Get (norge) kräver 4000:- för en ej tillbakalämnad digitalbox.

Permalänk

Get (norge) kräver 4000:- för en ej tillbakalämnad digitalbox.

Hej clockers! Jag undrar om jag kan göra något åt det här:

Get (telekombolag i norge) har via ett inkassoföretag i norge skickat mig en faktura på runt 3700nok för en icke tillbakalämnad digitalbox som jag borde skickat in till dom när jag flyttade därifrån för över 4, ja FYRA, år sedan. 700nok är för digitalboxen och 3000nok verkar vara förseningsavgift. Jag har under dessa fyra åren inte fått en enda faktura eller påminnelse om detta, trots eftersändning på post i 6 månader efter jag flyttade, samt att jag har folkbokfört mig här i Sverige enligt konstens alla regler. Dom borde ju vetat vart dom skulle skicka sånna eventuella påminnelser eller fakturor. Nu efter fyra år smäller det till och jag ska betala nära 4000:-, och som student på ganska snar budget känns det här jävligt surt och jag undrar helt enkelt om det finns något jag kan göra.
Väldigt tacksam för idéer.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem

Det är nog bara att betala. Men varför skickade du inte tillbaka digitalboxen? Hur som helst så måste inte företaget skicka några påminnelser eller fakturor överhuvudtaget, det är du som kund som är skylldig att undersöka sådant.

Permalänk

Jag skulle rekommendera dig att du bestrider betalningskravet.
http://www.stance.se/hur-man-bestrider-en-fakturaekonomiskt-k... där har du en bra guide på hur man gör och vad detta innebär.

I de fall som jag har bestridigt betalningskrav från Norge så har det medfört en sänkning på betalningskravet. Oftast så är de resonliga.

Permalänk
Skrivet av MrBoXon:

Det är nog bara att betala. Men varför skickade du inte tillbaka digitalboxen? Hur som helst så måste inte företaget skicka några påminnelser eller fakturor överhuvudtaget, det är du som kund som är skylldig att undersöka sådant.

Boxen och abonnemanget var gratis från hyresvärden. När jag flyttade ut frågade jag hyresvärden, eller snarare besiktningsmannen från dem, när vi gjorde överlämningen vad jag skulle göra med den, han svarade såklart att jag bara kunde lämna kvar den. Egentligen borde man ju kunna skylla på dom men då är det ord mot ord. Samt att jag skrev på något papper när jag fick boxen, det bör vara ett kontrakt av något slag, har inte kvar kopian själv.

Skrivet av Badministrator:

Jag skulle rekommendera dig att du bestrider betalningskravet.
http://www.stance.se/hur-man-bestrider-en-fakturaekonomiskt-k... där har du en bra guide på hur man gör och vad detta innebär.

I de fall som jag har bestridigt betalningskrav från Norge så har det medfört en sänkning på betalningskravet. Oftast så är de resonliga.

Okej, tack för tipset!

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissemisse:

Boxen och abonnemanget var gratis från hyresvärden. När jag flyttade ut frågade jag hyresvärden, eller snarare besiktningsmannen från dem, när vi gjorde överlämningen vad jag skulle göra med den, han svarade såklart att jag bara kunde lämna kvar den. Egentligen borde man ju kunna skylla på dom men då är det ord mot ord. Samt att jag skrev på något papper när jag fick boxen, det bör vara ett kontrakt av något slag, har inte kvar kopian själv.

Okej, tack för tipset!

Det förändrar det hela, dock vet jag ju inte vad det stod i papperet du skrev under. Men kravet borde ju då riktas emot din hyresvärd. Bestrid och hänvisa till honom.

Permalänk
Medlem

Har du inte hört nått från dom fören nu 4år senare så är det bara bestrida.
Jag tror tom det skulle gå att be dom dra dit pepparn växer
Jag hade obetalda fakturor från en bredbandsleverantör 3år bakåt pga dom glömt fakturera mig eller nått och jag höll tyst om det. behövde bara betala 1 år bakåt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Passivitet från deras sida...bara bestrida pga av det

I Sverige preskiberas fakturor efter 3år.. Norge har ofta liknande regler men försök att kolla upp det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kissemisse:

Hej clockers! Jag undrar om jag kan göra något åt det här:

Get (telekombolag i norge) har via ett inkassoföretag i norge skickat mig en faktura på runt 3700nok för en icke tillbakalämnad digitalbox som jag borde skickat in till dom när jag flyttade därifrån för över 4, ja FYRA, år sedan. 700nok är för digitalboxen och 3000nok verkar vara förseningsavgift. Jag har under dessa fyra åren inte fått en enda faktura eller påminnelse om detta, trots eftersändning på post i 6 månader efter jag flyttade, samt att jag har folkbokfört mig här i Sverige enligt konstens alla regler. Dom borde ju vetat vart dom skulle skicka sånna eventuella påminnelser eller fakturor. Nu efter fyra år smäller det till och jag ska betala nära 4000:-, och som student på ganska snar budget känns det här jävligt surt och jag undrar helt enkelt om det finns något jag kan göra.
Väldigt tacksam för idéer.

Skrivet av kissemisse:

Boxen och abonnemanget var gratis från hyresvärden. När jag flyttade ut frågade jag hyresvärden, eller snarare besiktningsmannen från dem, när vi gjorde överlämningen vad jag skulle göra med den, han svarade såklart att jag bara kunde lämna kvar den. Egentligen borde man ju kunna skylla på dom men då är det ord mot ord. Samt att jag skrev på något papper när jag fick boxen, det bör vara ett kontrakt av något slag, har inte kvar kopian själv.

1. Att du har eftersänt din post från Norge betyder inte att det kommer in i deras system, framför allt inte när du flyttar till annat land. Det är din skyldighet att anmäla det själv till dem, så att de tagit 4 år för dem att hitta dig är inga konstigheter.
2. Lämnade du kvar boxen eller tog du med dig den?
3. Du skrev på ett papper, alltså ett kontrakt/avtal, på det så står alla villkor och på det så står det antagligen att den SKALL återlämnas efter att du sagt upp det, inget de behöver informera om när du säger upp avtalet eftersom du gick med på det när du ingick det.

Tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och lära sig en läxa för att bli bättre på att läsa vad avtalen egentligen säger innan man ingår dem i framtiden.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

@Rajat:

Jo 4 år är konstigheter.. Jobbar i Norge men bor i Sverige.. De hittar dej rätt snabbt om de vill

Permalänk

Det finns regler för hur långt bakåt man behöver betala en faktura. Här i Sverige så gäller två år men ingen aning om hur det är i Norge.

Men kan tänka mig att man inte kan dröja hur länge som helst.

Lite konstigt där med att din värd stod för "Boxen och abonnemanget var gratis från hyresvärden" Där måste ju något vart oklart redan från början. Hur får annars leverantören tag på dig? Har din tidigare hyresvärd varit en mellanhand på något vis? Kan det fungera på det viset? Eller var din värd bara "Snäll" och fixade ett lämpligt abonnemang till dig och du fick skriva på avtalet?

jag skulle begära fram kopia på detta avtal med underskrift

Är det så det gick till eller är det något annat du inte talat om?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

I Sverige gäller tre år:

https://lagen.nu/1981:130

Det verkar vara 3 år i Norge också:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1979-05-18-18/%C2%A7.#§.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma sak..Jag flyttade ut från min gamla lägenhet och lämnade kvar en dekoder som satt på den tiden på antennsladden.Hyresvärden sa att det tillhör lägenheten..10 år senare fick jag en inkassokrav på 11 000.Jag fattade nolll så jag ringde inkassoföretaget och fick veta att jag skulle ha avanmält decodern och att alla räkningar hade skickats till gamla adressen..Liksom inte troligt sa jag eftersom jag har flyttat och hur har då ni kunnat leverera påminnelsen till min gamla adress där inte ens mitt namn står på dörren..Och jag hade eftersändning på min post i minst 6 månader..
Jag bestred det in i det sista och vann i slutändan då dom ej kunde bevisa att jag hade fått informationen av dom eller hyresvärden..Som förövrigt hjälpte mig och sa att dom gjort fel..Så kontakta din gamla hyresvärd och be dom kontakta företaget och förklara missförståndet

mer info
Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Det är nog bara att betala. Men varför skickade du inte tillbaka digitalboxen? Hur som helst så måste inte företaget skicka några påminnelser eller fakturor överhuvudtaget, det är du som kund som är skylldig att undersöka sådant.

Man kan ju tycka företaget borde ha någon tidsgärns också.. max 1 år eller något att se till att skicka ut sina fakturor....
kommer det en faktura åratal senare det känns lite som företaget har noll koll på sin ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Man kan ju tycka företaget borde ha någon tidsgärns också.. max 1 år eller något att se till att skicka ut sina fakturor....
kommer det en faktura åratal senare det känns lite som företaget har noll koll på sin ekonomi.

Nja, så fort det är inlagt i ett affärssystem så finns det automatiska kontroller. Det har nog mer att göra med att man helt enkelt glömmer att lägga upp fakturan, eller gör offering via email etc och sedan gölmmer bort allt. Har själv sluppit betala fakturor på 40k och 50k pga allmänt slarv och det av bolag som omsätter miljarder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av captur605:

@Rajat:

Jo 4 år är konstigheter.. Jobbar i Norge men bor i Sverige.. De hittar dej rätt snabbt om de vill

Var inte så säker på det och ansvaret ligger hos den som skrivit på avtalet.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@Rajat:
Ansvaret sträcker sig till att betala den faktura som företaget bör skicka. Det är väl inte särskilt brukligt med avtgal där det står att kunden är skyldig att betala för en produkt/tjänst utan att få en slutfaktura.
Kan de inte bevisa att de skickat en påminnelse under tre år så är det inte så mycket att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

@Rajat:
Ansvaret sträcker sig till att betala den faktura som företaget bör skicka. Det är väl inte särskilt brukligt med avtgal där det står att kunden är skyldig att betala för en produkt/tjänst utan att få en slutfaktura.
Kan de inte bevisa att de skickat en påminnelse under tre år så är det inte så mycket att göra.

Vad säger avtalet som TS skrev på? Det vet han inte ens själv efter som han inte har det kvar, att han sedan flyttat från Norge till Sverige gör det inte lättare för dem att hitta TS. Jag är 100% säker på att företaget gör rätt i denna fråga.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

@Rajat:
Lagen går före tyckande. Har de gått tre år och de inte skickat en faktura eller påminnelse så spelar det ingen roll.

Permalänk
Medlem

Ja där ser man att adressändring bara är bortkastade pengar. Då det tydligen inte fungerade i det här fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

3års har gått. I Sverige så måste man yrka inom 3år annars skrivs det av.

Kolla Norges lagar. Misstänker bara det försöker köra en snabb en på dig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av MrBoXon:

Det förändrar det hela, dock vet jag ju inte vad det stod i papperet du skrev under. Men kravet borde ju då riktas emot din hyresvärd. Bestrid och hänvisa till honom.

Ja, det känns som jag behöver kontakta dom.

Skrivet av [Molotov]:

Har du inte hört nått från dom fören nu 4år senare så är det bara bestrida.
Jag tror tom det skulle gå att be dom dra dit pepparn växer
Jag hade obetalda fakturor från en bredbandsleverantör 3år bakåt pga dom glömt fakturera mig eller nått och jag höll tyst om det. behövde bara betala 1 år bakåt

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ett agressivt bemötande är inte riktigt min grej men jag förstår vad du menar

Skrivet av Rajat:

1. Att du har eftersänt din post från Norge betyder inte att det kommer in i deras system, framför allt inte när du flyttar till annat land. Det är din skyldighet att anmäla det själv till dem, så att de tagit 4 år för dem att hitta dig är inga konstigheter.
2. Lämnade du kvar boxen eller tog du med dig den?
3. Du skrev på ett papper, alltså ett kontrakt/avtal, på det så står alla villkor och på det så står det antagligen att den SKALL återlämnas efter att du sagt upp det, inget de behöver informera om när du säger upp avtalet eftersom du gick med på det när du ingick det.

Tyvärr är det nog bara att bita i det sura äpplet och lära sig en läxa för att bli bättre på att läsa vad avtalen egentligen säger innan man ingår dem i framtiden.

Ja, jag sade ju aldrig upp abonnemanget, jag trodde inte det var något abonnemang, bara att det var en "fast" installation som ingick i lägenheten, precis som den här hemma i min lägenhet nu. Jag flyttade in i lägenheten (den norska) när den var helt nybyggd, så att det kändes som att boxen kom för att tillhöra lägenheten.

Skrivet av Modellören:

Det finns regler för hur långt bakåt man behöver betala en faktura. Här i Sverige så gäller två år men ingen aning om hur det är i Norge.

Men kan tänka mig att man inte kan dröja hur länge som helst.

Lite konstigt där med att din värd stod för "Boxen och abonnemanget var gratis från hyresvärden" Där måste ju något vart oklart redan från början. Hur får annars leverantören tag på dig? Har din tidigare hyresvärd varit en mellanhand på något vis? Kan det fungera på det viset? Eller var din värd bara "Snäll" och fixade ett lämpligt abonnemang till dig och du fick skriva på avtalet?

jag skulle begära fram kopia på detta avtal med underskrift

Är det så det gick till eller är det något annat du inte talat om?

Jag bad om en kopia på avtalet, fick till svar en kopia av "första" sidan där det står att jag får ett abonnemang för 0kr och digitalbox för 0kr. Signerad min underskrift. De skickade inget av det "finstilta", som i mitt fall är intressant. Känns ju lite skumt där med.

Skrivet av Morgan:

Tack!

Tack till dig med!

Skrivet av fermia:

Jag råkade ut för samma sak..Jag flyttade ut från min gamla lägenhet och lämnade kvar en dekoder som satt på den tiden på antennsladden.Hyresvärden sa att det tillhör lägenheten..10 år senare fick jag en inkassokrav på 11 000.Jag fattade nolll så jag ringde inkassoföretaget och fick veta att jag skulle ha avanmält decodern och att alla räkningar hade skickats till gamla adressen..Liksom inte troligt sa jag eftersom jag har flyttat och hur har då ni kunnat leverera påminnelsen till min gamla adress där inte ens mitt namn står på dörren..Och jag hade eftersändning på min post i minst 6 månader..
Jag bestred det in i det sista och vann i slutändan då dom ej kunde bevisa att jag hade fått informationen av dom eller hyresvärden..Som förövrigt hjälpte mig och sa att dom gjort fel..Så kontakta din gamla hyresvärd och be dom kontakta företaget och förklara missförståndet

Tack, detta var relevant och det känns som jag kan gå lite samma väg.

Skrivet av Rajat:

Vad säger avtalet som TS skrev på? Det vet han inte ens själv efter som han inte har det kvar, att han sedan flyttat från Norge till Sverige gör det inte lättare för dem att hitta TS. Jag är 100% säker på att företaget gör rätt i denna fråga.

Som jag nämnde till en ovan, har inte fått kopia på det finstilta i avtalet än. Har bett om det dock.

Skrivet av DavidtheDoom:

3års har gått. I Sverige så måste man yrka inom 3år annars skrivs det av.

Kolla Norges lagar. Misstänker bara det försöker köra en snabb en på dig.

Ja, jag känner lite samma sak.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem

Du har ju i alla fall bara fått ett påslag med 471.42%
Jag fick i förgår påslag på en faktura med ∞% (∞=infinity)

Jag fick en faktura från intrum justitia med ett krav från fortum (elbolag) där dom totalt vill ha 160:-

Problemet är att kapitalet på skulden är på 0.00:- och räntan är på 0.00:-
Så loggaed in på intrum och fick se att det står samma sak där (vilket jag räknade med) och ser då där att fakturan från fortum som detta ärende gäller är från 2009.

Tänker då hmmmmmmm varför får jag detta krav?
Jag gissde först på att det är för att jag betalar exakt på öret vad mina fakturor ligger på (vilket är helt enligt svensk lag) och INTE summan som dom avrundat uppåt (är det neråt så visst vill dom mindre pengar så är det ok med mig) tex fakturan ligger på tex 1234.89:- sen har dom avrundat upp till 1235:-

Men då jag tänkte en gång till (och det började osa) så kom jag på att jag några få gånger fått krav på några ören (dvs alltid under 51öre) från nåt inkasso företag (kan ha kommit från dom olika bolagen själva med).
Och vid dessa tillfällen har jag då kontaktat företagt som skickat kravet/fakturan och lagt fram bevis på min betalning och att man enligt lag ej behöver betala deras avrundade summor och dom har tagit bort denna faktura fort som fanken utan något knorr.

Men i detta fallet så har ju en faktura med exakt noll kr och exakt noll ören gått vidare till inkasso dvs inte som ett av dom förra fallen jag varit med om.
Hade det varit 1öre kvar att betala på fakturan hade det ju stått med.

Så hur fan denna faktura lyckats gå vidare och det efter 6ÅR utan ett pip från intrum/fortum med måste ju vara en bedrift (vad vinner jag? ).

Skickade en fråga till intrum genom deras sida om hur fan detta kunde hända och att dom kan ta bort den heller ej då dom i vilket fall som helst ej kan kräva mig att betala den då det har gått betdyligt mer än dom tre lagstadgade åren för kontakt.
Inget svar än dock.

Och ja dom vet min adress/tele då jag har andra skulder hos dom som dom ringer och skickar brev om varannan dag och denna faktura är inget jag har hört ifrån dom om alls och inkommande datum på deras sida är för några dagar sen.
Samma sak med fortum som jag haft som elbolag sedan 97-98 nångon och dom skickar övriga fakturor/reklam till mig felfritt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!