Permalänk
Medlem

Intel Compute stick.

Har pillrat en del med den Compute Stick jag vann (Tack SWC och Webhallen!).
Fimpade direkt W8 och Ubuntu installationerna som var på den (engelska versioner i fall någon undrar).
Och körde in W10 (ingen höjdare men bättre än W8).
Ren uppgradering var först inte möjligt då det endast var 12Gb ledigt, men efter lite trixande så fick jag igång det.
Såklart så gjorde jag en ren installation efter det och rensade bort allt "skräp" för att få tillgång till hela disken (32Gb, woop !).
Helt enkelt var det dock inte, inga av mina BT enheter hittades i UEFI (innan jag uppdaterade den) så det var bara att leta reda på en USB hub.
Inte heller gick installationen smärtfritt, den hängde sig hela tiden mellan 7-9% av någon anledning tills jag slängde in senaste UEFI (skulle såklart gjort det först...).
Nåväl, tillslut så fungerade installationen (svensk 32bit).

Så tips till den som vill trixa med sin:
Uppdatera UEFI, rätt självklart egentligen.
Ha ett SD kort redo för extra lagring, ynka 32Gb sätter stopp för en hel del.
En USB hub kan underlätta installation väsentligt.

Har ju liknande hårdvara i min Asus T100 så jag visste ju att prestandan inte skulle vara så imponerande.
Men skillnaden i prestanda mellan dom är större än jag trodde.
T100 klarar att hålla turbo läge (2.4GHz) i princip hela tiden, medans sticken verkar ligga runt 1.5GHz som mest.
Och T100 kör dual chan minnen vilket jag tror snabbar upp grafiken rejält mycket.
Hur som helst så klarar stickan "Kodi" utan vidare.
Och verkat inte ha några problem med de filmer jag testat.

Så en intressant liten sak och konceptet är klockrent.
Men jag skulle inte reka någon att köpa en om det inte handlar om extremt lätta laster.
Den är nästan i klenaste laget för vanlig websurf, även om det såklart fungerar.
Så är du sugen på en så försök ligga lågt ett tag tills Intel visar upp efterföljaren.
Den blir ju med Skylake Core M3/M5, så troligen ett rejält prestandahopp.
Hoppas bara att priset håller sig skapligt

Permalänk
Avstängd

Köpte en sån till en stor touchskärm på jobbet och uppgraderade till tian. Funkade ypperligt fram tills att vårt driftbolag fick för sig att ändra i inställningarna för vårt trådlösa nät, de löste de dock med typ en dags fjärrstyrning.

Vi använder den i princip bara för att visa TFS på våra standups och för det duger den utmärkt.

Permalänk
Avstängd

Beställt en Intel Compute Stick (Windows 10) Atom x5 2GB 32GB Flash för 1050 kr inklusive frakt på Dustin Rean nu i helgen. Får den nog på måndag. Är den nya och ska testa lite samt skriva ner något.

Vad jag tänkt använda den till?
Ingen aning mer än tyst surf (fast den har fläkt) och kolla Netflix samt Plex. Ska bli kul att testa något gammalt spel som MW 2 men har svårt att tro att den skulle orka.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)