DAC?! Tre bokstäver som inte säger mig så mycket....

Permalänk

DAC?! Tre bokstäver som inte säger mig så mycket....

Hallå!

Jag sitter i planer på att införskaffa mig ett par nya hörlurar av modellen sennheiser HD650. De kommer att användas till datorn och jag kommer också att sätta på en mod-mic för att nyttja dem som headset.

Det jag nu sitter och funderar över vad är för typ av DAC jag bör skaffa, för så som jag har förstått det, om man lägger pengar på lite dyrare hörlurar så är det också värt med DAC. Jag vet dock knappt vad det är eller vart jag bör börja leta. Jag kikade lite på prisjakt och hittade dessa två som är väldigt snarlika till en bra peng.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1089008

Det är ju dock tänkt att den kommer att ligga framme på skrivbordet så en bonus vore om det är ett estetiskt tilltalande yttre, så att säga. Men jag antar att man också får vad man betalar för. Har tänkt ett pris på runt 1500:-, men hellre runt 1000:-. Det är ju lättare att önska sig i julklapp ^^

Tack på förhand! // Jimmy

Permalänk
Medlem

Digital Analog Converter - kort sagt är det ett ljudkort, med förhoppningsvis lite bättre förstärkare o signalbehandling än det du har i datorn.

Jag vet att många komma skälla på mig, men IMHO så duger att bra/ok ljudkort i datorn långt. Har man problem med nät-brum och dålig jord i datorn, så kommer en DAC / eller ett externt ljudkort att hjälpa.

// LZ

Permalänk

Det du har länkat till är hörlursförstärkare, vilket absolut rekommenderas till ett par HD650.

En Dac = Digital analogue converter. Den ser till att konvertera en digital ljudsignal till analogt. Det finns grejer som gör båda. Typ Pro-Ject Headbox S USB.

HD650 kräver mycket kraft, jag skulle inte rekommendera headbox till en sådan. Visst, det kommer låta men lite mer pulver vore inte fel. Typ en Ojective 2.

Ett annat tips kan vara att kolla på andra lurar som inte är lika kräsna. Tex Audio technica M50X eller kanske sony MDr1A. Givetvis är 650 bra lurar, men långt ifrån dom enda som är värda att köpa.

Glömde att lägga till USB efter Headbox S, stor skillnad :)
Permalänk
Medlem

Det beror på vem du frågar, jag har fortfarande inte velat byta ut mina och då har jag varit på jakt efter mycket dyrare alternativ men som inte har spelat mycket bättre för att jag tycker det ska vara värt att betala flera gånger mer.
Frågar du mig så är hd650 riktigt mysiga hörlurar sen kan andra säga vad dem vill hd650 är de ända jag skulle välja i det prissegmentet, alla tycker olika
Sen spelar m50x och hd650 inte i samma liga, har inte prövat sony hörlurar men de är väl mer riktade åt bassheads som jag har förstått?

Dessutom finns reservdelar att köpa precis som med beyer och akg om något skulle gå sönder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som sagt, en dac konverterar digitalt ljud till analogt, och en förstärkare förstärker ljudet så att mer tungdrivna hörlurar får tillräckligt med kräm, typ.

Kör med en magni 2 uber och en modi 2 uber från schiit, funkar kalasbra.

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Dragonfly. Helt suverän lite apparat. Smidigt att ha med sig överallt. Billig. Funkar jättebra med mina QC25. Nu vet jag iofs inte om dina lurar är mer tungdrivna men borde väl funka med dina också.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2399328

Permalänk
Skrivet av Efta:

Kör med en magni 2 uber och en modi 2 uber från schiit, funkar kalasbra.

Tack för tipset. Men är det inte lite mycket prylar för att stoppa in ett par hörlurar i datorn?

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Vill slå ett slag för Dragonfly.

Såg väldigt smidigt ut, men står den sig verkligen mot en "riktig" DAC? Noterade också att det är ett 3,5 mm uttag och vist är det så att hd650 är en 6,3 mm plugg? Det går förvisso att använda en konverterare, men Blir det någon skillnad i ljud beroende vilken typ av plugg som används?

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Ett annat tips kan vara att kolla på andra lurar som inte är lika kräsna. Tex Audio technica M50X eller kanske sony MDr1A. Givetvis är 650 bra lurar, men långt ifrån dom enda som är värda att köpa.

Jag har dock bestämt för ett par hd650 då jag verkligen tycker att de är extremt sköna och gillar den öppna modellen på kåpa etc etc. Men tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Tack för tipset. Men är det inte lite mycket prylar för att stoppa in ett par hörlurar i datorn?

Sennheiser HD650 behöver en förstärkare för att låta bra, då de är tungdrivna. Dessutom "förtjänar" de en separat dac eftersom de är så bra så kommer det märkas skillnad mot mer enkla, integrerade digitalomvandlare. Annars får du allt ta och köpa ett par sämre hörlurar

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Typ en Ojective 2.

Den såg faktiskt riktigt nice ut. Väldigt avskalad och snärtig så att säga. Då är det bara en 3,5 mm till 3,5 mm sladd mellan dator och DAC och en nätsladd för ström som behövs alltså? Och så 6,3 mm uttag direkt i DAC'en.

Permalänk
Medlem

Om du kopplar in dina hörlurar med 6.3mm eller 3.5mm kommer inte att påverka det minsta. Att köra med både DAC OCH hörlursförstärkare är att rekommendera om du vill ha det att låta så bra som möjligt. Det som oftast rör till det är att i många fall är dessa enheter kombinerade i en och samma låda, men det är egentligen två olika saker med två helt olika uppgifter att utföra.

Dessa två komponenter sitter redan i ljudkortet på ditt moderkort. Anledningen till att man köper externa grejer är helt enkelt för att det låter bättre. Beroende på framförallt högtalaren/hörluren väsentligt bättre. En jämförelse kan vara diskreta grafikkort. Det finns redan en grafikkrets inbyggd i processorn, men man kör nästan alltid med ett diskret kort ändå för att helt enkelt få ut mer prestanda.

Hoppas att jag har bringat lite klarhet i ämnet för dig. Fråga på annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Hallå!

Jag sitter i planer på att införskaffa mig ett par nya hörlurar av modellen sennheiser HD650. De kommer att användas till datorn och jag kommer också att sätta på en mod-mic för att nyttja dem som headset.

Det jag nu sitter och funderar över vad är för typ av DAC jag bör skaffa, för så som jag har förstått det, om man lägger pengar på lite dyrare hörlurar så är det också värt med DAC. Jag vet dock knappt vad det är eller vart jag bör börja leta. Jag kikade lite på prisjakt och hittade dessa två som är väldigt snarlika till en bra peng.

Det är ju dock tänkt att den kommer att ligga framme på skrivbordet så en bonus vore om det är ett estetiskt tilltalande yttre, så att säga. Men jag antar att man också får vad man betalar för. Har tänkt ett pris på runt 1500:-, men hellre runt 1000:-. Det är ju lättare att önska sig i julklapp ^^

De du länkat till är hörlursförstärkare.
Ska det vara (det jag kallar) en DAC ska den ha en digitalt ingång. För att fungera som ett extern ljudkort ska det vara USB typ 2. USB typ 2 ingången ser oftast ut som USB-ingången på en printer eller extern hårddisk.
De DACar som endast drivs från USBn (ingen extern strömmatning) är nog för klena för att göra dina HD650 rättvisa.
I din budjet finns det några at Fiio modeler, tex Fiio E09K. Har inte lyssna på dem själv men de har fått bra kritik.

Visa signatur

Stationär: W10 | Define R5 | ASUS Z170-A | i7 6700K | Hyper 212 Evo | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 32GB | ASUS Strix GTX 970 | 950 Pro 256GB | 850 Evo 250GB | WD Black 3TB | EVGA G2 850W
2-1: SP4 | i5 | 8MB | 256GB
Ljud: Denon PMA-50 | Wharfedale Diamond 121 | HD540 Gold | Bose SoundTrue Ultra | Porta Pro | MDR 10RC | Auralex Mopads

Permalänk
Medlem

Om du vill ha internt ljudkort (DAC) för dessa hörlurar rek jag Asus Essence serie (st, stx, stx2). För externa O2 som tidigare har tagit upp, samt kanske Asus serie också (inte testat men ser intressant ut).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

ASUS ESSENCE STX är rena drömmen, kan varmt rekommenderas.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Den såg faktiskt riktigt nice ut. Väldigt avskalad och snärtig så att säga. Då är det bara en 3,5 mm till 3,5 mm sladd mellan dator och DAC och en nätsladd för ström som behövs alltså? Och så 6,3 mm uttag direkt i DAC'en.

Det följer med en 6,3 till 3,5 när du köper hörlurarna så du behöver inte tänka på det.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på en sån här, tyvärr är köpet avslutat :/
https://www.massdrop.com/buy/massdrop-o2-odac

Permalänk
Medlem

En DAC har per definition ingen förstärkning av signalen, den bara omvandlar en digital signal (ettor och nollor) till en analog signal.

En bra DAC är alltid en bra grund i sin anläggning och det är något man bör ha oavsett om man använder hörlurar eller högtalare. En hörlursförstärkare kan vara bra att ha till nästan alla lurar, speciellt t.ex HD650 som är ganska trögdrivna. Som tidigare nämnts så är O2+ODAC prisvärda grejor men dom ligger lite utanför din budget tyvärr.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Magni & Modi "Uber" är det enda du behöver äga i hela ditt liv, oavsett hörlursval. Du vill alltid ha ut så ren signal som möjligt från både DAC och förstärkare, vilket båda levererar. Det finns många andra alternativ som är dyrare, men verkligen inte bättre, ofta är det då färgat ljud man betalar för, alternativt lyxkomponenter som inte tillför något mer än till priset tyvärr.

Men sen finns det dom som gillar färgat ljud och vill lägga pengar på rörförstärkare osv osv. Själv förstår jag inte meningen, men det är för att jag vill höra musiken så som den var tänkt att höras.
Missförstå mig inte, rörförstärkare är underbart, till exempelvis elgitarrer, då man vill skapa ett fläskigt ljud, live eller för inspelning.
Men när det är inspelat ska det såklart återges så naturligt som möjligt och inte färgas ytterligare en gång.

Välkommen till ljudvärlden! Där alla tycker precis jävla olika...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Såg väldigt smidigt ut, men står den sig verkligen mot en "riktig" DAC? Noterade också att det är ett 3,5 mm uttag och vist är det så att hd650 är en 6,3 mm plugg? Det går förvisso att använda en konverterare, men Blir det någon skillnad i ljud beroende vilken typ av plugg som används?

Vet inte om konverterare påverkar ljudet ngt borde inte göra det tycker jag. Enda jag prövat är Dragonfly så kan inte jämföra med andra alternativ. Lyssnade på den på hifiklubben och tyckte den lät kanon. Läste på nätet innan om hur den blivit hyllad i recensioner och jag förstår varför. Är dock ingen audiofil direkt så finns säkert bättre grejor där ute. Däremot tvivlar jag på att du kommer hitta ngt som är smidigare och billigare. Just fördelen att man kan ha med den överallt gör att jag verkligen gillar den. Samt priset då såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

ASUS ESSENCE STX är rena drömmen, kan varmt rekommenderas.

Måste fråga ni som rekommenderar ljudkort, hur uppdateras dessa med drivrutiner? Verkar som samtliga ljudkort från Asus och Creative är väldigt gamla. Uppdateras dessa fortfarande så det funkar under windows 10 osv t.ex.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Hallå!

Om jag vore du skulle jag kollat på någon av dessa AMP/DAC-lösningar: https://www.youtube.com/watch?v=vlXW20ptu7E

Samt kika på Philips Fidelio X2-lurar! Riktigt bra för pengen, samt 700:- rabatt om du är silver-"rank" på Webhallen. Tycker att de har "roligare" ljud än Sennheisers HD650 (Dock personlig preferens!)

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Jag har ett par HD 650 och kan varmt rekommendera O2+ODAC combon.

Alternativ 1 alla uttag på baksidan förutom hörlursuttaget. Däremot lite dyrare än alternativ 2
http://www.headnhifi.com/amplifiers/O2-ODAC-fully-modded
Alternativ 2
http://www.headnhifi.com/amplifiers/o2-odac-combo

Beställ isåfall med weekly mail så att du slipper moms och tull

Permalänk
Medlem

En DAC (Digital Analog Converter) sitter i allt du kan tänka dig av IT utstyr som omvandlar digital signal till ljud. I modern benämmning har man börjat använda DAC som ett uttryck på lite mer högklassade produkter där DACen är av "hifi" kvalitet.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Måste fråga ni som rekommenderar ljudkort, hur uppdateras dessa med drivrutiner? Verkar som samtliga ljudkort från Asus och Creative är väldigt gamla. Uppdateras dessa fortfarande så det funkar under windows 10 osv t.ex.?

Jag har ett Sound Blaster Zx och det stöds fortfarande i 8, 8.1 och 10.
Kan dock inte påstå att jag direkt uppdaterar drivrutinerna ofta, utan mest bara standard drivrutinen för att få den att funka.

Permalänk

Så om jag har förstått det hela rätt så behöver inte en hörlursförstärkare och DAC vara en och samma pryl utan det är egentligen två olika saker, men som i vissa fall är kombinerade med varandra. Shiit lösningen är ett exempel där det är två olika saker och O2+odac prylen är en kombination av de båda?

Gäller det också dessa två produkter?

https://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo-revb/
https://www.jdslabs.com/products/35/objective2-headphone-ampl...

Om det är så så är det en kombination av båda som jag är ute efter, förstärkare och DAC i samma. Och då har jag märkt att priset sticker iväg en aning, men men.... Vad är väl livet om man inte skaffar på sig lite smutta prylar

Permalänk
Rekordmedlem

Hörlursförstärkare, dac och ljudkort är olika saker, ibland kombineras de, ibland inte, så skilj på det så blir det rätt och lättare att diskutera.

Dacen omvandlar enbart "åt ett håll", ett normalt ljudkort innehåller alltså flera dacar men även minst en ADC eftersom det har analoga ingångar, ljudkortet har dessutom ofta även någon form av mikrofonförstärkare (ofta med en bias eller fantommatningsenhet) och ibland även en mixer och hörlursförstärkare.

För att spela upp ljud i hörlurar går det bra med bara en dac och hörlursförstärkare men det går inte att ansluta ett headset eller mikrofon i så fall utan det är bara för uppspelning.

Man kan däremot ansluta mikrofonen separat via ett ljudkort eller använda en usbansluten mikrofon oberoende av dac/hörlursförstärkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkelized:

Så om jag har förstått det hela rätt så behöver inte en hörlursförstärkare och DAC vara en och samma pryl utan det är egentligen två olika saker, men som i vissa fall är kombinerade med varandra. Shiit lösningen är ett exempel där det är två olika saker och O2+odac prylen är en kombination av de båda?

Gäller det också dessa två produkter?

https://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo-revb/
https://www.jdslabs.com/products/35/objective2-headphone-ampl...

Om det är så så är det en kombination av båda som jag är ute efter, förstärkare och DAC i samma. Och då har jag märkt att priset sticker iväg en aning, men men.... Vad är väl livet om man inte skaffar på sig lite smutta prylar

Jo, en vettig DAC kostar omkring tusenlappen i alla fall och en vettig hörlursförstärkare ungefär samma den med.
Rekommenderar dock inte att köpa från JDSlabs, blir en massa extra avgifter om du ska beställa från USA. Det är bättre att beställa från t.ex Headnhifi men se till att du väljer weekly priority shipping så du slipper moms och tullavgifter. Var dock beredd på att det kan dyka upp en avgift på ~100kr från din bank vid utlandsbetalningen, det blev så för mig sist jag beställde därifrån.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hörlursförstärkare, dac och ljudkort är olika saker, ibland kombineras de, ibland inte.

Hur kommer det sig att den absoluta majoriteten verkar föredra en separat förstärkare/DAC istället för att skaffa ett bra ljudkort och stoppa in i datorn som enligt mig verkar vara en smidigare lösning? Speciellt med tanke på att det också behöver finnas en mikrofoningång.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jurkelized:

Hur kommer det sig att den absoluta majoriteten verkar föredra en separat förstärkare/DAC istället för att skaffa ett bra ljudkort och stoppa in i datorn som enligt mig verkar vara en smidigare lösning? Speciellt med tanke på att det också behöver finnas en mikrofoningång.

Datorns störnivå är enormt hög och det gör att ljudkort måste skärmas enorm noga för att störningarna inte ska höras, de blir helt enkelt väldigt dyra om de ska låta riktigt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.