Fallout 4 på en G3258-tråden

Permalänk
Medlem

Fallout 4 på en G3258-tråden

Någon här som har en G3258 och testat spela Fallout 4?

Hittade den här videon på youtube https://www.youtube.com/watch?v=tg9uxD2uCS4 där någon spelar Fallout 4 med en G3258 och ett R7 260X. Han har bra fps, runt 50-60, det mesta av tiden även om han ibland upplever fps-droppar och andra grafiska fel - även om det kan vara spelbuggar...

Permalänk
Medlem

Du har ju hittat ett klipp med en som gör det..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNDL:

Du har ju hittat ett klipp med en som gör det..?

Ja, men finns det någon här som testat här, som är medlem på Sweclockers? Jag har ju själv en "oklockad" G3258 (kan inte få den överklockad i W8.1) och är utan dedikerat grafikkort. Kände mig dock sugen att betala 600kr och ladda hem spelet. Men med tanke på att jag har 10mbit/s uppkoppling och spelet kräver 30GB hårddiskutrymme (uppskattad nedladdningstid 6 1/2 timme) och jag dessutom kommer få uruselt spelresultat när jag väl lyckats ladda ner det, om jag nu ens får igång det, så jag kände att jag avvaktar...

Permalänk
Medlem

@AMD-Hippie:

Utan dedikerat grafikkort kan du nog tyvärr fetglömma det... hitta ett begagnat för under femhundring och köp fallout från billigast på prisjakt, det kommer du nog längre med!

Klocka borde gå i vilket fall, det gör du ju i biosen. Har iofs win7, blockar 8:an det alltså? Måste ju gå att gå runt

Permalänk
Avstängd

Som LNDL sa så kan du nog glömma att spela Fallout 4 utan dedikerad grafik, du får nog lägga till lite mer änn 600kr för att få det o snurra.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

Ja, men finns det någon här som testat här, som är medlem på Sweclockers? Jag har ju själv en "oklockad" G3258 (kan inte få den överklockad i W8.1) och är utan dedikerat grafikkort. Kände mig dock sugen att betala 600kr och ladda hem spelet. Men med tanke på att jag har 10mbit/s uppkoppling och spelet kräver 30GB hårddiskutrymme (uppskattad nedladdningstid 6 1/2 timme) och jag dessutom kommer få uruselt spelresultat när jag väl lyckats ladda ner det, om jag nu ens får igång det, så jag kände att jag avvaktar...

Som de säger ovan så är det bara att glömma med integrerad grafik. Sen blockar inte Windows 8 din överklockning utan det är något annat, sannolikt moderkortets biosversion. Jag har klockat min 3258 på åttan utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LNDL:

@AMD-Hippie:

Utan dedikerat grafikkort kan du nog tyvärr fetglömma det... hitta ett begagnat för under femhundring och köp fallout från billigast på prisjakt, det kommer du nog längre med!

Klocka borde gå i vilket fall, det gör du ju i biosen. Har iofs win7, blockar 8:an det alltså? Måste ju gå att gå runt

Innan jag installerade Windows 8.1 använde jag både Windows 7 SP1 och Linux Ubuntu. Dessa OS hade inga problem att acceptera min i BIOSen gjorda överklockning till 4,0 GHz / 1,2v. Men så installerade jag Windows 8.1 och i Windows 8.1 syns/ fungerar inte min överklockning, i alla fall inte core clocks. Ökningen av volt både syns och märks, med ökad temperatur. Dock är det absolut säkert att kärnorna är på 3,2 GHz. CPU-Z säger det och PassMarks CPU-benchmark ger mig det resultat jag vet jag får när hastigheten är på 3,2 GHz.

Så uppenbarligen är det något med just Windows 8.1 som säger att "NEJ! Du får inte överklocka datorn (men du får gärna höja volten om du tycker det är skoj, sucker!)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som de säger ovan så är det bara att glömma med integrerad grafik. Sen blockar inte Windows 8 din överklockning utan det är något annat, sannolikt moderkortets biosversion. Jag har klockat min 3258 på åttan utan problem.

Windows 8.0 eller 8.1? ASUS h-moderkort eller z-moderkort? Jag har ett h-moderkort.
Jag har med framgång kunnat överklocka min dator i BIOSen så länge jag använde Windows 7 SP1 eller Linux Ubuntu, som både erkände min överklockning. Så fort jag installera Windows 8.1 - bam! - access denied! Volten var dock uppklockad och fick processorn att gå varmare än den behövde. Än så länge har ingen kunnat ge mig råd till hur jag ska kunna lösa denna situation - har en dedikerad tråd för just detta ämne: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1396305-windows-8-1-til...

Kommer du på något jag kan göra för att få det att fungera, så kommentera gärna tråden.

Permalänk
Medlem

Om du tänker spela och är i behov av grafikkort så finns det ett 280x 3gb i götet och ett 760 2gb i stockholm, dem finns på blocket.
760: http://www.blocket.se/stockholm/Nvidia_GeForce_GTX_760___Cors...
280x: http://www.blocket.se/goteborg/4_Grafikkort_63729530.htm?ca=1...

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Avstängd

Jag har en lan dator med g3220+gtx750ti som jag tänkte testa med

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Som LNDL sa så kan du nog glömma att spela Fallout 4 utan dedikerad grafik, du får nog lägga till lite mer änn 600kr för att få det o snurra.

Jo, jag tänkte väl det. Men största oron var ju om just G3258 inte klarade av att till fullo hantera spelet på grund av sina två kärnor eller något. Enligt Linus på LinusTechTips kan grafiska anomalier uppstå om man bara har två kärnor och kör nya spel. I Battlefield ska en karaktär inte ha kunnat renderas eftersom detta låg på en kärna/tråd som G3258 saknade. Tillverkarna av Far Cry 4 tillät inte ens spelat att köras av tvåkärniga processorer, men det verkar ju inte gälla för Fallout 4.

Får väl spela Fallout 3 och låtsas att jag spelar Fallout 4, vilket inte borde vara så svårt med tanke på hur gammalt Fallout 4 ändå ser ut ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carcer:

Jag har en lan dator med g3220+gtx750ti som jag tänkte testa med

Lycka till! Och återkom gärna med spelresultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Om du tänker spela och är i behov av grafikkort så finns det ett 280x 3gb i götet och ett 760 2gb i stockholm, dem finns på blocket.
760: http://www.blocket.se/stockholm/Nvidia_GeForce_GTX_760___Cors...
280x: http://www.blocket.se/goteborg/4_Grafikkort_63729530.htm?ca=1...

Jag har en grej mot att köpa begagnade datordelar. Vill man vara på den säkra sidan bör man köpa nytt. Med detta sagt så tycker jag Scrapyard wars på LinusTechTips är väldigt intressant!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

Windows 8.0 eller 8.1? ASUS h-moderkort eller z-moderkort? Jag har ett h-moderkort.
Jag har med framgång kunnat överklocka min dator i BIOSen så länge jag använde Windows 7 SP1 eller Linux Ubuntu, som både erkände min överklockning. Så fort jag installera Windows 8.1 - bam! - access denied! Volten var dock uppklockad och fick processorn att gå varmare än den behövde. Än så länge har ingen kunnat ge mig råd till hur jag ska kunna lösa denna situation - har en dedikerad tråd för just detta ämne: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1396305-windows-8-1-til...

Kommer du på något jag kan göra för att få det att fungera, så kommentera gärna tråden.

Jag har ett Z-moderkort vilket är de som funkar bäst för överklockning. Men det är bredvid poängen. Om moderkortet sätter stopp så kan du inte skylla på Windows för Windows sätter inte stopp.

Svaren du fått i din tråd anser att du antingen uppgraderat till en bios som inte funkar för överklockning av den processorn eller så har du inte gjort rätt inställningar när det gäller Turbo. Windows 8 stöder mer avancerade funktioner på processorn och således krävs det aningen mer av dig när du gör dina inställningar för överklockning.

Oavsett så kommer det inte att hjälpa hur mycket du än lyckas klocka processorn om du inte köper ett hyfsat bra grafikkort. Och även om du gör det så ligger du under minimum-kraven för att kunna köra spelet så det lär inte funka särskilt bra ändå. Om du investerar i ett grafikkort och en lite bättre processor så lär det funka bra dock, och de behöver inte gå på mer än en dryg tusing styck om du köper begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har ett Z-moderkort vilket är de som funkar bäst för överklockning. Men det är bredvid poängen. Om moderkortet sätter stopp så kan du inte skylla på Windows för Windows sätter inte stopp.

Svaren du fått i din tråd anser att du antingen uppgraderat till en bios som inte funkar för överklockning av den processorn eller så har du inte gjort rätt inställningar när det gäller Turbo. Windows 8 stöder mer avancerade funktioner på processorn och således krävs det aningen mer av dig när du gör dina inställningar för överklockning.

Oavsett så kommer det inte att hjälpa hur mycket du än lyckas klocka processorn om du inte köper ett hyfsat bra grafikkort. Och även om du gör det så ligger du under minimum-kraven för att kunna köra spelet så det lär inte funka särskilt bra ändå. Om du investerar i ett grafikkort och en lite bättre processor så lär det funka bra dock, och de behöver inte gå på mer än en dryg tusing styck om du köper begagnat.

Jag skulle haft ett GTX750 om det inte lät som Kosackerna som kom över slätten, under idle. Varför jag lämnade tillbaka det. Nu tittar jag på ett kort som både är tyst och svalt. Men kan jag inte komma över 3,2 GHz är det knappt lönt att ens ha ett GTX750 tycker jag.

Det där om "krävs det aningen mer av dig när du gör dina inställningar för överklockning. " lät som en möjlighet. Vad föreslår du?

Jag har nämligen inte ändrat på BIOS-versionen - och BIOSen är absolut senaste - så det som skiljer är faktiskt bara OS. Men jag har också hört det där om Turbo men jag blir inte klok hur man ska påverka det. Min BIOS saknar uppenbarligen vissa funktioner som jag hört kan påverka Windows-turbofunktion. Dessutom har jag manipulerat Windows energianvändning för CPU, som enligt tips skulle påverka turbon, men utan framgång. *suck*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

Jag skulle haft ett GTX750 om det inte lät som Kosackerna som kom över slätten, under idle. Varför jag lämnade tillbaka det. Nu tittar jag på ett kort som både är tyst och svalt. Men kan jag inte komma över 3,2 GHz är det knappt lönt att ens ha ett GTX750 tycker jag.

Det är lönt, de flesta spel kräver inte så mycket av processorn men desto mer av grafikkortet. GTX 750 är inte direkt ett superkort längre heller så det matchar processorn ganska bra.

Citat:

Det där om "krävs det aningen mer av dig när du gör dina inställningar för överklockning. " lät som en möjlighet. Vad föreslår du?

Jag har nämligen inte ändrat på BIOS-versionen - och BIOSen är absolut senaste - så det som skiljer är faktiskt bara OS. Men jag har också hört det där om Turbo men jag blir inte klok hur man ska påverka det. Min BIOS saknar uppenbarligen vissa funktioner som jag hört kan påverka Windows-turbofunktion. Dessutom har jag manipulerat Windows energianvändning för CPU, som enligt tips skulle påverka turbon, men utan framgång. *suck*

Saknar din bios inställningar som krävs så blir det förstås svårt. Dock tycker jag det låter konstigt att du inte kan stänga av turbo i bios.

Permalänk

Kör med G3258 och h97 kort från gigabyte med win 10. Kan inte överklocka i bios utan kör använder gigabytes utility program för överklockning. Har inte vågat dra upp på högsta då jag bara har stock kylaren. Men det går att överklocka med de för inställda valen som finns i programmet.

Kör på medium och får en klocka på ca 3.5 ghz

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Skrivet av Marreboy:

Om du tänker spela och är i behov av grafikkort så finns det ett 280x 3gb i götet och ett 760 2gb i stockholm, dem finns på blocket.
760: http://www.blocket.se/stockholm/Nvidia_GeForce_GTX_760___Cors...
280x: http://www.blocket.se/goteborg/4_Grafikkort_63729530.htm?ca=1...

riktigt dyrt.. dom platsar i det har med blocket tråden

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

riktigt dyrt.. dom platsar i det har med blocket tråden

haha ja faktiskt

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är lönt, de flesta spel kräver inte så mycket av processorn men desto mer av grafikkortet. GTX 750 är inte direkt ett superkort längre heller så det matchar processorn ganska bra.

Ja, sen var inte min processor ett fredagsexemplar direkt, snarare ett måndagsexemplar. Vissa G3258 presterar 5000 i PassMarks test direkt ur lådan. Min klarade 3600 . Med överklockning @ 4,0 GHz kom jag dock upp i 4600 i testet.

Citat:

Saknar din bios inställningar som krävs så blir det förstås svårt. Dock tycker jag det låter konstigt att du inte kan stänga av turbo i bios.

Jag har ingen turboinställning i BIOSen, men det beror på att jag har H-serien av moderkortet.