Permalänk
Medlem

Modern Midi

Det hela började med att jag en gång i tiden byggde mig en filserver. I grunden en gammal PC med massa diskar i.
På den tiden om man ville ha nåt snabbt var det 10K rapptor eller 15K SCSI som gällde så ens primära burk hade ju i alla fall 1-2 diskar ofta SATA eller SCSI.
Så redan då började man få 3.5" och 5.25 platser över men vist man använde några av dom så mer än så funderade man inte på det.

Sedan kom andra generationens SSD's 2009 vill jag minnas och då åkte i princip dom sista diskarna ur Desktop burken, HTPC mm.
Kvar blev massa dö utrymme.
Jaja tänkte jag det kommer nog en låda en dag utan 5.25, 3.5" platser mm.
Visst det finns någon låda utan dessa på marknaden man vad har dom gjort, bara tagit bort dom och lämnat dödutrymmet kvar för "vattenkylning, mjo men visst säkert bra för någon men inte direkt nåt för den moderna PC:n.

Jag har sett folk korta midi lådor etc, varit inne på samma ide i flera år, dock vill jag gå lägre och på samma gång bredda lådan ca 2cm för att få in 140mm där bak där man normalt sett har 92 eller 120mm fläkt.
Så i slutändan enklare att göra sig en egen låda från ny frisk 1mm plåt.
Fördelen med 140mm där bak är rätt uppenbar, mindre behov av extra fläktar och en större fläkt flyttar mer luft till samma ljudnivå så det är bara fördelar.
Dessutom kan jag få bort alla hål i sidopaneler och istället ha ett hål i fronten med en ljudfälla för att minimera oväsendet.
Detta fungerar bra då jag kör Nvidia referenskylare på grafikkortet.

Min låda kommer bara ha denna och en traditionellt monterat agg enligt ATX specifikationerna då ett bra agg som ett AX 750 lätt klarar sina 750W kontinuerligt vid 50C temperatur i lådan och det uppnår man inte ens ut från flänsen med en i7 3930K @ 4Ghz under intel linpack som jag har.
Nog aldrig mätt över 40C från flänsen vid 800rpm och aldrig mycket mer än 400W från väggen.
Denna metod tillåter agget att agera chassikylning med vilket är metoden jag föredrar.
Min gammla Mesh Midi låda använder samma koncept så jag vet att det fungerar.
Detta tar bara det hela lite lägre, bättre kylning vid CPU, mindre ljudutsläpp i front och sidor, mindre dödutrymme.

Därför valde jag en Coolermaster 310 Elit donator låda då agget sitter ovantill i denna och plockade därmed moderkortsplåten ur den som delvis också ger agget stöd.

Nu hade jag möjligheten att låna bock, vinkelslip, svets, färgspruta mm av två kompisar så tog tag i saken och började på min låda som i grunden är tänkt att passa den moderna PC'n och dator entusiasten eller bara vanliga användaren då allt fler har en NAS, filserver eller bara lagrar externt eller i molnet så känns 5.25" och numera 3.5" platser som dom är ute ur leken på desktop sidan.

Även om jag inte vill ha en disk så kan man lätt få in både en och två i fronten på denna design utan att göra den större om man ändå väljer att stödja stora grafikkort.
Min låda kommer i teorin ta 29.5cm grafikkort så tar inte riktigt 30m kort men bör ta allt referens i alla fall.

Specifikationerna på datorn är följande. (uppdaterade spec 2019)
Moderkort: ASUS P9X79
CPU: Xeon E5-1680 V2, 8C/16T, 25Mb L3 cache, Överclockad till @ 4Ghz på alla kärnor.
Grafikkort1: Nvidia GTX780 3Gb, används av Gentoo Linux
Grafikkort2: AMD RX 460 2Gb, används av en Virtuell Windows 10 maskin.
RAM: 32GB (8x4GB) Corsair Vengeance 1600Mhz 9-9-9-24 @ 1.5V.
SSD1: Crucial M4 128GB, boot disk för Bootloader och Linux Kernel.
SSD2: OCZ/Toshiba RD400 256Gb NVME SSD, OS disk för Gentoo Linux.
HDD: 2.5" 5400rpm 1Tb, Används av en Virtuell Windows 10 maskin för lagring.
Ljudkort: ASUS Xonar D1
Nic1: Intel 1Gbit Desktop Nic integrerat för Gentoo Linux.
Nic2: Intel 1Gb Server kort för Virtuella Windows 10 maskinen.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Men oj vad snyggt det blev! Storleken känns bara så rätt, undrar varför ingen tillverkare gör såna här lådor alltså.

Permalänk
Entusiast

Verkligen imponerande hantverk, bra gjort. Designen är helt i linje med vad jag vill ha i en ny låda också.

Permalänk

Jäkla trevligt chassi! Stilrent som tusan. Nästan så man vill beställa en kopia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Tackar allihopa för era positiva omdömen!

Vad tror ni om ATX eller mATX moderkort med nya SFX delarna på 600W+ och 120mm fläkt? Det hade varit något, ännu mindre chassi men ändå extremt kompetent vad det gäller val av CPU och GPU.

Kommer nog en dag där dom nya SFX aggen med 120mm fläkt tar över vanliga ATX i det mesta förutom extrema CF/SLI setuper och annat som kräver mer kräm.

Man kan önska i alla fall.

Permalänk
Medlem

@Fractal Design
Nu är det gjort igen. När ska ni serieproducera?

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Tackar allihopa för era positiva omdömen!

Vad tror ni om ATX eller mATX moderkort med nya SFX delarna på 600W+ och 120mm fläkt? Det hade varit något, ännu mindre chassi men ändå extremt kompetent vad det gäller val av CPU och GPU.

Kommer nog en dag där dom nya SFX aggen med 120mm fläkt tar över vanliga ATX i det mesta förutom extrema CF/SLI setuper och annat som kräver mer kräm.

Man kan önska i alla fall.

mATX hade vart supertrevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Inaktiv

Jäklar vad fräck låda!
du borde sälja iden o tjäna lite pengar
5 av 5 !

Permalänk

fint utseende och väldigt trevlig storlek! 5/5

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Goda tider runt 2004 när jag öppnade CD/DVD-läsaren med gaffel då det inte gick att öppna luckan i varken windows eller med knappen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Fractal Design
Nu är det gjort igen. När ska ni serieproducera?

@Fractal Design fixar det åt dig

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Afrasbaba: Ah, tack för korrekt taggning!

Permalänk
Medlem

@Fractal Design det HÄR är vad vi vill ha! Ett litet, kompakt chassi, ingen HDD-bur som tar en massa plats eller nåt! SSD/HDD kan lika gärna monteras i botten eller bakom moderkortsplåten!

Snyggt chassi! 10/10!

EDIT: @Fractal Design ska det vara!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Riktigt gött chassi här, ordentligt material som är stabilt och bra samtidigt som där är gott om plats till det som behöver få plats utan att ta upp onödig plats med saker som inte behövs!
Ja, 5.25" platser för optisk media samt de normala hållarna för 10st 3.5" platser längst fram i chassit vill gå i pension nu

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nog för att jag har tänkt gå på mini-itx med Dan A4, men hade det funnits ett sånt här chassi i mATX-format hade jag nog kunnat överväga ett sådant istället. Vill ha en liten låda som Dan A4 men samtidigt skulle jag vilja ha möjlighet att kunna ljuddämpa. Ljuddämpar du den lådan så förlorar du all kylning då den inte förlitar sig på chassifläktar

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Entusiast

Snubblade över Bitfenix Pandora på Netonnet, tänkte på likheten med detta bygge då. Inte lika kompakt men samma tanke med att skippa 5,25" och X antal 3,5" platser i fronten. Blev lite sugen faktiskt, det har varit tyst om detta chassie men nu verkar det ha kommit in i lager hos större återförsäljare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820258

Permalänk
Medlem

Ja mycket snygg låda får jag säga. Lite synd det kräver AIO H2O men det kan man kanske leva med.

Permalänk
Inaktiv

Tjusigt! Ser jätteproffsigt ut. Väldigt välavvägd storlek. Nu kanske jag missat något uppenbart, men ser inte om du kör några fläktar i fronten?

Permalänk
Medlem

Igen fläkt i fronten. Finns plats för en 140mm i fronten dock så det kan monteras efter behov. Tror jag skrev om detta i galleriet men kan minnas fel. Oavsett behövs ju luft in så gjorde ett 140mm fläkthål i fronten identiskt med det på baksidan.

Fläkt i fronten ökar inte luftflödet direkt utan krävs parallellt monterade fläktar i så fall inte seriellt där enbart trycket ökar och då har vis effekt på luftflödet men axiala fläktar har minimalt med statiskt tryck ändå och nästan obefintligt när dom flyttar luft nära sin maximala kapacitet.

Däremot kan det hjälpa till att kyla vissa grafikkort, Raid kort, PCI-E NVME SSD enehter så som intels modeller som kräver aktiv kylning från fronten om man ska tro deras minimikrav och det fläkten i fronten då gör att att introducera turbulent flöde in i lådan vilket avlägsnar mer energi än ett laminärt flöde vilket helt enkelt beror på att fler molekyler i luften får kontakt med flänsarna.
Sedan tvingar det ju luften att ta vägen över instickskorten och igenom dom vilket är vicktigt tex på intels nya NVME SSD enheter då dom igentligen är gjorda för servers och förlitar sig på just frontmonterade fläktar för kylning.

Men i dagsläget känner jag inte att jag har behov av turbulent eller riktat flöde in och att extra oväsendet det skulle ge med en extra fläkt.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Designen påminner lite om cm silencio 550,650.

Permalänk
Medlem

Igen låda jag kände till men när du säger det så är dom rätt lika (googlade) dock är det chieftec som ståt för inspirationen då det var lådan jag hade men då var det mer tekniska lösningar. Designen om man vill kalla det det är väl min egna "kantighet" men jag gillade alltid lådorna från 90 talet som var just en låda med sidor och hörnen

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Snubblade över Bitfenix Pandora på Netonnet, tänkte på likheten med detta bygge då. Inte lika kompakt men samma tanke med att skippa 5,25" och X antal 3,5" platser i fronten. Blev lite sugen faktiskt, det har varit tyst om detta chassie men nu verkar det ha kommit in i lager hos större återförsäljare.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2820258

Jag har också gått i tankar på att införskaffa Bitfenix Pandora... Det ser trevligt ut MEN det är nästan lika stort som ett vanligt chassi, det är något mer slimmat på bredden, det borde teoretiskt svälja ett fullstort ATX - om man har ett mindre SFX-nätagg och klarar sig utan de sista PCI-express platserna. Det faller dock på sin storlek, ska jag byta chassi vill jag ha något i stil med "Modern Midi" annars kan det kvitta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ulanddanne:

Jag har också gått i tankar på att införskaffa Bitfenix Pandora... Det ser trevligt ut MEN det är nästan lika stort som ett vanligt chassi, det är något mer slimmat på bredden, det borde teoretiskt svälja ett fullstort ATX - om man har ett mindre SFX-nätagg och klarar sig utan de sista PCI-express platserna. Det faller dock på sin storlek, ska jag byta chassi vill jag ha något i stil med "Modern Midi" annars kan det kvitta.

Ja jag köpte det inte just därför - lite för stort för att vara mATX. Sitter kvar med alldeles för stora corsair 650d mest för den praktiska sata-hot swapen tills jag hittar nåt nytt...

Permalänk
Entusiast

pa1983 använder du ditt chassie till vardags fortfarande? Nya tankar om temperatur m.m. eller är känslan samma som för ett par månader sedan, funkar bra?

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Ja jag köpte det inte just därför - lite för stort för att vara mATX. Sitter kvar med alldeles för stora corsair 650d mest för den praktiska sata-hot swapen tills jag hittar nåt nytt...

Det är faktiskt lite märkligt att det i praktiken inte finns några "Modern Midi" att köpa, jag tror defenitivt det finns en marknad och efterfrågan. Jag har ett par stycken fullstora ATX-kort som jag gladeligen skulle bosätta i mindre lådor men även mATX-chassin med nätagget i botten som borde gå att klämma in ett fullstort ATX i - är större än vad jag önskar. Kylning tror jag helt klart går att lösa även i mindre utrymmen. Skulle gärna ge mig på ett liknande projekt och bygga själv om jag hade tiden och verktygen... Helst skulle jag förstås köpa ett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

pa1983 använder du ditt chassie till vardags fortfarande? Nya tankar om temperatur m.m. eller är känslan samma som för ett par månader sedan, funkar bra?

För mig fungerar det bra. Läs min uppdatering lägst ner där har jag postad info om nytt nätag och ljdnivå.

Chassit pushade mitt AX750 över gränsen jag ansåg behaglig helt enkelt (nötdelen lät mest i datorn) vilket mitt gamla inte gjorde men det beror med största sannolikhet på att sidan vid CPU kylare och grafikkort var perforerad och släppte in frisk lyft till agget och ut varmluft från GFX. Tanken var ju som sagt att gå från 120+92 till en 140mm skulle räcka och det verkar det göra.

Med nytt agg så går fläkten aldrig i det och då fläkten ej går så värmer agget inte upp ovandelen då chassifläkten indirekt kyler agget pga undertryck (flödar bakvägen helt enkelt).

Och temperaturerna på CPU och GPU går upp ett par grader med sidan av så kylnigen i sig fungerar som tidigare låda, är det ett par grader högre gör det inget då jag hade god marginal innan redan på båda men har inte direkt märkt någon höjning.

Men det märks nu när agget var bytt att grafikkortet, blower från nvidia är tystare, mer dovt ljud då sidorna och front dämpar märkbart mer än gamla lådan så "överflödiga" hål är inget önskvärt så helt klart vettigt med lådor där man har möjlighet att sätta igen fläkthåll som man inte har nytta av tex då det tystar ner datorn ganska märkbart.
Vist hör jag min blower vid 2600rpm, sjukt mycket tystare i denna lådan än man kan tro när man läser 2600rpm men å andra sidan behöver jag inte en extra 140mm med ett hål till för att blåsa ut luften från en öppen luftkylare som är poppis så det är ju lite en smaksak som sagt.
Ljudet från grafikkortet är inte bara lägre utan dovt så mer som en bas eller mellanregister på en högtalare men om jag minns rätt så är lägre frekvenser svårare att dämpa än högre så det verkar helt klart som dom höga frekvenseran tar upp av lådans ljudisolering och ljudfälla i fronten vilket var tanken med det hela men då nätaget var ljudboven blev detta inte uppenbart fören jag fick i Sipernova G2 agget.

Hade jag byggt lådan för kommersiellt bruk hade jag nog valt nätdelen lägst ner med insug i botten då måna populära agg som AX760 har klart aggressivare fläktkurva så dom med sådana agg inte blir missnöjda.
Kollade tester och var så jag kom underfull med att mitt AX750 var olämpligt och även AX760 då det har en väldigt brant fläktkurva från 350W (0rpm) till 450W (1800rpmW) vid ca 40C rumstemperatur vilket med agget i lådan och en klockad CPU tpå 170-180W ofta innebär 37-38C över CPU kylaren när jag mätt min.
Supernova G2 ligger vid 450W och 40C på ca 800rpm enligt samma test så ca 1000rpm lägre vid vad man kan anse en normal fullast för en high end dator med ett grafikkort.
Men min fläkt har inte startat en enda gång hittills men agget blir som sagt knappt ljummet att ta på.

Det jag fan var att AX760 som jag också har utöver AX750 har en 2200rpm 120mm fläkt vilket enligt tester bör dra luft utifrån för att vara tyst vid hård last.
Seasonc har en silent serie som verkar tystare än EVGA G2 så klart intresant kandidat om man har agget i lådan och pengarna att spendera.
Hade dock inte jag men sjukt nöjd med G2'an, fläkten går ej och det är kallt till ljummet att ta på efter en spelhelg.
Hade gjort så man kan vända agget ifall man vill ventilera luft ur lådan från GFX kort tex där nere för dom som önskat.

Hade även gjort så man kan ha 2x 140mm i fronten, radiator tex, inte så mycket för jag vill ha radiator MEN det hade inneburit mindre risk för varmluft som ställer sig i toppen av lådan och en mer direkt väg till CPU kylaren.
Har som sagt inga temperaturproblem på CPU'n eller märkbara skillnader mot gamla lådan men det hade varit en enkelt förbättring för många användare.

Hade det problemet med AX750 att lådan blev varm ovantill men inte med Supernova G2, inte mätt men den är MÄRKBART svalare att ta på lådans ovansida med G2'an jämfört med AX750 agg.

Så för min del fungerar den nu som tänkt och är väldigt tyst, man hör den om man kör spel som jag gjort nu som kör 10+ trådar (genom wine i linux) och nyttjar 4 av 6 kärnor till 100% och hettar upp GPU'n till max men det är fortfarande väldigt tyst, Måste ha headsetet avstängt eller högtalarna avstängda, minsta ljud från högtalarna eller liknande så hör man den i princip inte även på väldigt låg volym och vid idle till låg last så får man lägga örat nere vid fronten vid insuget för att ha en chans att höra den eller stoppa örat i chassifläkten bak

Det är ju subjektivt men jag hör "bra" och har ont av oväsen så jo jag tror den hade ståt sig bra i ett test mot andra riggar.
Vist finns det dom med vattenkylning med dämpad och tyst pump eller helt passivt som är 0dB om dom är rätt byggda men för att ha fläktar så är det tyst tycker jag.

Att Supernova G2 har en 1800rpm 140mm fläkt som maxar typ 1650rpm i hotbox vid max last i recensioner passar dessutom mitt 140mm fläkt tema och att få in en lång nätdel är ju inga problem då det inte finns en 5.25 plats i vägen.
Kablarna är lite långa bara så ja man behöver kanske inte köpa agg med dom lägsta om möjligt

Så jo jag är nöjd nu, fick som sagt skaffa mig en ny standard av dom tystare aggen som är poppis, AX750 var helt enkelt för omodernt i det avseendet även om det är ett fint kvalitativt agg som säkert kunde gjort sjukt mycket tystare men det var väl igen prio av Corsair för 4-5 år sedan men så är det ju alltid när ribban höjs.

AX760 har samma fläkt som AX760 men startar mycket tidigare redan vid idle då jag har en törstig CPU så det var ända rätta att byta den oavset låda för att får upp standarden till dagens krav.

Man kan ju också göra 120 eller 140mm fläkthål i sidan på en kommersiell låda vid PCI-E korten så som grafikkort där man får med en lucka att sätta för som passar fint i hålet, lite som tanklocket på en bil och på så vis dom med öppna luftkylare ventilera lådan den vägen med så viss flexibilitet behövs ju då men som sagt lådan är ju gjord enbart för vad jag behöver inte mer men jag vill ju inte heller att låda blir klottrig och ytterligare en storlek passar alla vilket är det jag är lite emot med dagens utbud av lådor.

Sedan kan man väl tänka sig en mer estetiskt designad front och fönster som tillval för en kommersiell låda med, olika versioner eller sålt som tillbehör och SSD platser på baksidan av moderkortsplåten istället för fronten.
Gjorde inte det pga lathet då jag anser att för min del är nog PCI-E av nåt slag framtiden så detta är nog ända 2.5" enheten som kommer sitta i den men det är ju inte fallet för alla och en del behöver en diskplats och vill man ha litet tycker jag nog 2.5" HDD's faktiskt duger i dag då dom är relativt stora om man inte har behovet av en NAS så bör det räcka.

Sedan som sagt tror jag en mATX med SFX agg hade varti GRYMT och det hade jag vela bygga men har inte en spänn att lägga på en nu dator eller ens moderkort (beg X79 mATX) och nytt agg än mindre mer material till en låda till.
Med 600W SFX agg i dag hade det rockat grymt och klarat high end system utan SLI/CF garanterat och det kommer nog snart ännu fetar SFX agg och med en sådan lådas lediga djup trots att den är kortare så finns det ju alla möjligheter för agg som är mycket djupare än dom nya SFX med 120mm fläkt också om en SFX nätdel tänkt fför SLI/CF kommer ut (kanske finns har inte kollat ens).

Så ja det är väl mina tankar sedan om någon kommer lansera en låda som denna lär vi inte veta förens någon gör det då igen tillverkare skulle erkänn att dom planerar en.
Jag vet inget, @Fractal design har inte direkt sagt någon som ens kan kallas ett kanske när jag petade på dom med en pinne och jag har inte kollat vad andra tillverkare tycker.
Såg däremot att dom postade i http://www.sweclockers.com/forum/trad/1360684-biorriths-korta... och tror dom nämnde att dom kanske skulle kolla på lådor som där "mindre är mer", tolkade det som att dom kanske funderar på något mindre med färre 3.5/5.25 eller inga alls kanske men det är ren spekulation men det var lite så jag tolkade det sedan om det leder till något vet ju bara dom.

Folk som sett min låda IRL har i alla fall sagt rent spontant hur tyst den är och dom flesta tror att jag köpt den så man får visa bilder på att man byggt den. Lite kul faktiskt.

Permalänk

Cooltek w2 påminner starkt om ditt bygge, finns att köpa coolerkit tror jag det var. Sök efter recensioner om någon är nyfiken, det är dock något bredare än "Modern Midi" men har också två kammare för att dela på nätagg och moderkort.

Permalänk
Medlem

W2 var jag inne på att köpa. Hade jag köpt hade det nog blivit den men den är som du säger "bredare" för agget och diskar sitter på ena sidan har jag för mig så tyvärr den är fortfarande för stor och har i grunden samma problem dock inte i samma grad.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

W2 var jag inne på att köpa. Hade jag köpt hade det nog blivit den men den är som du säger "bredare" för agget och diskar sitter på ena sidan har jag för mig så tyvärr den är fortfarande för stor och har i grunden samma problem dock inte i samma grad.

W2 med måtten: Height x Width x Depth 385 x 278 x 395mm är ganska hyggliga mått i synnerhet då den sväljer i praktiken alla formfaktorer på moderkort. Finns goda möjligheter till vattenkylning och god luftgenomströmning i stort. Något bredare chassi är kanske något många som är intresserade av ditt bygge, kan acceptera?

Vad har du för mått på Modern Midi?

Länk till W2: http://www.cooltek.de/en/jonsbo-powered-by-cooltek/w-series/1...