Dra kablar i vägg - tips var man kan köpa delar? Splitters, hopkopplare osv.

Permalänk
Medlem

Dra kablar i vägg - tips var man kan köpa delar? Splitters, hopkopplare osv.

Tjenare!

Hade tänkt dra lite kablage i mina väggar här hemma, då jag i den mån det går, vill få bort alla synliga kablar.
Det var tänkt att jag skulle köpa någon form av uteliggande kopplingsdosa (utan uttag), likt den dosa som finns för eluttag.
Något i den här stilen:

Tanken var sedan att jag skulle sätta dit kontakter för nätverk, ljud och bild sedan dra kablar mellan dessa i mina väggar.
Om någon kabel felar i framtiden så finns utrymme för att byta dessa.

Så min fråga till er är, vart kan jag köpa små hopkopplare som funkar till sånt här?
Vet att det finns färdiga dosor för nätverk redan, men det hade varit mer stilrent om allt satt på samma dosa.

Edit* Jag kan löda och har tillgång till en lödstation, har lött lite kablage förut, så om delarna kräver lödning ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Hedersmedlem

Nätverk löds inte utan man drar installationskabel (en-kardelig) som sedan ansluts till uttag eller patchpanel via plintar. Integrerade dosor finns i viss mån, men om de passar dina syften är omöjligt att veta eftersom du inte skriver någonting specifikt.

HDMI t ex klarar inte speciellt långa avstånd och blir tämligen grova om du ska upp till maxlängder på ~15m med fullgott resultat (Supra t ex), annars måste du köra via nätverkskablar med omvandlare. Likadant med USB.

Skriv exakt vad du vill åstadkomma så ökar möjligheterna att ge bra svar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Du får nog använda flera rör till stora dosor eller till flera olika dosor om du ska framtidssäkra mot "allt" de flesta småsignaler kan annars överföras via cat kabel eller via nätverk men de omvandlarna är dyra, däremot kan du inte överföra effektsignaler (typ högtalare) via catkabel men det går ju att använda aktiva högtalare.

Tänk också på att du inte får blanda kablage hur som helst och ibland kan det vara signalmässigt olämpligt även om det är tillåtet ur elsäkerhetssynpunkt.

Du borde nog istället överväga om du inte ska montera nått system som ger möjlighet till flera dosor i en, typ Schneider Exxact http://www.schneider-electric.se/documents/electricians/MK020...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns lister du kan dra kablar i. Tror de blir lättare o fixa än lägga in röra i befintliga väggar.

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Avstängd

Som redan nämnts så får du inte dra nätverk tillsammans med 230V.