Permalänk
Medlem

Sony KDL55W805BBN + Apple TV (3rd gen)

Har som sagt en Sony KDL55W805BBN upplever bilden väldigt konstig när jag använder AppleTV. Det ser precis ut som om det inte finns tillräckligt med färger och det syns framför allt på thumbnails. Har provat AppleTVn på en annan TV inga konstigheter även provat annat uttag samt annan HDMI-kabel. När jag kör plex som app i TVn eller PS4:an fungerar allt klanderfritt. Har provat massor av olika inställningar men nu är idéerna slut.

Tyvärr syns det inte riktigt på bilden hur illa det är i verkligheten. Ser inte riktigt lika illa ut när man kör video (viaplay, netflix etc) från AppleTVn men vissa färger upplevs som väldigt starka ex röd.

https://www.dropbox.com/s/xkhwyoeld4rmgaf/2015-11-13%2019.52.09.jpg?dl=0

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser ut som det gamla vanliga, dvs en fråga om bildinställningar i TV:n. På HDMI-ingången som du ansluter mot AppleTV använder du (medvetet eller omedvetet) bildinställningar som överdriver bilden. I fotot du tagit syns till exempel tydliga kantskuggor från en kraftigt överskärpt bild.

Det har alltså inte med kablar eller AppleTV:n att göra utan är en fråga om att bekanta dig med TV:ns bildinställningar. Vanligtvis är det de olika Biograf/cinema/film-lägena som ger de mest korrekta färgerna medan sådant som "sport", "dynamisk" eller "spel" ofta överdriver bilden och kör dem genom diverse onödiga bildfilter.