Permalänk
Medlem

Bänkdiskmaskin tallriksstorlek?

Tjena,

Jag antar att det finns några här som har bänkdiskmaskiner Jag är otroligt trött på att diska för hand och har gått i tankarna om att köpa en bänkdiskmaskin, problemet är bara att mina tallrikar är så jävla stora(29cm diameter). Vill gärna köpa en diskmaskin där allt får plats men känns som alla bänkdiskmaskiner är lika höga. Får dock inte plats med en vanlig diskmaskin.

Hur gör ni med eran disk? Hur stora tallrikar får det plats? Hur är era egna erfarenheter av bänkdiskmaskiner?

Permalänk

jag har en bänkmaskin och haft i ett par år nu dock är rymms bara tallrikar upp till 26-27cm nånting iaf det är vad jag har mellan taket och botten på korgen lite grovt mätt med en halvdassig tumstock.

har en Bosch SKS50E32EU kan för övrigt rekomendera men som sagt för låg takhöjd men tror att bänkmaskiner följer någon form av standard då de flesta jag sett har haft ungefär samma höjd.

tyvärr är det ju få tillverkare som skruver ut en maxhöjd på disken i maskinen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

I de vanliga facken 27 cm kanske. Sen har jag större som är 29-30 som får åka på andra ledden men då får det bara plats typ 3 st.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Dessvärre har det gått åt fel håll med bänkdiskmaskinerna, de gamla Electrolux/Elektrohelios maskinerna är högre än de nuvarande bänkdiskmaskinerna som är mycket lägre inuti.

Vi har en av de gamla svenskbyggda bänkmaskinerna (5-10år gammal) och tänkte titta på en ny bänkdisk för ett tag sedan.

Just det i alla nya är det löjligt låg takhöjd i, i vår gamla går det att diska stora spagettigrytan men glöm få in den i en av de nya.

Verkar som om alla tillverkare mer eller mindre är samma (idiotiska) grunddesign oavsett vad för tillverkare som står på den.

E-lux, E-Helios mot Bosch Mfl är väl i princip de två huvudvarianter som finns och där verkar Bosch aningen bättre men ändå mycket sämre än vår gamla så det blir att hålla liv i den gamla begagnade trotjänaren så länge det bara går.

Det var inga problem att få in gamla generationens maskiner ens i vår gamla ettas pyttelilla kök vi som hade kvar ett tag förut så jag fattar inte varför de måste göra dem så mycket sämre med de nya modellerna.

Det är ju inte så att man har mindre tallriksstorlek bara för att man är ett litet hushåll och i gamla maskinen går grytorna in även om man inte får plats med så mycket mer bredvid men det kan man lösa genom att köra fler omgångar. Men i nya får man inte ens in den alls.

Vi fasar för när den gamla lägger av för vi kan inte heller få in något mer än bänkdisk i vårt trånga kök och stå och handdiska fixar inte ryggen på vår låga diskbänk så nej det är inte bra som marknaden ser ut på bänkdiskfronten idag.

Blir väl tyvärr helt enkelt byta porslin till små tallrikar och durkslag istället för pastagrytan när maskinen till sist rasar.