WIn 10. Knepig intermittent fryslagg..

Permalänk
Medlem

WIn 10. Knepig intermittent fryslagg..

Jag har sedan jag byggde denna maskin haft problem ed fryslagg som varar cirka en kvarts sekund eller så, det händer inte speciellt ofta, några gånger om dagen, men jag vill ha reda på vad som händer.

Hitintills har jag gått igenom Windows event logs inom den minut som fryslagg skett utan att hitta något, så jag utökade min felsökning till att även inkludera alla program medelst en anpassad by i loggboken, men då ger mig Windows event log felkod 13, vilket innebär att Event log inte körs eller att queryn är för stor, och jag gissar på det sistnämnda eftersom den kan kan hantera windows event logs utan problem i min anpassade vy..

Så hur kommer jag runt det? Jag har försökt begränsa vilken typ av fel den ska logga, och det funkar, men den typ som jag är mest intresserad av (FEL) ger mig error 13 och det finns inte en chans att jag kan gå igenom alla loggar manuellt...

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Jag har sedan jag byggde denna maskin haft problem ed fryslagg som varar cirka en kvarts sekund eller så, det händer inte speciellt ofta, några gånger om dagen, men jag vill ha reda på vad som händer.

Hitintills har jag gått igenom Windows event logs inom den minut som fryslagg skett utan att hitta något, så jag utökade min felsökning till att även inkludera alla program medelst en anpassad by i loggboken, men då ger mig Windows event log felkod 13, vilket innebär att Event log inte körs eller att queryn är för stor, och jag gissar på det sistnämnda eftersom den kan kan hantera windows event logs utan problem i min anpassade vy..

Så hur kommer jag runt det? Jag har försökt begränsa vilken typ av fel den ska logga, och det funkar, men den typ som jag är mest intresserad av (FEL) ger mig error 13 och det finns inte en chans att jag kan gå igenom alla loggar manuellt...

Låter märkligt. Provat att göra en "ren boot"?

https://support.microsoft.com/en-us/kb/929135

Tidigare har jag upplevt fenomenet när mina RAM-minnen inte varit rätt konfigureade i BIOS.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem

Jag upplever något liknande när mkt skrivs till disk, typ när steam eller LOL patchar. Då även ljudet hänger sig under den korta sekunden blir det mkt irriterade. Började för någon månad sen och har fortfarande inte hittat någon lösning tyvärr....

@devhdc: Är ditt lagg också kopplat till diskaktivitet?

Frågan
Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Skrivet av devhdc:

Jag har sedan jag byggde denna maskin haft problem ed fryslagg som varar cirka en kvarts sekund eller så, det händer inte speciellt ofta, några gånger om dagen, men jag vill ha reda på vad som händer.

Hitintills har jag gått igenom Windows event logs inom den minut som fryslagg skett utan att hitta något, så jag utökade min felsökning till att även inkludera alla program medelst en anpassad by i loggboken, men då ger mig Windows event log felkod 13, vilket innebär att Event log inte körs eller att queryn är för stor, och jag gissar på det sistnämnda eftersom den kan kan hantera windows event logs utan problem i min anpassade vy..

Så hur kommer jag runt det? Jag har försökt begränsa vilken typ av fel den ska logga, och det funkar, men den typ som jag är mest intresserad av (FEL) ger mig error 13 och det finns inte en chans att jag kan gå igenom alla loggar manuellt...

Något som är långsökt. Installera drivrutinerna för chipsetet på ditt moderkort. Brukar finnas sådana på tillverkarens sida.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Något som är långsökt. Installera drivrutinerna för chipsetet på ditt moderkort. Brukar finnas sådana på tillverkarens sida.

Har redan dom installerade

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN