30 fps med 290 i crossfire och 4770k

Permalänk
Medlem

30 fps med 290 i crossfire och 4770k

Någon som upplever samma problem? Har högre fps när crossfire är av än när det är på, har stor lust att sälja av korten och köpa ett 980...

images hosting
GPU1 - 80 C, 34 %
GPU2 - 69 C, 42 %
26.2 FPS, 37.6 ms
CPUs - ~57 C, 50 %

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Troligtvis har inte fallout 4 stöd för CF ännu, så du bör nog vänta tills AMD släpper drivers som borde lösa det! Så länge kan du ju avaktivera CF när du ska spela Fallout, ett 290x borde klara det bra ensamt

Annars kanske du bara cappat fps:en till 30? Kan vara andra program utöver fallout som gör det, ex catalyst control center (CCC) eller rivatuner (fås med Msi afterburner om man väljer att installera dem båda)

EDIT: Såg att den sjönk under 30 fps, tror mest på vad jag sa först!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk

Har du kört CF länge eller har du börjat med det nu. Testa olika drivare om du inte gjort det än.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Säger som alla andra att stänga av CF tills AMD släppt en drivrutin till det.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Troligtvis har inte fallout 4 stöd för CF ännu, så du bör nog vänta tills AMD släpper drivers som borde lösa det! Så länge kan du ju avaktivera CF när du ska spela Fallout, ett 290x borde klara det bra ensamt

Annars kanske du bara cappat fps:en till 30? Kan vara andra program utöver fallout som gör det, ex catalyst control center (CCC) eller rivatuner (fås med Msi afterburner om man väljer att installera dem båda)

EDIT: Såg att den sjönk under 30 fps, tror mest på vad jag sa först!

Skrivet av kurdpopcorn:

Säger som alla andra att stänga av CF tills AMD släppt en drivrutin till det.

Skrivet av Gunner357:

Har du kört CF länge eller har du börjat med det nu. Testa olika drivare om du inte gjort det än.

Den höll sig runt samma med ett kort, 25 fps och ungefär 50 % kapacitet, vilket skämt!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Den höll sig runt samma med ett kort, 25 fps och ungefär 50 % kapacitet, vilket skämt!

Konstigt. Prova sänk God Rays då dom drar rätt mycket och det dessutom inte är någon skillnad på "high" och "medium" eller vad det är.

Jag får 60fps med en 4690 och 280x.

Edit; jag har då också sänkt vissa saker, t.ex reflect shadow, shadow och lite sånt.

Edit 2;

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Vad händer om Du stänger av HT?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Satt Vsync på din skärms HZ? Dvs inne i CCC...Man kan välja sitt FPS lock.

Visa signatur

Min PC för den som är intresserad.
http://i.imgur.com/x6wZmmz.png
Bild på skapelsen.
http://i.imgur.com/HatCvjN.jpg

Permalänk
Skrivet av Veni:

Vad händer om Du stänger av HT?

En I5 har väl inte Hyperthreading.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

En I5 har väl inte Hyperthreading.

4770K är en i7

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Skrivet av DHW:

4770K är en i7

Ursäkta jag råkade titta på en annans signatur när jag skrev blev fel där.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Konstigt. Prova sänk God Rays då dom drar rätt mycket och det dessutom inte är någon skillnad på "high" och "medium" eller vad det är.

Jag får 60fps med en 4690 och 280x.

Edit; jag har då också sänkt vissa saker, t.ex reflect shadow, shadow och lite sånt.

Edit 2; http://i.imgur.com/xii8Tta.jpg

Skrivet av Veni:

Vad händer om Du stänger av HT?

Skrivet av Stenkul:

Satt Vsync på din skärms HZ? Dvs inne i CCC...Man kan välja sitt FPS lock.

V-sync och FPS cap är av i Catalyst, med samma inställningar som dig i 1680x1050 får jag 25 fps med singel kort...
Ligger runt 100 fps i Crysis 3 med allt på max utom AA och 100 fps i BF4 med allt max och res scale 120 %, något måste vara fel med spelet.

Ska testa att stänga av HT!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Har samma setup och ibland dippar det ner till 44 fraps men ligger i princip alltid på 60 eller någon fraps under.
Tror inte jag har CF aktivt (precis uppgraderat till Win 10 och har inte ställt in CCC eller nåt).

SSD och bra med minne?

-edit
kan ju lägga till att jag kör max på allt och 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kass_best:

Har samma setup och ibland dippar det ner till 44 fraps men ligger i princip alltid på 60 eller någon fraps under.
Tror inte jag har CF aktivt (precis uppgraderat till Win 10 och har inte ställt in CCC eller nåt).

SSD och bra med minne?

-edit
kan ju lägga till att jag kör max på allt och 1080p.

Tack, ominstallerade drivrutiner och nu fungerar det bra! Ligger på 60 fps med singel kort, antar att jag varit slarvig när jag installerat drivruntiner.

Tack för hjälpen alla

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

En I5 har väl inte Hyperthreading.

Kolla hans statistik....
För jag garanterar att den processorn har inte 8 kärnor :).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Är nästan en självklarhet att stänga av CF och SLI i nya spel där prestandan är tveksam. Finns inte fullt stöd ännu så jag rekommenderar att du kör utan CF just nu. Jag får ut runt 50FPS+ på höga inställningar med nedanstående rigg. Har inte mätt exakt FPS så är på ett ungefär.