Cherry lanserar brytaren MX RGB Nature White för gaming

Permalänk
Melding Plague

Cherry lanserar brytaren MX RGB Nature White för gaming

Tyska Cherry introducerar idag en helt ny linjär brytare, som utöver RGB-belysning kommer med egenskaper som placerar den mellan populära MX Red och MX Black.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmoddare

Intressant namn, nu finns det alltså MX White och MX Natural White.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Jag har ett CM Storm med bruna brytare. Gillar det inte särskilt mycket. Alla dessa moderna mekaniska brytare (har testat flera) känns "skrapiga" och "smutsiga" i nedslaget. Det är nästan att jag föredrar ett kontors-rubber dome. Fast mest saknar jag mitt gamla model M AT (RIP apelsinjuiceolyckan 2001)...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Börjar bli tramsigt nu. Vad är det för fel på produktnamn som faktiskt beskriver produkten? Och vad skall de göra när de får slut på färger? Kommer "natural green, black, blue, red", osv också att finnas? Jisses..

Angående själva brytaren i sig är det nog inte så tokigt, då många verkar vilja ha ett mellanting.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevligt!
Men ge mig något tyngre än MX green istället.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@superapan Ta en titt på CM Storm NovaTouch TKL med Topre brytare, kanske faller dig bättre i smaken om du gillar rubberdome

OnT: Hoppas Ducky släpper ännu en Mini (med full aluminium casing) och dessa switchar, kanske blir ett köp då

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@superapan:
Då är det en rak brytare du ska (MX Black, red eller nu denna Natural White), inte brun som "knäpper"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det var då verkligen på tiden, en sån här brytare har ju efterfrågats länge. Gapet mellan röda och svarta är stort, och många föredrar nånting mittemellan. Själv gick jag så långt att jag bytte fjädrar i ett tangentbord med röda brytare så att jag fick någonting liknande dessa brytare, det är de enda Cherry-brytare jag verkligen gillar. Men man måste ju vara lite smått galen för att göra sig så mycket besvär, så att kunna köpa ett färdigt tangenbort är ju helt klart trevligare.

Permalänk
Medlem

Trevligt med fler brytare, jag hoppas verkligen de även släpper fler stems (typ clear) med ljuddämpning som deras MX Silent.

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant, den här vill jag prova.

Permalänk
Medlem

Trevligt med nyheter. Ger oss mer att välja på så att vi alla kan bli lyckliga. Är nöjd med mina röda men vore trevligt att testa lite nya modeller. Dock så känns namnet lite "cheesy" precis som man inte vet vad man skall hitta på för smak idag..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Snusfri

Kommer testa dessa brytare och jämföra med mina bruna.
Älskar bruna men det kan vara roligt med nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Trevligt med fler brytare, jag hoppas verkligen de även släpper fler stems (typ clear) med ljuddämpning som deras MX Silent.

De borde byta alla modeller till silent och behålla vanliga namnet. Likt alla spel nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

De borde byta alla modeller till silent och behålla vanliga namnet. Likt alla spel nuförtiden.

Precis min tanke. Finns det någon poäng att ha kvar de högljudda nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

De borde byta alla modeller till silent och behålla vanliga namnet. Likt alla spel nuförtiden.

Skrivet av adzer:

Precis min tanke. Finns det någon poäng att ha kvar de högljudda nu?

Jag tror absolut de gamla kommer att finnas kvar, de ljuddämpade kostar troligtvis mer att göra och MX-brytarna används även i tillämpningar där ljudnivån inte är så noga

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Precis min tanke. Finns det någon poäng att ha kvar de högljudda nu?

Jag och många av mina kompisar gillar det högljudda. Så ja, det finns marknad för dom ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ozzed:

Börjar bli tramsigt nu. Vad är det för fel på produktnamn som faktiskt beskriver produkten? Och vad skall de göra när de får slut på färger? Kommer "natural green, black, blue, red", osv också att finnas? Jisses..

Angående själva brytaren i sig är det nog inte så tokigt, då många verkar vilja ha ett mellanting.

Vad menar du att de ska ha istället? 80/55/45g linjär, 45g dämpad linjär, 90/45 taktil, 80/55 taktil med ljud?(grön/blå). Det blir ju ännu mer förvirrande för folk som inte är insatta.. Ganska mycket lättare att titta på switchen och säga att man har "Röd switch" än att lista ut vilket motstånd det är i fjädrarna.

Nu håller jag dock med om att "Natural white" kanske inte var bästa valet då det redan finns MX White och Clear sen tidigare, men finns ju en hel del färger att välja på dessutom, så slut lär de inte ta.

Ang. brytaren så vore det riktigt trevligt att testa med deras dämpade stems. Hoppas på att både röda, svarta och de nya vita kommer med dämpning så att man kan välja det hur man vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Vad menar du att de ska ha istället? 80/55/45g linjär, 45g dämpad linjär, 90/45 taktil, 80/55 taktil med ljud?(grön/blå). Det blir ju ännu mer förvirrande för folk som inte är insatta.. Ganska mycket lättare att titta på switchen och säga att man har "Röd switch" än att lista ut vilket motstånd det är i fjädrarna.

Nu håller jag dock med om att "Natural white" kanske inte var bästa valet då det redan finns MX White och Clear sen tidigare, men finns ju en hel del färger att välja på dessutom, så slut lär de inte ta.

Ang. brytaren så vore det riktigt trevligt att testa med deras dämpade stems. Hoppas på att både röda, svarta och de nya vita kommer med dämpning så att man kan välja det hur man vill!

Ja, eftersom man då i alla fall har en chans att lära sig. Är man helt oinsatt lär man inte veta vad de olika färgerna betyder ändå, men kan man till exempel läsa ut logiken direkt i produktnamnet så blir det ju lättare att veta skillnaden mellan de olika produkterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Ozzed:

Ja, eftersom man då i alla fall har en chans att lära sig. Är man helt oinsatt lär man inte veta vad de olika färgerna betyder ändå, men kan man till exempel läsa ut logiken direkt i produktnamnet så blir det ju lättare att veta skillnaden mellan de olika produkterna.

Agree to disagree, det blir för krångligt för svensson. Färger är lätta att komma ihåg och ha koll på som oinsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Jag och många av mina kompisar gillar det högljudda. Så ja, det finns marknad för dom ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar självklart att de skall erbjuda samtliga varianter i tyst utförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

De borde byta alla modeller till silent och behålla vanliga namnet. Likt alla spel nuförtiden.

Precis! Jag sålde mitt Corsair K70 med bruna brytare pga ljudnivån och gick tillbaka till gamla rubberdome (Silence is golden). Visserligen var det inte endast ljudnivån jag störde på men ändå. Var inte så trevligt heller för personerna på nedre våningen t.o.m hörde när man spelade Unreal Tournament vilket medför väldigt hårda knapptryckningar (double-tap A eller D spam).

Skulle älska se att man satsade mera på ljudnivån på mekaniska keyboard (t.ex. ha gummi kuddar på båda kontaktytorna och att man sänkt ner den lite ytterligare så att de inte ska stå så högt upp). MX Silent switcharna skulle gärna t.ex. får bli vanligare.

Tills man får mekaniska brytare rekordtysta och kommer med mellanprofil (typ i stil med typiska "HP" kontors keyboards) knappar som inte står ut som några svampar så kör jag nog vidare på rubberdome.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Applet:

Jag tror absolut de gamla kommer att finnas kvar, de ljuddämpade kostar troligtvis mer att göra och MX-brytarna används även i tillämpningar där ljudnivån inte är så noga

Ja så är det säkerligen. Pengar regerar

Permalänk
Medlem

Läckert, är mycket förtjust i Zealio switches eftersom dom kommer med helt clear housing! Även Gateron är läckra men föredrar helt transparent!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Avstängd

Skönt att inte Corsair fick något exklusivitetsavtal på den här brytaren.

Permalänk
Medlem

Eller så skaffar man sig ett redigt model M som fungerar bättre för det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har ett CM Storm med bruna brytare. Gillar det inte särskilt mycket. Alla dessa moderna mekaniska brytare (har testat flera) känns "skrapiga" och "smutsiga" i nedslaget. Det är nästan att jag föredrar ett kontors-rubber dome. Fast mest saknar jag mitt gamla model M AT (RIP apelsinjuiceolyckan 2001)...

Håller med dig om skrapet i Cherry MX, stör mig en del på det, känns som grus i brytaren. Annars finns det ju Alps Blue (lycka till att hitta dom dock, extremt rare), som jag föredrar över MX Blue. Den har lite annorlunda pitch på klicket men utan skrapet

Topre är ju också jäkligt nice (som tidigare nämnts), särskilt Type-S. Inget skrap där heller

Model M är grymt nice, fast Model F är ännu bättre

Permalänk
Medlem

Som ett nyblivet fan av Bob Ross tycker jag att det borde heta Titanium White istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Håller med dig om skrapet i Cherry MX, stör mig en del på det, känns som grus i brytaren. Annars finns det ju Alps Blue (lycka till att hitta dom dock, extremt rare), som jag föredrar över MX Blue. Den har lite annorlunda pitch på klicket men utan skrapet

Topre är ju också jäkligt nice (som tidigare nämnts), särskilt Type-S. Inget skrap där heller

Model M är grymt nice, fast Model F är ännu bättre

Cherry har oerhört gamla maskiner så deras stems är ganska grova. Gateron däremot har helt nya maskiner så deras brytare blir betydligt mjukare och utan skrap. Det är även clear stammar på gång från dom, finns än så länge bara i custom brytaren Zealio. Ett sätt att göra switcharna betydligt mjukare är att smörja dom, blir en underbar skillnad.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, eftersom man då i alla fall har en chans att lära sig. Är man helt oinsatt lär man inte veta vad de olika färgerna betyder ändå, men kan man till exempel läsa ut logiken direkt i produktnamnet så blir det ju lättare att veta skillnaden mellan de olika produkterna.

Om man inte har en chans att lära sig, hur kunde personen som skrev till dig veta vilka specifikationer som gäller? Informationen finns ju självklart där redan så man har chansen att lära sig om man bara vill (inklusive i enkla jämförelsetabeller), men de namn de valt är mycket enklare att använda sig av i både marknadsföring och vardagligt tal.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Finns en del färger att välja mellan.

Visa signatur

a,,x