Google: "Billiga kablar för USB Type-C är rentutav farliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

@1up: Nervskador är förstås inte heller så roligt, så har man oturen att få rejäl stöt genom ryggraden lite för högt upp är det nog rätt så kört också. Sen är det förstås inte särskilt sannolikt om man inte lagt nacken mot tredje spåret eller något dylikt ofog, och blir du stekt av en USB-kabel är det med större sannolikhet strömkällan som är boven.

Klart man ska ha respekt för el, men vem har inte slickat på ett 9v batteri? Dör man av det, nej, och det gör man inte av det som kan levereras av sladden i fråga heller, vilket är min poäng.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Det folk glömmer är ju dom riktiga farorna, laddarna. Folk köper billiga kinaladdare och skärp från classe som kan ha krypströmmar på 80 volt AC. Ibland är isoleringen mellan inströmen (230v AC) och utströmen (5v DC) så dålig att det skapas krypströmmar som är rent dödliga.

Sen har vi kvaliten av strömmen som skickas ut, med jitter/flimmer på nära 80 volt. Vill du skicka sån ström genom din 10 000 kronors telefon? Nej. Men folk gör det pga okunskap.

en av flera tester http://www.testfakta.se/tester/hem-och-hush%C3%A5ll/b%C3%A4st...

Permalänk
Medlem

@boibo:

Visa nån laddare som har jitter/flimmer på 80V. En sån laddare dödar din telefon direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag lämnar denna här angående om det är Volt eller Ampere som dödar. För övrigt svinrolig och bra kanal på youtube som fler låtsaselektriker borde se!
https://www.youtube.com/watch?v=XDf2nhfxVzg

2 länkar till samma video räckte inte tyckte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

@Olle P: Hur du än vrider och vänder på det kan man inte undgå att strömmen måste gå genom hjärtat för att vara farligt dvs genom en halv miljon ohm (jag överdriver inte ens, kolla multimetern själv).

Du missar ett par viktiga detaljer:
1. Impedansen inne i kroppen är väldigt låg. Kroppen består i princip av saltvatten som är en bra ledare.
2. I princip all impedans du mäter upp finns alltså i huden och i gränssnittet mellan elektrod (kontaktbleck) och hud.
* Är huden trasig, typ öppet sår, så att elektroden kommer i direkt kontakt med underhuden eller kroppens inre så sjunker impedansen drastiskt. Man får också lätt ner impedansen med en faktor 100 bara genom att raka huden eller skrapa med ett slippapper.
* Elektrodens material och yta påverkar också impedansen. Lägst impedans fås med Silver-Silverklorid, vilket därför används till alla elektroder där man vill ha bra hudkontakt. (Elektroder till hjärtstartare har en yta motsvarande ungefär en halv handflata, och impedansen mellan dem (två lager hud plus bröstkorgen) ligger typiskt på 50 ohm.)

Men som jag även poängterade i slutet på mitt föregående inlägg:
I det exempel som diskuteras här så är det säkert, förutsatt att kroppens skyddsmekanismer är någorlunda intakta!
_______________________

Vad som också kommit till min kännedom är att klagomålet från Google inte direkt gäller USB-C-kablar, utan adaptrar mellan USB-C och vanlig USB. Det är där man funnit bristande skyddsanordningar som kan orsaka skador (inklusive bränder!) i utrustning med vanlig USB-kontakt då den kopplas via en sådan här adapter till ett USB-C-uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarglowOne:

Det är inte spänningen (V) som är farlig, det är mängden ström (A) som är farlig. Bara låg ström som går rätt väg på mig t.ex kan störa min pacemaker.

Skickades från m.sweclockers.com

Så fort som någon typ av elektricitet diskuteras på Swec så kommer en massa förståsigpåare och sprider desinformation. Hur kan du och andra här i tråden uttala er utan att ha en aning om vad ni pratar om?

Eftersom du/ni inte besitter basala kunskaper i ellära så ska jag dra ett exempel för dig. En rätt ordinär svets ger flera hundra ampere vid cirka 20-40V, den skulle enligt dig då vara så farlig att det inte skulle kunna användas.

Du/ni verkar inte förstå skillnad mellan AC/DC, frekvens, ström, motstånd, spänning etc. och förhållanden mellan dessa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Vändbara USB Type-C spås vara framtiden för laddning av bärbara datorer, men nu slår Google larm om att marknaden är fylld av farliga kablar som inte följer specifikationen.

Läs hela artikeln här

Självklart tappar inte en kabel bort ettor eller nollor oavsett pris. Antingen är det kontakt eller inte. Men kan dela med mig av följande, har testat alla mina usb kablar med min smartphone och till min häpnad så fungerar dom olika vissa kablar ger bara laddning till mobilen medans andra ger full funktion alltså mobilen ses som en lokal disk. Och här verkar priset påverka det hela, billiga kablar som jag köpt i panikläge för att kunna ladda är sämre,ingen kabel som följt med telefoner som jag köpt uppvisar detta fenomen. Av 7 testade kablar av billig sort så ger 4st felet som jag beskrivit. Sidospår i tråden men tyckte det var relevant ändå.

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-OD:

Självklart tappar inte en kabel bort ettor eller nollor oavsett pris. Antingen är det kontakt eller inte. Men kan dela med mig av följande, har testat alla mina usb kablar med min smartphone och till min häpnad så fungerar dom olika vissa kablar ger bara laddning till mobilen medans andra ger full funktion alltså mobilen ses som en lokal disk. Och här verkar priset påverka det hela, billiga kablar som jag köpt i panikläge för att kunna ladda är sämre,ingen kabel som följt med telefoner som jag köpt uppvisar detta fenomen. Av 7 testade kablar av billig sort så ger 4st felet som jag beskrivit. Sidospår i tråden men tyckte det var relevant ändå.

Kontakt eller inte, vad menar du ens med det och vad har det för betydelse i sammanhanget? Vad som är en digital 1:a eller 0:a kan säkert variera beroende på typ av elektronik eller så, det är jag osäker på. Men vanligtvis ligger väl det någonstans på mellan 0 - 0,8V för en 0:a, och mellan 2 - 5V för en 1:a. Med dåliga kablar blir det ibland bitfel, dvs signalen hamnar någonstans mitt imellan (var så längesen jag läste digital teknik så någon som har koll får gärna rätta mig om jag har fel). Kontakt eller inte låter typ som att du pratar om är kabeln av eller inte, och det tycker jag inte passar speciellt bra i sammanhanget.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Kontakt eller inte, vad menar du ens med det och vad har det för betydelse i sammanhanget? Vad som är en digital 1:a eller 0:a kan säkert variera beroende på typ av elektronik eller så, det är jag osäker på. Men vanligtvis ligger väl det någonstans på mellan 0 - 0,8V för en 0:a, och mellan 2 - 5V för en 1:a. Med dåliga kablar blir det ibland bitfel, dvs signalen hamnar någonstans mitt imellan (var så längesen jag läste digital teknik så någon som har koll får gärna rätta mig om jag har fel). Kontakt eller inte låter typ som att du pratar om är kabeln av eller inte, och det tycker jag inte passar speciellt bra i sammanhanget.

Av en händelse köpte jag (för några veckor sen) samma USB-C sladd som förstörde den där killens dator. Dock var den 3 meter.

Den är helt värdelöst. Telefonen laddar ca 530mAh från en 2.4A laddare. Om jag ansluter den till datorn så får jag den bara att ladda, att göra nått annat misslyckas tex MTP lagring eller ADB.

Det är här bra kablar skiljer sig från dåliga. En bra kabel kan lätt vara 3, 5 eller 10 meter och funka utmärkt. En dålig sådan funkar knappt över en meter. Problemet är väl dålig isolering mellan ledarna (crosstalk) samt hög resistans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Av en händelse köpte jag (för några veckor sen) samma USB-C sladd som förstörde den där killens dator. Dock var den 3 meter.

Den är helt värdelöst. Telefonen laddar ca 530mAh från en 2.4A laddare. Om jag ansluter den till datorn så får jag den bara att ladda, att göra nått annat misslyckas tex MTP lagring eller ADB.

Det är här bra kablar skiljer sig från dåliga. En bra kabel kan lätt vara 3, 5 eller 10 meter och funka utmärkt. En dålig sådan funkar knappt över en meter. Problemet är väl dålig isolering mellan ledarna (crosstalk) samt hög resistans.

Självklart är det så. För tunn ledare eller för få kardeler. Sen gör självklart isolering och avskärmning sin del om kabeln är lång och naturligtvis beroende på vad den ligger brevid. Men det var inte det jag opponerade mig mot i inlägget.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.