Permalänk
Hedersmedlem

Så vad vill du göra? Stänga ner forumet för nyregistreringar för att du inte orkar med att folk ställer frågor? Det dummaste jag har läst på väldigt länge. TS borde stänga av datorn och lämna internet ett tag om det stör honom så mycket.

Jag är för övrigt en del av "pisagenerationen" själv men jag är varken hjälplös eller "övercurlad" utan jag är en av dem som försöker svara på folks frågor. Men tack för att du drar hela den delen av Sveriges befolkning över en kam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Roligt när folk ska klaga på min generation men dom har inte funderat över vilka som uppfostrade dom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hehe_1:

00-talisterna... Den generationen är fan helt körd i skallen. Tråkiga är att det är min generation som har skapat dessa kålhuvuden.

"Bulls eye"

Men på nåt sätt måste vi kunna uppfostra dessa "kålhuvuden".... eller är det kört?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Tror det är lätt att förbise hur stor den sociala aspekten är i ett forum.
Ja visst kan man googla sig fram till nästan vilket svar som helst nuförtiden, men att ställa en fråga till ett forum man själv är medlem i bidrar till stamsammanhållningen på en primitiv nivå.
Rent krasst vill man kanske få svaret av just byhövdingen, även om man redan misstänker att man vet svaret samt teoretiskt är fullt kapabel att ta reda på det själv i annat fall.

Sen kan jag hålla med om att det blir lite knivigare om frågor som "vad står Mbit för", det tillför inte så mycket på någon nivå.
Svaren på en sådan fråga blir nog dock ganska tråkiga eller rentav taskiga, så personen som ställde den kommer antlagligen tänka efter en extra gång i framtiden innan den ställer en fråga.

Jag brukar själv alltid fråga på forum inför köp av något, även om alla recensioner/info redan finns där ute.
Just av den anledningen att det känns bättre att få svar från likasinnade på just MIN fråga, även om den ställts 100ggr tidigare.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem

"Dumma" frågor kan leda till djupare diskussioner som andra kunniga/okunniga bidrar till vilket kan leda till svar på flera frågor ... Ser tyvärr inget dåligt med det..

Men däremot så finns det trådar där folk undrar om de har gjort "rätt val av köp" och andra liknande trådar vilket kan kännas onödiga men alla har rätt att fråga ?

Det gäller väl för var och en att välja/filtrera vad DU vill svara på..

De som anser sig vuxna och mogna osv borde ha högre tolerans här.

Detta är ju trots allt ett forum för att hjälpa folk.. Även om trådarna kan kännas onödiga.

T.ex så kan jag känna att denna tråd är lite onödig men så som noobs har all rätt att skapa trådar så har du också det.

Det är inte så svart och vit. Att säga att det finns faqs och google som kan svara på alla frågor, stämmer tyvärr inte alltid.

Edit: och den som lider utav hubris bör komma ner till jorden riktigt snabbt..

Mvh

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är så många som är så ruskigt lata att dom inte ens orkar googla den lättaste av frågor. Det är som att hjärnan slutat fungera för att själv kunna hitta den information som krävs och dom behöver hjälp att lösa de enklaste problem.

För alla kan väl googla? Och google är ruskigt bra på att hitta svar som är bra bara man skriver in ett par relevanta sökord.

Med det sagt, om alla hittade allt genom google så kanske det inte vore så¨mycket kvar att diskuttera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Så vad vill du göra? Stänga ner forumet för nyregistreringar för att du inte orkar med att folk ställer frågor? Det dummaste jag har läst på väldigt länge. TS borde stänga av datorn och lämna internet ett tag om det stör honom så mycket.

Jag är för övrigt en del av "pisagenerationen" själv men jag är varken hjälplös eller "övercurlad" utan jag är en av dem som försöker svara på folks frågor. Men tack för att du drar hela den delen av Sveriges befolkning över en kam.

Skickades från m.sweclockers.com

Missade ditt svar.

Jo men man måste ju på något sätt höja nivån........ annars blir ju ett forum översvämmat med "noobsens" frågor. Förslag?

Sen är det här då en klart knixig fråga eftersom man behöver "hits" för reklaminkomster.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn:

Osäker vad poängen är här. Jag är rätt säker på att det finns diverse andra hak att smutsa ned med den här typen av frågeställningar där man dessutom helt icke-konstruktivt hänger ut en hel generation. Kan du inte snälla använda ordet pisageneration en gång till? Det skulle göra min kväll

Kvarstår gör det faktum att det nog är en ganska tuff uppgift att sanera ett forum med över 260000 användare. Vad jag motsätter mig din frågeställning är att den antingen är ett mediokert försök till trollande, eller bara extremt inskränkt. Det är trista åsikter som dessa som avskräcker folk till att faktiskt våga fråga något utan att känna sig dumförklarad av den enkla anledningen att man tillhör en viss typ av generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Jösses gnäller över uppfostran? Dagens ungdom uppfostras av 60-talister som.växte upp med svartvit tv. Inte med fiberbredband och PC i hemmet.
Tycker du verkar vara en gnällig jäkel bara som behöver klaga av sig. Men att attackera en hel generation? Det var väl ändå att ta i!

Folk tycker alltid nästa generationen är sämre än den egna, ungdomarna nu kommer i sin tur när de blir 40-50 år klaga på "dagens ungdom". Denna sorts åsikter har funnits bra mycket längre än någon nu levande generation kommer ihåg.

Permalänk
Keeper of Traditions

Tycker det är ganska tydligt att TS bara trollar.... Inlägg fulla med fel där det bara klagas.

Mata inte trollen!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

"vämjeliter"

Tillhör du själv generationen som inte klarat Pisaprovet?

Hela Sverige fördummas ju och det är det man kanske ser hos SweC? Jag vet inte men "Hjälp" -trådarna är mediokra!

Vämjelighet är ju ett ord.

Skrivet av Semjonov:

Problemet är att det är så många som är så ruskigt lata att dom inte ens orkar googla den lättaste av frågor. Det är som att hjärnan slutat fungera för att själv kunna hitta den information som krävs och dom behöver hjälp att lösa de enklaste problem.

För alla kan väl googla? Och google är ruskigt bra på att hitta svar som är bra bara man skriver in ett par relevanta sökord.

Med det sagt, om alla hittade allt genom google så kanske det inte vore så¨mycket kvar att diskuttera.

Om man googlar brukar man ju hitta svaren på just forum. Hur skulle man hitta svar om ingen får ställa frågor på forum?

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Missade ditt svar.

Jo men man måste ju på något sätt höja nivån........ annars blir ju ett forum översvämmat med "noobsens" frågor. Förslag?

Sen är det här då en klart knixig fråga eftersom man behöver "hits" för reklaminkomster.

Mitt förslag är att du skapar ett eget forum. Namnförslag "Vi som inte behöver ställa frågor för vi använder Google".

Sen kan du föra dina meningslösa gnäll-diskusioner där med dina medlemmar.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Tror det är många gamers som söker sig hit.
Har många bekanta som mer eller mindre inte gör annat än och spelar datorspel, men ändå kan dom inget om hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Missade ditt svar.

Jo men man måste ju på något sätt höja nivån........ annars blir ju ett forum översvämmat med "noobsens" frågor. Förslag?

Sen är det här då en klart knixig fråga eftersom man behöver "hits" för reklaminkomster.

Dom uppfostras genom de svar som dom får. Har dom ställt en felaktig eller ofullständig fråga så hjälper man dom med det till en början. När dom sedan har vuxit upp och blivit vuxna så är dom förhoppningsvis som oss andra.

Jag kan dock förstå din frustration, men ta det lugnt.

Forumet har samma kunskapsspann som resten av samhället, dock med en annan fördelning.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Hej

Med stigande förvåning har jag noterat att det börjar vimla av trådar med "Hjälp" i rubriken.

Jag noterar även att de trådar jag kollat mestadels innehåller ytterst triviala problem som man oftast finner i en snabbguide.

Är vi förlorade ? Ska generationen som inte klarar EUs Pisaprov ta över forumet med en oändlig radda av "Noob"frågor?

Generationen som inte klara Pisaprovet verkar inte heller klara av att Googla med mer än ett ord..... mysko!

Skrivet av plunn:

"vämjeliter"

Tillhör du själv generationen som inte klarat Pisaprovet?

Hela Sverige fördummas ju och det är det man kanske ser hos SweC? Jag vet inte men "Hjälp" -trådarna är mediokra!

Det är komiskt att du gnäller över att andra är dumma och sedan själv inte vet vad PISA är för något. PISA är inte ett enskilt prov och det är inte heller ett EU-projekt. PISA är ett OECD-projekt och det är många fler länder än bara de i OECD som deltar. PISA-undersökningen genomfös endast var tredje år och alla elever i Sverige deltar inte i PISA-undersökningarna. När du skriver "generationen som inte klarar Pisaprovet" visar det att du har noll koll på vad PISA är. Du kan läsa lite mer här så att du slipper framstå som dåligt påläst, när du klankar ner på att andra är korkade.

Permalänk
Medlem

@ArcticFire: Shhhh. Låt honom gärna tro att han rättat en felstavning med en annan felstavning

Permalänk
Avstängd

@plunn: precis, sex av tio frågor löses genom att söka på google.

Sen finns det så många som inte vågar ringa till support/företag för dom kanske bits genom telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Folk tycker alltid nästa generationen är sämre än den egna, ungdomarna nu kommer i sin tur när de blir 40-50 år klaga på "dagens ungdom". Denna sorts åsikter har funnits bra mycket längre än någon nu levande generation kommer ihåg.

Min poäng är väl mer att ska jag fråga min farsa på 60+ som inte ser skillnad på 480p och 1080p om hjälp med att sätta upp iptables i nix* miljö emot DoS attacker eller är det en fråga jag ska skriva på ett forum där någon kanske vet?
Visst finns informationen på Google, men man kanske vill känna den mer sociala biten. Något TS tydligt har problem med. Ja den sociala färdigheten.
(Iptables var något jag tog ur luften, jag har kunskapen men förmodligen inte den som vuxit upp på 60-talet och aldrig satt sig in i sådana saker mer än att köra sig hur en smartphone fungerar)

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av plunn:

"Bulls eye"

Men på nåt sätt måste vi kunna uppfostra dessa "kålhuvuden".... eller är det kört?

Så dina egna barn eller barnbarn är helt körda? Dömda på förhand? På grund av vad? Du som uppfostrade dem? Du är ju helt hopplös.

Mitt "tips" till dig är väl att du lämnar SweC och skapar ditt eget forum. Du kan slå dig ihop med ElitSinglar och kanske få några medlemmar "med nivå".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Så dina egna barn eller barnbarn är helt körda? Dömda på förhand? På grund av vad? Du som uppfostrade dem? Du är ju helt hopplös.

Mitt "tips" till dig är väl att du lämnar SweC och skapar ditt eget forum. Du kan slå dig ihop med ElitSinglar och kanske få några medlemmar "med nivå".

Skickades från m.sweclockers.com

Bullseye!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hehe_1:

00-talisterna... Den generationen är fan helt körd i skallen. Tråkiga är att det är min generation som har skapat dessa kålhuvuden.

Så är det alltid, med alla generationer.
70-talisterna kallar 80-talisterna för idioter.
80-talisterna kallar 90-talisterna för idioter.
90-talisterna kallar 00 ...

ja... du ser mönstret.

Eller kan det vara så att ju äldre man blir, desto visare/klokare blir man, och ser därmed mer brister i de yngre människorna man inte skulle sett om man vore lika gammal?

Hmmm ... Bara en teori!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Dom som klagar på den här generationen glömmer ofta vilka som uppfostrade den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Så dina egna barn eller barnbarn är helt körda? Dömda på förhand? På grund av vad? Du som uppfostrade dem? Du är ju helt hopplös.

Mitt "tips" till dig är väl att du lämnar SweC och skapar ditt eget forum. Du kan slå dig ihop med ElitSinglar och kanske få några medlemmar "med nivå".

Skickades från m.sweclockers.com

Njau, jag försöker lära mina kids att ställa frågor på rätt sätt. (inkl "pisageneratinen" på jobbet som man oxå kan bli galen på )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Relik 📜

Det har alltid varit såhär i någon mån, "efarna" medlemmar upplever att forumet "går utför" på ett eller annat sätt. Bästa lösningen är att föregå med gott exempel i alla lägen.

Med det sagt, tråden varken bidrar till forumets bättrande eller är speciellt trevlig. Fram med låset!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S