AMD FX-8350 8-core inte längre 8-core?!

Permalänk
Medlem

AMD FX-8350 8-core inte längre 8-core?!

Tjenare.

Håller på att försöka sälja av lite gamla saker och blir kontaktad av olika vet-alltare som säger att jag marknadsför saker oriktigt.
Nu är det ju inte jag som marknadsför sakerna då jag endast försöker sälja det i andra hand. men ändå
Amd har ju blivit stämda pga att dom använder 2moduler per kärna i processorerna, är detta någonting jag bör nämna när jag säljer sakerna?

Själv tycker jag ju att det är upp till köparen att ta reda på alla specifikationer när jag tillhandahåller fullständigt produktnamn.

har jag fel?

Ber om ursäkt om detta hamnade i fel forum. men kunde va kul å höra vad ni tycker och tänker!

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Tjenare.

Håller på att försöka sälja av lite gamla saker och blir kontaktad av olika vet-alltare som säger att jag marknadsför saker oriktigt.
Nu är det ju inte jag som marknadsför sakerna då jag endast försöker sälja det i andra hand. men ändå
Amd har ju blivit stämda pga att dom använder 2moduler per kärna i processorerna, är detta någonting jag bör nämna när jag säljer sakerna?

Själv tycker jag ju att det är upp till köparen att ta reda på alla specifikationer när jag tillhandahåller fullständigt produktnamn.

har jag fel?

Ber om ursäkt om detta hamnade i fel forum. men kunde va kul å höra vad ni tycker och tänker!

Länka till Inet eller Komplett och problemet löst och du kan inte ta ansvar för om dom har felaktiga uppgifter.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit en 8-core.
Skriv bara AMD FX-8350. Det räcker.

Permalänk
Medlem

Nej du har inget krav på dig att skriva detta. Är produktens namn AMD FX-8350 8-Core så skriver du givetvis detta, då det är 8-kärnor, vare sig dem alla är fysiska eller ej.
Det är som att gå in på varenda GTX970 4GB annons och be dem ändra rubriken(och beskriva problemet), för det är inte 4GB "snabbt"-vram, utan endast 3.5GB - AMD's processor har 8 kärnor, men endast 4st som är "fysiska"/riktiga.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Tjenare.

Håller på att försöka sälja av lite gamla saker och blir kontaktad av olika vet-alltare som säger att jag marknadsför saker oriktigt.
Nu är det ju inte jag som marknadsför sakerna då jag endast försöker sälja det i andra hand. men ändå
Amd har ju blivit stämda pga att dom använder 2moduler per kärna i processorerna, är detta någonting jag bör nämna när jag säljer sakerna?

Själv tycker jag ju att det är upp till köparen att ta reda på alla specifikationer när jag tillhandahåller fullständigt produktnamn.

har jag fel?

Ber om ursäkt om detta hamnade i fel forum. men kunde va kul å höra vad ni tycker och tänker!

"Själv tycker jag ju att det är upp till köparen att ta reda på alla specifikationer när jag tillhandahåller fullständigt produktnamn."

Själv tycker jag ju att det är upp till säljaren att ta reda på nya specs när de tillhandahåller dig med ny info.

Annars finns risken för falsk marknadsföring?

Säg att det är 4cores med 2moduler till varje core istället för 8cores bara?

EDIT: Alltså om det nu har bytt namn på det.. annars är det bara att skriva/säga 8cores??
Fan jag är förvirrad själv nu.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Tjenare.

Håller på att försöka sälja av lite gamla saker och blir kontaktad av olika vet-alltare som säger att jag marknadsför saker oriktigt.
Nu är det ju inte jag som marknadsför sakerna då jag endast försöker sälja det i andra hand. men ändå
Amd har ju blivit stämda pga att dom använder 2moduler per kärna i processorerna, är detta någonting jag bör nämna när jag säljer sakerna?

Själv tycker jag ju att det är upp till köparen att ta reda på alla specifikationer när jag tillhandahåller fullständigt produktnamn.

har jag fel?

Ber om ursäkt om detta hamnade i fel forum. men kunde va kul å höra vad ni tycker och tänker!

Skriv att det är en 8 kärnig processor. De har blivit stämda i USA (inte Sverige) men inte dömda. Jag ser inget fel i att kalla den för en processor med 8 kärnor bara för de samarbetar i par.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Stämningen är ju inte ens avslutad, således kan man ju inte säga att några specifikationer ännu ändrats.
Läs gärna https://www.extremetech.com/extreme/217672-analysis-amd-lawsu...

Permalänk
Medlem

Hahah hur fan orkar folk, för att nån loony helt plötsligt lämnat in en stämningsansökan så förändras en tre år(?) gammal processor över en natt?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

"Själv tycker jag ju att det är upp till köparen att ta reda på alla specifikationer när jag tillhandahåller fullständigt produktnamn."

Själv tycker jag ju att det är upp till säljaren att ta reda på nya specs när de tillhandahåller dig med ny info.

Annars finns risken för falsk marknadsföring?

Säg att det är 4cores med 2moduler till varje core istället för 8cores bara?

EDIT: Alltså om det nu har bytt namn på det.. annars är det bara att skriva/säga 8cores??
Fan jag är förvirrad själv nu.

mvh

Off-topic; Du gjorde precis min kväll!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Off-topic; Du gjorde precis min kväll!

haha xD

Permalänk

Har ju aldrig varit 8 core...
4 kärnor med 2 moduler. Liksom inget nytt?
Kan väl närmast jämföras med Intel HT. Och i så fall har jag 12 cores i min cpu :S

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Säg att det är 4cores med 2moduler till varje core istället för 8cores bara?

Skrivet av Bad Habit:

Har ju aldrig varit 8 core...
4 kärnor med 2 moduler. Liksom inget nytt?

8 kärnor, 4 moduler, 2 kärnor per en modul.

Skrivet av Bad Habit:

Kan väl närmast jämföras med Intel HT. Och i så fall har jag 12 cores i min cpu :S

Vill du vara så vänlig att peka ut de 6 kärnorna som inte redan är utpekade på nedanstående bild? Jag har lite svårt att lokalisera dem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Har ju aldrig varit 8 core...
4 kärnor med 2 moduler. Liksom inget nytt?
Kan väl närmast jämföras med Intel HT. Och i så fall har jag 12 cores i min cpu :S

Eh va?
Intel HT betyder att det är 2st trådar per kärna. Inte att du får dubbelt så många kärnor.
AMD har 4st moduler med 2st kärnor i varje - Varje modul har en fysisk kärna och en "påhittad", de har fortfarande bara 1 tråd att jobba mot.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Eh va?
Intel HT betyder att det är 2st trådar per kärna. Inte att du får dubbelt så många kärnor.
AMD har 4st moduler med 2st kärnor i varje - Varje modul har en fysisk kärna och en "påhittad", de har fortfarande bara 1 tråd att jobba mot.

Ja?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

8 kärnor, 4 moduler, 2 kärnor per en modul.

Vill du vara så vänlig att peka ut de 6 kärnorna som inte redan är utpekade på nedanstående bild? Jag har lite svårt att lokalisera dem.
http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/CPU/I7-4960X/I7-4960X-3.jpg

Hitta du en bild på bulldozer också och jämför. Du såg inte ironin i det jag skrev?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Eh va?
Intel HT betyder att det är 2st trådar per kärna. Inte att du får dubbelt så många kärnor.
AMD har 4st moduler med 2st kärnor i varje - Varje modul har en fysisk kärna och en "påhittad", de har fortfarande bara 1 tråd att jobba mot.

Intel HT betyder: en kärna med 2 schemaläggare för instruktioner
AMD moduler betyder: 2 kärnor med 1 schemaläggare...

Så länge schemaläggaren är snabbare än beräkningsenheterna, spelar det ingen roll om den tittar på en tråd i taget.

Grafik kan ni se här :
https://en.wikipedia.org/wiki/File:AMD_Bulldozer_block_diagram_(CPU_core_bloack).PNG
Samt hela wikipedia artikeln: https://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(microarchitecture)

Om FPU:n, dvs flyttalsenheten som gör matematikberäkningar, sägs följande:
"and also features two 128-bit FMA-capable FPUs which can be combined into one 256-bit FPU"

I grafiken ovan kan ni se att det är en FPU som delas av 2 moduler, men det gäller bara vektorinstruktioner som är 256 bitar långa, i andra fall delas den i två stycken FPU 128 bitars enheter.
Så, i alla andra fall än 256 bitars vektormatte, är det 1 FPU per modul - dvs en modul är en full kärna...

EDIT: hävdar inte att designen är lyckad, utan försöker bara förklara varför att säga "8 kärnor" är riktigt...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Hitta du en bild på bulldozer också och jämför. Du såg inte ironin i det jag skrev?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kortfattat, FX-Serien är "hyper-threading" på hårdvarunivå medans Intel Core i3/i5/i7 med hyper-threading görs det med firmware från styrkretsen på moderkortet.

Så FX Serien har på hårdvarunivå 8 kärnor under skalet som delar på 4 kanaler som leder till 4 delar L2 Cache och L2 Cachen samarbetar i sin tur med L3 Cachen med 4 kanaler, så det finns 8 cores men bara maximalt 50% av informationen de kan hantera kan skickas åt gången sålänge inte programvaran är speciellt optimerad för att köras på en FX cpu.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sae:

Intel HT betyder: en kärna med 2 schemaläggare för instruktioner
AMD moduler betyder: 2 kärnor med 1 schemaläggare...

Så länge schemaläggaren är snabbare än beräkningsenheterna, spelar det ingen roll om den tittar på en tråd i taget.

Grafik kan ni se här :
https://en.wikipedia.org/wiki/File:AMD_Bulldozer_block_diagram_(CPU_core_bloack).PNG
Samt hela wikipedia artikeln: https://en.wikipedia.org/wiki/Bulldozer_(microarchitecture)

Om FPU:n, dvs flyttalsenheten som gör matematikberäkningar, sägs följande:
"and also features two 128-bit FMA-capable FPUs which can be combined into one 256-bit FPU"

I grafiken ovan kan ni se att det är en FPU som delas av 2 moduler, men det gäller bara vektorinstruktioner som är 256 bitar långa, i andra fall delas den i två stycken FPU 128 bitars enheter.
Så, i alla andra fall än 256 bitars vektormatte, är det 1 FPU per modul - dvs en modul är en full kärna...

EDIT: hävdar inte att designen är lyckad, utan försöker bara förklara varför att säga "8 kärnor" är riktigt...

BD (i alla dess generationer upp till sista XV) har en scheduler per heltalskluster, alltså en heltalspipeline per tråd. Intel har en scheduler per kärna sedan Nehalem och en heltalspipeline med stöd för två trådar. Det enda som kan köra instruktioner från två trådar samtidigt i en BD-modul är FPUn, som är lite av en krets med duplicerade resurser också och kan köra två 128-bit SSE-instruktioner samtidigt. Steamroller har också dedikerade resurser för decode/dispatch för varje heltalskluster. Vet inte riktigt hur du tänkt det i din utläggning. Även instruction fetch och decode delas av två trådar i hela Intels Core-serie och är inte några dubblerade resurser, Intel har en registerfil per kärna och AMD har för heltal två per modul, en per heltalskluster och pipeline. AMD har aldrig sagt att de kör åtta oberoende kärnor utan delade resurser, det är egentligen inget man vill göra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Off-topic; Du gjorde precis min kväll!

Min med

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Känns som jag hade rätt i sak när jag sket i att tala om för folk i detalj hur en processor fungerar.

Tackar för alla svar, i och med att det har spårat så kan vi ju lägga ner detta
Eller fortsätta, kanske blir kul i slutändan!

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”