Hur fördriva tiden på jobbet när inget händer?

Permalänk

Hur fördriva tiden på jobbet när inget händer?

Låt oss säga att du har ett kontorsjobb och några gånger per vecka så avbokar klienter och ger dig ungefär 30 minuters dötid. Kontoret är städat, pärmar sorterade, mejlen besvarade och kollegorna upptagna. Vad ska man hitta på?
I gymnasiet så var detta drömmen, sitta och spela Flashspel under betald arbetstid. Nu är det mest irriterande. Vad hittar folk på egentligen?

Permalänk
Medlem

@Igelkotten Igge:

Nu jobbar jag iofs inte, utan pluggar, men ibland händer typ samma sak ändå.

Personligen spenderar jag sådan bonustid på att lära mig om något jag finner intressant. En intressant ljudbok, wikipediasurf eller annan källa till information (Tryckt eller digital) om saker man inte kände till eller vill veta mer om. Tycker det är ett trevligt sätt att spendera slötid på, och känns inte som man "slösar bort den" på samma sätt heller. Internet är sjukt stort, det kommer du inte läsa ut i första taget

Permalänk
Medlem

Du har inget litet utvecklingsprojekt du skulle kunna köra på dessa strötider? D.v.s arbeta med att utveckla något i verksamheten? Typ förbättrade rutiner, förenkling av någon arbetsprocess eller så?

Permalänk
Medlem

Ha en bok att läsa ur. Det kan ju till och med vara jobbrelaterad litteratur om det är så.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Sitta på Sweclockers forum?

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem

Skriva på internetforum mitt tidsfördriv.

EDIT: Damn you Kevax!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd

Jag måste hålla med Kevax. Jag har mycket dödtid själv. Sweclockers är fullt med information och fakta. Man lär sig något nytt varje dag. Sen kan man följa "Det här med blocket" tråden. Och få sig några skratt.

Permalänk
Inaktiv

Var du glad för att du ens har ett jobb att gå till, hade jag själv haft ett hade jag inte ens tvekat på vad jag skulle gjort om dötid uppstod.

Hitta något annat arbetsrelaterat att göra såklart och göra rätt för mina pengar jag tjänar!

Men whatever, vad vet en arbetslös nolla som jag?

Permalänk
Medlem

Suttit själv i dom här tankarna så kom gärna med tips!
Blir mest slö surf och hänga här på forumet.

Blir väldigt drygt dom gångerna internet väljer att dö. Då står man mest och trollar nån kollega ;D

Permalänk
Medlem

Shack på lichess.org för min del (studerar, så endast när tid finnes) - både roligt och nyttigt för hjärnan!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag hade ett heltidsjobb så hade jag tagit tiden till slösurfande eller nyheter. Eftersom jag inte riktigt är vid den punkten i min karriär utan mest har arbetat som vikarie hittills så försöker jag hitta andra saker att göra för att göra gott intryck. Det kan ju vara att städa/plocka i ordning grejor eller vad som helst. Finns alltid något som behöver göras.

Permalänk
Medlem

Lynda.com eller liknande och lära utvecklas lite.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkotten Igge:

Låt oss säga att du har ett kontorsjobb och några gånger per vecka så avbokar klienter och ger dig ungefär 30 minuters dötid. Kontoret är städat, pärmar sorterade, mejlen besvarade och kollegorna upptagna. Vad ska man hitta på?
I gymnasiet så var detta drömmen, sitta och spela Flashspel under betald arbetstid. Nu är det mest irriterande. Vad hittar folk på egentligen?

Just nu: Bajsar & kollar SC
*plums*

Annars:
Lära mig saker, slösurfa, hacka med linuxfarmen som är hemma e t c.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En räddning för mig när jag jobbade och vi skulle sätta upp en 6-10 servrar för övervakning med mera, eller installation av fiber samt kringutrustning i någon källare åt en företagspark, så hände det ibland (ganska ofta ändå kan jag tycka) att man satt och väntade på utrustningen, och inte hade något för sig på iaf en 4-5 timmar. Räddningen där för mig var ju t.ex tower defence spel, och streama film. Att slösurfa på nätet blir ganska tråkigt efter ett tag, för mig iaf.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Var du glad för att du ens har ett jobb att gå till, hade jag själv haft ett hade jag inte ens tvekat på vad jag skulle gjort om dötid uppstod.

Hitta något annat arbetsrelaterat att göra såklart och göra rätt för mina pengar jag tjänar!

Men whatever, vad vet en arbetslös nolla som jag?

Det beror väl lite på vad man har för yrke också? Och det är en stor skillnad på att sakna en arbetsuppgift och att strunta i sin arbetsuppgift. Men detta kommer du märka själv sen när du inte är arbetslös längre

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
  • Optimera ditt arbete / lär dig mer om era mjukvaror o.dyl om möjligt.

  • Betala räkningar och fixa andra grejer på nätet som man lika gärna kan slippa göra hemma, t.ex. beställa grejer eller andra ärenden.

  • Läs något intressant som man kan ha nytta av, själv läste jag senast bloggen rikatillsammans.se - väldigt läsvärt för privatekonomin tycker jag

  • Planera din fritid, leta resmål, boka biljetter, osv.

  • Använd arbetsresurserna till att göra nåt kul till dig själv, har CAD:at en kött-tork och programmerat Arduino själv när det varit dött på jobbet.

  • Läs om något som intresserar dig i största allmänhet.

Permalänk
Medlem

Gör av med pengar på komplett, inet eller ebay

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Har jag inget arbetsrelaterat att göra så blir det forum. Sitter på jobbet As we speak...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Brukar väl alltid finnas något att jobba med, typ något lågprioriterat man kan fila på mellan varven.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det finns ALLTID något att göra, slår vad om att om du går o frågar din chef, vad du skall hitta på i en halvtimma, eftersom en kund avbokat. Kan jag nästan garantera att ett av dem förslag han ger dig INTE är ett av de flesta förslagen du fått i tråden.

Men jag kan ha fel...och det kanske bara är jag som önskar mig sånt beteende ,,reservation för ändringar

säger jag o skriver ett till inlägg i forumet....:)

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

På mitt jobb hjälps vi åt.
Har jag inget att göra kollar jag med övriga om jag kan fixa med något.

Annars finns det alltid kaffekoppar att plocka in/ur diskmaskin och såna saker.
Jag vill inte vara den som "bara sitter och surfar".

Permalänk
Medlem

Lär dig ett nytt språk?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Inaktiv

Reddit, Youtube, Sweclockers, nyheter, gå i cirklar.