Köpa Sony Xperia Z5 Compact eller laga Xperia Z1?

Permalänk
Medlem

Köpa Sony Xperia Z5 Compact eller laga Xperia Z1?

Har en Xperia Z1 som jag ganska nyligen har spräckt skärmen på.
Själva sprickan är inte så stor men har orsakat så det inte längre går att använda enheten (pga den registrerar mina touch fel).

Har hittat ett ställe där jag kan få skärmen lagad för 1300 kr, och det är ett ganska ok pris antar jag.

Så frågan är om det är värt det att laga min Z1:a eller leta efter en ny mobil? Jag har ändå haft min Z1:a i lite mer än 2 år innan detta hände så den är avbetalad så det känns ändå ok.

Jag har funderat lite på Z5 Compact eller Z5, men vad jag kan se så är inte specifikationerna så speciellt mycket bättre än min Z1!? Då känns det lite onödigt att lägga så mycket pengar på en ny mobil.

Z1:an är ju ändå mer än 2 år gammal nu men hårdvaran i den verkar stå upp ganska bra mot dagens modeller, eller?

Vad anser ni? Tack på förhand för eventuella svar.

ETA: Huawei Honor 7 ser lite intressant ut.. vs att reparera min Z1:a, hmm

Permalänk
Medlem

En fråga.. Är Xperia Z5 Compact bättre hårdvarumässigt än min Z1:a?
Om man kollar specsen så verkar den inte så jättemycket bättre och då känns det knappt värt det att köpa en ny istället för att lämna in min Z1:a på lagning. Några åsikter?

Permalänk
Medlem

Prestandan i mobiler börjar ju nå en gräns precis som datorer om man bara pratar normalt användande. Jag köpte Z2 efter att Z3 hade släppts för det var knappt någon skillnad och skiljde 2000kr.

Men! Min far har en Z1compact som han oxo haft ett par år nu och hans batteri börjar bli dåligt. Så akta dig för att laga skärmen och sen inse efteråt att du måste byta batteri också. Kanske byta båda på samma gång eller köpa någon ny istället jag vet inte vad som är bäst. Men något att tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bättre o bara köpa samsung s5 eller note4. då kan du byta batteri!

fast ja, helst z5 compact då z1 hade massa buggar.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

En ny skärm från ebay med klister går på ca 300:- och är lätt att byta själv

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Prestandan i mobiler börjar ju nå en gräns precis som datorer om man bara pratar normalt användande. Jag köpte Z2 efter att Z3 hade släppts för det var knappt någon skillnad och skiljde 2000kr.

Men! Min far har en Z1compact som han oxo haft ett par år nu och hans batteri börjar bli dåligt. Så akta dig för att laga skärmen och sen inse efteråt att du måste byta batteri också. Kanske byta båda på samma gång eller köpa någon ny istället jag vet inte vad som är bäst. Men något att tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret.
Det kostar totalt 1900 kr för att få både skärmen och batteriet bytt. När jag kollar på nya mobiler i den prisklassen så har de ju mycket sämre specs än min Z1a (processor, kamera, skärmupplösning, minne osv) så det kanske är värt det. Ska fundera på det.

Skrivet av Gtoxed:

bättre o bara köpa samsung s5 eller note4. då kan du byta batteri!

fast ja, helst z5 compact då z1 hade massa buggar.

Har kollat på Samsung S5 Neo, Huawei Honor 7 och Xperia Z5 Compact, alla de verkar vara intressanta alternativ. Gillar med S5:an att den är vattentät men det är ingen lucka för att komma åt laddporten och man kan byta batteriet själv.

Skrivet av sj6:

En ny skärm från ebay med klister går på ca 300:- och är lätt att byta själv

Ska kolla på det. Såg en tutorial på Youtube och det verkade inte helt lätt. Men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Skitlätt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

En fråga.. Är Xperia Z5 Compact bättre hårdvarumässigt än min Z1:a?
Om man kollar specsen så verkar den inte så jättemycket bättre och då känns det knappt värt det att köpa en ny istället för att lämna in min Z1:a på lagning. Några åsikter?

Z5 Compact skulle jag köra på.

Inom alla aspekter förutom skärmstorlek och skärmupplösning är Z5 Compact bättre. Dessutom har du en plastskärm och plastbaksida i din Z1, Z5 använder sig av matt glass på baksidan och glas på framsidan.

Batteritiden i Z5 Compact är avsevärt bättre än den i Z1, och kameran likaså då Z1 hade en hel del post-processinggrejer som ställde till det. Exempel är röda prickar överallt när man använder snapchat, då snapchat ej triggar post-processing som Z1:ans bildsensor var tänkt att användas med.

Z1 har också världens sämsta högtalare. Och dessutom har Z1 en TFT LCD-panel och inte IPS, vilket innebär en hel del färgdistortioner när du vinklar mobiltelefonen. Jag hade själv Z1:an förut, och uppgraderade direkt till Z2. På sätt och vis kändes mobilen extremt bristfällig, som om det vore något Sony slog ihop i ren desperation. Z2:an fixade de flesta problem, men även Z2 bleknar i jämförelse med Z5 Compact.

Så med andra ord, dags att uppgradera!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Tack @XFTality för din åsikt, jo Z5 Compact är så jäkla vacker, så det kanske blir den.

För det känns lite tråkigt att lägga 1300 eller 1900 bara för att "återställa" mobilen som den var innan och liksom inget nytt.

Skrivet av sj6:

Skitlätt.

Får se om det kanske blir en Z5 Compact eller om jag köper en skärm på eBay och byter den själv.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig lagat telefonen för 1300. Inte länge sen som Z3 compact exempelvis gick att få tag på för 2500. Du borde kunna hitta någon nyare trevligare för inte så mycket mer än 1300/1900 som reparationskostnaden blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Z5 Compact skulle jag köra på.

Inom alla aspekter förutom skärmstorlek och skärmupplösning är Z5 Compact bättre. Dessutom har du en plastskärm och plastbaksida i din Z1, Z5 använder sig av matt glass på baksidan och glas på framsidan.

Batteritiden i Z5 Compact är avsevärt bättre än den i Z1, och kameran likaså då Z1 hade en hel del post-processinggrejer som ställde till det. Exempel är röda prickar överallt när man använder snapchat, då snapchat ej triggar post-processing som Z1:ans bildsensor var tänkt att användas med.

Z1 har också världens sämsta högtalare. Och dessutom har Z1 en TFT LCD-panel och inte IPS, vilket innebär en hel del färgdistortioner när du vinklar mobiltelefonen. Jag hade själv Z1:an förut, och uppgraderade direkt till Z2. På sätt och vis kändes mobilen extremt bristfällig, som om det vore något Sony slog ihop i ren desperation. Z2:an fixade de flesta problem, men även Z2 bleknar i jämförelse med Z5 Compact.

Så med andra ord, dags att uppgradera!

Vad menar du med plastskärm och plastbaksida på z1? Framsidan och baksidan är i glas..
Kunde använda min gamla z1 i minst 2 dagar utan att ladda den. Har inte heller sett någon sådant fel i snapchat.
Skärmen håller jag med att den är inte den bästa och det sitter ganska dåliga högtalare på telefonen men allt annat är bra med telefonen.

Till ts: Fråga dig själv om du tycker det är värt att laga din telefon eller gå på en ny.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Till ts: Fråga dig själv om du tycker det är värt att laga din telefon eller gå på en ny.

Ja, det lutar nog åt att köpa en ny.
Pga att de inte kan garantera att telen förblir vattentät efter skärmbytet (inte jätteviktigt men), högtalaren är dålig, skärmen har hög upplösning men förutom det är den ingen höjdare, jag har ändå haft den i två år osv

Skrivet av Massy:

Hade aldrig lagat telefonen för 1300. Inte länge sen som Z3 compact exempelvis gick att få tag på för 2500. Du borde kunna hitta någon nyare trevligare för inte så mycket mer än 1300/1900 som reparationskostnaden blir.

Ja precis

Permalänk
Medlem

Köp min C5z

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Tack @XFTality för din åsikt, jo Z5 Compact är så jäkla vacker, så det kanske blir den.

För det känns lite tråkigt att lägga 1300 eller 1900 bara för att "återställa" mobilen som den var innan och liksom inget nytt.

Får se om det kanske blir en Z5 Compact eller om jag köper en skärm på eBay och byter den själv.

Släng inte din 1:a! Då tar jag den

Skrivet av Gustenrocks:

Köp min C5z

C5z?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

@sj6: My bad "z5C" ska det vara =]

Permalänk
Medlem

Köp en Z3c istället då, borde vara ganska billigt begi perfekt skick.
Och så stor skillnad är det inte mellan dem, dock gigantisk mellan Z1c och Z3c

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Vad menar du med plastskärm och plastbaksida på z1? Framsidan och baksidan är i glas..
Kunde använda min gamla z1 i minst 2 dagar utan att ladda den. Har inte heller sett någon sådant fel i snapchat.
Skärmen håller jag med att den är inte den bästa och det sitter ganska dåliga högtalare på telefonen men allt annat är bra med telefonen.

Till ts: Fråga dig själv om du tycker det är värt att laga din telefon eller gå på en ny.

Z1C har plastbaksida.
Men såklart glas på framsidan, med sonys märkliga film pålagd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Vad menar du med plastskärm och plastbaksida på z1? Framsidan och baksidan är i glas..
Kunde använda min gamla z1 i minst 2 dagar utan att ladda den. Har inte heller sett någon sådant fel i snapchat.
Skärmen håller jag med att den är inte den bästa och det sitter ganska dåliga högtalare på telefonen men allt annat är bra med telefonen.

Till ts: Fråga dig själv om du tycker det är värt att laga din telefon eller gå på en ny.

Visst är det glasskivor, men dessa är täckta av lågkvalitativ plast för att vara "shatter proof". Därför är fram och baksidan båda i plast, då det är plast man kommer i kontakt med. Kletigt, repigt och inte en skön, naken glaskänsla.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Visst är det glasskivor, men dessa är täckta av lågkvalitativ plast för att vara "shatter proof". Därför är fram och baksidan båda i plast, då det är plast man kommer i kontakt med. Kletigt, repigt och inte en skön, naken glaskänsla.

Har för mig bara att Z1C har en plastbaksida och vanliga Z1 har en med glas.

Visa signatur

Chassi:Define R6 Moderkort:ASUS B450 STRIX Processor:Ryzen 3600Ram: 16GB vengeance 3600MhzHårddiskar: 256 GB SSD 850 PROGrafikkort GTX 1070ti

Skärm: XL2411Z
Zowie EC2-A
HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Har för mig bara att Z1C har en plastbaksida och vanliga Z1 har en med glas.

Nej, z5C har ingen plast. Tror det är matt glas. (Fast troligen utan den irriterande plastfilmen över som Z1:an har som förstör känslan).

Tack för alla svar! Får se hur jag gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@andropen: Jag köpte en Huawei då Sony helt enkelt bad mig gå via ARN när min skärm sprack av sig själv på insidan (defekt på enheten, byts ut i UK där man har erkänt problemet)
Köpten en Huawei istället , den var 50% billigare, dubbla aktiva sim och upplever inte att den är söligare.

https://www.facebook.com/Xperia-Z-Cracked-Screens-37075441971...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@andropen: Jag köpte en Huawei då Sony helt enkelt bad mig gå via ARN när min skärm sprack av sig själv på insidan (defekt på enheten, byts ut i UK där man har erkänt problemet)
Köpten en Huawei istället , den var 50% billigare, dubbla aktiva sim och upplever inte att den är söligare.

https://www.facebook.com/Xperia-Z-Cracked-Screens-37075441971...

Jag känner flera personer som har Huawei och är extremt nöjda, så Huawei är verkligen ett märke som jag håller ögonen öppna på. Huawei Honor 7 verkar trevlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1NstaNT:

Har för mig bara att Z1C har en plastbaksida och vanliga Z1 har en med glas.

Z1C har en baksida i 100% plast.

Z1 har en baksida i glas, men glasskivan har ett ytterlager av lågkvalitativ PET-plast som agerar "Anti-shatter-film". Mer eller mindre är man tvungen att få den där äckliga plastiga känslan av ett plastskydd. Den är oerhört svårt att ta av, och även om man lyckats det så försvinner Sony-loggan med då loggan är tryckt på plasten och inte glaset.

Därför anser jag inte att Z1:an förtjänar att kallas en telefon med glasskärm och glasbaksida. Det är endast hårdheten från glas som tas tillvara på fram- samt bakpanelerna. Känslan, hårdheten samt oleofobiska beläggningen försvinner i och med plastlagret.

Om man inte håller med mig kan man dra en parallell till Samsungs mobiler, från Galaxy S1 till S5. Mobilerna består av en magnesium- samt titaniumlegering internt, men däremot är hela mobilen beklädd med plast. Man kallar inte det en mobil med magnesium-titanium-chassi, utan man kallar det för en plastig mobil. För det är det som man användare kommer i kontakt med.

Sedan har vi Nexus 6P - Prominent och generös användning av plast på insidan, men metall på utsidan. Man identifierar mobilen som en mobil av metall.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Är 6.0 viktigt för dig? Om Ja så byt till Z3c eller Z5c.

Z1 (c) kommer inte att få 6.0 officiellt från Sony enligt de uppgifter som finns nu

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Är 6.0 viktigt för dig? Om Ja så byt till Z3c eller Z5c.

Z1 (c) kommer inte att få 6.0 officiellt från Sony enligt de uppgifter som finns nu

Tack för infon.
Blir alltmer sugen på att köpa en ny tele.. men känns kanske smartast att få skärmen lagad på min Z1:a först och ha den ett tag tills jag tröttnar på den igen, och sen kan jag byta in den och få lite pengar för den, och sen köpa en ny telefon som (då) kommer med Android Marshmallow. Z1:an har sina brister men förhoppningsvis kan jag leva med dem ett tag till=)
Tack för alla bra svar.

Permalänk
Medlem

@andropen: Jo, har också kollegor som är nöjda med sina, jag köpte budget luren funger skit bra P8 lite (tyvärr större än compact men ska man ha dubbla sim och inte prestanda från 80talet så finns det inte så många val längre i budget segmentet)
Anl till att jag körde xperia compact var storleken+vattentät+stöttålig men sony själva säger att den inte är stöttålig, och vattenspärren kan lösas ut av att du laddar telefonen i lgh och då är garantin körd + då problemet med att antingen baksidan eller skärmen självspricker och då känns dom där 3-4000kr'orna extra för en sony telefon inte så bra längre

Aja hoppas att du hittar något vettigt eller en billig skärm reparatör

Permalänk
Medlem

Har nu beställt en svart Xperia Z5 Compact för 4000 kr, känns som jag gjorde ett bra val och är nöjd med mitt val

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd:

Är en Sony telefon upplåst från operatör som standard. Har hört att Samsung telefoner ska vara de?
En bra deal på 3 denna veckan nu. 269kr/mån för fria samtal/sms och 6gb surf. Man får en Sony Z5 Compact på köpet som jag funderar på att sälja vidare då jag är nöjd med min Z2 ännu, och den har större skärm.

Jag betalar idag 349kr/mån för fria samtal/sms, men bara 2gb surf.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andropen:

Har nu beställt en svart Xperia Z5 Compact för 4000 kr, känns som jag gjorde ett bra val och är nöjd med mitt val

Har en Z3 och har labbat med två polare som har Z3 compact... och ärligt talat är den mindre telefonen rätt identisk med min i "användarupplevelse", minus den mindre skärmen då. Batteritiden är efter drygt ett år fortfarande mycket bra.

Trevligt också att Sony tar sig tid att uppdatera Android till alla Z-modeller i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|