Permalänk
Medlem

uppgradera skärm?

Hallå,

Jag har idag en Eizo s2111W, en S-PVA 1080 panel från 2007. Har nyligen uppdaterat burken med 6700k och gtx970 och funderar på om också min 10 år gamla skärm har passerat bäst före datum. Spelar nu totalwar attila och tycker att det är svårt att se och känner ett visst behov av en större skärm. Jag har egentligen ingen koll. Frågar därför: skulle (tex) ASUS PG278Q upplevas som en stor uppgradering jmfrt med min gamla eizo? finns lämpligare alternativ för mig?

Mitt mest krävande behov idag är totalwar. Om jag skall uppdatera skärmen så måste den klara att återge hög upplösta mikroskopi bilder på ett mycket korrekt sätt (ska bli patolog).

Tacksam för råd av er med skärmkunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feppe:

Hallå,

Jag har idag en Eizo s2111W, en S-PVA 1080 panel från 2007. Har nyligen uppdaterat burken med 6700k och gtx970 och funderar på om också min 10 år gamla skärm har passerat bäst före datum. Spelar nu totalwar attila och tycker att det är svårt att se och känner ett visst behov av en större skärm. Jag har egentligen ingen koll. Frågar därför: skulle (tex) ASUS PG278Q upplevas som en stor uppgradering jmfrt med min gamla eizo? finns lämpligare alternativ för mig?

Mitt mest krävande behov idag är totalwar. Om jag skall uppdatera skärmen så måste den klara att återge hög upplösta mikroskopi bilder på ett mycket korrekt sätt (ska bli patolog).

Tacksam för råd av er med skärmkunskap.

Vänta till Black friday rea den 27:e nov på komplett då folk hade fått önska vad som skulle komma på rean så var det flest som hade sagt spelskärmar .

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av feppe:

Mitt mest krävande behov idag är totalwar. Om jag skall uppdatera skärmen så måste den klara att återge hög upplösta mikroskopi bilder på ett mycket korrekt sätt (ska bli patolog).

Tacksam för råd av er med skärmkunskap.

"Mycket korrekt sätt" inom medicin blir dyrt och komplicerat ifall du talar om att följa DICOM-standard. Du ska i vilket fall inte titta på TN-paneler som i PG278Q utan efter skärmar med IPS, PLS eller AHVA-paneler. Även MVA-paneler kan fungera. TN-paneler har för dåliga betraktningsvinklar och ska du studera exempelvis subtila färgskiftningar via mikroskopi blir det problematiskt.