TV till studentrum, Philips 40PFT6510 alt. 40put6400/12

Permalänk
Medlem

TV till studentrum, Philips 40PFT6510 alt. 40put6400/12

Hej,

Nu när tenta-p är över tänkte jag unna mig en TV. Jag har kollat runt en del och fastnade för
https://www.dustinhome.se/product/5010867908/40pft6510-40-led

Mycket tack vare denna recensionen: http://www.trustedreviews.com/philips-40pft6510-review

Strax efter att jag beställt såg jag denna
http://cdon.se/hemelektronik/40-led-tv-philips-40put6400-12-s...

Den hittar jag dock inga recensioner om.

Priset kommer inte skilja så mycket, då frakten är 399:- från dustin och jag får 100:- rabatt på cdon.
Frågan är vilken jag ska köpa? Om ens någon av dessa, finns det bättre alternativ i denna prisklassen?

Min budget var från början 4000:-, men det kändes som det blev många kompromisser istället. Men kan ni rekommendera en bra TV för under det vore jag tacksam!

Tack så mycket!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Kom på några saker att tillägga.

Jag kommer koppla in min dator till TV:n + att jag har en Rasperry Pi 2 som inte används, så det behöver inte vara en smart TV.
Jag har även högtalare, så ljudet spelar ingen roll.

Är ambilight bra? Även om det bara är 2-sidig?
Det som känns som att panelkvalitetén borde vara lägre på 4K varianten, iom att det är nästan samma pris. Isåfall, är 4K värt det (över möjligtvis lite sämre färger)?

Jag vill helt enkelt ha bästa bildkvalitén för lägsta pris

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Hej igen, det blev en Philips 40PFT6510 efter att jag varit inne och kikat på den i butik.

Jag fick TV:n idag och efter att ha testat lite så är jag helt nöjd, förutom på 2 punkter.
Dels Ambilight, inget större problem men jag hittar ingen inställning som gör att den blir helt svart när bilden blir svart - finns inte detta?

Dessutom är jag otroligt besviken på 3D-funktionen. Jag har testat med lite allt möjligt material, bluray, 3D-demofiler från tillverkarna och även Nvidia 3DTV Play. Inget av det är ens möjligt att titta på, på grund av den dåliga kvalitén. Problemet verkar heta crosstalk.
Kan det vara möjligt att TV:n inte är bättre? Eller är det ett klassiskt exempel på ett måndagsexemplar? Eller kan det vara glasögonen? (vilka köptes separat på Elgiganten)

Tack så mycket!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag funderar på att köpa samma tv! Kan du berätta mer om dina erfarenheter! Kunde du fixa 3D problemet?

Permalänk
Medlem

@dna99: Ah, sorry för lite sent svar.
Jag är nöjd med TV:n i allmänhet, bilden är bra och jag har inte upptäckt några större problem egentligen. (fjärrkontrollen kan vara lite jobbig, men det fungerar)

Att det är Android är skönt, för då kan man installera t ex Kodi eller plex för att se på Play-kanaler samt streama.

Jag kontaktade Dustin angående 3D-problemet, och de skicka de ut ett par glasögon. Men problemet finns kvar, allt som finns i förgrunden och bakgrunden syns dubbelt.

Men behöver man inte 3D -funktionen så är TV:n bra!

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Den där tv världen är jobbig... Det är riktigt svårt att hitta rätt och göra rätt beslut! Jag har inte bestämt mig än så allt info är viktigt!