själv skulle jag vilja ha Ninja från agility med men saknas poäng för det.. kanske gör om builden när man väl sitter och lirar

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Gambit_2K
Snälla säg att du spela på natten i ett mörkt rumt i RL då också?
För lite extra... effekt

Haha delvis, tagit semester från jobbet Tisdag, Onsdag och Torsdag. Så 00:01 natten mot Onsdag börjas äventyret. Ska sitta naken under hela spelsessionen också så jag känner mig extra utelämnad

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Man skulle ju kunna ersätta Strenght 6 Strong Back med Charisma 3 Lone Wanderer. 50 extra i bagage redan vid första nivån. Jag är inte ett dugg intresserad av sällskap i Wasteland ändå.

Permalänk
Medlem

jag brukar spela "god" men har bestämt mig att denna gången ska jag spela en kall smygande Jävel som inte bryr sig om någon annan än sig själv. Caps is king.

Tänk er Little Finger i GoT, med ett prickskyttegevär på ryggen.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Ja är ju just det att 6 i charisma är många poäng...
Och JAG lär vänta med att skaffa mig någon stadig plats att "bo" på oavsett... därav då lutar det åt att jag hoppar ner till 3 i carisma och fördelar dessa 3poäng på annat

men jag vill samtidigt testa att för en gångs skull vara en smidig pratare i Fallout... svåra val

För mig måste jag säga att vara en "smidig pratare" ger mig så mycket mer än att kunna skjuta headshots på mutanter en 1 mil bort.

Det är så ruskigt tillfredställande att helt kunna kringå en strid genom bara dialogval, som annars skulle lämnat dig med 10 HP, ingen ammo eller stimpacks kvar. Eller att snacka sig in på ngt ställe där man normalt hade behövt sneaka, döda eller lockapicka sig in. Frågan är bara hur många situationer det händer i. Att köra en max CHA och INT karaktär i fallout 2 var det roligaste jag haft i CRPG väg, sen att vara en riktig råslampa var riktigt kul med. Särskilt när ryktet spred sig Jag kommer definitivt spela mig igenom som det i min andra omgång av spelet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag är helt lost när det kommer till att göra en build, aldrig riktigt spelat Fallout tidigare och perk systemet känns rätt främmande
Någon som kan styra mig i rätt väg kanske?

Det känns som att jag bör köra på en lite mer generell build då jag inte kört Fallout innan, så jag kan testa på lite av allt och sedan göra en ny build när jag vet vad jag vill ha? Det enda jag vet är att jag förmodligen inte kommer hålla på med melee och smyga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jag är helt lost när det kommer till att göra en build, aldrig riktigt spelat Fallout tidigare och perk systemet känns rätt främmande
Någon som kan styra mig i rätt väg kanske?

Det känns som att jag bör köra på en lite mer generell build då jag inte kört Fallout innan, så jag kan testa på lite av allt och sedan göra en ny build när jag vet vad jag vill ha? Det enda jag vet är att jag förmodligen inte kommer hålla på med melee och smyga

Skickades från m.sweclockers.com

Att spela igen med en annan build när man stött på sin första builds svagheter hör till det normala. Det som är lite kul är att för nästan alla builds finns det bra perks i varje stat.. vilket gör det ännu svårare att välja just första gången man spelar

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

@KKay: Du bör ju först och främst fundera på hur du skulle vilja spela.
Vill du ha fetaste rustningarna & största vapnen eller vill du köra närstrid. Kanske vill du vara ranged eller kanske helst slippa slåss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Haha delvis, tagit semester från jobbet Tisdag, Onsdag och Torsdag. Så 00:01 natten mot Onsdag börjas äventyret. Ska sitta naken under hela spelsessionen också så jag känner mig extra utelämnad

Glöm inte ladda hagelbössan, döda alla växter i hemmet och slänga ner allt på golvet

Har själv ledigt hela veckan.. så jag följer i din anda. Nästan iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

@KKay: Du bör ju först och främst fundera på hur du skulle vilja spela.
Vill du ha fetaste rustningarna & största vapnen eller vill du köra närstrid. Kanske vill du vara ranged eller kanske helst slippa slåss.

Det är ju lite det som är problemet, jag vet inte hur jag vill spela än Men det borde väl fungera att ta lite av allt statsmässigt för att se hur jag vill spela?

Det jag mest funderade på var om det är någon speciell perk i varje träd jag bara måste ha för att få en bra bild av hur de olika buildsen spelar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

För mig måste jag säga att vara en "smidig pratare" ger mig så mycket mer än att kunna skjuta headshots på mutanter en 1 mil bort.

Det är så ruskigt tillfredställande att helt kunna kringå en strid genom bara dialogval, som annars skulle lämnat dig med 10 HP, ingen ammo eller stimpacks kvar. Eller att snacka sig in på ngt ställe där man normalt hade behövt sneaka, döda eller lockapicka sig in. Frågan är bara hur många situationer det händer i. Att köra en max CHA och INT karaktär i fallout 2 var det roligaste jag haft i CRPG väg, sen att vara en riktig råslampa var riktigt kul med. Särskilt när ryktet spred sig Jag kommer definitivt spela mig igenom som det i min andra omgång av spelet.

Ja men exakt, det är en spelstil jag inte alls har testat och känner mig sugen på det !

Jag kör nästan uleslutande som den smygande sniper'n, som inte syns eller hörs i onödan, tjuvar och fuskar till mig saker ismyg osv...
Kanske blir lite sådan nu med, men jag känner för att börja omgången med en lite annan spelstil i sikte, vore ju kul att variera sig.
Annars blir ju hållbarheten lidande, man tröttnar ju snabbare om man hela tiden gör likadant (våga bryta vanor )

Men så långt som att maxa ut någon SPECIAL kommer jag nog inte att göra, finns någon 7a och 2 st 8a jag är sugen på man där får man se om/ när det blir aktuellt att ta sig dit.
Blir ju måååånga rundor innan man är framme vid 7-8'or och om man dessutom vill lägga några poäng på dom viktigaste Perk's osv...
Men jag räknar med att jag lär börja lägga poänga på Perception, Endurence och Agility vartefter, där vill jag ha mitt fokus

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

För mig är det två alternativ som verkar intressanta.
Max luck + explosives som jag inte testat i tidigare spel eller unarmed melee maxat som fungerade galant (well, lite svårt i början) i new vegas ;).

Vet inte exakt hur jag ska göra med perks/övriga specials men något i den stilen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Min build kommer se ut så här

Str: 6
Per: 4
End: 1 (Får spela lite försiktigt så man inte tar för mycket skada )
Cha: 5 (ev ökas till 6 via perks när man får tillgång till settelments för Local Leader perken)
Int: 8 (mest för xp bonusen, kommer ökas till 9 väldigt tidigt. Och ev 10 när man hittar bobblehead för Int.)
Agi: 3
Lck: 1

EDIT: Händigt verktyg för att bygga sin karaktär http://www.rpg-gaming.com/fo4.html

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro