Crysis 2 kraschar hela tiden! *löst*

Permalänk
Inaktiv

Crysis 2 kraschar hela tiden! *löst*

Har nyligen byggt en ny dator med följande hårdvaruspecifikationer:

i7 4790K (icke överklockad)
ASUS R9 380 4GB GDDR5 (ej överklockat)
ASUS Z97-A
Corsair XMS3 DDR3 16GB (4x4)
Noctua NH-D15
Fractal Design Newton R3 800W 80+ Platinum

Relevant mjukvara:

Windows 8.1 Professional x64
AMD Catalyst 15.7.1 x64
Crysis 2 med 1.9, DX11 samt HD Texture patch

Med ett nytt bygge och allt nyinstallerat trodde jag att allt var frid och fröjd och skulle få avnjuta lite Crysis 2 men icke.
Spelet kraschar efter ett par minuter med "atidxx32.dll" som boven i dramat.

Jag kör på HIGH settings, DX11, HD Textures, 1920x1080, ingen VSync som jag alltid har gjort och spelet har aldrig kraschat på tidigare byggen.

Jag har provspelat Crysis 3, Resident Evil 5 & 6, Duke Nukem Forever, Castlevania LoS UE, Fallout New Vegas och de flyter på bra vad jag har sett dock har jag inte spelat dem någon längre stund i och med att jag ville starta en ny kampanj i Crysis 2.

Värt att tillägga är att jag kör med sparfilerna jag alltid gjort med undantaget att jag tagit bort konfigurationsfilen då den kan lagra rester/info om tidigare hårdvara.

Spelet är original och köpt 2011 på Hemmakväll.

Jag kan inte bli riktigt klok på detta då spelet aldrig betett sig så här förut, hårdvaran borde ju kunna spela Crysis 2 utan några större problem?

Har även ominstallerat spelet 3 gånger, vad sjuttsingen ska man göra?

Permalänk
Inaktiv

OK lite uppdatering för detta.

Crysis 3, Duke Nukem Forever, Castlevania LoS UE, Fallout New Vegas, Resident Evil 5 & 6 verkar inte vara berörda utan bara Crysis 2 då jag har spelat dem alla en längre tid nu och inte bara några minuter.

Nu växlar felet mellan msvc90.dll och atidxx32.dll för Crysis 2.

Ibland kan jag spela 5 minuter och ibland upp till 30 minuter innan det skiter sig.

Visual C++ Redist 2005, 2008, 2010, 2012, 2013 samt 2015 med alla uppdateringar är installerade.
.Net Framework 3.5 samt .Net Framework 4.6 och senaste DirectX är installerat, med andra ord allt som ska vara installerat och uppdaterat är det.

Är det någon som blir klok på detta?

Känns just nu som att det kan bero på vad som helst.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tror inte så många spelar Crysis 2 längre, därav få svar.

Men känner igen det här, hade samma fel i en annan titel.
Skall bara komma ihåg hur det löstes... Om det gjorde det.

Återkommer isåfall

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Tror inte så många spelar Crysis 2 längre, därav få svar.

Men känner igen det här, hade samma fel i en annan titel.
Skall bara komma ihåg hur det löstes... Om det gjorde det.

Återkommer isåfall

Tack för svar!

Jag har provat att Googla, det mesta som nämnts på andra forum har jag redan provat dvs. att installera om saker.

Jag har inte spelat Crysis 2 sedan 2013 såg jag när jag kollade sparfilerna men har som sagt aldrig haft problem med att spela det innan på tidigare byggen.

Har för övrigt inga moddar installerade mer än de officiella patcharna (1.9, DX11 samt HD Textures)

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon183825:

Tack för svar!

Jag har provat att Googla, det mesta som nämnts på andra forum har jag redan provat dvs. att installera om saker.

Jag har inte spelat Crysis 2 sedan 2013 såg jag när jag kollade sparfilerna men har som sagt aldrig haft problem med att spela det innan på tidigare byggen.

Har för övrigt inga moddar installerade mer än de officiella patcharna (1.9, DX11 samt HD Textures)

Låter som att detta är en titel du har på DVD?

Eller är der via Steam?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Börjar faktiskt ge upp nu.

Har under morgonen försökt med följande:

- Installerat om spelet med alla tillhandahållande patchar (4:e gången totalt)
- Tagit bort mina gamla sparfiler och börjat om med nya inställningar
- Köra spelet som Administrator
- Installerat om DirectX
- Kollat så att inte AMD Overdrive är påslaget
- Installerat om allt annat som jag tror har med saken att göra, typ Visual C++ Redists och liknande

Allt fungerar utom Crysis 2. Emulatorer, de spel jag redan tagit upp här etc. inga som helst problem.

Detta är skrattretande, Crysis 2 är inte direkt ett jättegammalt spel.

Hade jag haft längre hår hade jag slitit av det för längesedan.

Skrivet av andreas_dock:

Låter som att detta är en titel du har på DVD?

Eller är der via Steam?

Spelet är köpt på DVD hos Hemmakväll 2011.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon183825:

Börjar faktiskt ge upp nu.

Har under morgonen försökt med följande:

- Installerat om spelet med alla tillhandahållande patchar (4:e gången totalt)
- Tagit bort mina gamla sparfiler och börjat om med nya inställningar
- Köra spelet som Administrator
- Installerat om DirectX
- Kollat så att inte AMD Overdrive är påslaget
- Installerat om allt annat som jag tror har med saken att göra, typ Visual C++ Redists och liknande

Allt fungerar utom Crysis 2. Emulatorer, de spel jag redan tagit upp här etc. inga som helst problem.

Detta är skrattretande, Crysis 2 är inte direkt ett jättegammalt spel.

Hade jag haft längre hår hade jag slitit av det för längesedan.

Spelet är köpt på DVD hos Hemmakväll 2011.

Jag körde Crysis 2 för ett tag sedan, och inga problem... som vanligt.
Men allt kan skilja i en setup med, och sedan är det faktiskt här som moln-baserade lösningar som Steam etc är starkare iom att man inte behöver klabba med patchar, DX-versioner osv.

Fick du inte med nån kod till spelet som går att aktivera på Origin eller Steam kanske?
För om man kör det via de tjänsterna kanske de skulle fungera menar jag

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Ytterligare en uppdatering.

Har nu provat med att avinstallera och ominstallera drivrutinerna samt att jag prövat stänga av DX11 samt HD Textures och köra med DX9.

Avinstalleringen och ominstallationen av grafikdrivrutinerna hjälpte inte och att installera Omega Catalyst är lönlöst eftersom den inte stödjer R9 380.

Att köra spelet i DX9 fungerade delvis men mikrokrascher händer hela tiden dvs. spelet fryser och bilden blir svart och sedan blir det bra igen för att sedan hålla på så där i evighet.

Det enda som finns kvar att prova är att installera Windows 10 eller något men annars är det nog mer eller mindre tack och godnatt med att få spela Crysis 2 på PC igen.

Det suger verkligen då jag tycker om spelet väldigt mycket.

Skrivet av andreas_dock:

Jag körde Crysis 2 för ett tag sedan, och inga problem... som vanligt.
Men allt kan skilja i en setup med, och sedan är det faktiskt här som moln-baserade lösningar som Steam etc är starkare iom att man inte behöver klabba med patchar, DX-versioner osv.

Fick du inte med nån kod till spelet som går att aktivera på Origin eller Steam kanske?
För om man kör det via de tjänsterna kanske de skulle fungera menar jag

Tack för svar igen!

Alltså jag vet inte, den enda kod som följde med i fodralet verkar gå till någon slags multiplayer eller något.

Jag tror inte det finns något att göra åt det här.

Permalänk
Inaktiv

Har nu löst problemet genom att installera och återgå till Windows 7 Ultimate igen.

Har spelat igenom första banan nu vilket var omöjligt innan på Windows 8.1 Professional utan att det kraschade hela tiden.

Nu säger jag inte att det nödvändigtvis är något fel på Windows 8.1 för det är det verkligen inte men antagligen är det en kombination av hårdvaran, OS och drivrutiner som gjorde att spelet kraschade för mig vilket det inte gör på Windows 7.

Problem solved....for now

Permalänk
Inaktiv

Inte för att jag tror att någon bryr sig men jag kan nu säga att jag lyckats spela igenom Crysis 2 från start till slut utan några som helst problem under Windows 7.

Har ingen aning varför det fungerar perfekt på Windows 7 och inte Windows 8.1 men det är samma hårdvara och samma drivrutiner fast till Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Inte för att jag tror att någon bryr sig men jag kan nu säga att jag lyckats spela igenom Crysis 2 från start till slut utan några som helst problem under Windows 7.

Har ingen aning varför det fungerar perfekt på Windows 7 och inte Windows 8.1 men det är samma hårdvara och samma drivrutiner fast till Windows 7.

Varannan Windows fungerar

Permalänk
Avstängd

Direct X? Jag körde hela Crysis 2 och 3 på min 8.1 maskin utan problem, Dock via steam och origin plattform. Har du testat windows 10? Har samma plattform förutom gpu i stort sett och min dator mår jävligt bra av windows 10, Det jag behövde göra på min Z97A var att uppdatera bios till senaste då den krånglade med spel ett tag, Efter att jag uppdaterat bios var den en dröm att spela på.,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alle22:

Varannan Windows fungerar

Om det ändå stämde.

Jag har märkt andra saker som också fungerar bättre under Windows 7 än på Windows 8.1 (mestadels Emulatorer och liknande)

Jag har använt mig av Windows 8/8.1/10 och inget av dessa kommer ens i närheten av Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon183825:

Om det ändå stämde.

Jag har märkt andra saker som också fungerar bättre under Windows 7 än på Windows 8.1 (mestadels Emulatorer och liknande)

Jag har använt mig av Windows 8/8.1/10 och inget av dessa kommer ens i närheten av Windows 7.

Windows xp var ju bättre än Vista. Windows 10 flyter bättre än 8, vad jag tycker.

Kör fortfarande w7.