Permalänk
Inaktiv

Crafting [Fallout 4]

Någon som vet hur det är tänkt att man ska göra? Nu är det bara en enda röra med dåligt UI.
Vad jag är ute efter är att ha en gemensam "pile" där jag lägger allt från min inventory som jag inte behöver och som därefter kan användas till _all_ crafting. Som det är nu har jag en för armor, en för vapen, en för stuctures osv?

Permalänk
Medlem

Jasså? Jag trodde allt som du dumpade i workshoppen i en "stad" (jag har bara testat i Sanctuary än så länge) är användbart i alla crafting-stationer i den staden. Stämmer inte detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jasså? Jag trodde allt som du dumpade i workshoppen i en "stad" (jag har bara testat i Sanctuary än så länge) är användbart i alla crafting-stationer i den staden. Stämmer inte detta?

Precis.
Jag dumpar alla material i arbetsbänkarna som finns i Sanctuary. Enklast att ha allt samlat på ett ställe när man vill crafta osv..

Sen bredvid arbetsbänken har jag byggt ett kassaskåp i marken som jag samlar vapen, armor i osv..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweDragon:

Jasså? Jag trodde allt som du dumpade i workshoppen i en "stad" (jag har bara testat i Sanctuary än så länge) är användbart i alla crafting-stationer i den staden. Stämmer inte detta?

Jo det stämmer tydligen, jag som hade fel och såg helt fel saker.

Hittade två enkla guider på Steam som förklarar det hela.

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=5521448...

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=5514568...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:) Det finns ju olika typer av crafting-stationer av tillexempel weaponsmith och armorsmith, alltså stationerna ser olika ut. Är det någon som har koll på om dem är olika bra eller om det bara är utseende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stegen94:

Lånar tråden lite:) Det finns ju olika typer av crafting-stationer av tillexempel weaponsmith och armorsmith, alltså stationerna ser olika ut. Är det någon som har koll på om dem är olika bra eller om det bara är utseende?

Det är bara utseendet som är annorlunda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Du kan senare kombinera "inventoryn" av all byarnas workshop när du har local leader perken. Genom i workshop menyn designera en ledig bybo till supply line.

Bara gå in i workshop läget. Titta på en bybo du vill designera. så borde tillvalet Supply line dyka up i botten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stegen94:

Lånar tråden lite:) Det finns ju olika typer av crafting-stationer av tillexempel weaponsmith och armorsmith, alltså stationerna ser olika ut. Är det någon som har koll på om dem är olika bra eller om det bara är utseende?

Jag tror det är enbart kosmetisk skillnad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ett tips är att dumpa all junk på marken i sin settlement och sen gå in i "settlement construct mode" eller vad det nu heter (V knappen) och sen scrappa all junk man har, Då bryter man ner det i sina komponenter.
Man kan även scrapa andra saker i sin settlement för en nästan obegränsad tillgång på rubber, wood, steel och concrete

En annan sak jag upptäckte igår är att man kan laga till adhesive av grönsaker i en cooking station, (i utility kategorin i cooking station)
Bara att odla massa grönsaker i sin settlement för obegränsad tillgång till adhesive.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Vad har man settlements till? nåt som behövs för mainquesten?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Vad har man settlements till? nåt som behövs för mainquesten?

"Mainquest" vad är det?

Nej, man behöver inte aktivt engagera sig i en settlement för att köra mainquest (Vad jag har märkt hittills).
Det finns ett uppdrag att hjälpa en liten grupp att etablera sig, men vet inte om den är inbakad i mainquest direkt.

EDIT:
En settlement används för att skapa en stad precis efter dina egna behov, du har allt som du vill ha där och behöver inte leta efter ställen att göra armor eller vapen på. Du kan även ha trade-route för att ha tillgång till vapen och merchants. Kort och gott en egen stad där du bestämmer.

Visa signatur

NZXT H440W NE, Sabertooth z97 Mark S, 4690K, 32GB, 500Gb + 4TB, 1070, 25" 1440, QPAD QH90 + MK90

Tema - Vitt

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelet behöver en bättre tutorial för crafting.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Dumpa allt på backen i en "settlement" där du kan bygga. Sedan öppna byggmenyn och "scrappa" allt. UI är rätt kass ja, så tills man kan scrappa all i en viss grupp så får du göra så. Har iaf inte hittat något annat sätt. Scrappa ofta så slipper du 1000 saker åt gången. Små objekt som cigaretter är inte kul att scrappa. Brukar köra på E och R. Om du har större händer gör på R och Enter så slipper du bygga massor med saker av misstag när du scrappar.

Permalänk
Medlem

Varför tycker ni att det är en bra idé att skrota allt manuellt? Det skrotas väl automatiskt om det behövs. Jag dumpar bara allt skräp som det är i stationerna.

@Stegen94 Den ena är för rustning och den andra för vapen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Precis, tydligen så tar den bara junk komponenter som finns i workshop, och använder du en med fuel men även har andra komponenter så skall tydligen de resterande hamn i en osynlig cache som sedan uppdateras så du inte förlorar något.

Så verkar inte finnas någon specifik anledning att manuellt "scrappa" junk saker. Jag har inte spelet själv, men verkar inte vara så komplicerat att bygga, inte ett perfekt system men bättre än ingenting.

Permalänk
Medlem

Bara att dumpa i workshop eller annan station, man tjänar inget på att scrapa allt manuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Bara att dumpa i workshop eller annan station, man tjänar inget på att scrapa allt manuellt

Skickades från m.sweclockers.com

Förklara tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Förklara tack.

Du ställer dig framför en crafting station och trycker på "R", sen dumpar du alla brödrostar, bordsfläktar och annat skräp där. Stationen tar hand om "scrapingen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Du ställer dig framför en crafting station och trycker på "R", sen dumpar du alla brödrostar, bordsfläktar och annat skräp där. Stationen tar hand om "scrapingen".

Har stashat allt i stationen men den scrappar inget, så har fått göra det manuellt. Redan spelat i över 15 timmar och har inte märkt någon extra funktion för att scrappa allt automatiskt. Kanske du kan förklara lite mer?

Permalänk
Medlem

1. Den här myten med att man förlorar på att låta spelet återvinna saker åt en är just det - en myt. Bara för att det inte talar om för dig att de delar av t.ex. en kaffebryggare som man inte använder går tillbaka i ditt förråd så betyder inte det att det inte sker. Reddit har konstaterat detta sedan länge, men är man skeptisk kan man pröva själv.

2. Härav är det fullständigt onödigt att kasta ut saker på marken och skrota sakerna manuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Har stashat allt i stationen men den scrappar inget, så har fått göra det manuellt. Redan spelat i över 15 timmar och har inte märkt någon extra funktion för att scrappa allt automatiskt. Kanske du kan förklara lite mer?

Spelet återvinner inte material ur skräpet förrän du vill bygga något. När du placerar ut eller bygger något får du upp en bekräftelseruta - i den rutan står sedan vilket skräp som kommer användas för att få ut de delar som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arditi:

Spelet återvinner inte material ur skräpet förrän du vill bygga något. När du placerar ut eller bygger något får du upp en bekräftelseruta - i den rutan står sedan vilket skräp som kommer användas för att få ut de delar som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för beskrivningen, nu är det mycket mer klart. Blir att testa sen då när jag behöver crafta något

Antar då att det fungerar oavsett vad du craftar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Tack för beskrivningen, nu är det mycket mer klart. Blir att testa sen då när jag behöver crafta något

Antar då att det fungerar oavsett vad du craftar.

Yup

Det enda negativa jag märkt med spelet är banne mig att mycket förklaras väldigt dåligt om ens alls. Beställt guiden nu iaf så ser väl om man missat något annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon nytta med att ha flera settlements? Visst det ger pengar och alla kan dela på samma
inventory men något annat? Får man en speciell quest, items eller något om man lägger ner lite tid på byggandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Yup

Det enda negativa jag märkt med spelet är banne mig att mycket förklaras väldigt dåligt om ens alls. Beställt guiden nu iaf så ser väl om man missat något annat

Skickades från m.sweclockers.com

Vart kan man beställa guiden och hur mycket försvinner från kontot?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pompaz:

Vart kan man beställa guiden och hur mycket försvinner från kontot?

Tack på förhand

Kanske är denna?
http://www.webhallen.com/se-sv/spel/ovrigt/225838-fallout_4_v...

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Jag tycker menysystemet är helt horribelt dåligt. Det känns som att Bethesda fick bråttom att knåpa ihop något precis innan release. Jag hoppas det kommer någon mod som fixar till det snart.

Annars är spelet fantastiskt bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Black Pearl PSU: Corsair HX 850W MoBo: Asus Z97-A CPU: Intel Core i5 4690K @ 3,9Ghz RAM: 16GB DDR3 Kylning: Noctua NH-U12 S GPU: GeForce® GTX 560 Ti 2048MB "Phantom"OS: Windows 10 x64.

Permalänk
Medlem

Går att köpa digitalt också, va beredd på att det är över 200 (Typ 286) sidor i en PDF dock.

Permalänk

@Growth: Bättre att gå till en workbench tryck på transfer och sedan tryck på T för att lägga över allt Junk man har, den kommer sedan scrapa efter behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Jo det stämmer tydligen, jag som hade fel och såg helt fel saker.

Hittade två enkla guider på Steam som förklarar det hela.

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=5521448...

http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=5514568...

Men suck jag som sprungit runt med allt på mig! haha

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|