Byta telekabel i huset tips. Internet bryts hela tiden.

Permalänk

Byta telekabel i huset tips. Internet bryts hela tiden.

Bor i ett äldre hus med luftburen telefon kabel. Alltså kabeln kommer till taket. Där är den skarvad och sedan går den ner i huset (ca 8meter kabel) till ett uttag där sitter routern. Finns bara ett uttag i huset och det är en två delad kabel dit från taket.

Har bott i huset i ca 3år och problemet har alltid funnits.
Men sista tiden krånglar det flera gånger om dagen. Tappar signal. Startar om modemet och det funkar ofta igen.
Ibland blir det bättre om jag skarvad om kabel på taket (huvud kabeln)

Jag har bytt modem för ca en vecka sedan.

Nu tänkte jag byta hela kabeln från taket och ner.
Och funkar inte detta bättre får jag ringa kommun så får de kolla deras kabel.

Såg att tex Kjells hade tvådelad telekabel.
Men vad ska jag skarva med på taket. Denna är utsatt för vatten och vind. Hört talas om "fiskögon" och tror det e dessa jag har hemma. Man stoppar i kabeln o skarvad och klämmer åt. Så rinner någon vätska ut och isolerar.

Men tyvärr kabeln till huset är för bred för fiskögonen gissar på 1-1.1mm.

Vad tror ni nu då? Beror detta på kabeln eller kan det va något annat? Och vad e bästa att skarva en telekabel med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Bor i ett äldre hus med luftburen telefon kabel. Alltså kabeln kommer till taket. Där är den skarvad och sedan går den ner i huset (ca 8meter kabel) till ett uttag där sitter routern. Finns bara ett uttag i huset och det är en två delad kabel dit från taket.

Har bott i huset i ca 3år och problemet har alltid funnits.
Men sista tiden krånglar det flera gånger om dagen. Tappar signal. Startar om modemet och det funkar ofta igen.
Ibland blir det bättre om jag skarvad om kabel på taket (huvud kabeln)

Jag har bytt modem för ca en vecka sedan.

Nu tänkte jag byta hela kabeln från taket och ner.
Och funkar inte detta bättre får jag ringa kommun så får de kolla deras kabel.

Såg att tex Kjells hade tvådelad telekabel.
Men vad ska jag skarva med på taket. Denna är utsatt för vatten och vind. Hört talas om "fiskögon" och tror det e dessa jag har hemma. Man stoppar i kabeln o skarvad och klämmer åt. Så rinner någon vätska ut och isolerar.

Men tyvärr kabeln till huset är för bred för fiskögonen gissar på 1-1.1mm.

Vad tror ni nu då? Beror detta på kabeln eller kan det va något annat? Och vad e bästa att skarva en telekabel med?

Det finns olika sorters fiskögon så något borde passa. Den vätska som rinner ut är fett som ska skydda mot fukt. Placera skarven så den blir skyddad för regn. Det billigaste sättet är att ta en liten plastflaska och sticka in skarven i. Sedan fäster man flaskan med öppningen nedåt.

Permalänk
Rekordmedlem

Skarven bör utföras i nån typ av kapsling förutom fiskögonen så det skyddas mot regn, men vad har kommunen med kabeln att göra, det är väl Skanova som äger den och har du problem med den så reparerar de kabeln på rätt sätt om du felanmäler det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Nu tänkte jag byta hela kabeln från taket och ner.
Och funkar inte detta bättre får jag ringa kommun så får de kolla deras kabel.

Du ska inte fippla med detta själv eller köpa något på kjell utan du ska felanmäla detta till din internetoperatör så ser dom till att det åker ut en riktig teletekniker och fixar det, utan kostnad för dig.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Du ska inte fippla med detta själv eller köpa något på kjell utan du ska felanmäla detta till din internetoperatör så ser dom till att det åker ut en riktig teletekniker och fixar det, utan kostnad för dig.

Men kabeln in i huset är min. Och kabeln till huset ägs av någon om jag har bytt telekabel så är det väl mitt problem att lösa min del.?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Det finns olika sorters fiskögon så något borde passa. Den vätska som rinner ut är fett som ska skydda mot fukt. Placera skarven så den blir skyddad för regn. Det billigaste sättet är att ta en liten plastflaska och sticka in skarven i. Sedan fäster man flaskan med öppningen nedåt.

Så fiskögon finns i olika storlekar.? Får kolla upp detta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonas_latt:

Men kabeln in i huset är min. Och kabeln till huset ägs av någon om jag har bytt telekabel så är det väl mitt problem att lösa min del.?

Skickades från m.sweclockers.com

Kabeln före förstajacket ägs normalt sett av Skanova, kundens ansvar börjar efter förstajacket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Men kabeln in i huset är min. Och kabeln till huset ägs av någon om jag har bytt telekabel så är det väl mitt problem att lösa min del.?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla med din operatör så kan dom kolla om ledningen är din eller Skanovas.
Är det skanovas så åtgärdar dom troligtvis problemet, och är den din så blir det du som får åtgärda den.

Skrivet av mrqaffe:

Kabeln före förstajacket ägs normalt sett av Skanova, kundens ansvar börjar efter förstajacket.

Finns några fall när det inte är så dock, men helt klart bäst för TS att kolla med sin operatör.

Visa signatur

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -