Permalänk
Medlem

Karriär och vägval

Hej,

Jag behöver hjälp inför ett vägval jag står inför som rör arbete.

Situation idag: Processingenjör, säker anställning, finns karriärmöjligheter inom bolaget då jag också har varit trainee. Inga speciella förmåner utöver standard.

Eventuell framtid: Headhuntad till att bli teknisk konsult och säljare. Något högre lön 10%, tjänstebil, hemmakontor, bonus baserad på försäljning, övernattning 2-3 dagar i veckan.

Familjesituation: 2 åring och sambo och planer på fler barn.

Vad fan ska jag göra?:)

Gå från traditionell mån-fredag jobb med inga större krav på prestationer till att jobba som säljare/konsult med högre lön, tjänstebil osv...

Hjälp!
(Ska tillägga att jag är ju självklart otroligt glad att jag har fått den här möjligheten)

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska göra det du själv känner att du vill göra och finner mest glädje av..
Sedan tycker jag också att jobbet inte är allt här i livet, men det beror helt klart på vilket jobb man har och vad man själv tycker

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@DjuDju: Jag skulle välja dagens situation om jag var du med tanke på familjen. Lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag tycker du ska göra det du själv känner att du vill göra och finner mest glädje av..
Sedan tycker jag också att jobbet inte är allt här i livet, men det beror helt klart på vilket jobb man har och vad man själv tycker

Helt rätt. Men hur vet man att det andra är något man vill göra?:)

Sen finns det en filosofisk fråga i det hela... Varför jobbar man?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cabraja:

@DjuDju: Jag skulle välja dagens situation om jag var du med tanke på familjen. Lätt.

Okej. Men om jag lägger lite perspektiv. Idag är jag borta måndag-fredag 06:00 till 17:00. Jag kan därför inte hämta eller lämna barnet på förskola.

Ett möjligt scenario med det andra jobbet att jag är borta 2-3 dagar men kan vara hemma de resterande dagarn med familjen (jobba hemifrån). Det är lite klurigt ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad tycker din sambo? Med tanke på barnet och planer för fler barn så antar jag hen har en tanke kring din situation att hjälpa till med barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locnox:

Vad tycker din sambo? Med tanke på barnet och planer för fler barn så antar jag hen har en tanke kring din situation att hjälpa till med barnen.

Frågade henne precis och hon svarade att det är klart att det kommer bli tufft men vill samtidigt att jag ska välja det som gör mig glad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag hade valt det säkra spåret och stannat kvar som processingenjör med "säker anställning".

Att vara under press att alltid lyckas sälja produkter eller sig själv i form av konsult är för mig i teorin otrygghet och stress. Är det verkligen värt att äventyra din hälsa och din familj för bara 10% mer pengar och eventuella lediga dagar.

Permalänk
Medlem

Jag reste mycket och sambon fick ta allt ansvar. Det fungerade inte bra, varken för oss eller barnet. Tänk över. Tänk inte bara på dig.

Permalänk
Medlem

Finns det någon gräns rent lönemässigt det blir värt? Eller är pengar orellevant i samhanget? Säg löneökning på 30%? För arbete handlar väl egentligen om att sälja sin tid. Bör man välja högsbjudande om jobben är typ lika roliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ett mellanting vore väl att ta tjänsteledigt 1 år och pröva på det andra yrket.
Ifall du återvänder till trygghet och hälsa så kanske det företaget ser din 1åriga erfarenhet som säljare som något värdefullt och erbjuder dig något fläshigare på fabriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Ett mellanting vore väl att ta tjänsteledigt 1 år och pröva på det andra yrket.
Ifall du återvänder till trygghet och hälsa så kanske det företaget ser din 1åriga erfarenhet som säljare som något värdefullt och erbjuder dig något fläshigare på fabriken.

Det vore det bästa egentligen. Dock är jag osäker på att mitt företag går med på att ge mig tjänsteledigt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Frågade henne precis och hon svarade att det är klart att det kommer bli tufft men vill samtidigt att jag ska välja det som gör mig glad.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade jag varit dig så hade jag först ställt mig frågorna, vill jag ha/behöver jag mer lön, vill jag ha/behöver jag tjänstebil?
Är det värt att lämna tryggheten med fast anställning? Är karriärsmöjligheterna på nuvarande jobb spännande och något att se fram emot?
Vill jag sova borta 2-3 nätter?
Vet inte om det blir mer att köra bil för dig med tanke på tjänstebil och sova borta, men om det blir det så skulle jag fundera på om jag vill sitta i en bil mer än vad jag gör nu.

Vad underlättar familjesituationen rent praktiskt?

Tror du och din sambo behöver en längre diskussion om detta, sova på saken, diskutera igen och sedan ta ställning.
För hon säger att det blir tufft, men vad är det som blir tufft rent praktiskt eller relationsmässigt?

Sen när när du funderat på allt det där och lite till ett tag så ställer du dig frågan, vad skulle göra dig glad.

Permalänk
Medlem

För att svara på några frågor...
1. Vill ha mer i lön => uppnår vissa materiella mål snabbare och för min del handlar det om att bygga ett hus.
2. Vill ha tjänstebil för att jag älskar bilar. Speciellt bilar jag inte behöver betala för så mycket. (Ja, jag vet att jag är billig)
3. Nej, jag vill inte sova bort 2-3 nätter i veckan. Däremot vill jag ha flexibiliteten som det innebär.
4. Karriärsmöjligheterna är relativt goda. Dock blir det svårt att nå upp till de förmåner som erbjuds i konsultbranchen. Måste typ sitta i ledningsgruppen för att få det. (=svårt).
5. Tufft rent praktiskt med eventuellt fler barn. Det kanske underlättar om jag har ett mer flexibelt arbete.

Tack för din tid och visdomsord. Jag ska försöker fundera lite till och prata mer med min sambo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@DjuDju: jobba hemifrån om man samtidigt är "barnvakt" tycker ja låter som att du kommer krascha, det funkar säkert bättre när barnen blivit så stora att toalett, laga mat, jag har tråkigt, test äter allt, eller dricker kemikalier.. inte är ett bekymmer eller att åtminstone ett syskon är stort nog..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Caoz
Först och främst vill jag tacka för ditt långa utlägg som fick mig att fundera i lite andra banor...

När jag tänker på mitt nuvarande arbete så tror jag att problemet är just motivationen. Jag saknar friheten/ovissheten som konsult (glömde säga att jag har jobbat som konsult i 4 år innan mitt nuvarande arbete). Arbetet som konsult var väldigt utvecklande då det innebar "frihet under ansvar" och det är nog det jag saknar mest. Mer lön, tjänstebil är egentligen bara en bonus. Men jag är orolig att jag undermedvetet hittar orsaker till att byta jobb som inte är verkliga just nu. Hänger du/ni med? Som att jag redan nu förbereder mig på att byta jobb...

Inser att jag svävar iväg lite nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@DjuDju: jobba hemifrån om man samtidigt är "barnvakt" tycker ja låter som att du kommer krascha, det funkar säkert bättre när barnen blivit så stora att toalett, laga mat, jag har tråkigt, test äter allt, eller dricker kemikalier.. inte är ett bekymmer eller att åtminstone ett syskon är stort nog..

Håller helt med dig...det kan nog bli rätt tufft. Jag tänkte mer i banorna att barnen kan vara några få timmar på förskolan och så kan jag hämta och lämna osv... Idag har jag inte den möjligheten alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Jag förstår precis vad du menar, frihet under ansvar är otroligt givande och utvecklande, men som vi båda vet jobbar man väldigt sällan 38,25h i veckan utan snarare över 45h. Om jag var du så skulle jag troligtvis byta, erfarenheten jag har av jobbyten är att om man gör det snyggt så har man alla dörrar öppna.

Sätter du dig ner och pratar med din chef och förklarar situationen, att du blivit erbjuden ett annat jobb att du trivs idag och lämnar inte för att något är fel utan att du vill fortsätta utvecklas och utmanas på ett sätt du inte gör just nu så brukar det vara lugna puckar.
Försök inte att utpressa dem till att ge dig bättre lön/villkor om du är viktig.
Får du det ändå, så tacka bestämt nej tack, för det handlar i slutändan inte om det monetära.

Kolla när det passar dem bäst att du byter jobb, måste du lära upp någon annan och ge 110% även de sista dagarna så har jag svårt att se att din nuvarande arbetsplats inte vill återanställa dig om platsen är ledig dvs.

Jag pratar av egen erfarenhet. En gammal arbetsgivare som jag en gång lämnade kom tillbaka till mig ett par år senare och erbjöd mig åter anställning men till en bättre tjänst med mer frihet och ansvar än tidigare.

Baksidan av dessa typer av tjänster är arbetstider, periodvis mycket hård psykisk press, mer komplicerat familjeliv gör att det långt ifrån passar alla.

Spännande val du står inför, önskar dig ett stort lycka till.

Återigen tack för de kloka orden. Jag kommer att prata med företaget som är ute efter mig imorgon. Deras första bud är alldeles för lågt. Måste upp ytterligare några tusen innan det ens är värt. Det kommer bli spännande :). Kommer vi överens vid den nivån jag är ute efter blir det nog ett jobbyte. Men kommer nog göra som du skrev där med min nuvarande chef. Lät väldigt respektfullt och moget.

Jag återkommer senare i veckan och berättar hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Hej,

Jag behöver hjälp inför ett vägval jag står inför som rör arbete.

Situation idag: Processingenjör, säker anställning, finns karriärmöjligheter inom bolaget då jag också har varit trainee. Inga speciella förmåner utöver standard.

Eventuell framtid: Headhuntad till att bli teknisk konsult och säljare. Något högre lön 10%, tjänstebil, hemmakontor, bonus baserad på försäljning, övernattning 2-3 dagar i veckan.

Familjesituation: 2 åring och sambo och planer på fler barn.

Vad fan ska jag göra?:)

Gå från traditionell mån-fredag jobb med inga större krav på prestationer till att jobba som säljare/konsult med högre lön, tjänstebil osv...

Hjälp!
(Ska tillägga att jag är ju självklart otroligt glad att jag har fått den här möjligheten)

Hej

Jag har jobbat som IT konsult sen 1989, runt 25 år utan fast arbetsplats. Det är, tycker jag skitkul men du måste kolla vem du är. Om du är killen som sätter bilder på skrivbordet på barn fru osv kanske konsult inte är din grej. Du måste kunna jobba från ryggsäcken utan att känna dig ensam.

Det första du ska gör är kolla med familjen om det kommer fungera.

Om du väljer att bli konsult, är mitt viktigaste råd att alltid vara ärlig mot kunden. en ärlig konsult har stor chans att bli trusted adviser och det är där du vill vara.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag har jobbat som IT konsult sen 1989, runt 25 år utan fast arbetsplats. Det är, tycker jag skitkul men du måste kolla vem du är. Om du är killen som sätter bilder på skrivbordet på barn fru osv kanske konsult inte är din grej. Du måste kunna jobba från ryggsäcken utan att känna dig ensam.

Det första du ska gör är kolla med familjen om det kommer fungera.

Om du väljer att bli konsult, är mitt viktigaste råd att alltid vara ärlig mot kunden. en ärlig konsult har stor chans att bli trusted adviser och det är där du vill vara.

Jag inbillar mig att jag är en sån person. Har bara positiva minnen av tiden som konsult. Dessutom blir jag idag galen om jag sitter på kontoret en enda hel dag. Måste få vara social och gå runt och ha mig...

Håller förövrigt helt med dig angående ärligheten. Med ärlighet kommer tillit vilket är en egenskap konsulter/säljare bör eftersträva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Jag inbillar mig att jag är en sån person. Har bara positiva minnen av tiden som konsult. Dessutom blir jag idag galen om jag sitter på kontoret en enda hel dag. Måste få vara social och gå runt och ha mig...

Håller förövrigt helt med dig angående ärligheten. Med ärlighet kommer tillit vilket är en egenskap konsulter/säljare bör eftersträva.

Då är valet enkelt om det fungerar med familjen.

Lycka till

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Under tiden jag förhandlar med företaget kan vi diskutera en annan sak som intresserar mig:)

Varför jobbar ni? Vad är drivkraften? Enbart pengar? Sysselsättning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Under tiden jag förhandlar med företaget kan vi diskutera en annan sak som intresserar mig:)

Varför jobbar ni? Vad är drivkraften? Enbart pengar? Sysselsättning?

Givetvis är det viktigaste att gå till jobbet varje dag utan att det är jobbigt. kan man dessutom få bra betalt ska man inte klaga.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Givetvis är det viktigaste att gå till jobbet varje dag utan att det är jobbigt. kan man dessutom få bra betalt ska man inte klaga.

Skulle du jobba om du vann 100 miljoner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Skulle du jobba om du vann 100 miljoner?

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen, men jag skulle nog kosta på mig lite tjänstledighet ibland och resa.

Dom personer jag känner som har sålt företag och tjänat 100-200 miljoner, slutade först jobba men efter 6 månader var dom tillbaka och körde som vanligt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Troligen, men jag skulle nog kosta på mig lite tjänstledighet ibland och resa.

Dom personer jag känner som har sålt företag och tjänat 100-200 miljoner, slutade först jobba men efter 6 månader var dom tillbaka och körde som vanligt.

Häftigt! Jobbade dom för någon annan eller som egna? Hur skulle du göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjuDju:

Häftigt! Jobbade dom för någon annan eller som egna? Hur skulle du göra?

dom ägde företagen eller va delägare. i något fall har det funnits konkurrens klausul som har hållit dom hemma i andra fall har dom bara landat.

efter 25 år har jag lärt mig att jag är nyfiken och vill vara med där det händer och påverka. Jag skulle inte sluta jobba undan köra vidare och med 100 miljoner på banken inträder ett visst lugn gissar jag. tror inte jag skulle kunna leva med mig själv om jag inte var behövd. jag tror att om man har lyckats har man varit behövd och det är svårt att släppa.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver så är detta ett beslut som du och din sambo måste ta gemensamt.

Jag har en tjänst som innebär mycket resande och som till viss del är bonusbaserad.

Pengarna är trevliga, flexibiliteten och ansvaret är smidigt och tjänstebil är guld - men jag var också otroligt svårt att släppa jobbet när jag väl är ledig. Det går alltid att jobba lite till när man har kontor hemma. När jag väl är ledig är jag ofta väldigt trött och har mindre kraft att göra roliga saker med sambon.

I min värld är det också så att antalet resdagar lätt blir fler än vad man tror då det ofta dyker upp oförutsedda saker man snabbt behöver lösa.

Jag har ännu inte barn och är relativt ung med en mycket förstående och stöttande sambo vilket gör att detta funkar bra för oss just nu - trots nackdelarna. Jag har dock kollegor med barn som inte vill vara borta mer än nödvändigt och det är inte superpopulärt hos cheferna att man säger nej till resor då man i företagsvärlden förväntas ställa upp.

Det är mycket utvecklande och roligt men som det allt annat så finns det både för och nackdelar. Tror du och sambon får sätta er ner och ha ett rejält snack, skriva listor etc.

Stort lycka till och hoppas ni tar ett beslut som gör båda lyckliga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Tack för att ni berättar om era egna erfarenheter.

Kort uppdatering: jag tackade nej till jobbet igår av flera orsaker. Kändes inte helt hundra samt att de la sig på en relativt låg lön. Den tjänsten förtjänar mer, oavsett om det är jag eller någon annan...

Tack för all hjälp. Kommer säkert fler tillfällen i framtiden. Ha det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Caoz: När du bytte jobb nu senast och gick ner i lön. Hur visste du att du skulle få det bättre? (om du nu ens visste det)... Så du skulle inte jobba om du blev ekonomiskt oberoende men ändå jobbar för att känna dig behövd? Borde inte målet då vara att försöka bli ekonomiskt oberoende genom att försöka tjäna så mycket som möjligt för att sedan investera eller på andra sätt bli oberoende? Jag ifrågasätter inte dig utan bollar enbart med dig:)