Nvidia släpper drivrutin för Fallout 4, Star Wars: Battlefront och Starcraft II: LOTV

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper drivrutin för Fallout 4, Star Wars: Battlefront och Starcraft II: LOTV

Grafikkortsjätten Nvidia lanserar den nya Game Ready-drivrutinen Geforce 358.91 WHQL med särskilda optimeringar för november månads stora spelsläpp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Angående SLI så stöder ju inte Fallout 4 det automatiskt så som jag förstår det men om man går in i program-inställningarna i Nvidias kontrollpanel och sätter "Force alternate frame rendering 2" för specifikt Fallout 4 så resulterar det i nästan full användning av två grafikkort för er som undrar

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

AAAAAARG. Läste bara "drivrutin för Fallout 4", hjärtat slog dubbelslag. Hoppades att få slippa mina 45~avg fps med ett kort, men ICKE.

:< AMD GIEF DRIVERS PLS

Förstår inte varför man ska behöva lida i början på varje spelrelease som AMD-ägare, de måste väl ändå ha fått en kopia av spelet i förväg så de haft tid att optimera lite drivrutiner?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Hur bra är egentligen nvidias drivrutiner om dom måste uppdatera dom för varenda spelsläpp?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Hur bra är egentligen nvidias drivrutiner om dom måste uppdatera dom för varenda spelsläpp?

Det handlar mer om deras profiler för att optimera för varje spel. Sen fixar de säkert lite småsaker varje gång också som är generella.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

AAAAAARG. Läste bara "drivrutin för Fallout 4", hjärtat slog dubbelslag. Hoppades att få slippa mina 45~avg fps med ett kort, men ICKE.

:< AMD GIEF DRIVERS FFS

Förstår inte varför man ska behöva lida i början på varje spelrelease som AMD-ägare, de måste väl ändå ha fått en kopia av spelet i förväg så de haft tid att optimera lite drivrutiner?

Är det verkligen så kass fps? Brukar få ganska bra fps även innan jag installerar drivrutiner som är mer optimerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Hur bra är egentligen nvidias drivrutiner om dom måste uppdatera dom för varenda spelsläpp?

Nvidia och AMD släpper skräddasydda drivers till en viss titel för att kunna få ut max prestanda ur den titeln/titlarna. I sällsynta fall kan de bli riktigt dålig prestanda och eventuellt grafikbuggar, men mestadels fungerar ju titlarna utmärkt även utan att man uppdaterat grafikdrivrutinerna.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Är det verkligen så kass fps? Brukar få ganska bra fps även innan jag installerar drivrutiner som är mer optimerade.

3440*1440, ultra settings
Mjo. Vissa grejer verkar enormt krävande, har dippat under 20 fps vid enstaka tillfällen.

Vissa grejer verkar fungera så med flit, VATS gör att man får typ 10-15 fps. Det går ju också i slow-motion, så det kanske är avsiktligt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

3440*1440, ultra settings
Mjo. Vissa grejer verkar enormt krävande, har dippat under 20 fps vid enstaka tillfällen.

Vissa grejer verkar fungera så med flit, VATS gör att man får typ 10-15 fps. Det går ju också i slow-motion, så det kanske är avsiktligt.

Det är inte så att spelet skalar dåligt i CF?

Permalänk
Medlem

@WoG: Det är långt ifrån AMD-specifikt. Jag sitter på ett GTX970 och upplever precis samma sak. Dessutom har jag en massa andra buggar som jag har förstått är relaterat till grafikkortet. Det är nog hugget som stucket tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Är det verkligen så kass fps? Brukar få ganska bra fps även innan jag installerar drivrutiner som är mer optimerade.

Har stadiga 60fps med allt på max, dock sjunker den ner till 30 när man tittar åt vissa håll. Ända problemet men sen är väl det inte ett spel med otroligt fin grafik så det blir inte krävande

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Har stadiga 60fps med allt på max, dock sjunker den ner till 30 när man tittar åt vissa håll. Ända problemet men sen är väl det inte ett spel med otroligt fin grafik så det blir inte krävande

Glöm ej skriva upplösning stor skillnad på max i full hd mot uhd osv blir lätt massa missförstånd annars.:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Jag har provat SLI i Fallout 4 med mina två GTX 980 Ti i 4K och det funkar sådär. Tydligen är detta spelet mycket tyngre att driva än Witcher 3 då gpuanvändningen ligger på mellan 80%-90% plus att fpsen hoppar upp och ner som en jojo mellan 45-60 fps.
Drivrutinerna behöver troligtvis optimeras mer för bättre prestanda.
Så tills drivrutinerna är fixade så får jag nöja mig med 1440p med ett kort, då Fallout 4 flyter på fint i 60 fps

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är inte så att spelet skalar dåligt i CF?

Crossfire funkar inte ens, iaf för mig. Bara ett kort används, ska prova att tvinga på crossfire och se om det gör ngn skillnad.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Som nybliven AMD ägare kan jag bara säga att jag hoppas på drivrutiner innan 2016! (y)

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

Har väldiga problem med crasher med mina Nvidia drivrutiner i Fallout 4. någon annan som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Har väldiga problem med crasher med mina Nvidia drivrutiner i Fallout 4. någon annan som har samma problem?

Hade sammaproblem, dock har inte mitt crashat sedan jag gjorde detta,
Citat: right click on fallout 4 in steam select properties then go to beta and check to take part. It will download an update that fixes the issue. This effect windows 10 users only its something to do with xaudio.

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Skrivet av Lofqvist:

Hade sammaproblem, dock har inte mitt crashat sedan jag gjorde detta,
Citat: right click on fallout 4 in steam select properties then go to beta and check to take part. It will download an update that fixes the issue. This effect windows 10 users only its something to do with xaudio.

Ja, det kan jag prova. Tyvärr använder jag mig inte av Win10 utan av win7. Får se om de tgör någon skillnad ändå kanske.

Permalänk
Medlem

Mitt nvidia GT610 slutar att fungerar (error 43 igen) med denna drivrutin, kör tillsammans med titan black, trodde de hade fixat wdmm 2.0 till fermi? eller har jag bug att jag kan köra med båda med 358.50?

Någon som vet? Skulle gärna vilja köra senaste drivrutinen men samtidigt vill jag köra alla min 3 skärmar

Visa signatur

Intel i9 10989XE @ 4.7Ghz| 32GB Corsair Dominator |@ 3200 Mhz Asus x299 STRIX GAMING II | EVGA 3080 ULTRA FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är inte så att spelet skalar dåligt i CF?

Om du läser min först post så ser du att jag får typ -60% prestanda när jag kör CF aktiverat, så de är ett no-go på de just nu

Ska testa de någon annan skrev om DoF och post-aa å kolla hur de blir sen

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Installerade, funka lite knackigt med 1440p 390 och 2600k.
Väntar nog in lite drivare samt guider till hur man bygger gubbar bra.
Har wows och spela sålänge

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

God rays drar prestanda som fan, och man ser knappt någon skillnad alls, mellan low och ultra

Jämförelse

Sjukt att inte ett 980ti kan maxa spelet i 1080p med 60fps, tur man inte hoppade på 980ti tåget. Och väntar in Pascal

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

God rays drar prestanda som fan, och man ser knappt någon skillnad alls, mellan low och ultra

http://images.nvidia.com/geforce-com/international/images/fallout-4/fallout-4-god-rays-quality-performance-640px.png

Jämförelse

Sjukt att inte ett 980ti kan maxa spelet i 1080p med 60fps, tur man inte hoppade på 980ti tåget. Och väntar in Pascal

Kanske är God Ray inställningen som är helt värdelös och drar massa? I en del spel finns ju inställningar som inte gör någon eller inte så stor skillnad och drar extremt mycket. Då är det spelet felet ligger i och inte hårdvaran, antagligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Kanske är God Ray inställningen som är helt värdelös och drar massa? I en del spel finns ju inställningar som inte gör någon eller inte så stor skillnad och drar extremt mycket. Då är det spelet felet ligger i och inte hårdvaran, antagligen

jag själv fick fps dropps ner till 25-30 med God Rays på ultra, drog ner det till medium och har aldrig dippat ner under 60, med allt annat på max, view distance etc.

Ska jag vara helt ärlig ser jag knappt någon skillnad mellan Ultra /medium på God Rays förutom att det gör så spelet droppar i fps!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Lofqvist:

Hade sammaproblem, dock har inte mitt crashat sedan jag gjorde detta,
Citat: right click on fallout 4 in steam select properties then go to beta and check to take part. It will download an update that fixes the issue. This effect windows 10 users only its something to do with xaudio.

Bytte till beta uppdateringen och installerade om drivisarna med dom som länkades i denna artikeln. Nu verkar allt funka, inga krascher sen dess

Permalänk
Medlem

Funkar svindåligt med 660 ti +gts 450 som PhysXkort . Windows 10+Nvidia ahr misslyckats grovt. För inte tala om när drivrutinen 310 pajade flera gtx 570 och gtx 590 är inget vi ska glömma. Nvidia gör väldigt dåliga drivrutiner men dom är snabba. Visst AMD är sega på drivrutiner men dom är iallafall färdiga .

Mitt GTX 570 sluta funka och min polares GTX 590 började brinna av drivrutinen där har ni bevis på att Nvidia är långt ifrån perfekt . Vi fick såklart tillbaka våra pengar och köpte Kepler istället.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Funkar svindåligt med 660 ti +gts 450 som PhysXkort . Windows 10+Nvidia ahr misslyckats grovt. För inte tala om när drivrutinen 310 pajade flera gtx 570 och gtx 590 är inget vi ska glömma. Nvidia gör väldigt dåliga drivrutiner men dom är snabba. Visst AMD är sega på drivrutiner men dom är iallafall färdiga .

Mitt GTX 570 sluta funka och min polares GTX 590 började brinna av drivrutinen där har ni bevis på att Nvidia är långt ifrån perfekt . Vi fick såklart tillbaka våra pengar och köpte Kepler istället.

Har inte haft grafikproblem i W10, dock märkt att W10 på senare tid beter sig underligt. T.ex så tar det väldigt lång tid att öppna utforskaren, oavsett om det är på SSDn eller ej medan allting annat går fort. Sen flera felmeddelande vid uppdateringar som gör att jag måste uppdatera igen med mera. Länge sedan jag hade en grafikdrivrutin som krånglade dock.

Permalänk
Medlem

Jag börjar tröttna på Nvidia nu..

Med denna drivrutinen så funkar inte custom resolutions i med Multimonitor som det ska.
Med denna drivrutin så tyckte Nvidia att min QNIX skärm inte längre klarade custom resolutions, kollade lite snabbt i tråden på Geforce forumet om just denna drivern för att se om jag var ensam.. det var jag inte.

För att få det att funka så var jag tvungen att
1: Koppla ur min andra skärm.
2: Skapa min custom resolution (1440p, 96Hz)
3: Koppla in den andra skärmen igen. Då återställdes den till 1440p 60Hz, och det gick inte att ändra tillbaka till 96Hz i Nvidia kontrollpanelen.
4: Gå in här och ändra till 96Hz

Dold text

edit: Jag tror att detta problemet(denna feature) kräver Windows 10 och SLI

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Sen när måste man hålla på installera separata drivrutiner för grafikkort? Trodde Windows fixade sånt automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulukai:

Sen när måste man hålla på installera separata drivrutiner för grafikkort? Trodde Windows fixade sånt automatiskt.

Vilka drivrutiner tror du Windows laddar ner åt dig? Det är tillverkarnas drivrutiner. Windows automatiska drivrutin nedladdning är ju i princip aldrig up-to-date.