Hur skall jag få ljud i bakhögtalarna från min PC

Permalänk
Medlem

Hur skall jag få ljud i bakhögtalarna från min PC

Hej

Jag har koplat in ett 5.1 system till min TV/PC

Jag har en comhem PVR-box (samsung) en Marantz NR1504 5.1 med 6 Hdmi ingångar och en Hdmi utgång.

Från mitt grafikkort HD 7970 har jag en Hdmi-sladd till en ingång på Marantz.

Jag har en Hdmi-sladd från comhem PVR-box, det är allt jag har inkopplat.

Från Hdmi-utgången har jag en sladd till TV'n, till en av fyra ingångar Viera -TV(plasma)

När jag kollar på TV från boxen, så får jag digital 5.1,

Men så fort jag skall se en film eller musikvideo från PC, så kommer det inget ljud från bakhögtalarna.

Vad skall jag göra, att ha det så här är ju kass

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Har du ställt in att det är en 5.1 setup du har?. För att få stereo ljud i alla högtalare från musik och videoklipp så får du ställa in på förstärkaren att den ska spela från alla kanaler kan stå något i still med 7ch på displayen. Sedan får man göra inställningar i programmet man spelar upp med och från vilket källa den ska spela upp ljudet.

Inställningen kan se ut så här, detta funkar för mig.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Se även till att de material du ska spela upp har stöd för flerkanaligt ljud och att du ställt in det att det ska spelas upp som 5.1 i programmet du spelar upp materialet med.

Musik till exempel, är nästan alltid inspelat i tvåkanaligt ljud och kommer då inte skicka ljud ur bakhögtalarna. Går visserligen att komma förbi detta med en inställning i förstärkaren om den stödjer det, men då kommer den mixa upp ljudet till flerkanaligt från förstärkarsidan istället, till skillnad från att det redan finns och stöds i materialet. Men då blir ljudupplevelsen oftast kass, och du får inte "äkta" surround, om det är det du är ute efter.

Kanske något av ett uppenbart svar det här, men ville ändå peka ut det.

Permalänk
Medlem

Bra anläggning för en TV

Jag vet varken ut eller in.
Nu har jag blivit av med allt ljud från HTPC, bara TV ljudet fungerar

Det verkar alldeles för komplicerat att få till detta

Vad skall jag göra.
Finns det någon i Göteborgstrakten som kan ta sig till Mölndal och hjälpa mig, innan jag slänger ut hela skiten genom fönstret

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Har du ställt in att det är en 5.1 setup du har?. För att få stereo ljud i alla högtalare från musik och videoklipp så får du ställa in på förstärkaren att den ska spela från alla kanaler kan stå något i still med 7ch på displayen. Sedan får man göra inställningar i programmet man spelar upp med och från vilket källa den ska spela upp ljudet.

Inställningen kan se ut så här, detta funkar för mig.
http://i.imgur.com/3n92vV1.png

Tack vare att jag började pilla i dom där inställningarna så kan jag inte få ljud från något på datorn, inte ens i högtalarna som är kopplade till datorn är stendöda.....................

Tack för hjälpen med att ha blivit av med allt ljud

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Tack vare att jag började pilla i dom där inställningarna så kan jag inte få ljud från något på datorn, inte ens i högtalarna som är kopplade till datorn är stendöda.....................

Tack för hjälpen med att ha blivit av med allt ljud

Då får du förklara vad du har gjort.

1 Har du dom rätta ljuddrivrutinerna för grafikkortet?
2 Är grafikkortet den primära ljudkällan du spelar upp från?
3 Är förstärkaren rätt inställd?
4 Vad använder du för program för att spela upp filmer/musik med?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

@Tauri:

Jag har senaste AMD Catalyst, använder HDMI till TV inkl. ljud

När jag testar förstärkaren så funkar alla högtalare riktigt.
Alla program som sänds till TV har riktigt ljud.
Men när jag försöker köra klipp som jag laddat ner, så hörs det inget i bakhögtalana

Exempel
Jag kollar ett klipp på SVTpay, det spelas då upp i flash och ljudet blir perfekt.
Så laddar jag ner samma klipp och spelar upp det från hårddisk, då spelas det i MPC och det blir inget ljud i bakhögtalarna.
Har provat VLC, MP och CyberLink PowerDVD 13, men inget ljud där bak.

Kan det kanske hjälpa om jag skaffar en optisk kabel för ljudet till TV ?

Jag har kalibrerat ljudet i förstärkaren, med en liten mikrofon, då är allt ljud riktigt.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Bakhögtalarna ska bara återge bakgrundsljud, det är centerhögtalarens jobb att ge dig talet. Vill du spela upp talet i alla högtalarna så får du ställa in det på förstärkaren genom att ändra program från surround till stereo. Spelar du upp .mkv filer som innehåller DTS/Dolby Digital så måste man ställa in ljudkällan i MPC till ATI HD eller vad heter sedan ändra på förstärkaren till surround kan också heta straight/direct.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk

Du menar alltså att du får 5.1(7.1) från datorn om du spelar upp något i webbläsaren?

Då fungerar det jubi grund och botten.

Hur vet dubatt dina klipp som du pratar om innehåller fler än två kanaler? Dom du laddat ned alltså.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson:

jag kollar i filens egenskaper

mycket lite musikvideos på Youtube är i mono

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

All musik/video på YT är bara stereo, det vill säga vänster och höger högtalare. Jag har då aldrig hört 5.1 från YT.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av Hawk:

@bjorn_m_eriksson:

jag kollar i filens egenskaper

mycket lite musikvideos på Youtube är i mono

Skrivet av Tauri:

All musik/video på YT är bara stereo, det vill säga vänster och höger högtalare. Jag har då aldrig hört 5.1 från YT.

Jag tror du har ditt problem här.

Förmodligen skickar ditt grafikkort ljudet som pcm i skilda kanaler. Om datorn får ljud att spela upp i två kanaler kommer den att skicka just det till receicern. På dom andra kanalerna finns ingen information då.

Beroende på vilket ljudläge du har valt kommer den ju att behandla detta olika.

Använder du ett direkt läge på recivern fårmdu bara ljud i dom kanaler som datorn skickar ut. Kolla istället om du har något effektläge som går att använda typ dolby prolocic eller liknande.

För även om du bara har stereoljud bör du kunna få tillgång till dolby prologic om spåret som finns på t.ex. youtube är kodat så.

Dolby Prologic använder till skillnad från Dolby Digital endast två kanaler för att återskapa ljud i höger/vänster, center samt surround. Basljudet filtreras via delningsfilter.

Dolby digital har allt ljud separerar i varsin kanal redan från början, och kansle därför passar bättre i din situation.

Får du ingen lycka rekommenderar jag ac3 filter. Det kanske kan hjälpa dig att skicka rätt kanaler, eller kanske att istället skicka signalen som dolby om det kanske krävs av din receiver.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag tror du har ditt problem här.

Förmodligen skickar ditt grafikkort ljudet som pcm i skilda kanaler. Om datorn får ljud att spela upp i två kanaler kommer den att skicka just det till receicern. På dom andra kanalerna finns ingen information då.

Beroende på vilket ljudläge du har valt kommer den ju att behandla detta olika.

Använder du ett direkt läge på recivern fårmdu bara ljud i dom kanaler som datorn skickar ut. Kolla istället om du har något effektläge som går att använda typ dolby prolocic eller liknande.

För även om du bara har stereoljud bör du kunna få tillgång till dolby prologic om spåret som finns på t.ex. youtube är kodat så.

Dolby Prologic använder till skillnad från Dolby Digital endast två kanaler för att återskapa ljud i höger/vänster, center samt surround. Basljudet filtreras via delningsfilter.

Dolby digital har allt ljud separerar i varsin kanal redan från början, och kansle därför passar bättre i din situation.

Får du ingen lycka rekommenderar jag ac3 filter. Det kanske kan hjälpa dig att skicka rätt kanaler, eller kanske att istället skicka signalen som dolby om det kanske krävs av din receiver.

För mig spelar det ingen roll vilket ljud YT skickar ut, allt är korrekt inställt för uppspelning av film.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av Tauri:

För mig spelar det ingen roll vilket ljud YT skickar ut, allt är korrekt inställt för uppspelning av film.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag citerade nog lite dåligt.
Jag tyckte det du hade skrivit passade in bra även det. Det var inte meningen att antyda att du hade problem

Borde ha delat upp citeringen.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ja, jag citerade nog lite dåligt.
Jag tyckte det du hade skrivit passade in bra även det. Det var inte meningen att antyda att du hade problem

Borde ha delat upp citeringen.

Mm
Det är lugnt, för hos mig funkar det som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90