Fallout 4: Första intryck av svårighetsgrader?

Permalänk
Medlem

Fallout 4: Första intryck av svårighetsgrader?

Jag ska äntligen börja spela lite ni i kväll och köra mer i helgen.

För att få en bra start tänkte jag höra hur intrycken har varit av de olika svårighetsgraderna, framför allt för er som spelat lite längre.
Jag har läst lite allmänt på nätet, men jag tänkte det kunde vara kul att höra hur folk här på Swec upplevt det.
Beskriv gärna också er spelstil, och om den påverkats av svårighetsgraden eller vice versa.

Hur vanligt är det till exempel att ni mött så svårt motstånd att ni har fått gå tillbaka för att byta angreppssätt eller utrustning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Jag ska äntligen börja spela lite ni i kväll och köra mer i helgen.

För att få en bra start tänkte jag höra hur intrycken har varit av de olika svårighetsgraderna, framför allt för er som spelat lite längre.
Jag har läst lite allmänt på nätet, men jag tänkte det kunde vara kul att höra hur folk här på Swec upplevt det.
Beskriv gärna också er spelstil, och om den påverkats av svårighetsgraden eller vice versa.

Hur vanligt är det till exempel att ni mött så svårt motstånd att ni har fått gå tillbaka för att byta angreppssätt eller utrustning?

Körde på normal tills jag stötte på för mycket mutanter, då är det inte ens kul när man har dåliga vapen. Bytte till easy och trivs bra där nu.

På normal skadade jag 1% per skott när jag sköt en legendarisk mutant i huvudet, ingen som helst glädje i att spela så.

Senare i spelet när man fått riktigt bra vapen kommer jag nog byta tillbaka.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag kör på Very Hard. Positivt är att det innebär mycket epic loot. Men, spelet tar ganska lång tid för fienderna är ganska tuffa.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Kör hard och tycker det är precis lagom, man kan inte vinna varje fight, så ibland får man springa så fort som man bara kan.
Ska inte vara för lätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Kör på very hard och är väldigt nöjd, inte kört allt för många timmar ännu (strax över 10h, begränsad till när den lille sover) men kommer säkerligen höja svårighetsgraden senare.

Möter jag något som är för svårt så sticker jag då jag inte slösar ammunition i onödan och kommer tillbaka vid högre level, vill inte att man skall kunna döda allt för lätt/tidigt.

Spelstilen är mycket smygande, skjut på så långt avstånd som möjligt, ta reda på omgivningen innan jag ger mig in i strid om möjligt, hitta bra punkter där jag har övertag och kan smyga undan vid behov.
Försöker inte slösa på min ammunition för långdistansvapen så jobbar även med gevär och pistoler på lite närmare avstånd, fortfarande beräknande och smygandes.
Jag är smygandes 99% av tiden, går runt smygandes och kommer det något backar jag innan dem ser mig, ser dem mig får man ta ställning till vad man vill göra och utvärdera situationen.

Är som sagt inte speciellt långt in i spelet så arsenal och ammunition är begränsat.

Så lungt och metodiskt spelande, dör väldigt sällan och det tar självklart tid att utforska/questa men jag har ingen brådska. Plockar även upp allt jag hittar och tar tillbaka till mitt hem, använder ingen companion då tycker att de förstör mitt smygande mer än de hjälper samt att jag är en lone wanderer

Så lungt och försiktigt och taktiskt. Är en strid värd ammunitionen eller ev stimpacks etc?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Började på normal men är på very hard nu då det var för lätt innan. Kört i 14 timmar och är på level 27. Kör ren och rå melee, och det blir lite trial and error ibland då fienders positionering kan göra det väldigt svårt att komma åt.
Men jag backar aldrig från en strid, jag kör tills jag lyckas, åtminstone hittills. Har 3 power armors, men de använder jag inte x)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Har precis höjt till hard då normal blev alldeles för lätt när både en själv och ens companion sprang runt i powerarmor

Permalänk
Medlem

Jag körde normal och tyckte det gick bra. Då tänkte jag att jag testar Hard och ser hur svårt det faktiskt blir och det tycker jag är lagom nu iallafall

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag kör på Hard, tycker att det har varit bra hittils men vi får se

Men ska känna av läget när jag kört lite mer och ta ett beslut om nivån ska upp ?!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Kör Survival.
Ca 26 timmar in, kört mest en jävla massa side quests, är på level 25.
Strider är stört svåra, då jag kör en brainiac karaktär (tänk låg Endurance/Agility, hög Int, Char). Men nu dör jag inte konstant när jag äntligen börjat få bra modifikationer till rustning och vapen.
Har 3-4 power armors som jag använder mig av.

Hatar ghouls med passion... de är så stört snabba och så jäkla många.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Jag tycker storyn är klockren och lämnar en verkligen åt att tycka en sak ens sekunden för att nästa tänka tvärtom. Men det går ju inte vara vän med alla

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Eldritzh:

Kör Survival.
Ca 26 timmar in, kört mest en jävla massa side quests, är på level 25.
Strider är stört svåra, då jag kör en brainiac karaktär (tänk låg Endurance/Agility, hög Int, Char). Men nu dör jag inte konstant när jag äntligen börjat få bra modifikationer till rustning och vapen.
Har 3-4 power armors som jag använder mig av.

Hatar ghouls med passion... de är så stört snabba och så jäkla många.

Körde du survival från början, eller har du något perspektiv på hur stort hoppet från very hard är?

Kör själv en brute, och rad-x samt två sving av powersledge gör ghouls till ett ickeproblem. Sen äter jag deras lik för hp också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk
Inaktiv

Kör survival, och fick nyss totalslut på ammo.

Räddningen var en mina jag hittade samt att det gick att sätta igång defenseturrets, grymt skönt när jag väl klarade uppdraget sådär precis på randen till megafail!

Svårt och jag dör ofta. Vapen och utrustning är riktigt viktiga och ibland har jag fått vända då jag tagit mig vatten över huvudet. Vissa zoner på kartan är garanterat inget för mig, än så länge. Speciellt svärmer av fiender, molerats är grymt jobbiga då man inte kan skjuta på allt samtidigt, ghouls lika så.

Kör char. med hög int. och charisma, men blir nog att luta över mot heavyvapen tror jag. Den där minigunen är ju bara för skön, lite psychojet och sen så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kruwlabras:

Körde du survival från början, eller har du något perspektiv på hur stort hoppet från very hard är?

Kör själv en brute, och rad-x samt två sving av powersledge gör ghouls till ett ickeproblem. Sen äter jag deras lik för hp också.

Skickades från m.sweclockers.com

Körde Survival från början så vet faktiskt inte, men skulle nog chansa på att det är ett ganska stort hopp.
Testade en ny karaktär på Normal/Hard bara för att, och bara det kändes som ett stort hopp.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Kör på survival. Första karaktären, körde jag automatic-weapons... Ammo tog slut hela hela tiden, gjorde en ny som kör non-automatic och nu har jag ammo så jag klarar mig. 40h in nu mest gjort sidequest och byggt baser. Använder aldrig powerarmor, sparar på mina fusion cores(om det va namnet)
Men tycker det inte är för svårt, ibland får man bara inse att man får backa och komma tillbaks senare när det är för svårt.

Permalänk
Skrivet av Eldritzh:

Körde Survival från början så vet faktiskt inte, men skulle nog chansa på att det är ett ganska stort hopp.
Testade en ny karaktär på Normal/Hard bara för att, och bara det kändes som ett stort hopp.

Ok, tack ändå.
Kör lite mer på very hard så får jag se om jag hoppar till survival.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

StorBurken | CPU:i5 4670K@ 4.3ghz 1.275v | Moderbord:Asus Maximus VI Hero | Ram:Crucial ballistiX sport 16gb 1600mhz | GPU:EVGA GTX 780 Classified@1293/6804| Storage:Samsung 840 Pro 256gb + 3 tb Seagate Barracuda | Kylare:Noctua NH-D14

Permalänk

Kör på normal och har inga tankar på att byta. Jag gillar inte när det blir alltför svårt.
Har en karaktär med 10 intelligence och 8 perception (med perc. bobblehead)
Blir ju på det sättet en late bloomer. Alltså man har en viss nackdel i strider i början men eftersom man får XP snabbt så kommer man väga upp det med perks osv så småningom.
Min spelstil är försiktig och metodisk. Föredrar att strida på avstånd om det är möjligt då jag har rätt låg HP.
När jag efter lite googlande upptäckte att det inte finns nåt bättre vapen än Pipe rifle som använder .38 ammo så moddade jag upp ett Pipe rifle med powerful reciever, long light barrel, short scope och marksman stock. Var guld värd på den quest jag körde precis efter. Mycket fiender på långa avstånd uppe på tak osv. För strider på korta-medium avstånd kör jag 10mm Pistol med powerful reciever och long barrel eller en Double barrel shotgun som jag moddat med långa pipor för att få ner spridningen och få användbarhet ut mot medium avstånd.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Holy Crap! Vad hände egentligen? Jag dödade det jag såg och det var lagom svårt men sedan gick jag 150 meter söderut (jag var fortfarande inte ens en tredjedel till dimond city). Allt blev så svårt att det var helt sjukt. Kackelackor tog 5! skott med mitt näst starkaste vapen (bortsett fat man som jag hittade). Det kom folk med laserpistoler och totalt våldtog min karaktär, det räckte med två personer för att det var nästan omöjligt och det var kanske 25! pers. Så efter att ha flytt fältet så så kommer några idiotiska björnar och tycker att det är deras tur. Nu är jag i dimond city och när jag kom närmare så var det inte lika idiotiskt svårt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kör på hard med Rifleman vapen (dvs icke automatiska varianter av, pipe rifle, hunting rifle, laser rifle, combat shotgun). Det är ganska enkelt och jag har hittills (lvl 18) inte haft några större problem med striderna. Fick i början gå runt en björn då jag inte klarade av den.

Ammo är inte heller något större problem, men jag använder 4 olika typer av ammo.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Kör på Hard och tycker nog att det är lagom, kan nog höja lite men då är utrymmet för misstag säkert icke-existerande, får se. Kör sniper stilen. Försöker alltid få mycket avstånd mellan mig och fienden när jag kan och det funkar bra. Har ibland funderat på om det är för lätt men så fort jag gör minsta misstag och fienden kommer för nära blir det snabbt ett helvete. Så svårt är det allt. Kan ju tänka mig att kör man med automatvapen lär man få ont om ammo snabbt haha. Försöker spara även jag, trots att jag uteslutande kör med gevär som gör mer skada per skott. Rensar alla handlare på. 308 ammo så fort jag träffar en tex xD. Vill verkligen inte få slut på det. För närstrider har jag ett skitgevär med .38 ammo. Billigare och bra att ösa ner råttorna samt ghouls som blir lite för närgångna med när mitt .308 gevär blir lite opraktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Zemlan:

Samma still som jag kör. Jag kan rekommendera combat shotgun för närstriderna, det tar ner supermutanter på två skott och har bra RoF.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

@Zemlan:

Samma still som jag kör. Jag kan rekommendera combat shotgun för närstriderna, det tar ner supermutanter på två skott och har bra RoF.

Det ska jag kolla upp! Mitt .38 gevär duger inte till mycket längre, lirade ett tag förut och det krävs så många skott för att att döda att det blir billigare att skjuta .308, förutsatt att jag inte missar då dvs.

Har en .44 revolver jag lyckats ragga upp som får bli ersättaren (mest för den är badass) när jag hittar mer ammo och sen en hagelbrakare för när det går åt pipsvängen och tid för precision inte finns tror jag :-).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Alla som kör på Very hard och uppåt, kör ni pc eller ps4? Jag kör Ps4 och är inte riktigt helt 100% van vid att köra FPS på konsol. Blir till att skaffa det till PC när jag har uppgraderat grafikkortet för att klara 1440p med höga inställningar.

Började på Easy men känner att det är för lätt, problemet är bara att det blir svårt att träffa på långa avstånd med en kontroll jämfört med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag kör Survival och tycker det är väldigt givande, man får bra mycket mer legendaries och det är lite utmaning. Skulle inte kunna gå tillbaka till Normal som jag körde precis i början

Combat shotgun och hög Endurance är allt som behövs
Kör på PS4 för övrigt, VATS är väldigt praktiskt @wRRM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Alla som kör på Very hard och uppåt, kör ni pc eller ps4? Jag kör Ps4 och är inte riktigt helt 100% van vid att köra FPS på konsol. Blir till att skaffa det till PC när jag har uppgraderat grafikkortet för att klara 1440p med höga inställningar.

Började på Easy men känner att det är för lätt, problemet är bara att det blir svårt att träffa på långa avstånd med en kontroll jämfört med mus och tangentbord.

PC, kommer införskafaf på PS4 med vid ett senare tillfälle, men är dock van vid FPS spel på konsol så är inga problem för mig.

Har 600h FO3/NV vardera på PS3 och liknande på PC, men har inga problem att sätta extremt långa skott med en handkontroll, det är en vana så man blir bättre med tiden.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Kör på very hard utan följeslagare och med en karaktär med endurance 1. Värdelöst svårt i början, men när man senare har perks och bra vapen är det rätt överkomligt. Spelstilen blir kanske lite enformig. Mycket minor och backa tillbaka.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Kör på Survival med follower, byter då och då.
Spelet är helt klart svårt, vissa ställen är extremt svåra då kan ha någon hög level fiende (skull) som i princip nästan är odödlig, stöter på Legendary fiender hela tiden med vilket är kul.

Ibland blir man instagibbad av saker, det är sånt som händer trial and error, men det ska vara svårt, spelet räcker längre och det känns bra när man väl klarar det.
Hjälper ju inte att man plockar på sig obegränsat med skrot heller så man knappt kan röra sig.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Avstängd

Survivor här. Hade väl lite problem med deathclawn i concord och med någon legendary ghoul som hade femtioelva ghouls som svansade efter honom hela tiden men annars tycker jag inte att det varit särskilt svårt alls.

Fokus på Luck, Agility och Perception med perks som Bloody Mess, Better Criticals, Critical Banker, Grim Reaper's Sprint, Sneak och Rifleman. Crittar för x2.5 i princip hela tiden och crit-mätaren är nästan alltid full.

Sen får de smaka hagelbrakare med lång pipa.

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen beslutsångest angående vilken svårighetsgrad jag ska spela på. Jag vill egentligen spela på survival för att
1. jag gillar att samla legendarys osv
2. Jag gillar utmaningar
2. jag kommer antagligen bara att spela igenom spelet en gång så jag vill ju att det ska ta ett tag (Ska jag spela igenom det igen så blir det nog när det finns massor bra mods)

Så till er som spelar Survival och är lite högre level, hur svårt skulle ni säga att det är att döda/överleva senare i spelet jämfört med earlygame? Nu i början så känns det bara som att alla fiender är "bullet sponges", är det likadant i högre levlar eller jämnar det ut sig lite mer? Dvs, när jag skadar 5gånger mer än vad jag gör nu, kommer average fienden att tåla 5ggr mer osv?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Jag har verkligen beslutsångest angående vilken svårighetsgrad jag ska spela på. Jag vill egentligen spela på survival för att
1. jag gillar att samla legendarys osv
2. Jag gillar utmaningar
2. jag kommer antagligen bara att spela igenom spelet en gång så jag vill ju att det ska ta ett tag (Ska jag spela igenom det igen så blir det nog när det finns massor bra mods)

Så till er som spelar Survival och är lite högre level, hur svårt skulle ni säga att det är att döda/överleva senare i spelet jämfört med earlygame? Nu i början så känns det bara som att alla fiender är "bullet sponges", är det likadant i högre levlar eller jämnar det ut sig lite mer? Dvs, när jag skadar 5gånger mer än vad jag gör nu, kommer average fienden att tåla 5ggr mer osv?

Du kan ändra svårighetsgrad när du vill, just saying.