[Diskussion] Hur har ni ert tangentbord placerat på erat skrivbord?

Permalänk
Medlem

[Diskussion] Hur har ni ert tangentbord placerat på erat skrivbord?

Hej!

Varför jag skapade denna tråd är för att jag ibland undrar om jag har mitt tangentbord felplacerat pga min vänsterarm. Min arm/hand är rakt framför min mus men när jag använder tangentbordet så svänger jag min arm/hand inåt (tex om jag skulle hålla mina fingrar över WSAD t.ex).
Borde jag flytta tangentbordet så att min arm/hand är mer rakt framför?
Grejen är varför jag har det som jag har är för att mitt tangenbordet är centrerat med min skärm. Mitt tangentbordet överlappar även min musmatta lite.

Permalänk
Medlem

för mig beror det lite på vad jag ska göra vid datorn, ska jag spela så flyttar jag hela mitt lilla trådlösa tangentbord till vänster så att jag har wasd rakt framför min vänstra axel så jag har en rak hållning. Ska jag skriva så har jag tangentbordet mitt framför mig så jag kan ha en korrekt tangetbordsfattning/fingerplacering och rak hållning där med. Det har gjort under för mig och min rygg att ha ett litet trådlöst tangentbord för vid vardaglig surf har jag både tangentbord och mus framför mig inom min vanliga axelbredd.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

för mig beror det lite på vad jag ska göra vid datorn, ska jag spela så flyttar jag hela mitt lilla trådlösa tangentbord till vänster så att jag har wasd rakt framför min vänstra axel så jag har en rak hållning. Ska jag skriva så har jag tangentbordet mitt framför mig så jag kan ha en korrekt tangetbordsfattning/fingerplacering och rak hållning där med. Det har gjort under för mig och min rygg att ha ett litet trådlöst tangentbord för vid vardaglig surf har jag både tangentbord och mus framför mig inom min vanliga axelbredd.

Ok tack för svar!

Ja juste det här med rak hållning, det gäller hela ställningen? För som sagt jag svänger min arm/hand inåt både när jag skriver/spelar. Borde jag flytta tangentbordet mer åt vänster så att armen blir rakt framför där jag kommer ha mina fingrar på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att din hand/arm är rakt framför din mus? har du sakerna vertikalt mot dig? dvs musen närmast och sen framför den tangentbordet?.. Jag antar att du sitter lite som CS spelare brukar göra (utslängd armbåge och tangentbordet snett åt helvete) isf, JA du bör byta ställning då det är fruktansvärt icke ergonomiskt att sitta så som de gör..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av sweezy:

Vad menar du med att din hand/arm är rakt framför din mus? har du sakerna vertikalt mot dig? dvs musen närmast och sen framför den tangentbordet?.. Jag antar att du sitter lite som CS spelare brukar göra (utslängd armbåge och tangentbordet snett åt helvete) isf, JA du bör byta ställning då det är fruktansvärt icke ergonomiskt att sitta så som de gör..

Men man får mycket utrymme för musen, eftersom man spelar >700 dpi, och det går åt i cs Dock så fattar jag inte hur de kan ha det vinklat 30-40 grader, känns helt meningslöst, men brukar själv ha en vinkling på kanske 2-5 grader av nån anledning, vet inte varför men det känns skönare än att ha det linjerat med bordskanten. Troligtvis för man sitter lite vinklad med armen ut eftersom man flyttat tangentbordet åt vänster, så man försöker väl hålla som en båge jämnte kroppen och tangentbordet, om nån förstår, är sent och jag bara matar på med ord här

En bild som visar ungefär hur jag sitter, fast överdrev nog med vinkligen på tangentbordet, men det var för att visa mitt statement om varför man vinklar tangentbordet

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Vad menar du med att din hand/arm är rakt framför din mus? har du sakerna vertikalt mot dig? dvs musen närmast och sen framför den tangentbordet?.. Jag antar att du sitter lite som CS spelare brukar göra (utslängd armbåge och tangentbordet snett åt helvete) isf, JA du bör byta ställning då det är fruktansvärt icke ergonomiskt att sitta så som de gör..

Alltså själva vinkeln. Min arm är liksom rakt framför musen, men mitt tangentbordet är ju vänster sida. Men alltså vad jag menar är att när jag använder mitt tangentbord och skriver så är själva armen/handen inåt vinklad, och har faktiskt lite ont i min handled. Mitt tangentbord är dock mer centrerat framför skrivbordet och musmattan/musen mer åt höger av skärmen. Är det rätt/fel?

Skrivet av Sten sax påse:

Men man får mycket utrymme för musen, eftersom man spelar >700 dpi, och det går åt i cs Dock så fattar jag inte hur de kan ha det vinklat 30-40 grader, känns helt meningslöst, men brukar själv ha en vinkling på kanske 2-5 grader av nån anledning, vet inte varför men det känns skönare än att ha det linjerat med bordskanten. Troligtvis för man sitter lite vinklad med armen ut eftersom man flyttat tangentbordet åt vänster, så man försöker väl hålla som en båge jämnte kroppen och tangentbordet, om nån förstår, är sent och jag bara matar på med ord här

https://i.gyazo.com/ef0a22bbc38322e450cc26517184c339.png

En bild som visar ungefär hur jag sitter, fast överdrev nog med vinkligen på tangentbordet, men det var för att visa mitt statement om varför man vinklar tangentbordet

Spelar lite cs men inte mainly. Inte därför jag frågar heller. Men ville mest höra hur andra har det. Jag har som sagt tangenbordet centrerat framför min skärm och rakt med skrivbordet och sen har jag musen/musmattan höger åt skärmen bredvid tangentbordet. Men får ibland lite ont i handleden typ eftersom jag svänger min arm / hand när jag skriver inåt.

Såhär ser det ut för mig:

Permalänk
Medlem

@Benham20:

Skulle nog försöka centrera det lite bättre, eftersom du hela tiden vill hålla dina leder så avslappnade och raka som möjligt när du sitter vid datorn. Om du bara sitter vid datorn nån gång ibland (typ nån timme om dagen max) så spelar det nog ingen större roll, men om man jobbar med datorn eller spelar väldigt mycket så är det att rekommendera att sitta så ergonomiskt som möjligt för att slippa en massa ledproblem!

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

@Ollwee:

Skulle nog försöka centrera det lite bättre, eftersom du hela tiden vill hålla dina leder så avslappnade och raka som möjligt när du sitter vid datorn. Om du bara sitter vid datorn nån gång ibland (typ nån timme om dagen max) så spelar det nog ingen större roll, men om man jobbar med datorn eller spelar väldigt mycket så är det att rekommendera att sitta så ergonomiskt som möjligt för att slippa en massa ledproblem!

Ok, jag kan sitta ganska många timmar ibland och jag känner att jag har lite ont i min handled (har haft det i några dagar nu). Så du har kanske rätt att jag borde centrera mer. Jobbiga är dock att man är van vid detta nu Men du föreslår att flytta mitt tangentbord mer åt vänster så att handen/armen är mer rak än att låta handen vinkla sig inåt (alltså ->>)?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag har mitt tangentbord mitt framför skärmen.
Mitten av tangentbordet är ungefär framför mitten av skärmens.

Permalänk
Medlem

Tangentbordet i mitten eller en aning åt vänster. Med tenkeyless innebär det att jag får en bra vinkel på armarna framåt från axeln.

På jobbet har jag rullmus. Där är tangentbordet så att den korrekta fingersättningen för att skriva är mitt framför kroppen.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop