Permalänk

Hur skriver ni "@"?

Hej gott folk.

Sitter på en kurs med sharepoint & office 365 etc. Kom fram till att Ctrl Alt 2 inte fungerar för att skriva @ i denna miljö. När jag påpekade detta och undrar hur fan MS tänkt, då tittade alla i klassen på mig konstigt. Är jag ensam med Ctrl Alt 2?

Ter sig naturligt att bara använda en hand för @, istället för två. Så det kanske är nånting som är unikt för gamers? Vad säger ni?

http://strawpoll.me/5934140

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har ju ändå båda händerna på tangentbordet när jag skriver... Jag använder vänstra shift för att få till en asterisk också

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag körde svenska använde jag alltid AltGr + 2, nu när jag kör amerikanskt är det Shift + 2 som gäller

Visa signatur

/dev/null

Permalänk

Borde finnas ett till val...
"Jag hade ingen aning om att Ctrl + Alt + 2 fungerade"

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig skriva @ om jag inte skriver typ en mailadress osv. Vem sitter å skriver en mailadress med bara en hand ändå? altgr+2 är färre knapptryckningar = snabbare.

Blir knäpp på w7 när AltGr slutar fungera när rdp-sessioner buggar, höll på bli gråhårig innan jag hittade på det felet förr..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning att man kunde använda ctrl+alt. TIL.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Inaktiv

Shift + 2

Permalänk
Medlem

Kör Mac och där är det av ngn anledning alt + 2 som ger ett snabela, men annars använder jag AltGr!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

Intressanta resultat. Minns inte varför jag började med ctrl alt 2, men jag misstänker att det har med att kunna skriva @ utan att släppa musen att göra.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan450:

Hade ingen aning att man kunde använda ctrl+alt. TIL.

ctrl+alt = alt gr

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja svara med två alternativ men det går ju inte
"AltGr + 2" OCH "Idag lärde jag mig något nytt"

Visa signatur

Dator: FD R4 | EVGA SuperNOVA G2 750 W | ASUS Z97-A | Intel Core i7 4790K @ 4.5 GHz | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | 500 GB M.2 NVMe | 2000 GB SSD | 6 TB HDD | Server 1: HP Microserver G7 N54L | 120 GB SSD | 15 TB HDD | Server 2: HPE Microserver G8 | 120 GB SSD | 16 TB HDD | HTPC: Intel NUC 6th Gen i3 SYH | 240 GB SSD | DDR4 2133 MHz 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag skulle aldrig skriva @ om jag inte skriver typ en mailadress osv. Vem sitter å skriver en mailadress med bara en hand ändå? altgr+2 är färre knapptryckningar = snabbare.

Blir knäpp på w7 när AltGr slutar fungera när rdp-sessioner buggar, höll på bli gråhårig innan jag hittade på det felet förr..

Så - vad du vill förmedla med din logik är att det går snabbare att skriva "åwmyl" än "asdfgh" pga färre knapptryckningar? =D Jag skulle inte säga att bara för att något är färre knapptryck resulterar direkt i snabbare hastighet!

OnT: Perrsonligen använder jag ctrl + alt + 2. Detta för att det känns mer naturligt. Jag håller redan lillfingret över CTRL / Shift (Hela tiden). Och tummen på space. Det enda jag behöver göra är alltså att flytta tummen några centimeter till vänster och långfingret någon centimeter upp till vänster.

Men det känns som att man använder det man växt upp med. När jag försöker skriva @ med AltGr så får jag inte in det naturligt i mitt skrivande. Alla utvecklar (får man väl anta) sitt egna mönster för skrivande.

Permalänk
Medlem

AltGr+2 då Ctrl+Alt+2 är plattformsberoende. Må fungera i Windows men fungerar ej i t.ex. GNU/Linux (DEbian är det jag testat i) vad jag kunnat se.

Att kunna använda Ctrl+Alt istället för AltGr är väl en gammal kvarleva från tiden innan AltGr blev vanlig om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av WoG:

Jag skulle aldrig skriva @ om jag inte skriver typ en mailadress osv. Vem sitter å skriver en mailadress med bara en hand ändå? altgr+2 är färre knapptryckningar = snabbare.

Man använder ju @ för att markera att man svarar eller taggar någon, till exempel på Facebook och här på forumet, @WoG, samt i sammanhang som "2560x1440 @ 144 Hz". Förekommer även i många programmeringsspråk.

Själv blir jag lika frustrerad varje gång jag försöker skriva @ med Ctrl + Alt + 2 i en Linuxmiljö och inget händer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av m1ckert:

Jag skulle vilja svara med två alternativ men det går ju inte
"AltGr + 2" OCH "Idag lärde jag mig något nytt"

la till detta, vet inte om det appliceras för de som redan röstat

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Idag lärde jag mig något nytt!
Alltid använt Alt Gr + 2 Men det kanske blir ändring beroende på situation. Tackar!

Permalänk
Medlem

Googlar alltid på snabel a och kopierar tecknet

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

ALT+2, Mac Men i Windows-miljö föredrar jag som du ALT+CTRL+2, då det möjliggör att skriva @ med endast en hand och mest likt tillvägagångssättet i OS X. ALT Gr är så placerad att detta blir lite lurigt.

Permalänk
Medlem

Själv använder jag alltid AltGr+2, eftersom jag använder Linux där Alt + Ctrl != AltGr. Å andra sidan så kan man använda AltGr till att skriva många konstiga tecken i Linux, t.ex. AltGr+Shift+6 = ⅝. Något mer användbart är annars kanske AltGr+Shift+1,2,3 för ¹ ² ³, eller AltGr+Shift+0 för °. Se Wikipedia alla kombinationer.

Permalänk
Medlem

ALT + Numpad 64

:^)

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Alt+2 under vardagarna på Macbooken, blir vansinnig när jag byter till windows och det inte fungerar.. AltGr blir det då!

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem

Du glömde Alt+64 ( på numeriska padden )

// LZ

Permalänk
Medlem

CTRL + Alt = Alt Gr

Interessting... trodde det skulle vara lättare att skriva @ med en hand så.. men Alt Gr + 2 vart fortfarande lättare.

Permalänk
Medlem

AltGr + 2, vilket går bra att skriva med enbart vänsterhanden också (omän jag aldrig gör det).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur kan folk inte veta att AltGr = Ctrl + Alt? Trodde faktiskt det var grundläggande datorkunskap. Ungefär samma sak som att känna till att man kan skriva stor bokstav genom att hålla in Shift. Har en kompis som alltid växlar med Caps Lock även om han bara ska skriva en enda stor bokstav. Otroligt störande att se på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

alt gr + J
Svorak

Permalänk

Blir lika frustrerad varje gång jag kommer till ett nytt verktyg/miljö som inte stödjer Ctrl-Alt istället för AltGr! Jag brukar använda vänsterhanden till Ctrl-Alt och höger till 7->0 och blir lika irriterad varje gång när "}"tecknet inte dyker upp. Någon som kan förklara varför Ctrl-Alt-0 inte fungerar i vissa verktyg?

Permalänk

Funkar inte Ctrl+Alt+2? För mig fungerar det, iallafall i Chrome.

Permalänk
Medlem

Jag brukar skriva den som oändlighets-tecknet (liggande åtta), förutom att den sista slängen blir riktigt stor.

Åh... du menade på tangentbordet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.