Hjälp med att roota Xperia E4G,

Permalänk

Hjälp med att roota Xperia E4G,

Tänkte roota lillebrorsans telefon med det enda jag hittar är kingoroot och Iroot som båda visar sig vara malware... Finns det inget sätt att göra det som man brukade göra förut? med custom roms t.ex

Permalänk

Går väl att göra via adb (tror jag det kallas).
Det är så sällan jag gör det så jag minns inte exakt hur man går tillväga, men googla på det så hittar du bra instruktioner.

Du behöver lägga in lite drivrutiner på datorn dock.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, varför vill du roota? Android är väldigt öppet som det redan är.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Lite nyfiken, varför vill du roota? Android är väldigt öppet som det redan är.

En av de stora anledningarna jag gjorde det med min samsung är att man kan ta bort bloatware. Sedan finns det lite andra roliga saker man kan göra med root, man kan flasha nya roms och liknande.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

@Pippihunter:

du får vända dig till XDA, hittade den där tråden: http://forum.xda-developers.com/general/rooting-roms/root-xpe...

du får själv se om versionen du kör på telefonen går att roota.

Sen är inte root detsamma som att köra andra recoveries, roms osv. Sånt verkar inte denna telefon vara speciellt bra för (opopulär, låst kernel med brist av källkod mm).

Root erbjuder dig att köra vissa program som kräver det, men vad exakt du är ute efter vet jag inte. Risken är nog större att du pajjar telefonen på något sätt (du verkar inte vidare erfaren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

En av de stora anledningarna jag gjorde det med min samsung är att man kan ta bort bloatware. Sedan finns det lite andra roliga saker man kan göra med root, man kan flasha nya roms och liknande.

Det är en bra anledning för att roota på en Samsung, men på Sony kan man göra det redan utan root

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |