Permalänk
Medlem

4790K för varm?

Tjena allihopa!

Jag tänkte överklocka min CPU nu då jag bestämde mig för att inte gå ner till m-itx som jag tänkt och köpte därför ett NZXT H440 för lite bättre luftflöde.

Och jag tänkte först och främst få en baseline temp i prime och se hur mycket utrymme det finns för en ev överklockning och upptäcker till min förvåning att min CPU sticker iväg upp över 100C direkt jag sätter igång testet!

Jag menar visst, CM 212 är inte den vassaste cpukylaren i välrden men den borde väl orka med att kyla en lite överklockning?

Kan tillägga att jag precis bytt kylpasta och kollat så den sitter rätt monterad.

Ifall ni anser att den är allt för kass så får ni gärna ge råd på ny CPUkylare samt eventuella nya chassifläktar dp jag känner att NZXT fläkarna låter en aningen för mycket för mitt tycket.

Tacksam för all hjälp

Mvh

Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Tjena allihopa!

Jag tänkte överklocka min CPU nu då jag bestämde mig för att inte gå ner till m-itx som jag tänkt och köpte därför ett NZXT H440 för lite bättre luftflöde.

Och jag tänkte först och främst få en baseline temp i prime och se hur mycket utrymme det finns för en ev överklockning och upptäcker till min förvåning att min CPU sticker iväg upp över 100C direkt jag sätter igång testet!

Jag menar visst, CM 212 är inte den vassaste cpukylaren i välrden men den borde väl orka med att kyla en lite överklockning?

Kan tillägga att jag precis bytt kylpasta och kollat så den sitter rätt monterad.

Ifall ni anser att den är allt för kass så får ni gärna ge råd på ny CPUkylare samt eventuella nya chassifläktar dp jag känner att NZXT fläkarna låter en aningen för mycket för mitt tycket.

Tacksam för all hjälp

Mvh

Marcus

Hur mycket kylpasta tog du?
är du säker att du monterade kylaren rätt?

Permalänk
Medlem

Hur ser tempen ut på resterande komponenter? Hur lägger du på kylpastan, X? Ris? Ärta?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju några alternativ här:

1. Fläkten på kylaren är sönder (det känns som att temperaturen stiger för fort för det, bara kylaren utan fläkt bör också kyla lite)
2. Programmet du använder för att kolla temperaturen visar fel
3. Du gjorde något fel när du monterade om kylaren
4. Dessutom bör du inte använda nyare versioner av Prime95 för att pressa CPU:n, de kan stressa för mycket och faktiskt skada processorn.

Permalänk

Har du pillat någonting på volten i bios? Min i7:a gick också varmt i början sen gick jag in och testade att pilla lite med volten samt överklocka cpun och gick ner typ 5 grader. Fast ja nu såg jag att din temperatur var 100C vilket inte alls låter normalt. Testa att montera om kylaren kan hjälpa.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk

Testa ett annat stressprogram, Prime95 ska inte vara det bästa på vissa cpu serier, dock minns jag inte om det var just Haswell.

Permalänk

När jag bechar min brukar jag köra en moddad version på superpi som kan belasta alla kärnor. Tror den heter superpi mod eller något sånt.

Även testat occt men tror den kör lika hårt som prime typ då tempen akjuter i höjden direkt precis som med prime.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kan vara volten som skenar ifall den står inställd på auto. Dock kan jag tillägga att min custom water loop inte kan hålla 4790k under 100 grader med 1.3 i volt under prime/IBT. Med andra program är den betydligt lägre så rekommenderar att testa med t.ex. aida64 eller intel xtu. Problemet är troligen inte kylningen utan helt enkelt att värmeöverföringen är för usel (dålig IHS och liten kontaktyta med kylaren), hinner knappt sätta på programmen innan datorn fryser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Hur mycket kylpasta tog du?
är du säker att du monterade kylaren rätt?

Är 100% säker på att kylaren är rätt monterad.
Ett riskorn ungefär.

Skrivet av zsebbez:

Hur ser tempen ut på resterande komponenter? Hur lägger du på kylpastan, X? Ris? Ärta?

Riskorn

Skrivet av Andreaz1:

Det finns ju några alternativ här:

1. Fläkten på kylaren är sönder (det känns som att temperaturen stiger för fort för det, bara kylaren utan fläkt bör också kyla lite)
2. Programmet du använder för att kolla temperaturen visar fel
3. Du gjorde något fel när du monterade om kylaren
4. Dessutom bör du inte använda nyare versioner av Prime95 för att pressa CPU:n, de kan stressa för mycket och faktiskt skada processorn.

Fläkten på kylaren snurrar som den ska.
Använder HWMonitor.

Okej, det ang Prime visste jag faktiskt inte om..
Vad rekommenderas istället?

Skrivet av warmerspy:

Har du pillat någonting på volten i bios? Min i7:a gick också varmt i början sen gick jag in och testade att pilla lite med volten samt överklocka cpun och gick ner typ 5 grader. Fast ja nu såg jag att din temperatur var 100C vilket inte alls låter normalt. Testa att montera om kylaren kan hjälpa.

Just nu så körs allt stock.

Skrivet av BABOON_ASS:

Testa ett annat stressprogram, Prime95 ska inte vara det bästa på vissa cpu serier, dock minns jag inte om det var just Haswell.

Tack för infon, hade absolut ingen aning!

Skrivet av Rouge of Darkness:

När jag bechar min brukar jag köra en moddad version på superpi som kan belasta alla kärnor. Tror den heter superpi mod eller något sånt.

Även testat occt men tror den kör lika hårt som prime typ då tempen akjuter i höjden direkt precis som med prime.

Okej, men det stabilitetstestar ändå minst lika bra?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Okej, det ang Prime visste jag faktiskt inte om..
Vad rekommenderas istället?

Intel burntest ska vara rätt bra, vad har du för temps i stock?
Jag har även en 4790k, jag har funderat på att överklocka..
Hur sitter fläktarna i chassit?

Permalänk

@TheBasicOne: Nej, rekommendera inte IBT. Precis samma problem som med prime95.

Till TS: Kör aida64 eller intel xtu, funkar utmärkt!

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Är 100% säker på att kylaren är rätt monterad.
Ett riskorn ungefär.

Riskorn

Fläkten på kylaren snurrar som den ska.
Använder HWMonitor.

Okej, det ang Prime visste jag faktiskt inte om..
Vad rekommenderas istället?

Just nu så körs allt stock.

Tack för infon, hade absolut ingen aning!

Okej, men det stabilitetstestar ändå minst lika bra?

Ja zet den gör är att beräkna pi på satta kärnor beroende på hur hög mb du kör så belastar den 100% på varje kärna.

Tror ja körde typ 32Mb på min eller om de va ännu högre så de tog 5-10min nånting att genomföra.

Och klarar den 100% last i 5 min så borde den va stabil till det mesta då i stort sett inget kör cpu så hårt ändå längre stunder och sen får man justera i efterhand om man märker ostabilitet i långa spelsessioner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av BigWaterSplash:

@TheBasicOne: Nej, rekommendera inte IBT. Precis samma problem som med prime95.

Till TS: Kör aida64 eller intel xtu, funkar utmärkt!

Såååå Intels programvara fungerar inte för Intels CPUer?

Permalänk

@TheBasicOne: Jo men det använder avx instruktioner (tror det är specifikt avx2 som är boven) som slaktar i princip alla nyare processorer med över 1.2 i volt. Tänker du inte köra avx i verkliga program så finns det 0 anledningar till att stresstesta med det. Intel xtu är också från intel och funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Intel burntest ska vara rätt bra, vad har du för temps i stock?
Jag har även en 4790k, jag har funderat på att överklocka..
Hur sitter fläktarna i chassit?

Stocksetup, 3 intag fram och en utblås bak.

Idle/Surfande typ 30 - 35
Load/Spelande runt 65

Skrivet av BigWaterSplash:

@TheBasicOne: Nej, rekommendera inte IBT. Precis samma problem som med prime95.

Till TS: Kör aida64 eller intel xtu, funkar utmärkt!

Tackar ska kollas upp.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja zet den gör är att beräkna pi på satta kärnor beroende på hur hög mb du kör så belastar den 100% på varje kärna.

Tror ja körde typ 32Mb på min eller om de va ännu högre så de tog 5-10min nånting att genomföra.

Och klarar den 100% last i 5 min så borde den va stabil till det mesta då i stort sett inget kör cpu så hårt ändå längre stunder och sen får man justera i efterhand om man märker ostabilitet i långa spelsessioner.

Tack!

Jo precis, sällan proppen går i 100% när man spelar osv.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Skrivet av BigWaterSplash:

@TheBasicOne: Jo men det använder avx instruktioner (tror det är specifikt avx2 som är boven) som slaktar i princip alla nyare processorer med över 1.2 i volt. Tänker du inte köra avx i verkliga program så finns det 0 anledningar till att stresstesta med det. Intel xtu är också från intel och funkar utmärkt.

Såg att man kunde överklocka med det med, vågar man? (har alltid hört att sådant ska göras genom BIOS men det fungerar ju med mjukvara på GPU)

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Stocksetup, 3 intag fram och en utblås bak.

Idle/Surfande typ 30 - 35
Load/Spelande runt 65

Tackar ska kollas upp.

Tack!

Jo precis, sällan proppen går i 100% när man spelar osv.

Skummt, eftersom dina temps är ok annars (jag får högre med liknande cpu kylare) så låter det ju konstigt att du får 100 grader annars..

Permalänk

@TheBasicOne: Rent generellt är det inte rekommenderat nej. Du kan ju möjligtvis testa dig fram genom mjukvara tills du hittar ett bra läge och sen skriva in det i bios efteråt. Vet att det finns ett fåtal som gör det och jag tror det ska funka, men inget jag själv gjort och kan inte rekommendera det.

Permalänk
Medlem

Detta var vad jag fick med en runda i Intel ETU.
Normalt eller varmt?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

Rätt så normalt. Låg på liknande med min.

Dock kör du adaptive på spänningen rekomenderar att testa fram en stabil fast spänning istället.
Adaptive har en tendens att elda på mer än nödvändig spänning tycker jag och där med mer värme.

Själv kör jag 1.23v fast spänning med x47, dock med memory clocken på att max gå till x40 min blev ostabil om jag ökade den och du vinner inga större mängder på att öka den heller över stock.

Edit. Kollade fel rad på minnesclocken... du hade samma som mig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows