Löneförhandling vid förlängning?

Permalänk
Medlem

Löneförhandling vid förlängning?

God kväll Sweclockers!

Förlängning är uppe på tapeten och jag är toknöjd att jag kommer vara sysselsatt minst ett halvår till, trivs bra på min arbetsplats och med mina uppgifter. Jobbar som IT/Drift-tekniker, 2nd-line på en statlig organisation genom ett "konsult" företag (Bemanning).

Något som inte är riktigt lika bra dock är lönen, visst.. Det hör väl till den svenska girigheten många gånger, men i mitt fall är det inte helt obefogat, snittar dryga 16-18k brutto.

Är strax över 20år gammal, har ingen tidigare arbetsplatserfarenhet när det gäller IT bortsett från praktik i något år, har dock cirka 30HP, 5st relevanta MS/CISCO Cert samt en IT-gymnasieutbildning i bagaget så jag är inte helt grön.

Nåväl till poängen, är det någon idé att jag försöker förhandla fram någon någorlunda vettig lön? En timanställd på Mc Donald's tjänar förmodligen mer i månaden en vad jag gör för stunden vilket är helt absurt, mina arbetsuppgifter är inte jätte enkla alla gånger och framförallt så bär jag ett väldigt stort ansvar för att allt ska gå som planerat för att undvika problem med säkerhets relaterade aspekter.

Om jag nu ska ge mig på detta vad bör min approach vara? Att ställa ett ultimatum i stil med "Jag vill ha såhär mycket i lön annars så söker jag annan tjänst" känns inte speciellt smart, även fast det skulle innebära att konsult företaget i fråga inte skulle ett tjäna ett öre på mig.

Känns som dom flesta ingångs IT-tjänster idag går via bemanning/konsult företag så någon borde ju rimligtvis ha suttit i samma situation som mig kan man tycka.

(Lång dag, trött, sliten och tankesprid. Ber om ursäkt på förhand för grammatik samt stavfel)

Fortsatt trevlig kväll!

Permalänk
Hedersmedlem

Ställ inget ultimatum. Gör du det måste du vara beredd att sluta om du inte får som du vill. Tricket är att formulera sig som att du kommer att sluta om de inte ändrar lönen, men utan att säga det.

Du har en del bra argument. Om de vill förlänga med dig så betyder det att de är nöjda med dig. Då är det lättare att betala lite mer. Att anställa någon utan erfarenhet är ju alltid lite ett lotteri, men nu vet de ju vad du går för.

Man kan uttrycka sig något i stil med att man tog jobbet för att få in en fot och chans att visa vem man är, men att du inte hade för avsikt att sitta på en så dålig lön hur länge som helst. Jag hade begärt en ökning med 4-5kkr. Sedan kommer de i bästa fall att komma med ett motbud som är något lägre.

Tänk på att det kan vara så att bemanningsföretaget redan har förhandlat förlängningen med kunden, vilket i så fall kan betyda att de har begränsat rörelseutrymme när det gäller din lön för förlängningen. I så fall kan man ju tex komma överens om två ökningar, en nu och en för nästa uppdrag/förlängning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nackdelen med alla dessa j-vla bemanningsföretag är att själva konceptet är bra, men genomförandet är verkligen genomruttet för det mesta negativa är satt i system.
Bakom dig står 500 andra med sjysta eller halvsjysta kunskaper/utbildningar inom IT och ditt område inom IT såvida du inte har någon spetskompetens inom ett specialområde.
Nu vet jag inte vad du tjänar men du kan ju inbilla dig att bemanningsföretaget fakturerar motsvarande en mc-donalds lön för ditt arbete, utan dom tjänar grova pengar på dig och så fort du blir en för stor börda eller styv i korken så byts du ut/åsidosätts av nästa arbetsvilliga person. Har sett detta inom mitt yrke de senaste 15 åren och tyvärr är det inte rättvist alls men något som sker relativt öppet och sedan förnekas å det grövsta.

Det jag tycker du ska göra är att visa framfötterna så pass mycket du kan där du är, att du också visar din fortsatta nytta för företaget som hyr dig och vad du framöver kan tillföra för att sedan söka en provanställning där direkt du får chansen och skippa bemanningsföretaget helt.

Lönen tycker jag du ska ta upp som en Plan B, men ha en Plan C i play då, typ en lucka in på Mc-donalds eller liknande så du har något att falla tillbaka på om det skiter sig.
Angående mer hur du ska lägga upp det, du talar om vad du anser du tillför, dina tillgångar, de aspekter du anser du kan förbättra och avslutar det med att du tycker dig känna dig redo att ta ett kliv upp, både lönemässigt men även anvarsmässigt.

Ursäkta virrandet och grammatiken, dök nyss hem från jobbet själv.
Lycka till!

Permalänk
Medlem

En stor del av deras kostnad är att leta rätt på jobbet att sälja dig till och sedan att hitta dig. Nu när de förlänger så är det rätt bra marginaler på det.

Jag har varit i liknande sits men med timlön. Fick förlängt två gånger och höjt båda gångerna faktiskt utan att ens be om det.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Inaktiv

Underskatta inte hur tufft det är att jobba på McDonalds!

Generellt utan att veta något om TS så finns det många som kan göra samma jobb, vissa visar sig snart duktiga och deras löner kan stiga i raketfart.

Jag tycker Orfi förklarade det hela bra och du får nog leva med en skitlön, men minst en tusenlapp upp borde du. När du sedan har mer kött på benen så kan det gå raskare fram.

Permalänk
Medlem

Sen är väl 16-18k netto inte en så våldsamt kass lön direkt efter gymnasiet utan tidigare arbetserfarenhet på området. Det borde betyda typ 23-24 brutto eller nåt sånt beroende på vilken tabell de drar skatt ifrån.

Så att få bra referenser och vara kvar lagom länge så att det ser bra ut på ett CV inför nästa jobb skulle jag nog säga är mer värdefullt än någon tusenlapp till i lön. Ett halvår kanske lite till är ju ingen evighet direkt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Sen är väl 16-18k brutto inte en så våldsamt kass lön direkt efter gymnasiet utan tidigare arbetserfarenhet på området. Det borde betyda typ 23-24 netto eller nåt sånt beroende på vilken tabell de drar skatt ifrån.

Så att få bra referenser och vara kvar lagom länge så att det ser bra ut på ett CV inför nästa jobb skulle jag nog säga är mer värdefullt än någon tusenlapp till i lön. Ett halvår kanske lite till är ju ingen evighet direkt.

Du förväxlar brutto och netto. Brutto är innan skatt, netto är det du faktiskt får ut efter skatt.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Eh ja, jag tänkte baklänges där. Redigerar så att det blir tydligt för andra.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Dom gånger jag jobbat på bemanningsföretag har jag haft medellönen på företaget.

Permalänk
Medlem

16-18 brutto för åtminstone halvkvalificerat arbete år 2015 är lågt.

Sök upp så bra lönestatistik som möjligt och använd det som referens. Om inte du och din arbetsgivare sen har en samsyn på vad ditt arbete är värt så är nästa steg att helt enkelt söka nytt jobb. När/om erbjudanden börjar dyka upp så kan du välja att lägga korten på bordet och se om din arbetsgivare kanske har mer pengar i fickorna trots allt.

Permalänk
Medlem

Oj, massa bra svar, det tackar jag ödmjukast för!

Har blivit erbjuden jobb inom andra branscher med betydligt högre lön men tackat nej av anledningen att lönen inte är högst prioriterad på kravspecen. Det handlar i första hand om erfarenhet inom den bransch jag vill se mig själv jobba i framtiden.

Som Orfi sa så får man gilla läget vare sig man gillar det eller inte om man är fast i ett bemanningsföretag, mycket konstigt att vi inte har en hårdare lagstiftning i detta land mot dessa företag. Inte nog med att lönen är urkass och dom tjänar en förbannat massa pengar på än.. Man har ju även noll säkerhet vad gäller jobb garanti, man kan i stort sett bli uppsagd på en eftermiddag med inverkan omedelbar om kunden ifråga inte är i behov av hjälp längre.

Avvaktar lite så får vi se vart detta slutar, återkommer med status

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rattnalle:

Eh ja, jag tänkte baklänges där. Redigerar så att det blir tydligt för andra.

Fast du glömde ändra siffrorna. TS skrev att hen snittar dryga 16-18k brutto inte netto som du skrev, och det blir inte så mycket pengar kvar i netto.

En fråga till TS gör du verkligen heltid? När du skriver att du snittar en summa så är det att de har 15 000kr i ingångslön och så kan du få lite OB? Det låter ju väldigt konstigt, så jag skulle gissa mer på att du jobbar efter deras behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Fast du glömde ändra siffrorna. TS skrev att hen snittar dryga 16-18k brutto inte netto som du skrev, och det blir inte så mycket pengar kvar i netto.

En fråga till TS gör du verkligen heltid?

Är anställd på heltid, jobbar mån-fre 7:30-16:30, 40h/vecka.

Har dock någon typ av "Prestationslön" vilket innebär att jag tjänar typ 97:-/h dom första 130h/månad och sedan typ 103:-/h resterande timmar av månaden.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av wille61:

Är anställd på heltid, jobbar mån-fre 7:30-16:30, 40h/vecka.

Har dock någon typ av "Prestationslön" vilket innebär att jag tjänar typ 97:-/h dom första 130h/månad och sedan typ 103:-/h resterande timmar av månaden.

Satt I liknande sits och jobbar även nu åt ett bemanningsföretag men min lön ligger på 129:-/h vilket skit bemanningsföretag du jobbar på skulle inte accepterat en sådan lön 2015. Så jag säger om du inte hamnar på minst 21k brutto säg upp dig och skaffa ett annat jobb hur har du råd med bil , lägenhet osv?

Kan ju meddela ex att mitt bemanningsföretag tar ut ca 300:-/h för mig typ standard för dom så det finns klart förhandlinsförmåner även för dig. Jag skulle tro att de också har en väldigt bra summa över för dig.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Satt I liknande sits och jobbar även nu åt ett bemanningsföretag men min lön ligger på 129:-/h vilket skit bemanningsföretag du jobbar på skulle inte accepterat en sådan lön 2015. Så jag säger om du inte hamnar på minst 21k brutto säg upp dig och skaffa ett annat jobb hur har du råd med bil , lägenhet osv?

Kan ju meddela ex att mitt bemanningsföretag tar ut ca 300:-/h för mig typ standard för dom så det finns klart förhandlinsförmåner även för dig. Jag skulle tro att de också har en väldigt bra summa över för dig.

Det går runt, bor hemma fortfarande, åker en billig bil som jag lagar billigt själv om något skiter sig. Men du har rätt det går absolut inte att flytta hemifrån med nuvarande lön.

225:-/h exkl moms är vad min uppdragsgivare fakturerar mitt bemanningsföretag, så det finns helt klart marginaler, men givetvis vill dom ju ha ut så mycket som bara möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Underskatta inte hur tufft det är att jobba på McDonalds!

Generellt utan att veta något om TS så finns det många som kan göra samma jobb, vissa visar sig snart duktiga och deras löner kan stiga i raketfart.

Jag tycker Orfi förklarade det hela bra och du får nog leva med en skitlön, men minst en tusenlapp upp borde du. När du sedan har mer kött på benen så kan det gå raskare fram.

Stressigt högt, arbetstempo? absolut. Konstiga beslut, konstiga chefer? Absolut. Tufft som i svårt, NJA.
En av anledningarna till att jag också kan se det som en bra merit i ett CV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Stressigt högt, arbetstempo? absolut. Konstiga beslut, konstiga chefer? Absolut. Tufft som i svårt, NJA.
Dock kan jag absolut se det som en merit på ett CV av flera anledningar.

Lite det jag syfta på med min kommentar, givetvis åker du på sämre arbetstider, mer stress m.m. Men faktum kvarstår att jobbet inte ens kräver gymnasieutbildning vilket gör att det alltid finns fler som är villiga att ta ens plats.

Permalänk
Medlem

Hade en kollega som gick in till chefen och ställde ultimatum i stil med "jag vill ha så här mycket lön eller så slutar jag / har bättre erbjudande" - chefens ok var inte för högre lön utan för det senare. Kollegan hade inget bättre erbjudande.
Kollegan fick ta ett skitjobb.

Hahahahahahaha...

Tänkvärt !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Hade en kollega som gick in till chefen och ställde ultimatum i stil med "jag vill ha så här mycket lön eller så slutar jag / har bättre erbjudande" - chefens ok var inte för högre lön utan för det senare. Kollegan hade inget bättre erbjudande.
Kollegan fick ta ett skitjobb.

Hahahahahahaha...

Tänkvärt !

Ja en person som hotar med att sluta är inte mycket att ha kvar, så jag tror att de flesta säger det senaste.