Inbränning på helt ny mobil - ok?

Permalänk
Medlem

Inbränning på helt ny mobil - ok?

Ser att min helt nya A5, som jag använt på måttlig ljusstyrka några timmar, har några horisontella inbränningsfält.
Märks mest på grå bakgrund med rätt svag ljusstyrka inställd.
Inget enormt störande, mest att de finns där, redan!

Frågan är om detta är ok, sånt man får tåla med AMOLED, eller är det något man aldrig ska tolerera?

Rätt säker på att jag inte haft någon app igång som kunnat ge just de ränderna, så antingen har väl nån annan haft den före mig och misshandlat den innan retur, eller så är det kanske något som kan vara från fabriken...

Om det blir värre, är det något som fixas på garanti?
Eller är det som med döda pixlar, att man måste tolerera löjliga mängder för att det ska uppfyllas?

EDIT: Har en S4 Mini som klarat 2 år helt utan inbränning, så jag har ingen erfarenhet av detta!

EDIT2: Kanske ska tillägga att de 3-4 tunna horisontella fälten, runt mitten av skärmen, är ljusare!
Alltså borde allt utom de här tunna fälten vara inbrända...alternativt är det något annat som ser ut som inbränning.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Hör med stället du köpte den och säg att du vill byta, kan vara så att du fått ett måndags exemplar, annars häv köpet och handla hos nån annan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hör med stället du köpte den och säg att du vill byta, kan vara så att du fått ett måndags exemplar, annars häv köpet och handla hos nån annan.

Jo fast det är ju så lite, det är svaga fält, och syns bara om svag ljusstyrka på skärmen.
Jag tänkte att sånt kanske "alla" har utan att bry sig.
Kan ju skicka tillbaks på ångerrätt, vänta en vecka på ny mobil, och kanske få en som är värre, eller har nåt annat problem :/

Enligt denna tråd verkar i alla fall inbränningar, även rejäla sådana, ej gå på garantin!

https://www.flashback.org/t2268005

EDIT: Är ju ytterst ytterst lite, mest en antydan till 2-3 inbrända tunna horisontella fält som endast syns på jämna grå bakgrunder, eller möjligen vita med om man är uppmärksam.
Tänkte mest att om det är så när den är ny, medan min 2 år gamla S4 Mini inte fått en enda inbränning, så kanske det är ett dåligt tecken? Eller så kanske det är lugnt, vad vet jag

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Det syns ju inget alls i överkant, efter statusbaren som typ alltid är kolsvart.
Och inget efter tangentbord eller annat.
Utan bara 2-3 mycket svaga, ganska tunna, horisontella fält, lite mer uppåt mitten, vilket får mig att fundera på vad fasen som skulle kunna ge sån inbränning på de ställena.
Kanske inte ens är inbränning av användning (den är ju ny) utan någon liten ojämnhet som kan bli i produktion?

Syns mest/enbart när man scrollar, mot en ljus bakgrund som är enfärgad (och svagt ljus), men ändå lite text eller annat som rör sig så man märker att de där fälten inte hänger med upp/ned utan är fast i skärmen.
Mycket svagt alltså.
Skulle nog skämmas att gå till butik och försöka få dem att se denna lilla defekt.

Kanske bara sluta va kräsen och inse att det (nästan) alltid är nån liten defekt på en skärm.
Så länge detta inte är ett tecken på att det snabbt kommer bli värre!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Hmm, kan synas störande mycket på lite mörkare grå bakgrund, om svagare ljusstyrka inomhus.
I dagsljus och starkare ljus syns det ej, så lär ej kunna påvisa det i butik särskilt bra.
Funderar på om man ska bråka med ångerrätt, eller bara vänja sig vid detta då många ju får mer eller mindre inbränning med AMOLED, så om ett år kanske man varit nöjd med bara dessa svaga linjer/fält, oavsett om jag byter exemplar eller ej...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Sorry för spam, men fixade en bild också på "worst case" typ - botten av sweclockers mobilsida.
Syns inte så bra på bilden, men så ni förstår ungefär vad jag menar.
Någon kanske känner igen fenomenet?
En tydlig nedre linje, samt en uppåt mitten som är lite större och mer diffus, plus några fler små fält som är betydligt svårare att urskilja.

EDIT: Fixar en lite bättre bild, på nedre delen av skärmen där de skarpaste märkena är.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Det kanske jämnas ut efter ett tags användning. Tråkigt oavsett. Visste inte ens att amoled hade problem med inbränning..

Jag skulle nog inte skämts för att ta upp det i butik, om jag hade brytt mig om att göra det å andra sidan är omöjligt att avgöra utan att använda mobilen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av non_noutils:

Det kanske jämnas ut efter ett tags användning. Tråkigt oavsett. Visste inte ens att amoled hade problem med inbränning..

Jag skulle nog inte skämts för att ta upp det i butik, om jag hade brytt mig om att göra det å andra sidan är omöjligt att avgöra utan att använda mobilen själv.

Ja antingen jämnas det ut, eller också har detta ex så lätt att få inbränningar att jag kommer ha ett konstant tangentbord uppe om någon vecka...
Svårt veta, jag kan ju inte ens vara säker på att dessa horisontella fält är inbränningar, och om de är det, är det från någon annans tidigare korta användande, eller mer "inbränningar" från fabrik/tillverkning?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka som DOA.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Lämna tillbaka som DOA.

Så illa tycker du?
Eller mer faran att det är ett dåligt ex som är mycket känsligt för inbränningar?

DOA blir väl då garantiärende typ, och om de inte håller med mig blir det tråkigt/dyrt.
Testa ångerrätten däremot, om det funkar, borde va smidigare...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jag har inga linjer på min A5a. Bara att lämna tillbaka, använd öppet köp, du behöver inte nämna några defekter.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Jag har inga linjer på min A5a. Bara att lämna tillbaka, använd öppet köp, du behöver inte nämna några defekter.

Aha tack
Du har kollat som jag skriver, svag ljusstyrka och grå bakgrund, typ botten av sweclockers mobilsite?
Och ser inga horisontella skiftningar alls?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Jag har inga linjer på min A5a. Bara att lämna tillbaka, använd öppet köp, du behöver inte nämna några defekter.

Alltså nej! Detta är inte okay! Det är en reklamation inget annat!
Att lämna tillbaka det på öppet köp leder till att någon annan får problemet istället!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Alltså nej! Detta är inte okay! Det är en reklamation inget annat!
Att lämna tillbaka det på öppet köp leder till att någon annan får problemet istället!

Jo visserligen, men detta är ändå en defekt som många aldrig skulle upptäcka!
Och därför finns risken att det inte går på garanti.
Går jag till en butik med fullt ljus från taket så kommer jag inte kunna visa detta, det kommer bara synas en svag svag antydan till dessa fält.
De kommer bara skaka på huvudet.
Skickar jag ändå in för garanti så finns risken att jag får betala undersökning, och får tillbaka samma enhet igen, efter flera veckor utan mobil (min gamla är typ trasig).

Kanske finns nån samsung-butik i stan som man kan gå förbi och prata med dem.
De lär ju vara mer opartiska i frågan än Elgiganten som jag handlat hos (via webben).

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft den? Köpte du den online och det inte gått mer än 14 dagar efter att du fått telefonen så kan du ju bara skicka tillbaka den på ångerrätten och köpa ny nån annanstans. Oavsett hur litet problem det är så vill man ju inte sitta och våndas när telefonen är nyköpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Hur länge har du haft den? Köpte du den online och det inte gått mer än 14 dagar efter att du fått telefonen så kan du ju bara skicka tillbaka den på ångerrätten och köpa ny nån annanstans. Oavsett hur litet problem det är så vill man ju inte sitta och våndas när telefonen är nyköpt.

Fick hem den igår kväll!

Nä precis! Mobilen känns helt perfekt på alla sätt, och så upptäcker jag det här som liksom förstör allt
Och ger stor oro för framtida inbränningar, om den ser ut så här redan vid ankomst liksom...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Sötast

Det känns som att du gör en höna av en fjäder.

Och då menar jag inte felet på telefonen, utan all stress du har av att den är felaktig och kanske borde vara så, kanske garanti, kanske reklamation, kanske öppet köp kanske andra inte märker, kanske det bli bättre etc etc etc.

Ta det ej på fel vis, det jag menar är. Gå når till butiken, visa felen. Kräv ny/häv köp/reklamera eller hu du nu vill göra.

Du har fått en felaktig produkt, den skall bytas ut mot en ny, finns inget mer att diskutera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det känns som att du gör en höna av en fjäder.

Och då menar jag inte felet på telefonen, utan all stress du har av att den är felaktig och kanske borde vara så, kanske garanti, kanske reklamation, kanske öppet köp kanske andra inte märker, kanske det bli bättre etc etc etc.

Ta det ej på fel vis, det jag menar är. Gå når till butiken, visa felen. Kräv ny/häv köp/reklamera eller hu du nu vill göra.

Du har fått en felaktig produkt, den skall bytas ut mot en ny, finns inget mer att diskutera

Aha, haha, trodde först du menade att defekten var en "höna av en fjäder", och något man självklart ska acceptera.
Men du menar tvärtom typ

Samtidigt har jag läst på nätet i andra forum där folk sagt att inbränd skärm inte går på garanti, för Samsung.
Men det kanske är annat om den är sprillans ny.
Detta är ju inget som jag har orsakat genom felaktig användning eller liknande.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Gick till Elgigantens support. Fast ville inte släpa med mobilen utan vill hålla den i absolut nyskick, men tog med fotot ovan och visade.

Killen bakom disken, som man kan tycka borde känna till ångerrätten, sa att den inte går att tillämpa då en försegling brytits. Jag sa att "men man måste ju öppna kartongen för att kunna undersöka den", men det spelade ingen roll.

Däremot sa han att det var ett säkert garantiärende.
Även om "ränderna" är mycket svaga så ska man inte behöva tolerera någon sådan defekt på en helt ny mobil (var nåt med första veckan).
Samma med döda pixlar o.s.v.

Så jag får knalla dit med mobilen och hoppas garantin löser det...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Gick till Elgigantens support. Fast ville inte släpa med mobilen utan vill hålla den i absolut nyskick, men tog med fotot ovan och visade.

Killen bakom disken, som man kan tycka borde känna till ångerrätten, sa att den inte går att tillämpa då en försegling brytits. Jag sa att "men man måste ju öppna kartongen för att kunna undersöka den", men det spelade ingen roll.

Däremot sa han att det var ett säkert garantiärende.
Även om "ränderna" är mycket svaga så ska man inte behöva tolerera någon sådan defekt på en helt ny mobil (var nåt med första veckan).
Samma med döda pixlar o.s.v.

Så jag får knalla dit med mobilen och hoppas garantin löser det...

Rätten att öppna och "känna på varan" gäller endast distansköplagen såvitt jag vet, eftersom man i en fysisk butik oftast kan få leka med ett provexemplar eller dylikt. Trodde dock större kedjor som Elgiganten hade liknande öppet-köp rutiner som när man köper online. Vad står det på kvittot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Rätten att öppna och "känna på varan" gäller endast distansköplagen såvitt jag vet, eftersom man i en fysisk butik oftast kan få leka med ett provexemplar eller dylikt. Trodde dock större kedjor som Elgiganten hade liknande öppet-köp rutiner som när man köper online. Vad står det på kvittot?

Min är ju köpt online.
I ert bifogat elektroniskt dokument står det att man får undersöka varan, men man får ej bryta plombering på mobiltelefoner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Min är ju köpt online.
I ert bifogat elektroniskt dokument står det att man får undersöka varan, men man får ej bryta plombering på mobiltelefoner

Skickades från m.sweclockers.com

Om den är köpt online så gäller distansköplagen och du har då rätt att öppna paket etc. för att på rimligt vis undersöka varan. Det går inte att avtala bort. Kan vara en gråzon om du använde collect@store eftersom man då hämtar ut varan i butiken och då vet jag inte om det faller under distansköplagen.

EDIT: Vid köp av varor från Elgiganten.se har du som konsument på sätt som lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler närmare anger, i vissa fall rätt att frånträda ett köp (ångerrätt). Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att till Elgiganten lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag du tog emot den beställda varan (ångerfristen). Från ångerrätten undantas datorprogram samt ljud- och bildupptagningar då försegling/plombering brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t.ex. serienummer).

Dom har även 30 dagars öppet köp i butik men av nån anledning är mobiler då undantagna om plomberingen är bruten men som sagt så gäller andra regler om du köper online. Står även att du kan returnera varor köpta online i butiken så var tydlig att du köpt varan online och att du har 14 dagars ångerrätt oavsett plombering.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig kille i supporten denna gång. Han sa Samsung brukar va väldigt generösa på småfel när det är en helt ny enhet, till skillnad från Apple.
Han såg även på mitt foto att det är en ganska svag effekt, men sa ändå att det inte ska behöva vara så o de skulle kräva ny enhet av Samsung.

Han sa förövrigt också, som killen tidigare, att det ej gäller någon ångerrätt när plombering bruten

Edit: I vilket fall är ju detta den moraliskt bästa lösningen
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Mycket trevlig kille i supporten denna gång. Han sa Samsung brukar va väldigt generösa på småfel när det är en helt ny enhet, till skillnad från Apple.
Han såg även på mitt foto att det är en ganska svag effekt, men sa ändå att det inte ska behöva vara så o de skulle kräva ny enhet av Samsung.

Han sa förövrigt också, som killen tidigare, att det ej gäller någon ångerrätt när plombering bruten

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju vara bra om deras kundsupport kollade igenom distansköplagen. Till och med deras egen hemsida säger:
Du har rätt att undersöka varan i den utsträckning som krävs för att fastställa varans egenskaper eller funktion. Du kan dock bli skyldig att ersätta Elgiganten för varans värdeminskning om varan har använts eller hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Sådant prisavdrag kan uppgå till varans totala pris.

Trevligt att det verkar ha löst sig för dig iaf

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft, och har för den delen knappt hört om problem med inbränningar på mobiler. Enda exemplet jag kan komma på är HTC's One X för 4-5 år sen eller när den kom, att den hade några liknande problem med diverse inbränningar och etc.
Men i dagens läge så tycker jag det är helt oacceptabelt. Gå tillbaka till inköpsstället och hör vad dom tycker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tackar alla i tråden för all hjälp!
Kanske kan den hjälpa nån annan med i framtiden

Hade kanske kunnat tjata mig till ångerrätt, men när de ändå trodde att garantin skulle fixa detta så kändes det som en snällare lösning för alla parter.
Jag bifogade även en lapp i kartongen, med adress till exempelbilden ovan (plus kort förklarande text), som extra säkerhet.

Funderar dock på en sak till nu.
De sa att jag troligen får välja mellan ny i utbyte, eller pengar tillbaks.
Om jag väljer ny, finns det risk att jag får en "ny" från servicestället då, som egentligen är en gammal lagad?
Så att det är bättre att ta pengar, och sen köpa en ny direkt i Elgigantens butik?

Nån som vet hur det funkar?
Vill ju helst undvika strul nu, när det redan strulat en gång

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst något alls men du har ju en verkstad i Kista.

http://www.samsungservice.se/

Och detta bör gå på garanti.(Bara läst att du har inbränning vilket är ett garanti ärende)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Tackar alla i tråden för all hjälp!
Kanske kan den hjälpa nån annan med i framtiden

Hade kanske kunnat tjata mig till ångerrätt, men när de ändå trodde att garantin skulle fixa detta så kändes det som en snällare lösning för alla parter.
Jag bifogade även en lapp i kartongen, med adress till exempelbilden ovan (plus kort förklarande text), som extra säkerhet.

Funderar dock på en sak till nu.
De sa att jag troligen får välja mellan ny i utbyte, eller pengar tillbaks.
Om jag väljer ny, finns det risk att jag får en "ny" från servicestället då, som egentligen är en gammal lagad?
Så att det är bättre att ta pengar, och sen köpa en ny direkt i Elgigantens butik?

Nån som vet hur det funkar?
Vill ju helst undvika strul nu, när det redan strulat en gång

Ta pengarna och kika på lite andra telefoner samtidigt och även lite andra butiker.
För i värsta fall så visar det sig att du får samma telefon i händerna igen då vissa butiker ställt ut returvaror som nya igen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Upptäckte något intressant!
Nåväl, lite intressant i alla fall

Kikade på min surfplatta, som lär ha typ samma generation AMOLED, men bra mycket högre upplösning.
På den ser jag också svaga horisontella fält, men de är mycket svagare och inget jag hade upptäckt utan att leta.
Så antagligen är detta något fenomen som förekommer på nyare AMOLED från Samsung, men det gäller att se upp så man inte får ett ex där det är så framträdande att man faktiskt stör sig på det vid vanligt användande (i svagt ljus visserligen, men det har man ju rätt ofta, särskilt vintertid).

Har inte fått nån ny A5 i utbyte än, blir väl nästa vecka.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Noterar att CDON har samma skrivelse som Elgiganten, att man ej får öppna plomberade varor (vilket mobiler nuförtiden verkar vara) och undersöka, för då ryker ångerrätten.
Även fast detta (tydligen?) inte följer gällande lagstiftning.
Lite märkligt...

Citat:

Om en vara har förseglats får Kunden inte bryta förseglingen om denne vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen. Med försegling avses även teknisk plombering (exempelvis serienummer).

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)