Kära Sweclockers, hjälp mig bygga en dator!

Permalänk

Kära Sweclockers, hjälp mig bygga en dator!

Jag har nu planerat att köpa en ny dator, men kan ingenting om delar. jag letar efter en decent/bra gaming-dator för runt 13000-14000.
Det är värt att nämna att jag redan har en bra 256GB SSD-hårddisk.

Jag har övervägt det rekommenderade paketet från sweclockers som finns på webhallen, men ville höra vad folk som är bättre än mig på detta har att säga.
(rekommenderade paketet: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/222877-a...

Permalänk
Skrivet av Manacactus:

Jag har nu planerat att köpa en ny dator, men kan ingenting om delar. jag letar efter en decent/bra gaming-dator för runt 13000-14000.
Det är värt att nämna att jag redan har en bra 256GB SSD-hårddisk.

Jag har övervägt det rekommenderade paketet från sweclockers som finns på webhallen, men ville höra vad folk som är bättre än mig på detta har att säga.
(rekommenderade paketet: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/222877-a...

fast vem kan ha rekommenderat den datorn detta är ditt första inlägg?
rent erfarenhetsmässigt så är alltid märkesdatorer ett nerköp mot dom byggda av inet eller komplett.
ett sämre moderkort,nätagg,chassi Windows som är bundet till just den datorn osv.

inet har montering av X komponenter, med Windows blir det lite av ett dilemma, vill du ha en Retail version & lära dig göra en installation eller vill du betala 1200kr för en som är bundet till den datorn.
http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dato...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Manacactus:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8754617/2015-11-12

Denna här är bättre samt ger dig möjligheten att överklocka

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk

utan ssd / hdd kommer han ingenstans.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

utan ssd / hdd kommer han ingenstans.

Det är värt att nämna att jag redan har en bra 256GB SSD-hårddisk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Skrivet av DHW:

Det är värt att nämna att jag redan har en bra 256GB SSD-hårddisk.

vad har din ssd med Johanjulmust dator att göra ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Detta ser ju bra ut i mina ögon. Men är det värt att lägga ner lite mer pengar för att få tag på en i7? och kan jag använda min gammla licence för windows 7 och uppgradera den till windows 10?
har även inte hört mycket om radeon kort. Finns det en anledning att välja det över något som ett nvidia gtx kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

vad har din ssd med Johanjulmust dator att göra ?

***bort/moderator*** TS skrev det i sitt inlägg.

Skrivet av Manacactus:

Detta ser ju bra ut i mina ögon. Men är det värt att lägga ner lite mer pengar för att få tag på en i7? och kan jag använda min gammla licence för windows 7 och uppgradera den till windows 10?
har även inte hört mycket om radeon kort. Finns det en anledning att välja det över något som ett nvidia gtx kort?

Det berors på vad du ska göra med datorn, ska du endast spela så ser jag faktiskt ingen anledning speciellt inte om du inte ska köra de nyaste spelen som har stöd för hyperthreading, ska du däremot rendera tunga filer/streama så kan i7 vara en bra investering.

Ja det kan du ifall den inte är en OEM licens

Ja det finns det, gjorde det precis, 390X är bättre än 970 även 390 är bättre än 970. 390X är i klass med ett GTX 980.

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manacactus:

Detta ser ju bra ut i mina ögon. Men är det värt att lägga ner lite mer pengar för att få tag på en i7? och kan jag använda min gammla licence för windows 7 och uppgradera den till windows 10?
har även inte hört mycket om radeon kort. Finns det en anledning att välja det över något som ett nvidia gtx kort?

Du kan använda din gamla licens om det inte är en oem licens (dvs en licens som följde med en färdigbyggd dator).

i7 ger ingen större fördel i de flesta spel, den hjälper om du vill streama och dylikt, detta kan dock ändra sig i framtiden.

390X är snabbare än 970, speciellt i högre upplösningar, grov sätt är ca 10% snabbare än 970 i 1080p, 15% i 1440p och 25% i 4k. Nackdelen är att den drar mer ström (inverkan elräkningen är lite, men det blir varmare i rummet och datorn om den drar mer ström)

Permalänk

@DHW:
det ända som får mig att luta mot nvidia GTX kort ät att jag alltid har använt dom och gillar GeForce Experience när det kommer till uppdatering av mjukvaran. Har hört att det är lite jobbigare med Radeon, men vet inte hur mycket jobbigare det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Du kan använda din gamla licens om det inte är en oem licens (dvs en licens som följde med en färdigbyggd dator).

i7 ger ingen större fördel i de flesta spel, den hjälper om du vill streama och dylikt, detta kan dock ändra sig i framtiden.

390X är snabbare än 970, speciellt i högre upplösningar, grov sätt är ca 10% snabbare än 970 i 1080p, 15% i 1440p och 25% i 4k. Nackdelen är att den drar mer ström (inverkan elräkningen är lite, men det blir varmare i rummet och datorn om den drar mer ström)

Fast det är ju ingen nackdel nu på vintern , nä men 390X blir faktiskt inte så varm, 72grader enligt länken - https://www.youtube.com/watch?v=oTZgaXGlenU

Skrivet av Manacactus:

@DHW:
det ända som får mig att luta mot nvidia GTX kort ät att jag alltid har använt dom och gillar GeForce Experience när det kommer till uppdatering av mjukvaran. Har hört att det är lite jobbigare med Radeon, men vet inte hur mycket jobbigare det är.

Det är som med allting som är nytt, det är jobbigt eftersom man inte kan det, det är rätt dumt att välja bort en bättre komponent pågrund av en sån sak dock. Men om du vill ha nVIDIA så är det 970 som gäller i sånnafall.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Fast det är ju ingen nackdel nu på vintern , nä men 390X blir faktiskt inte så varm, 72grader enligt länken - https://www.youtube.com/watch?v=oTZgaXGlenU

Temperaturer på kortet är inte det som avgör hur varmt det blir i rummet utan hur stor effekt den drar är det som spelar roll, all ström som dras blir värme och 390x ligger ca 175w över 970 (under belastning, när man inte gör något är det typ lika).

@Manacactus
edit AMD ska släppa en motsvarighet till geforce experience, crimson, borde bli lika smidigt som Nvidias alternativ.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Temperaturer på kortet är inte det som avgör hur varmt det blir i rummet utan hur stor effekt den drar är det som spelar roll, all ström som dras blir värme och 390x ligger ca 175w över 970 (under belastning, när man inte gör något är det typ lika).

Helt rätt, har du några siffror på hur mycket 100W extra tillför för värme? Jag menar alltså om ett system drar 300W och ett annat 400W hur mycket extra värme blir det pågrund av det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Helt rätt, har du några siffror på hur mycket 100W extra tillför för värme? Jag menar alltså om ett system drar 300W och ett annat 400W hur mycket extra värme blir det pågrund av det?

Det beror helt på hur rummet ser ut, watt är ett mått på energi per sekund. Men som en grov jämförelse så kan ett litet element ligga på ca 400W.
Lättast sätt ett att få reda på det är att testa, skaffa något som drar 100W och se, glödlampor är ett bra alternativ se till att de verkligen drar den specificerade effekten och inte är lågenergilampor med ljus motsvarande tex en 60W glödlampa.

Min intuitiva känsla är att 100W inte är något att bry sig om, så länge man inte redan har problem med att det blir varmt, då vill man inte tillföra extra energi så problemet blir värre.

Permalänk

@Grönahunden:
Shit! såg nu att jag skrivit fel på vad som hade rekomenderats till mig =P
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/230237-sweclo... är länken jag hade tänkt att visa först

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Helt rätt, har du några siffror på hur mycket 100W extra tillför för värme? Jag menar alltså om ett system drar 300W och ett annat 400W hur mycket extra värme blir det pågrund av det?

Det beror på systemets verkningsgrad, ju lägre verkningsgrad desto mer värme.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Det beror på systemets verkningsgrad, ju lägre verkningsgrad desto mer värme.

en fråga bara, lite nyfiken hur du tänkte där.

Om ett system drar 100W mer, var skulle den energin ta vägen menar du?
Och vad har verkningsgraden med saken att göra ?

Vart två frågor

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

en fråga bara, lite nyfiken hur du tänkte där.

Om ett system drar 100W mer, var skulle den energin ta vägen menar du?
Och vad har verkningsgraden med saken att göra ?

Vart två frågor

Om ett system drar 100w mer för att utföra samma arbete låter det som att det är 100w mer som går till spillo och förmodligen värme.
Verkningsgraden är ju så stor andel som utför arbetet, resten är spillo som det mest går till värme.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8758584/2015-11-13

+ grafikkort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196563

8278 + 3290 = 11 568

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

Om ett system drar 100w mer för att utföra samma arbete låter det som att det är 100w mer som går till spillo och förmodligen värme.
Verkningsgraden är ju så stor andel som utför arbetet, resten är spillo som det mest går till värme.

Lite OT men du har fel, all energi datorn drar blir värme. Energi kan inte förstöras, bara omvandlas. Det du tänkte på är typ en motor där en del av den tillförda energin omvandlas till värme och den andra delen utför arbetet man är efter (tex rotera hjulen) och och på så sätt får man ut vilken verkningsgrad man har.

Detta är dock inte fallet med en dator efter som den inte utför något arbete utan all energi blir värme på en gång, energi kan inte omvandlas till något annat (okej det blir lite ljud och vibrationer också, men det blir också värme i slutändan). Man kan inte riktigt prata om en verkningsgrad för en dator, i alla fall inte i den normala bemärkelsen då de datorn gör (beräkningar) inte är ett arbete.