Globalfoundries tillverkar kretsar åt AMD på 14 nanometer med 3D-transistorer

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries tillverkar kretsar åt AMD på 14 nanometer med 3D-transistorer

I ett pressmeddelande avslöjar Globalfoundries att bolagets lyckats tillverka kretsar åt AMD på andra generationens 14-nanometersteknik, som går in i produktion år 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter!
Bra slut på denna arbetsveckan.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

Detta är lovande. Kan man minska behovet av TSMC finns det mycket att vinna. Ofta har TSMC problem när nya tillverkningstekniker börjar användas. För att inte tala om hur många de har att tillverka åt.

Ju mer AMD kan använda Global Foundries desto bättre som jag ser det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan man säga att de börjar komma ikapp intel i tillverkningsteknik? Jag är inte så insatt i detaljerna med exempelvis 3D FinFET men tycker mig ha sett tekniken beskrivits tidigare. Hur som helst så bådar det gott för strömsnålare kretsar. Hoppas Zen blir en riktig höjdare men blir inte förvånad om vi blir besvikna när prestandatesterna kommer.

Permalänk
Avstängd

Väldigt intressant detta. AMD behöver verkligen få till något riktigt bra. För vi som konsumenter behöver AMD för att få en bra konkurrens.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Oavsett vilket så tror jag en Zen CPU blir en bra uppgradering till mitt föråldrade AM3+ system

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Oavsett vilket så tror jag en Zen CPU blir en bra uppgradering till mitt föråldrade AM3+ system

Mitt med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Intressant och se detta hopp på AMD,
Hoppas at de kommer ikapp den större delen utav 1151 eller 1150 Intel processorer denna gång.
De behöver nå toppen nu efter ett par år på andraplatsen med en sval marknad på processorerna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ronnylov:

Kan man säga att de börjar komma ikapp intel i tillverkningsteknik? Jag är inte så insatt i detaljerna med exempelvis 3D FinFET men tycker mig ha sett tekniken beskrivits tidigare. Hur som helst så bådar det gott för strömsnålare kretsar. Hoppas Zen blir en riktig höjdare men blir inte förvånad om vi blir besvikna när prestandatesterna kommer.

"14nm" och "16nm" är mer marknadstermer idag än mått på något inuti kretsarna. GloFo och Samsungs samarbetar kring 14nm så en krets som är designad för denna process kan tillverkas av båda företagen, krävs däremot en annan design om man vill använda TSMC (och ännu en annan för Intel).

Man är definitivt längre efter Intel idag än vad som var fallet när 28nm introducerades, men naturligtvis kommer man lite närmare med en fungerande 14nm än man var strax innan.

Är lite svårt att jämföra processer idag också, Intel har kortast avstånd mellan gate-arna i sin process så den är i någon mån "tätats". Samsungs/GloFo har också en något tätare process än TSMC (som i praktiken har 20nm på FinFET).

Men en mycket bättre och framförallt långt viktigare måttstock på vem som "leder" är hur pass komplicerade kretsar man kan tillverka med kommersiellt gångbart utbyte ("yield"). Även om Intel har haft (och gissningsvis fortfarande har i någon utsträckning) problem med utbytet i sin 14nm process så är de fortfarande de enda som har en fungerande produktion för högpresterande kretsar på 14nm. Även när de andra får igång sin tillverkning har ju Intel fortfarande lite närmare en "riktig" 14nm än de andra (har läst något om att som man tidigare definierade "nm" siffran ligger Intel egentligen på ~15-16nm, Samsung/GloFo ligger närmare 20nm.

Värt att nämna är FinFET. Vad jag läst så är införande av denna teknik ungefär lika tekniskt utmanande som en krympning i sig. Är därför inte helt förvånande att TSMC och till stor del även Samsung/GloFo i princip tog sina 20nm processer och "bara" lade till FinFET. FinFET har väldigt stor positiv påverkan på läckströmsproblematiken, så det är en väldigt trevlig teknik!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tror inte vi kommer se Zen slåss bland top-CPUs. Men däremot tror jag det kan bli bra konkurrens på alla andra delar av processormarknaden om AMD sköter detta bra och priset blir rätt.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Härligt att höra Jag hoppas att det här betyder att det blir lite fight igen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Kolla på den översta bilden och skrolla upp o ner snabbt är det bara jag eller upplevs inte fönsterna konstigt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Spännande och efterlängtat.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Bacon-Matte:
Det ser "konstigt" ut för mig också

Visa signatur

Dator: FD R4 | EVGA SuperNOVA G2 750 W | ASUS Z97-A | Intel Core i7 4790K @ 4.5 GHz | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | 500 GB M.2 NVMe | 2000 GB SSD | 6 TB HDD | Server 1: HP Microserver G7 N54L | 120 GB SSD | 15 TB HDD | Server 2: HPE Microserver G8 | 120 GB SSD | 16 TB HDD | HTPC: Intel NUC 6th Gen i3 SYH | 240 GB SSD | DDR4 2133 MHz 8 GB

Permalänk
Medlem

Inte för att man är direkt insatt i alla siffror hos AMD men det känns som att de verkligen behöver ro hem det här nu om inte 2016 ska bli året innan de köps upp.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Stenkul:

Oavsett vilket så tror jag en Zen CPU blir en bra uppgradering till mitt föråldrade AM3+ system

Skrivet av Bulan75:

Mitt med

Skickades från m.sweclockers.com

Och mitt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Suktade just efter en Zen-relaterad nyhet. Det var ju ett litet tag sedan sist, och man vill ju höra att det rör på sig (och helst på rätt håll)

Verkar som att pusselbitarna så sakteliga faller på plats

Skrivet av Stenkul:

Oavsett vilket så tror jag en Zen CPU blir en bra uppgradering till mitt föråldrade AM3+ system

Skrivet av Bulan75:

Mitt med

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ratatosk:

Och mitt!

För min del blir det uppgradering från 939

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenkul:

Oavsett vilket så tror jag en Zen CPU blir en bra uppgradering till mitt föråldrade AM3+ system

Skrivet av Bulan75:

Mitt med

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ratatosk:

Och mitt!

Även mitt s1150 system.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag går emot strömmen när jag hoppades på att dom skulle välja TSMC!

Tycker det är mer och mer indikationer på att Samsungs och GF's 14nm ger mer värme än vad TSMC's 16nm ger...

Vet att tester som skett på iPhone inte är statistiskt rätt, men ger ändå en liten indikation...

Ännu mer visande verkar Qualcomm's snapdragon 810 och nu även deras snapdragon 820 som även den verkar visa på överhettning.
http://www.eteknix.com/qualcomm-snapdragon-820-also-plagued-o...
http://www.nextpowerup.com/news/22577/snapdragon-820-overheat...
http://tech4gamers.com/the-snapdragon-820-also-suffers-from-o...

ARM/mobil krets är en liten krets i förhållande till en x64 eller för den delen en GPU, så det som produceras för AMD är ju mycket större kretsar där även en del säkert är tänkta att arbeta med 1~2GHz högre klocka.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Dåså, bara ett års tester så har vi nya AMD kort Q4 2k16

Edit: That optical illusion on the windows x)

Permalänk
Hjälpsam

En stor fördel med att ha CPU och GPU i samma process är givetvis deras APUr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

bara jag som tycker att AMD:s teknikchef "Mark Papermaster" hade ett fint efternamn?

OT; skönt att höra lite god nyheter

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

En Zen på 14 nm blir en fin ersättare till min Deneb på 45 nm, förhoppningsvis nästa år.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Jag inser nu att jag inte längre är insatt i AMDs CPUs överhuvudtaget längre. Dags att uppdatera sig lite

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X