Permalänk
Medlem

Tv hz fråga

Har en ny Samsung 4k tv.
Kollar jag youtube genom datorn eller direkt med tv appen. Så brukar det märkas att de blir små hack då och då som är mkt irriterande.
Verkar dock inte fula sig när dom skrivit på rubriken att det är 60hz. då funkar det fint..

Kör jag Hd film lagrad på SSD disken via Vlc till tvn där blir det samma små hack ganska ofta.

har prövat ändra på datorn olika 60-59-30-24 osv men ingen förbättring på den fronten.

Hur ska man få allt synkat så man slipper sånt?

Permalänk
Bildexpert 📺

Hack från att frekvenserna inte går jämnt upp ger ett tydligt konstant hackande hela tiden. Det märks att exempelvis panoreringar inte flyter jämnt. Till exempel klassikern med 3:2-judder. Filmen inspelad i 24 fps, uppspelning i 60 Hz. Varannan bildruta repeteras tre gånger. De andra två gånger. Flytet blir ojämnt.

Hack då och då betyder att något stör uppspelningen. Det kan vara källan, att datorn inte kan hålla uppspelningen konstant. Till exempel att någon bakgrundsprocess stör eller så enkelt som dåliga källfiler.

Hack då och då orsakas också av bildinterpoleringen som är påslagen direkt ur kartong på så gott som alla nya TV-apparater. Nackdelen (till viss mån) är att när du stänger av interpoleringen tappar du det mjuka flytet. Men du slipper småhackandet som uppstår när interpoleringen misslyckas.

Permalänk
Medlem

-

@Laxpudding:

Ok så det går inte att få den funka korrekt utan försämra allt? :S
är det samma på alla nya tv eller just för den har 4k eller är av märket samsung?.
Slipper man det om man köper dyrare tv?

Permalänk

Är samma med alla tvapparater med interpoleringen på tyvärr.

Dock så märker jag ingen större skillnad om jag har det igång eller ej.
Prova å se om du märker någon skillnad är ganska personligt om man märker av om det är igång eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av boeese:

@Laxpudding:

Ok så det går inte att få den funka korrekt utan försämra allt? :S
är det samma på alla nya tv eller just för den har 4k eller är av märket samsung?.
Slipper man det om man köper dyrare tv?

Till att börja med så tycker jag att du ska stänga av alla former av bildinterpolering. Artefakterna är ofta olidliga, plus att display lag blir rätt högt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Jag märker tydligt när man stänger av den, inget jag vill köra utan.. Anledning att man köpte ny tv var ju delvis för flytet och den fina bilden.
Testade köra en hd fil från datorn, "big bang theory". Och repeterade där jag såg att ett hack uppstod.
inte varje gång som den laggade till, så de e ju tevens fel då men tycker det e dåligt att den inte klarar förbättringen felfritt under längre stunder.

Permalänk
Medlem

Jag har samma fenomen när jag kör med VLC, men det fungerar mycket bättre med XBMC/Kodi.
Du bör testa dessa också tycker jag.

Visa signatur

6700K@4.6Ghz@1.365V, Noctua NH-D14, MSI Z170A M7, MSI GeForce 1080Ti

Permalänk
Medlem

Som skrubban skriver ovan, jag är personligen väldigt känslig gällande både bild & ljud så se till att du kör Kodi och sätt in dig i hur inställningarna fungerar så kan du få riktigt bra bild OCH ljud.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag var i din sits för bara ett par veckor sedan.
Hade precis uppgraderat från en gammal plasma och jag blev otroligt besviken när jag kopplade in min nya 4k tv i datorn.
Inputlag så inåt skogen och hackig bild, allting sög och det kändes som om man hade kastat pengar isjön.

Hur löser man problem?
Jo du börjar med att slå på game mode.
Du går in i MENU därefter går du ner till SYSTEM för att sedan gå in i GENARAL, där slår du på GAME MODE.
Efter det måste du definera den hdmiporten du använder för PCn till GAME. Det gör du genom att klickka på SOURCE snappen på din fjärrkontroll. Du väljer sedan din hdmi uppkoppling och väljer EDIT DEVICE TYPE, där går du ner i listan och väljer GAME.

Om du har en model som är över 6200 så bör du även slå på UHD color vilket du gör under:
PICTURE>PICTURE OPTIONS>HDMI UHD COLOR.

Lycka till!

Mvh Vaoen

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem

Jag hade en Sony kd-55x9005C (4k) där man också såg lite hack i början. Det gick att få bort med ovan föreslagna metoder. Dock led den även av clouding så den åkte tillbaka till butiken.

Visa signatur

Intel 9900K, Asus Maximus XI Hero (Z390), G. Skill 2x16 Gb Ram 3200 MHz CL16 (DDR4), ASUS 980Ti Strix 6 Gb, Corsair HX 750W, M.2 Samsung 970 EVO Plus (1 Tb), Fractal Design Define R6 TG, ASUS 27" ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Denna gången prövade jag MPC-HC med V-sync och accurate Vsync på.
Kombinerat med SVP inställt på Max smoothness.

Då funkade det till 100% inga konstigheter

Testade också slå på tevens motion funktion och stänga av SVP.
Då kom Lagget som vanligt tillbaka med sekunders mellanrum.
Teven som inte hänger med att använda funktionen felfritt då asså?

Synd bara det inte funkar på streaming över internet ? :S

Permalänk
Bildexpert 📺

Finns inga TV-apparater som gör detta felfritt utan det uppstår hela tiden småfel. När du interpolerar via datorn har du en hel annan beräkningskapacitet tillgänglig. Förutsättningarna är helt bättre. TV:n måste göra samma jobb i mer eller mindre realtid med vad som i jämförelser är väldigt enkel hårdvara.

Permalänk
Medlem

SVP är ju väldigt trevligt tycker jag också, använder det alltid i vardagsrummet. Till er som kanske inte kände till det så släpps SVP 4 i fullversion idag.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Okej men testade idag köra via Usb en Mp4 fil (mad max). Och lät teven använda funktionen. Vart förvånad att det funkade mycket bättre då kunde inte se den typen av lagg även om jag stirrade noga.
Undra hur det kommer sig? måste väl då gå ställa in på datorn så det inte fukkar hela tiden?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det skiljer sig på kvaliteten på källmaterialet och även vilken typ av rörelser som sker i bild. Storfilm tenderar ofta att ha ganska statiska scener med rörelser som är enkla att förutspå. När både kamera och motiv rör sig godtyckligt i alla led brukar de här kretsarna få svårt att hänga med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boeese:

@Rouge of Darkness:

Jag märker tydligt när man stänger av den, inget jag vill köra utan.. Anledning att man köpte ny tv var ju delvis för flytet och den fina bilden.
Testade köra en hd fil från datorn, "big bang theory". Och repeterade där jag såg att ett hack uppstod.
inte varje gång som den laggade till, så de e ju tevens fel då men tycker det e dåligt att den inte klarar förbättringen felfritt under längre stunder.

Du har nog tyvärr missförstått när interpoleringen ska användas. Vid panoreringar, annars aldrig. Flytet? Ser ju tyvärr onaturligt ut. Att det också ökar input lag är dåligt.

Alla bildförbättringsgrejor ska slås av. Sen justerar man färgerna, klart.

Permalänk
Medlem

@Dreas89:

själv föredrar jag så hög fps som möjligt, på spel som film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boeese:

@Drevet:

själv föredrar jag så hög fps som möjligt, på spel som film.

Det är ju inte riktiga bilder. Stor skillnad på flyt när det är riktiga bilder.

Permalänk
Medlem

@boeese:

Hög fps i film?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Strunt samma det ser nice ut iaf