5820K + MSI X99 SLI PLUS O/C problem i IDLE!

Permalänk
Medlem

5820K + MSI X99 SLI PLUS O/C problem i IDLE!

Jag har enbart ökat ration på Processorn från Auto (33) till 44 och kört systemet i 4.4Ghz relativt stabilt nu i c:a 10 månader. Jag har upplevt en del BSOD och plötsliga omstarter på senare tid när datorn inte är belastad och därför sänkt ned till 43 och nu senast ända ner till 40 (4.0Ghz) - Fortfarande problem!

Det märkligaste är också att om jag spelar och belastar datorn, så fungerar den i överklockat läge alltid till 100%.

Omstarter och krascher kommer när den inte är belastad!

Har ni några tips eller idéer på vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställningar på volt och voltage control?

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Msi mobo, är det ett Killernic i den ?
Hade nämligen ett liknande problem som fixades med att byta drivare till nätverkskortet.
Bluescreenviewer eller liknande hjälper ju en del när man letar strul efter Bsod..

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad har du för inställningar på volt och voltage control?

1.2V (default inställningar på allt utan cpu ratio)

Skrivet av Defender:

Msi mobo, är det ett Killernic i den ?
Hade nämligen ett liknande problem som fixades med att byta drivare till nätverkskortet.
Bluescreenviewer eller liknande hjälper ju en del när man letar strul efter Bsod..

Går ju snabbt att testa att ladda ner drivern från MSI och installera den manuellt...

Ditt tips påminde mig också om att jag tidigare hade lite kompabilitetsproblem med ett Soundblaster X-Fi efter att jag körde in Windows 10. Fick det senare att fungera, men jag ska testa att köra utan separat ljudkort..

Fick nu när jag skrev detta, problem i Windows som gjorde att jag var tvungen att trycka på strömknappen, även på 3.3Ghz!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det inte är fel på din hårdvara. Om du vill utesluta alla mjukvaruproblem, kan du ju ladda ner en live-image av ubuntu och bara köra lite utan att installera. Är det stabilt då så kan det ju vara något skit med drivrutiner isv. Om inte så kanske du bara ska köra allt på default i bios.

Själv har jag haft väldiga problem med överklickning på de msi-kort jag haft. Förvisso så har det aldrig varit några high-end kort. Tror dock att även ditt har färre vrms än konkurrenterna. Kan ju kanske vara att matningen av processorn inte pallar trycket.

Men som sagt. Testa med annan mjukvara så vi kan utesluta det innan vi börjar felsöka din hårdvara tillsammans.

Edit: Såg nu att den verkar ha lika många vrms som många andra "budget" kort i klassen. Så det kanske inte är det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag hoppas verkligen att det inte är fel på din hårdvara. Om du vill utesluta alla mjukvaruproblem, kan du ju ladda ner en live-image av ubuntu och bara köra lite utan att installera. Är det stabilt då så kan det ju vara något skit med drivrutiner isv. Om inte så kanske du bara ska köra allt på default i bios.

Mmm.. Det riktigt jobbiga i sammanhanget är att datorn kan vara stabil i flera dagar!

Dessutom extremt stabil när den körs i 4.3Ghz i de mest krävande spelen. Det är som sagt var oftast när man inte gör något, även i originalfrekvensen, som den får för sig att må dåligt.

Men du har rätt i att det bästa är ju att testa t.ex. ubuntu och försöka utesluta mjukvaruproblem!

Jag får ofta problem med watchdog:en i nvidia's grafikdrivrutiner utlöser (stop responding) och startar om drivrutinen. Kan ju också vara något relaterat till att man kör en SLI lösning..

Ju mer komplex dator man kör, desto värre problem kan man få..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag får ofta problem med watchdog:en i nvidia's grafikdrivrutiner utlöser (stop responding) och startar om drivrutinen. Kan ju också vara något relaterat till att man kör en SLI lösning..

Ju mer komplex dator man kör, desto värre problem kan man få..

Nvidias drivisar verkar inte vara så bra just nu. Jag har haft en del blåskärmar i W10 på senaste tiden som pekar på dessa.

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Medlem

Upplever datorn stabil igen utan att jag egentligen vet vad som varit orsaken till problemet. Det är detta som är det tråkiga när man desperat gör flera åtgärder samtidigt.
Förmodligen drivrutiner av något slag. Min bästa gissning är nVidia pga. @larze inlägg ovan. Deras drivers uppdateras nästan automatiskt varannan vecka via experience programmet..

Hursomhelst, nöjd igen med mitt bygge som firar ett år idag. Märkligt nog finns idag förmodligen inget bättre för samma pengar att köpa?

Min konfiguration MSI X99 SLI plus + 5820K, bios default med undantag av multiply på 43 (+30% !)

Mina dubbla MSI 970 Windforce pumpar enkelt vidare på 1466Mhz..(+25% !)

Permalänk
Avstängd

Pröva att uppdatera BIOS om det kommer tillbaka

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Upplever datorn stabil igen utan att jag egentligen vet vad som varit orsaken till problemet. Det är detta som är det tråkiga när man desperat gör flera åtgärder samtidigt.
Förmodligen drivrutiner av något slag. Min bästa gissning är nVidia pga. @larze inlägg ovan. Deras drivers uppdateras nästan automatiskt varannan vecka via experience programmet..

Hursomhelst, nöjd igen med mitt bygge som firar ett år idag. Märkligt nog finns idag förmodligen inget bättre för samma pengar att köpa?

Min konfiguration MSI X99 SLI plus + 5820K, bios default med undantag av multiply på 43 (+30% !)

Mina dubbla MSI 970 Windforce pumpar enkelt vidare på 1466Mhz..(+25% !)

finns inget kort som från MSI som har windfore-kylare... antingen menar du att det är gigabyte-kort som faktiskt har Windforce eller så är det MSI Gaming-kort. =P lite OT men ah. hoppas d löste sig med din setup!

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar