Permalänk
Medlem

windows 10 till ssd

Tjena swec har skaffat en ssd och vill flytta windows 10 från min h-disk till den. men vet inte hur jag ska göra. Så jag undrar om ni kan hjälpa mig med hur man ska göra. Med vänlig hälsning Axel

Permalänk
Avstängd

Det ska du inte.
Datorn kommer med största sannolikhet bli seg så du motverkar syftet med att ens skaffa SSD.

Fixa en USB-sticka för 50 spänn och kör en ren installation istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är bara att klona hårddisken men skulle ändå rekomendera göra en ren installation. Och ha bara ssd i datorn när du installera OS. Om du sedan har flera hdd eller ssd koppla in de efter OS inst.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det är bara att klona hårddisken men skulle ändå rekomendera göra en ren installation. Och ha bara ssd i datorn när du installera OS. Om du sedan har flera hdd eller ssd koppla in de efter OS inst.

Får jag fråga.. varför? Vad spelar det för roll om det finns fler hårddiskar i datorn när installationen körs? Du väljer själv vilken enhet som operativsystemet ska installeras på.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Får jag fråga.. varför?...

För mig så har windows 7 ibland lagt vissa saker på den andra disken under installationen, som den sen vill komma åt.
Ingen fara utan mest irriterande

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pamudas:

Får jag fråga.. varför? Vad spelar det för roll om det finns fler hårddiskar i datorn när installationen körs? Du väljer själv vilken enhet som operativsystemet ska installeras på.

Installationen använder vissa boot-filer från originalinstallationen om de finns, även om de ligger på en annan hårddisk. Det innebär att du slöar ner hela systemet genom att ändå vara beroende av den mekaniska hårddisken och dessutom länkar du ihop hela installationen så om hårddisken dör kan du inte starta datorn eftersom vissa filer som behövs för det ligger på den. Summa summarum, koppla ur alla andra hårddiskar när du installerar Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Får jag fråga.. varför? Vad spelar det för roll om det finns fler hårddiskar i datorn när installationen körs? Du väljer själv vilken enhet som operativsystemet ska installeras på.

Precis som Andreaz1 säger ursäkta att jag inte skrev det tydligt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pamudas:

Får jag fråga.. varför? Vad spelar det för roll om det finns fler hårddiskar i datorn när installationen körs? Du väljer själv vilken enhet som operativsystemet ska installeras på.

Därför att win inte skapar en ny bootloader på den enhet du installerar på om det redan finns en det känner igen, tar du då bort den enhet som bootloadern finns på så bootar inte win utan man måste som minst skapa en ny bootloader men många klarar inte det utan de tvingas installera om win för att få igång datorn igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Gunner357: ok bör jag ta bort win10 och sedan installera det på ssd:en igen?

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@Gunner357: ok bör jag ta bort win10 och sedan installera det på ssd:en igen?

Du kan mycket väl klona din nuvarande hårddisk till en SSD och få Windows 10 att fungera utmärkt.
Beroende på hur stor din nuvarande disk är, eller den partition som du har Windows 10 på måste den anpassas till storleken på SSDn.

Om din nuvarande disk är på 1TB och SSDn du köper är på 250GB kan du inte klona disken till SSDn eftersom den är för liten. Då måste du ta bort allt som inte hör till Windows 10 och dina program så utrymmet blir lika stor eller mindre än storleken på SSDn.

Om du har en disk på 1TB som är delad i flera partitioner och den del som Windows 10 är installerad på inte är större än SSDn kan du utan problem klona till SSDn.

Samsung bifogar ett kloningsprogram med sina SSD av modellen EVO. Detta kloningsprogram fungerar utmärkt och klarar av att klona Windows medan Windows körs!
Jag gjorde detta på min bärbara dator när jag bytte till SSD. Fungerade utmärkt och Windows fungerar precis som förväntat.

Du behöver således inte göra en "ren" installation när du byter till en SSD. Bara att klona!
När du konstaterat att kloningen gått bra kan du radera Windows på din HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

För mig så har windows 7 ibland lagt vissa saker på den andra disken under installationen, som den sen vill komma åt.
Ingen fara utan mest irriterande

Skrivet av Andreaz1:

Installationen använder vissa boot-filer från originalinstallationen om de finns, även om de ligger på en annan hårddisk. Det innebär att du slöar ner hela systemet genom att ändå vara beroende av den mekaniska hårddisken och dessutom länkar du ihop hela installationen så om hårddisken dör kan du inte starta datorn eftersom vissa filer som behövs för det ligger på den. Summa summarum, koppla ur alla andra hårddiskar när du installerar Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Gunner357:

Precis som Andreaz1 säger ursäkta att jag inte skrev det tydligt.

Skrivet av mrqaffe:

Därför att win inte skapar en ny bootloader på den enhet du installerar på om det redan finns en det känner igen, tar du då bort den enhet som bootloadern finns på så bootar inte win utan man måste som minst skapa en ny bootloader men många klarar inte det utan de tvingas installera om win för att få igång datorn igen.

Det var som fasen.. har aldrig stött på problem när jag haft samtliga inkopplade under installationen, systemet är inte heller segt. Handlar detta bara om när det finns en hårddisk med ett operativsystem redan installerat, eller är det alltid så?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det var som fasen.. har aldrig stött på problem när jag haft samtliga inkopplade under installationen, systemet är inte heller segt. Handlar detta bara om när det finns en hårddisk med ett operativsystem redan installerat, eller är det alltid så?

Asså så länge du har alla hårddiskar i datorn så får du inge problem . Men så fort du tar ut disken där bootloadern är på då får du problem.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

@Marathonkillen: då blir det problem för det är 1tb och 120gb ssd

Permalänk
Medlem

@Ricerunner: ok kan du förklara lite mer om hur man gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Tjena swec har skaffat en ssd och vill flytta windows 10 från min h-disk till den. men vet inte hur jag ska göra. Så jag undrar om ni kan hjälpa mig med hur man ska göra. Med vänlig hälsning Axel

Tjena.
Gjorde som dom andra säger , köpte en ny SSD disk till min laptop och gjorde en ren installation. " W10 "
Det blev som natt och dag , visserligen hade jag en mekanisk HD innan.
Lycka till / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Mange75: Men bör jag ta bort win 10 och sedan installera det igen på min ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Mange75: Men bör jag ta bort win 10 och sedan installera det igen på min ssd?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?
Du har väl köpt en ny SSD disk?
Säg bara till att ladda hem iso.filen från Microsoft och lägg den på en DVD skiva eller usb minne.
Koppla ut den gamla Hårddisken och koppla in den nya.
Glöm inte att aktivera ACHI i Biosen innan du installerar W10 och kopplar in din nya SSD disk.
Då W10 låser licensnyckel till moderkortet " rätta mig gärna " behöver du inte ha nån nyckel.
Det finna bra guider på google.
Jag tog bort min gamla HD och tryckte i den nya.
Sen boota jag från DVD läsaren och installera W10.
Funka klockrent , betydligt enklare än vad jag hade förväntat mig.
Men glöm inte att aktivera ACHI innan , är inte helt säker men jag tror att det är besvärligare att aktivera det när den nya SSD sitter på plats.
Rätta mig gärna om jag har fel.
Lycka till / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

@Mange75: ok lätt lite krångligt men ska fråga en kompis om råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Det ska du inte.
Datorn kommer med största sannolikhet bli seg så du motverkar syftet med att ens skaffa SSD.

Fixa en USB-sticka för 50 spänn och kör en ren installation istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle den bli seg om han flyttar W10 till sin SSD, jag menar då klona disken.
Jag har gjort det med ett par OS och dom har absolut inte blivit sega på något sätt efter kloning!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Mange75: ok lätt lite krångligt men ska fråga en kompis om råd.

Det är inte krångligt , jag skrev förmodligen krångligt
Du kan lägga in W10 på den nya SSD disken och installera.
Sen när allt är klart kan du koppla in din gamla Hårddisk och formatera den om det nu är det du vill? eller spara det du behöver och sen formatera.
Då din nya SSD disk kommer att bli C: så kommer den att läsa Windows från den när den bootar.
Men har du en kompis som gjort detta innan och kan det är det ju jätte bra
Lycka till / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axel95:

@Ricerunner: ok kan du förklara lite mer om hur man gör?

Skaffa en USB-sticka på minst 4GB (eller om det kanske var 8, ta 8 för säkerhets skull då de är så billiga) och ladda ner USB download tool från microsoft.
Ladda även ner ISO-filen för windows 10 från microsoft (kan hiva upp en länk om 10 minuter när jag är hemma) och använd verktyget du laddat ner för att formatera stickan och lägga över ISO-filen med windows på den.

Därefter startar du om datorn och trycker delete eller någon F-knapp beroende på ditt moderkort, brukar stå vilken knapp för bootmenyn eller bios i någon sekund när du startar.
Därefter anger du att datorn ska boota från USB så står det instruktioner genom installationen.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Axel95:

@Marathonkillen: då blir det problem för det är 1tb och 120gb ssd

Om du har en disk på 1TB idag och köpt en SSD på 120GB måste du ta bort allt på disken på 1TB som inte har med Windows 10 och dina program att göra.
Först när du har fyllt din nuvarande disk med maximalt 100GB kan du klona den.
Har du ingenstans att spara allt till håller jag med de som föreslår en ren installation att du gör en ren installation på SSD.
120GB är också en något liten disk för Windows 10 och program. Om du installerar spel, i synnerhet stora spel, kommer du ganska snabbt att fylla en SSD på 120GB.

Jag brukar föreslå en SSD på minst 200GB för Windows och prgram.

I ditt fall är det nog bäst att du gör en ren installation i alla fall.

Precis som andra skriver bör du koppla bort din nuvarande disk innan du installerar Windows på SSD. Gör du inte det kommer du att få ett fönster där du får välja mellan att starta Windows 10 eller Windows 10.
I ena fallet startas Windows på din nuvarande disk, i det andra fallet startas Windows på din SSD.
Raderar du Windows på din nuvarande disk efter installation på SSDn, utan att först ha kopplat bort din nuvarande disk, kommer Windows att få problem att starta.

Om du inte har köpt en licensnyckel till Windows 10, utan uppdaterat till Windows 10 från en tidigare version, måste du, om du inte har en ny nyckel, installera det tidigare operativsystemet och därefter uppdatera till Windows 10 igen,

Har du köpt datorn med Windows förinstallerat, där du köpt den med Windows 8 eller 8.1, ligger licensnyckeln i BIOS.
Vid uppdatering till Windows 10 registreras din hårdvara tillsammans med din licens för den Windows-version du hade innan uppdateringen till Windows 10 hos Microsoft.
Du måste då installera Windows 8.1 igen och därefter uppdatera till Windows 10 på nytt.

Har du fått en ny licensnyckel för Windows 10 kan du installera Windows 10 direkt.